Upgraden nu verstandig?

Pagina: 1
Acties:

• HajoK
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 27-01 10:27
Hallo allemaal,

Op dit moment heb ik de volgende desktop:

* CPU: Quad CPU Q9450@2.66 GHz
* Moederbord: GigaByte GA-EP45-DS3R
* GPU: Sapphire Radeon HD7850 2GB
* Voeding: Corsair Enthusiast TX650 V2
* RAM: 2x 4GB Corsair Value Select DDR2-800MHz / PC2-6400
* HDD: 2x Samsung Spinpoint F1 7200rpm 640GB
* Kast: Cooler Master CM690
* DVD-R: Lite-On LH-20A1S
* Windows 8 64-Bit

Het systeem heb ik in 2008 aangeschaft, maar vorig jaar heb ik een nieuwe GPU, voeding en RAM aangeschaft om bij te blijven qua gamen en in de toekomst weer te kunnen upgraden.

Mijn vragen aan jullie: - Ik denk dat de HDD en CPU/moederbord(?) het beste zijn om nu te upgraden, wat zou jullie advies zijn als ik een budget van ongeveer 400 euro zou hebben om te upgraden?

- Of zou alleen een nieuwe HDD en CPU ook al genoeg zijn?

- Welke producten zouden jullie voorstellen, of zou ik voorlopig nog moeten wachten met upgraden?

Qua voorkeur heb ik het liefst Intel CPU's en moeten nieuwe onderdelen niet al te moeilijk zijn om te installeren :)
Alvast bedankt voor de tips/adviezen!

• thof
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 27-02 13:38

thof

FP ProMod
Wat voor games gebruik je en tegen welke grenzen/bottlenecks loop je aan? Die bottlenecks wil je namelijk wegnemen met een upgrade. Een SSD lijkt mij bijvoorbeeld een nuttige investering in het algemeen.

Server 1: Intel N305 | 48GB RAM | 5*4TB NVME | 4x 2.5GbE
Server 2: Intel N5105 | 64GB RAM | 1TB NVME | 4x 2.5GbE
Server 3: Intel Xeon E5-2670 | 128GB RAM | 512+750GB SATA SSD | 6x10TB HDD | 6x 1GbE [Buiten gebruik]

• HajoK
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 27-01 10:27
Games: Skyrim, Civ V, FarCry 3 (en in de toekomst in elk geval Star Citizen)
Op dit moment is de CPU vaak het grootste probleem om settings op het hoogst te zetten, maar volgens de 'windows-prestatie-index' in het configuratiescherm is het daarnaast vooral de overdrachtsnelheid van de primaire harde schijf.

edit: Een SSD lijkt mij inderdaad ook mooi, maar even een 'terzijde' vraag: is het makkelijk om die te installeren en daar een primaire schijf van te maken (dus degene waar windows 8 op staat)? Ik heb namelijk geen ervaring met het omzetten daarvan.

[ Voor 29% gewijzigd door HajoK op 02-06-2013 12:57 ]

Verwijderd

Als je CPU/moederbord wil upgraden zul je ook het geheugen moeten vervangen. DDR2 werkt niet meer met moderne processoren.

• MartijnLoarne
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 26-02 14:50
Het beste maak je gewoon een clean install op de SSD. Windows 8 daarop is prima. Koppel tijdens het Windows installeren de HDD even af, en zorg dat de SATA mode van de SSD AHCI is (staat nu waarschijnlijk op IDE). Misschien heb je geen AHCI, dan is IDE ook goed. Maar AHCI is beter, daarmee heb je meer prestaties, en de SSD kan zich dan beter op snelheid houden na verloop van tijd.
Na de installatie van Windows kun je de HDD aankoppelen, en het liefst weer formatteren, dan is die ook mooi schoon. Op de HDD kun je mooi al je data kwijt. :)
Goede SSD: pricewatch: Crucial 2.5" M500 240GB
Of een kleinere versie: pricewatch: Crucial 2.5" M500 120GB
De 120 is naar verhouding wat langzamer, maar de 240 is een prima SSD.

[ Voor 24% gewijzigd door MartijnLoarne op 02-06-2013 13:06 ]

Discogs | 9900 Wp Oost-West | Honda CBR600F 1996

Verwijderd

Mijn upgrade advies zou zijn:

Wacht ff tot Haswell uit is! De reden waarom ik dat zeg is: Ivy bridge is dan een stuk goedkoper! Met het geld wat je dan bespaart kun je wel een SSD + CPU + MOBO + RAM kopen!

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 27-02 16:41
Verwijderd schreef op zondag 02 juni 2013 @ 13:06:

Wacht ff tot Haswell uit is! De reden waarom ik dat zeg is: Ivy bridge is dan een stuk goedkoper! Met het geld wat je dan bespaart kun je wel een SSD + CPU + MOBO + RAM kopen!
Helemaal mee eens inderdaad, mits het een build voor games betreft. Als het geen games of zware applicaties betreft zou ik naar AMD gaan, aangezien die in de lagere segmenten (pakweg tot de lagere range van de i5-CPU's) qua bang for buck aanzienlijk beter presteren, en zeker in de APU-markt vele malen betere prestaties op GPU-gebied leveren dan dat Intel doet.
Ga je voor een echte game-build, dan zou met de introductie van Haswell de Yvi Bridge CPU's een behoorlijke duik in prijs kunnen gaan maken en kun je mogelijk wel voor een i5-3570k kiezen, met een B75-based bord met 8GB en een SSD

iRacing Profiel

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 02 juni 2013 @ 13:06:

Wacht ff tot Haswell uit is!
Die worden meen ik sinds afgelopen vrijdag uitgeleverd, dus het zal niet lang meer duren voordat je die kan bestellen.

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 07:33
Bij de vorige generatie was de nieuwe i5 in het begin simpelweg 20-30 euro duurder dan de oude (die niet gelijk in prijs verlaagde).
Pas na een maand of zelfs nog langer gingen beiden 20 euro in prijs omlaag.
Sindsdien is de 'nieuwe' i5 langzaamaan gedaald tot 20 euro onder dat niveau, en weer 20 euro geklommen tot het huidige niveau.
Ik verwacht dus niet dat je over een week of maybe twee opeens veel meer bang for buck zal hebben.

• Ndrenth
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 27-11-2025
Maar daarbij komt ook kijken dat je een ouder type mobo kan kopen, aangezien haswell ander socket heeft. Ik neem aan dat die ivy bridge moederborden ook zullen dalen in prijs, dus het lijkt me het wel waard om even te wachten op die prijsverlagingen.

Ik heb geen idee hoe het zit met de kwaliteit van je voeding, en of ie na al die jaren nog steeds van goede kwaliteit is. Zeker een punt waar ik toch wel even naar zou kijken voordat je de rest van je upgrades overdenkt.

Met je budget van 400eu, zou je kunnen kijken naar cpu/mobo/ram en misschien eventueel nog een SSD van 64GB waar je dan in ieder geval je OS met een of twee games op kwijt kan, dan kun je later altijd nog een SSD erbij kopen, maar dat gaat wel krap worden.
Pagina: 1