Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Snelheid kabelmodem opwaarderen door softmod

Pagina: 1
Acties:
  • 701 views

• Coolstart
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 20-11 10:49
Een internetproviders kan de snelheid van uw modem van op afstand aanpassen. Afhankelijk van uw abonnement heb je 20, 50, 80 of 100 Mb/sec.

Bij Auto's een 316d in staat om het zelfde vermogen te genereren als een 320d door een softwarematige aanpassing aan te brengen in het motormanagement. Zou dat bij kabelmodems ook lukken, wetende dat een 30Mbits modem ook 100Mbits aan kan?

Ik weet dat het niet echt legaal is, maar laat ons zeggen dat we de mogelijkheid tot onderzoeken en niet tot de daad overgaan, net zoals we onze auto's nooit tunen ;-)

• CedricD
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 26-11 15:00
Ik vrees er voor... Zou wel leuk zijn natuurlijk ;)

Als je al in de settings komt van je kabelmodem zal je er niets in kunnen aanpassen vrees ik.

• ralpje
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 29-11 10:08

ralpje

Deugpopje

Sterker nog, de snelheid die je krijgt wordt bepaald door de (apparatuur in) de (wijk)centrale, niet door je modem.

Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer

• Leejow(saait)
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 27-11 08:40

Leejow(saait)

Blater

Heb je uberhaupt al gekeken naar de rol van je modem en je internet snelheid?
Ik moest vroeger zelf voor mijn ADSL aansluiting een modem kopen, en deze wist uit de doos al dat ik een limiet had van 8Mbps..

• Scyth
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16-03-2024

Scyth

Fat finger, three beer

Ik weet toevallig dat de Ambit EVW300 modems van Ziggo hun configuratie krijgen via een TFTP server. Als je zelf zo'n configuratiehost kan opzetten kun je de modem 'uncappen'.

Puur voor onderzoeksdoeleinden: Google naar "How to uncap Docsis compliant Cable Modems"

Dell Studio XPS 16
Project: BavBierSub 1.0 BavBierSub 2.0

• Edgarz
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 29-11 17:47

Edgarz

Tweako-active since1986

Nee, dit zal nooit lukken. De auto vergelijking gaat scheef want een auto heeft geen online verbinding met een provider waar jouw verbindingssnelheid van jouw huisaansluiting is geregistreerd. Sterker nog, als je de auto na een chiptuning naar de garage brengt zal de tuning weer ongedaan gemaakt zijn door de dealer (behalve als deze via een dongle plaatsvindt en je deze even verwijderd hebt).

• Coolstart
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 20-11 10:49
ralpje schreef op zondag 02 juni 2013 @ 10:49:
Sterker nog, de snelheid die je krijgt wordt bepaald door de (apparatuur in) de (wijk)centrale, niet door je modem.
Dat kan in sommige gevallen bij dsl verbindingen via de telefoonkabel maar via de televisiekabel zijn the snelheden veel groter zonder dat afstand tot de dichtste node een belangrijke rol speelt.

Via DSL is de maximumsnelheid in mijn buurt 35Mbits, via kabel 120Mbits.

• Cheezus
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13:02

Cheezus

Luiaard

Coolstart schreef op zondag 02 juni 2013 @ 11:02:
[...]

Dat kan in sommige gevallen bij dsl verbindingen via de telefoonkabel maar via de televisiekabel zijn the snelheden veel groter zonder dat afstand tot de dichtste node een belangrijke rol speelt.

Via DSL is de maximumsnelheid in mijn buurt 35Mbits, via kabel 120Mbits.
Alleen had Ralpje het (denk ik) niet over de technische max. van de wijkcentrale of kabels. De snelheid wordt gewoon actief gelimiteerd op x mbit door de apparatuur aan de provider kant, ongeacht of jouw modem nu sneller wil of niet.

• ralpje

ralpje

Deugpopje

^^ Wat Cheezus zegt.
De provider heeft gewoon een (virtueel) 'switchpoortje' in zijn netwerk voor jouw aansluiting met daarop een bandbreedtelimiet.
Een kabelmodem trained ook niet in zoals een DSL-modem dat doet, waarbij aan de hand van SNR en gegevens vanaf de DSLAM wordt bekeken welke snelheid gebruikt moet worden.

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Nu online
Downloadsnelheid wordt bepaald door de CMTS, maar de upload door de modem. Vroegûh was er een programmatje (FuckUPC) waarmee je je upload tot het maximum kon verhogen, maar tegenwoordig schermen de kableaars dat af.

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10:13
ralpje schreef op zondag 02 juni 2013 @ 11:10:
^^ Wat Cheezus zegt.
De provider heeft gewoon een (virtueel) 'switchpoortje' in zijn netwerk voor jouw aansluiting met daarop een bandbreedtelimiet.
Een kabelmodem trained ook niet in zoals een DSL-modem dat doet, waarbij aan de hand van SNR en gegevens vanaf de DSLAM wordt bekeken welke snelheid gebruikt moet worden.
Are you sure about that? Met de nieuwe snelheidsverhogingen van Ziggo op dit moment worden namelijk de modems herstart (zelf, of automatisch vanuit Ziggo) zodat de nieuwe snelheid beschikbaar is.

Dat suggereert in ieder geval dat er een waarde / software / setting in het modem bij betrokken is; anders hoeft die niet herstart te worden...

[ Voor 38% gewijzigd door Hmmbob op 02-06-2013 11:19 ]

Sometimes you need to plan for coincidence

• Dysmael
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01-08-2019
Volgens mij wordt nog altijd de snelheid door de configuratie van het modem bepaald. In tegenstelling tot wat hier door de meesten klakkeloos wordt beweerd. Scythe geeft als enige wel een correct antwoord. En Groentenboer heeft ook het goede idee.

Zelf heb ik jaren geleden ook de snelheid van mijn @home verbinding verhoogd naar snelheden die vele malen hoger lagen dan het maximum wat werd aangeboden. Was een kwestie van de pc zich voor laten doen als modem, dan het configuratiebestand van de TFTP server halen, inhoud aanpassen (max snelheid 9999....) en vervolgens de PC instellen als TFTP server waar het modem automatisch de configuratie van uitleest.
Dit was onder andere mogelijk doordat het modem destijds nog de configuratie ook via de ethernet interface accepteerde. In een nieuwe firmware was dat door Motorola verholpen. Tegenwoordig is het dan ook iets complexer om docsis-modems te uncappen. Maar zeker niet onmogelijk.

De informatie haalde ik destijds van TCNiSO. Waar je hier meer over kan lezen:
nieuws: Rechter verklaart kabelmodemhacker schuldig

• ralpje

ralpje

Deugpopje

RolfLobker schreef op zondag 02 juni 2013 @ 11:21:
Volgens mij wordt nog altijd de snelheid door de configuratie van het modem bepaald. In tegenstelling tot wat hier door de meesten klakkeloos wordt beweerd.
Laten we het erop houden dat ik dat niet klakkeloos doe, maar het meer een 'educated guess' is ;)
Zelf heb ik jaren geleden ook de snelheid van mijn @home verbinding verhoogd naar snelheden die vele malen hoger lagen dan het maximum wat werd aangeboden.
En de technologie is destijds natuurlijk niet veranderd.

Was een kwestie van de pc zich voor laten doen als modem, dan het configuratiebestand van de TFTP server halen, inhoud aanpassen (max snelheid 9999....) en vervolgens de PC instellen als TFTP server waar het modem automatisch de configuratie van uitleest.
Dit was onder andere mogelijk doordat het modem destijds nog de configuratie ook via de ethernet interface accepteerde. In een nieuwe firmware was dat door Motorola verholpen. Tegenwoordig is het dan ook iets complexer om docsis-modems te uncappen. Maar zeker niet onmogelijk.
[/]
De TFTP-functie van die modems wordt nu alleen nog gebruikt voor andere specifieke instellingen, snelheidsbeperking wordt op het backend netwerk gedaan.
Groentenboer schreef op zondag 02 juni 2013 @ 11:19:
[...]

Are you sure about that? Met de nieuwe snelheidsverhogingen van Ziggo op dit moment worden namelijk de modems herstart (zelf, of automatisch vanuit Ziggo) zodat de nieuwe snelheid beschikbaar is.

Dat suggereert in ieder geval dat er een waarde / software / setting in het modem bij betrokken is; anders hoeft die niet herstart te worden...
Of wellicht een firmware update ;)
Daarnaast moet een virtual port down om de snelheidsaanpassing door te voeren. Het is dan handig om ook gelijk het modem te resetten zodat e.e.a. weer goed met elkaar praat. Niet noodzakelijk, maar wel eerste handeling in geval van storingen. En dus gewoon standaard doen 's nachts, als er toch (bijna) niemand last van heeft.

• Dysmael
http://www.scribd.com/doc...Benefits-Maturity-Vendors

Pagina 5, onder het kopje 'Hardware and bitrates'
Most Data Over Cable Service Interface Specification (DOCSIS) cable modems restrict upload and download rates, with customizable limits. These limits are set in configuration files which are downloaded to the modem using the Trivial File Transfer Protocol, when the modem first establishes a connection to the provider's equipment.[1] Some users have attempted to override the bandwidth cap and gain access to the full bandwidth of the system (often as much as 30 Mbit/s), by uploading their own configuration file to the cable modem - a process called uncapping. Uncapping is almost always a violation of the Terms of Service agreement

• ShadowAS1
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 27-11 12:16

ShadowAS1

IT Security Nerd

Oke, het is dus misschien wel mogelijk, maar dan zou je je PC tussen de UPC centrale en het DOCSIS modem moeten plaatsen aangezien de modems geen config over Ethernet meer accepteren

PA-ACE / RHCE / SCE // Any post or advice is provided as is, and comes with no warranty at all.

• Dysmael
Dat is iets te kort door de bocht ShadowAS1. Maar het principe is inderdaad dat je zorgt dat het modem een door jouw aangepast configuratiebestand gaat gebruiken. In de praktijk gaat dat tegenwoordig wel een stuk lastiger. Bovendien is het ook helemaal niet nodig als je kijkt naar de snelheden die je al bereikt met een standaard abonnement. Zou mij de moeite en het risiko in elk geval niet waard zijn.

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13:00
In het verleden ook wel mee gespeeld. Het risico om betrapt te worden was echter ook reeel aangezien het triviaal was om de geldende snelheid van een modem uit te lezen via SNMP (bij de Motorola modems van UPC kon je dat zelf eenvoudig al doen). Een netwerkscan zou voldoende zijn om overtreders te pakken.

Afaik is de DOCSIS standaard sindsdien wel zodanig aangepast dat ook de headends (cmts?) de snelheid kunnen begrenzen. Voor de rest zijn het voornamelijk firmware aanpassingen geweest in de kabelmodems om het lastiger te maken.

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Wees je bewust dat als je gepakt wordt van het netwerk gekickt kan worden. Dus bezint eer ge begint, ADSL is een stuk minder tov kabel ;)

Het TFTP verhaal klopte voor 5-10 jaar geleden. Tegenwoordig zou het modem geen config van andere bronnen dan de ISP moeten accepteren. Maar goed, dan nog je bent volledig traceerbaar bezig, dus ook volledig verantwoordelijk te stellen. Slim is anders.

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 29-11 15:07
Zoals eerder gezegd wordt inderdaad de snelheid bepaald door de configuratie in het modem. Het aanpassen hiervan, wat bij mijn weten tegenwoordig niet meer mogelijk is, is niet toegestaan volgens de regels van de ISP. Hier gaan wij dus niet bij helpen :-)

If it ain't broken, tweak it!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.