Alfredo schreef op zondag 02 juni 2013 @ 13:24:
Zonde, want ik zie mijzelf eerder de .mobi site blijven gebruiken op mijn telefoon. Geen cookies, geen javascript, kleine download, ... Op een site die responsive is, moet ik een hoop bestanden downloaden waar ik toch niets mee ben. Via EDGE duurt dat dan ettelijke seconden langer.
Menig responsive website is dan ook gigantisch zwaar. Dat ligt echter niet zozeer aan de techniek, maar aan de wijze waarop het gebouwd is. Als je een tafel bouwt en hij staat scheef, dan ga je ook niet de hamer de schuld geven.

Bij ons weegt snelheid altijd behoorlijk zwaar mee wanneer we bepaalde keuzes maken en houden er veel rekening mee. Onze responsive website tot dusver laadt nog steeds redelijk vlot, ondanks dat de code niet helemaal netjes is. Daar wordt de komende tijd echter wat tijd in gestoken, bijvoorbeeld om te kijken of we bepaalde stukken JS alleen maar hoeft binnen te halen als het echt nodig is.
Even ter illustratie: ik zit nu ergens diep in Frankrijk, waar mobiel internet praktisch niet aanwezig is. Toch laden onze frontpage en detailpagina's behoorlijk vlot (onze responsive testsite that is). Mede omdat we bijvoorbeeld op detailpagina's de social media widgets anders inladen/op een ander moment inladen.
Als ik probeer te surfen naar bijvoorbeeld Polygon, dan duurt het inderdaad behoorlijk lang voordat het eindelijk bruikbaar is.
Een aparte .mobi (of mobile template) dat praktisch dezelfde content aanbiedt is een beetje dubbelop als je ook een fatsoenelijke responsive website hebt. Het zorgt er dan alleen maar voor dat je een extra silo hebt dat je moet bouwen, onderhouden en promoten. Die tijd steek ik veel liever in het verbeteren van de snelheid, het reactiesysteem, notificaties etc etc