Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Stundenten laptop

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
hoi,

Ik ben opzoek naar een goede laptop, hier even wat info:

•Wat ga je met je laptop doen (welke programma's wil je gebruiken)?

Voornamelijk voor school gebruiken, denk daarbij aan word, powerpoint, filmpjes/foto's bewerken maar ook om films te kijken en af en toe op te gamen (spellen zoals League of Legends)

•Wat mag je laptop gaan kosten?

mijn budget is max. €1000

•Ben je van plan je laptop veel met je mee te slepen? (gewicht, accuduur, grootte etc)

ik moet de laptop geregeld mee naar school nemen dus en gewicht van max. 2,5 Kg kom ik dan op, de accuduur wil ik het liefst zo hoog mogelijk en ik heb het liefst een 14 inch beeldscherm.

•Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren? Waarom?

nee, maakt me niet uit welk merk

het liefst heb ik er ook een SSD geheugen en een i-5 processor in zitten zodat alles lekker snel en soepel verloopt, ik heb hier nog geen ervaring mee maar een 128GB SSD leek me iets te weinig en ik weet niet precies of die 500GB HDD's + 32GB SSD's functioneren.

• Eigen voorstel.

ik zat zelf te denken aan de Toshiba Satellite U940-12F, mooie laptop met 256GB SSD, 14 inch en een Intel i-5 processor.

• Goudstalen
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 09:35
Waneer heb je hem nodig?

Als je nog even kan wachten (1 tot 2 maanden), dan zijn er veel nieuwe ultrabooks te verkrijgen. Die kunnen de nieuwe GT3/Iris grafische chip krijgen, en dat komt je (light-) gaming wel ten goede.

Die moeten i.c.m. Windows 8.1 (Blue) ook een behoorlijke boost krijgen qua batterijduur.
Daarnaast zijn ze lekker handzaam en licht.

Die 500GB + 32 cache SSD functioneren wel zover ik weet, maar je hebt geen toegang tot de SSD, het systeem kijkt zelf naar wat jij het meeste gebruikt en schrijft dat weg naar de SSD.

Die Toshiba is in principe wel een mooi ding, maar geen geweldige batterij en een laag resolutie scherm. Een wat hogere resolutie (900p, liever zelfs 1080p) is toch wel erg fijn als je in Word werkt en foto's bewerkt. Zeker als je met foto's en video's werkt is het een must.

Verwijderd

Topicstarter
jo,

1 tot 2 maanden wachten moet wel lukken, dus ik zal nog even wachten tot die nieuwe ultrabooks gereleased zijn, heb verder nog ACER ASPIRE M5-481TG-73516G12MASS gevonden, ziet er iets minder uit naar mijn mening en misschien moet het geheugen nog wat worden uitgebreid maar voor de rest prima toch?

Verwijderd

Topicstarter
DGonlag2 schreef op zondag 02 juni 2013 @ 12:05:
Waneer heb je hem nodig?

Als je nog even kan wachten (1 tot 2 maanden), dan zijn er veel nieuwe ultrabooks te verkrijgen. Die kunnen de nieuwe GT3/Iris grafische chip krijgen, en dat komt je (light-) gaming wel ten goede.

Die moeten i.c.m. Windows 8.1 (Blue) ook een behoorlijke boost krijgen qua batterijduur.
Daarnaast zijn ze lekker handzaam en licht.

Die 500GB + 32 cache SSD functioneren wel zover ik weet, maar je hebt geen toegang tot de SSD, het systeem kijkt zelf naar wat jij het meeste gebruikt en schrijft dat weg naar de SSD.

Die Toshiba is in principe wel een mooi ding, maar geen geweldige batterij en een laag resolutie scherm. Een wat hogere resolutie (900p, liever zelfs 1080p) is toch wel erg fijn als je in Word werkt en foto's bewerkt. Zeker als je met foto's en video's werkt is het een must.
jo,

1 tot 2 maanden wachten moet wel lukken, dus ik zal nog even wachten tot die nieuwe ultrabooks gereleased zijn, heb verder nog ACER ASPIRE M5-481TG-73516G12MASS gevonden, ziet er iets minder uit naar mijn mening en misschien moet het geheugen nog wat worden uitgebreid maar voor de rest prima toch?

Verwijderd

DGonlag2 schreef op zondag 02 juni 2013 @ 12:05:
Waneer heb je hem nodig?

Dit klopt niet. Iris pro is een 47w TDP CPU waarvan het goedkoopste model $480-ish kost. De 'normale' i7 quadcore kost $320-ish. Voor het prijsverschil zet de fabrikant er een GT 740m in ofzo.

Iris pro is echt alleen interessant voor laptops met zeer constrained pcb space. Zoals de rMBP 13" en vaio z. Ter illiustratie:

Afbeeldingslocatie: http://d3nevzfk7ii3be.cloudfront.net/igi/YqPjK5JrviJDsESP.large
Dit is het rMBP 13" mobo. De laatste keer dat de MBP 13 een dedicated GPU has was toen deze nog in het chipset geïntegreerd zat. Je kan er simpelweg geen 3 grote chips op kwijt.

Op een 15.6" is dat geen enkel probleem, en daar zul je dus ook gewoon intel + nvidia zien.

Ik zou overigens niet de acer M5 nemen, met name omdat je dan een totaal baggerscherm krijgt. Zoek je een lichte notebook met goede GPU, koop dan vandaag nog de pricewatch: Sony Vaio SVS1512V1E. Morgen is de saturn actie afgelopen en betaal je €90 meer.

• Goudstalen
Ik had het ook niet over de snelste en duurste CPU's. De gewone Iris moet ook al behoorlijk wat kunnen, en die heb je al in sommige ULT processoren.

Neem bijvoorbeeld de i7-4558U, die krijgt de Iris (HD5000 dacht ik), en is een Dual Core met 27W TDP. Lijkt me toch netjes voor een 13'' bijvoorbeeld.

Verwijderd

DGonlag2 schreef op zondag 02 juni 2013 @ 19:17:
Neem bijvoorbeeld de i7-4558U, die krijgt de Iris (HD5000 dacht ik), en is een Dual Core met 27W TDP. Lijkt me toch netjes voor een 13'' bijvoorbeeld.
'de iris' kan net zo goed de HD 4600 zijn. De iris pro is singnificant sneller dan de oude generatie, maar die vind je alleen in de 47w TDP parts.

Een TDP van 27w is ook best restrictief voor de IGP. Ter vergelijking, als ik cinebench OpenGL draai op mijn sandy bridge verbruikt de CPU 16w, de CPU 12w, en alles eromheen 4w. Het TDP zou daar al overschreden worden, terwijl cinebench in feite niet zoveel zinvols doet met de CPU.

Overigens heeft anandtech de normale iris in de desktop parts al getest:

http://www.anandtech.com/...view-core-i74950hq-tested

Daar zie je een gemiddelde winst van 30% or-so ten opzichte van de HD 4000. Dat vind ik niet heel indrukwekkend, zeker niet genoeg om het gat met de low-end GPU's zoals de GT 640m of HD 7730m te dichten.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zondag 02 juni 2013 @ 16:36:
[...]

Dit klopt niet. Iris pro is een 47w TDP CPU waarvan het goedkoopste model $480-ish kost. De 'normale' i7 quadcore kost $320-ish. Voor het prijsverschil zet de fabrikant er een GT 740m in ofzo.

Iris pro is echt alleen interessant voor laptops met zeer constrained pcb space. Zoals de rMBP 13" en vaio z. Ter illiustratie:

[afbeelding]
Dit is het rMBP 13" mobo. De laatste keer dat de MBP 13 een dedicated GPU has was toen deze nog in het chipset geïntegreerd zat. Je kan er simpelweg geen 3 grote chips op kwijt.

Op een 15.6" is dat geen enkel probleem, en daar zul je dus ook gewoon intel + nvidia zien.

Ik zou overigens niet de acer M5 nemen, met name omdat je dan een totaal baggerscherm krijgt. Zoek je een lichte notebook met goede GPU, koop dan vandaag nog de pricewatch: Sony Vaio SVS1512V1E. Morgen is de saturn actie afgelopen en betaal je €90 meer.
wat denken jullie van deze dan pricewatch: Acer Aspire M5-481TG-73516G12Mass met die i7 en GeForce GT640M zou je daar toch ook wel een aantal games op kunnen spelen?

Verwijderd

De sony bevat een beter cpu, een veeeeeel beter scherm, en voor hete prijsverschil kan je er je eigen SSD in zetten. Dat is een veel betere keus dan een acer met een 768 pixels hoog rukscherm.

Zie ook deze review:
http://www.anandtech.com/...-life-on-the-kepler-verge
Dat is de M3, maar volgens mij zit er niet veel verschil tussen de M3 en M5.

De M5 is niet absoluut dramatisch, maar ik vertik het om laptops aan te raden met een dergelijk scherm. Het enige alternatief wat dat wél goed doet is ook nog eens kwalitatief wat beter.
http://www.anandtech.com/...-laptop-for-under-a-grand

Vergeet niet dat de saturn actie vanavond afloopt.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zondag 02 juni 2013 @ 20:56:
De sony bevat een beter cpu, een veeeeeel beter scherm, en voor hete prijsverschil kan je er je eigen SSD in zetten. Dat is een veel betere keus dan een acer met een 768 pixels hoog rukscherm.

Zie ook deze review:
http://www.anandtech.com/...-life-on-the-kepler-verge
Dat is de M3, maar volgens mij zit er niet veel verschil tussen de M3 en M5.

De M5 is niet absoluut dramatisch, maar ik vertik het om laptops aan te raden met een dergelijk scherm. Het enige alternatief wat dat wél goed doet is ook nog eens kwalitatief wat beter.
http://www.anandtech.com/...-laptop-for-under-a-grand

Vergeet niet dat de saturn actie vanavond afloopt.
ik moet sowieso wachten tot 13 juni tot ik de laptop kan bestellen ivm examen uitslag, maar die Vaio is 15,5 inch lijkt me een beetje onhandig als ik hem bijna elke dag mee naar school moet nemen dus ben eigenlijk opzoek naar max 14 inch

• Goudstalen
Verwijderd schreef op zondag 02 juni 2013 @ 19:49:
[...]

'de iris' kan net zo goed de HD 4600 zijn. De iris pro is singnificant sneller dan de oude generatie, maar die vind je alleen in de 47w TDP parts.
Dat is niet helemaal correct: http://cdn2.wccftech.com/...ds/2013/05/Intel-Iris.jpg
De HD4600 valt onder de GT2.

Het lijkt er overigens op dat de Iris voornamelijk voor ultrabooks bedoelt is. De Pro komt inderdaad in de 47W lijn. De HD5000 moet toch al een behoorlijke verbetering zijn vergeleken met de HD4000.

Verwijderd

Het scheelt één inch en 40gr gewicht, daarvoor krijg je een scherm met 2x zoveel pixels, 3x zo lage zwartwaarden, 50% hogere maximale helderheid en veel betere kijkhoeken. Dat is het echt zonder meer waard.

/me is al 3 jaar bezig met een offsensief tegen slechte schermen, maar dat schiet nog niet echt op qua aanbod.
DGonlag2 schreef op zondag 02 juni 2013 @ 22:00:
[...]

Dat is niet helemaal correct: http://cdn2.wccftech.com/...ds/2013/05/Intel-Iris.jpg
De HD4600 valt onder de GT2.

Het lijkt er overigens op dat de Iris voornamelijk voor ultrabooks bedoelt is. De Pro komt inderdaad in de 47W lijn. De HD5000 moet toch al een behoorlijke verbetering zijn vergeleken met de HD4000.
Hmm. Goed gezien. Ik kon zo snel niet vinden waar iris precies voor stond.

Verwijderd

Topicstarter
[quote]Verwijderd schreef op zondag 02 juni 2013 @ 22:01:
Het scheelt één inch en 40gr gewicht, daarvoor krijg je een scherm met 2x zoveel pixels, 3x zo lage zwartwaarden, 50% hogere maximale helderheid en veel betere kijkhoeken. Dat is het echt zonder meer waard.

/me is al 3 jaar bezig met een offsensief tegen slechte schermen, maar dat schiet nog niet echt op qua aanbod.

wat vind je dan van deze optie pricewatch: Sony Vaio SVE14A2V1E Wit en daarbij een SSD geheugen nemen, of zou ik dan beter voor de S serie kunnen gaan?

Verwijderd

Dat is de E lijn, de S is beduidend beter. De S13 bevat overigens weer een slecht scherm.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zondag 02 juni 2013 @ 22:18:
Dat is de E lijn, de S is beduidend beter. De S13 bevat overigens weer een slecht scherm.
pricewatch: Sony Vaio SVS1312R9E deze is nu tot de 9e in de aanbieding bij Mediamarkt voor 980, doen en misschien over een tijdje nog een ssd erbij kopen?

• nodig
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 08-12-2024
Verwijderd schreef op maandag 03 juni 2013 @ 00:46:
[...]

pricewatch: Sony Vaio SVS1312R9E deze is nu tot de 9e in de aanbieding bij Mediamarkt voor 980, doen en misschien over een tijdje nog een ssd erbij kopen?
Dan heb je niet echt een hoge resolutie :o

Verwijderd

Topicstarter
nodig schreef op dinsdag 04 juni 2013 @ 16:31:
[...]

Dan heb je niet echt een hoge resolutie :o
maar voor en 13,3 inch is 1366 x 768 pixels toch wel voldoende?
Pagina: 1