Draad op conus gebroken

Pagina: 1
Acties:

• wilmardo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 27-01 16:32
Hallo Tweakers!

Geen idee of een van jullie mij hiermee kan helpen maar nooit geschoten is altijd mis :)
Ik heb een paar dagen geleden een setje Philips 22RH426 gekocht vanwege het aardige geluid en zeer goede prijs. Het enige wat er mis mee was is, dat een van de mid's niet meer werkte. Als echte Tweaker zouden we dat wel eens even fixen *ahum* Nu blijkt dus dat een van de draden op de conus is gebroken, ik heb al heel veel gegoogled maar ik kom er niet uit hoe ik zoiets zou moeten repareren, hoe überhaupt heet en wat het doet. Het is een van de draden die onder zwart epoxy zat naast de stofkap, zoals te zien op de onderstaande foto:

Afbeeldingslocatie: http://www.radiomuseum.org/images/radio/philips_eindhoven/22rh426_21z_430016.jpg
©Radiomuseum.org

Ik hoop dat jullie er misschien raad mee weten? Ik had zelf al bedacht het weer aan elkaar te solderen maar ergens kan ik me voorstellen dat dat niet gaat werken. Ik ben benieuwd naar jullie advies!

• evEndzhar
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online
Dat is over het algemeen te repareren, maar zonder specifieke informatie over waar het draad gebroken is (foto?) is het lastig om advies te geven. Indien de drivers linnen surrounds met rubber coating hebben (is geloof standaard bij de AD5060/Sq8 of /Sq4 die hier in zou moeten zitten), zal deze door het verteren van het rubber niet meer luchtdicht zijn. Daardoor kan de driver (te) vrij bewegen en heeft het mogelijk met te ver uitslaan het draad kapot getrokken. In dat geval zou ik zeker overwegen een ander setje nette mids te op te zoeken; van dergelijke Philips drivers zijn er namelijk nog zat in omloop.

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10:21

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Dat spul heet litze. Je kan het solderen, maar dan moet je wel een schoongekrabt stuk hebben.

Wise enough to play the fool

• wilmardo
Het rubber is niet vergaan zover ik kan zien, ik denk dat de vorige eigenaar ze een keer heeft mishandeld met een te zware versterker. Ik heb vandaag gepoogd een goede foto te maken:
Afbeeldingslocatie: http://i440.photobucket.com/albums/qq121/wilmardo/th_box_zps840702bc.jpg
Als ik het zou gaan solderen dan moet ik het zwarte epoxy verwijderen, maar daarna hoe herstel ik het weer?
Bedankt voor de reacties in ieder geval!

• evEndzhar
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online
Je kunt proberen die zwarte lijm van de conus af te schrapen tot je de andere kant van het draad tegen komt. Zoals teacher zegt moet je aan beiden kanten het draad schoon krabben (branden kan ook) en dan kan je het weer aan elkaar solderen. Het draad weer aan de conus vastmaken (om ongewenste trillingen te voorkomen) zou ik met een klein beetje hete lijm doen, maar ik denk dat de meeste lijmsoorten wel werken.

Links onderin op de foto zie ik nog wat rubber op de surround zitten (dat zwarte ietwat glanzende), maar richting het midden en dan naar boven is het dof en bruin-grijzig. Daar lijkt de rubber coating (bijna) helemaal weg te zijn. Overigens zijn er ook AD5060/Sq drivers waarbij helemaal geen rubbercoating op de surrounds zit, maar hoe/of men daar voor een seal gezorgd heeft weet ik ook niet.

• wilmardo
evEndzhar en teacher bedankt! _/-\o_
Gister heb ik even tijd gemaakt en de draad weer netjes gesoldeerd en het werkt weer zoals het moet! Helemaal top!
Pagina: 1