Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supervinnie40
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 11-07 11:40
Beste allemaal,

Ik heb een volledig standaard Acer Aspire 7740G laptop.
Tot nu toe heeft die eigenlijk prima dienst gedaan, maar sinds een jaar ga ik steeds meer gebruik maken van Photoshop, Illustrator en InDesign. Waarschijnlijk gaat dit in de toekomst ook steeds meer worden (hopelijk...)

Het budget is er niet om een nieuwe laptop aan te schaffen, hier wordt wel voor gespaard, maar ik ben er nog lang niet. De CPU vervangen bleek ook nog best duur te zijn (prijzen van 300 euro en meer).
Dus leek het mij een goed idee om voor nu even te beginnen met het geheugen. Ik hoop dat ik dan weer een tijdje vooruit kan.
Zodra er meer geld is wil ik dan 1 goed en snel systeem aanschaffen (maar dat later...).

Even neuzen op Tweakers, Google en Wikipedia (vanwege de technische termen), leerde mij dat ik moest kijken naar: module naam (i.e PC3-12800, PC314900), latency (lager is beter) en uiteraard dingen zoals hoeveelheid GB, type etc.

Volgens de doos van mijn laptop moet ik zoeken naar SO-DIMM, en als ik dan let op latency, module etc. kom ik eigenlijk uit op 2 setjes waarvan ik denk dat dit iets geschikts voor mij is.

De Corsair Vengeance: pricewatch: Corsair Vengeance CMSX8GX3M2A1866C10
En de Kingston: pricewatch: Kingston KHX1866C11S3P1K2/8G

Maar ik zit echter met wat vragen waar ik de antwoorden niet op kan vinden:
1. Ik heb weleens gelezen dat niet elk moederbord de maximale snelheid van het RAM geheugen aankan/kan verwerken, zou dat voor mijn moederbord ook gelden?
2. Ik las op internet dat meer dan 8GB RAM geheugen eigenlijk onzin is, geldt dat voor mijn situatie ook?
3. Zijn deze 2 setjes de snelste die ik kan kiezen voor minder dan 80 euro?
4. De ene heeft een latency van 10, de andere van 11. Zou ik dat verschil uberhaupt merken?

Even op een rijtje:
Ik zoek: het meest geschikte geheugen.
Budget: +/- 80 euro.
Systeem: Acer Aspire 7740G (compleet standaard).
Manier van gebruiken: veel grafisch werk; i.e. Photoshop, InDesign, Illustrator (en regelmatig diverse programma's tegelijk gebruiken).

Alvast bedankt voor jullie tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eL_Jay
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-02-2023
Sneller RAM of lagere latencies merk je in praktijk zelden (enkel met OC, met een APU/IGP of bij zeer selecte specifieke software).

In jouw situatie heeft sneller RAM mijns inziens dan ook geen nut. Meer RAM (8GB) heeft gezien jou software wel nut. Dus als je nu 4 GB is een upgrade naar 8GB aan te raden. Ik zou dan gewoon het goedkoopste DDR3 1333mhz SO-DIMM setje kopen (mits deze passen in je systeem).

Zit er al een SSD in?

[ Voor 3% gewijzigd door eL_Jay op 01-06-2013 15:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnLoarne
  • Laatst online: 10:07
Dat snelle geheugen merk je niet tot nauwelijks wat van met normaal gebruik, en kost alleen maar meer. Hoeveel geheugen heb je nu trouwens? Ik zie namelijk verschillende versies van je laptop in de pricewatch, met allemaal verschillende hoeveelheid geheugen.
In het algemeen heb je denk ik voor eerst wel genoeg aan 8GB. Dit is wel een prima setje denk ik: pricewatch: Kingston HyperX KHX1600C9S3K2/8GX
Wat ik je zeker wel aanraad is het plaatsen van een SSD. Daar zet je Windows en je programma's op, en zo krijgt je systeem een flinke snelheidsboost. Dat zal waarschijnlijk de grootste winst opleveren, maar meer geheugen is ook niet verkeerd.

Discogs | 9900 Wp Oost-West | Honda CBR600F 1996

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supervinnie40
@eL_Jay, ik heb nu 4GB geheugen, dus een stapje omhoog naar 8GB is dan geen slecht idee? Er zit geen SSD in mijn laptop omdat ik maar plek heb voor 1 harde schijf en al snel over de 400GB aan bestanden en programma's ga. Ik heb weleens gehoord van een extra HDD op de plek van je dvd-rom, maar die gebruik ik ook met regelmaat, dus dat zou niet handig zijn.
In de toekomst wil ik een desktop aanschaffen en daar gaat zeker wel een SSD in.

@MartijnLoarne, ik heb nu 4GB (ik heb nog niet kunnen vinden hoe snel deze kaartjes zijn). Een SSD moet er zeker komen in de toekomst (in mijn volgende systeem), maar wordt in mijn huidige situatie zeer lastig. Bovendien wil ik die kosten nog even uitstellen totdat ik geld heb voor mijn nieuwe systeem. Alles dat ik nu uitgeef zorgt dat het langer duurt voor ik genoeg gespaard heb voor het nieuwe systeem.

Zover ik dus tot nu toe begrijp is een upgrade naar 8GB wel aan te raden, maar is het niet nodig om dan de beste/duurste te pakken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eL_Jay
  • Laatst online: 14-02-2023
supervinnie40 schreef op zaterdag 01 juni 2013 @ 16:11:
Zover ik dus tot nu toe begrijp is een upgrade naar 8GB wel aan te raden, maar is het niet nodig om dan de beste/duurste te pakken?
Waarschijnlijk, check voor de gein is je taakbeheer (RAM gebruik graphiek) als je heftig aan het Photoshoppen bent.
Als je daar niet richting de 4 gaat (of bij andere software) dan heeft meer GB RAM geen nut omdat het geen bottleneck is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supervinnie40
Bij specifieke taken gaat die behoorlijk omhoog (vooral omdat ik nu ook Illustrator aan heb staan samen met Photoshop).
Volgens kwam hij niet tot de 4GB, maar die blauwe lijn kwam toch zeker to 80% tot 90%. Toch maar eens gaan bestellen. Dan kan ik in ieder geval eventjes voorruit tot ik genoeg geld heb voor een mooi nieuw en snel systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08:07

Tazzios

..

Misschien heb ik er over heen gelezen maar meld het maar even:
Als je 2 geheugensloten vrij hebt en er nu 1 module van 4GB inzit kun je er ook eentje kopen ipv. een set en bij plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supervinnie40
Daar heb je niet overheen gelezen, daar had ik nog niets over gezegd.
Er zitten 2 geheugen kaartjes in, ik heb ze net even bekeken (moest toch weer even de fan schoonmaken), en het zijn 2 SO-DIMM kaartjes van 2GB elk. Op de sticker staat PC3-8500.

p.s. een vraag die mij zonet te binnenschoot.
Aangezien er een limiet zit aan de snelheid van het lezen en schrijven voor een RAM kaartje, zou het dan kunnen zijn dat 2 kaartjes sneller is dan 1 kaartje?
Dus 2x 4GB is sneller dan 1x 8GB?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08:07

Tazzios

..

de I5 heeft een dualchannel memory controller. 2 bankjes is dus inderdaad sneller.
De winst zit hem vooral bij de ingebouwde GPU verder is het erg applicatie afhankelijk.

Benchmarks:
http://www.itsjustwhateve...4000-integrated-graphics/

[ Voor 17% gewijzigd door Tazzios op 02-06-2013 12:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supervinnie40
Inmiddels zijn de kaartjes besteld. Ik hoop er voorlopig veel plezier van te hebben. Als het spaarpotje wat dikker is geworden zal ik eens een heel mooi systeem in elkaar gaan zetten, maar dit helpt me in ieder geval "de winter door".

Dus bedankt aan iedereen voor de reacties, het advies, de hulp en de linkjes. d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HBSVDK
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 09:41
kun je zomaar pc10600 of pc12800 dimm in een oudere pc zetten die oorspronkelijk pc8500 heeft dan? kloksneheden komen niet echt overeen namelijk. Geen incompatibilteitsproblemen?

Misschien dat ik dit ook nog wel ga overwegen dan. Mijn P8600 penryn processor zou dat wel leuk vinden denk ik;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bert2004
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 08-02 11:51
Ikzelf heb ook een Acer Aspire 7740G en heb daar de C: schijf vervangen door een SSD 120 gb en dit draait geweldig. Op de Dvd plaats heb ik een slede gekocht met een gewone HDD 500gb, maar je kan er meer van maken. Dus als ik download met Spotnet komt de download op de normale HDD binnen. Overkomt mijn C: schijf iets, is er niets aan de hand met mijn bestanden. Wat gebruik je vandaag de dag nog een dvd-rw. Mocht je hem toch gebruiken, laat het schroefje er dan uit, dan heb je hem zo gewisseld. Ikzelf heb er gewoon een externe Blu-ray Rw bij gekocht. Nu ben ik op zoek naar geheugen (ram) en dit nieuw kopen begin ik niet aan, want dat is me te duur en ga daarvoor op Marktplaats kijken. Wel even kijken welk geheugen niet bijt met de Acer, ja kan er niet zomaar alles instoppen ook al is het ddr3 heb ik vernomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• legendareN
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 29-06 04:10
Dit is een topic uit 2013.
Pagina: 1