[Non-gaming PC] Budget 600-700 euro

Pagina: 1
Acties:

• marijnvonk
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 14-12-2024
Goedendag,

Voor vrienden (een gezin) dien ik een pc samen te stellen die voldoet aan hun eisen. Zij hebben een budget tussen de 600 en 700 euro en willen graag een vlot systeem met iig een SSD. Zij gamen niet of nauwelijks. Verder ben ik vrij in het samenstellen van de desktop. Tot dusver heb ik mede m.b.v. input vanuit Tweakers het volgende systeem samengesteld:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 3570K Boxed€ 200,90€ 200,90
1ASRock B75 Pro3-M€ 56,90€ 56,90
1Cooler Master Force 500€ 30,95€ 30,95
1Crucial Ballistix BLS2CP4G3D1609DS1S00CEU€ 49,99€ 49,99
1Samsung SH-224BB Zwart€ 14,45€ 14,45
1XFX Pro 550W€ 52,40€ 52,40
1Samsung 840 series Pro 256GB€ 197,99€ 197,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 603,58

Ik zou dankbaar zijn als jullie mij feedback geven op het bovenstaande systeem en met eventuele verbeteringen/kostenbesparingen naar voren komen. Dit heeft mij de vorige keren ook enorm geholpen.
Alvast bedankt.

Met vriendelijke groet,

Marijn Vonk

• SmokingCrop
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online
De Haswell processoren worden vandaag/morgen gereleased ;)
Ik zou in ieder geval niet voor de duurdere K processor gaan omdat er toch niet overclocked zal worden.
(i5 3470 bv, maar dan de Haswell variant)

De 840 Pro is ook overkill voor zen geld, in de praktijk zul je deze extra snelheid boven een goedkopere ssd niet merken.

pricewatch: Samsung 840 series 250GB
pricewatch: Crucial m4 SSD 2.5" 256GB

Over het tlc geheugen van de 840 (niet pro) moet je ook geen zorgen maken, hij zal lekker lang meegaan:
http://nl.hardware.info/r...5-2013-update-7-29-5-2013

[ Voor 64% gewijzigd door SmokingCrop op 01-06-2013 15:15 ]

• Aertsvijand
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 21-03 22:56
Als je voor een Crucial gaat, kan je beter de nieuwere M500 nemen. Maar waarom de keuze voor een i5? Uit de post leidt ik af dat er sowieso geen al te zware dingen gedraaid gaan worden. Dan zou ik eerder gaan voor een AMD APU zoals de A8 of wachten op wat Haswell gaat doen.

Desktop: Intel i5 6600K | Asus Maximus Ranger VIII | MSI GTX980Ti | 16GB Kingston HyperX Fury | Corsair 450D | NZXT Kraken X61 | Seasonic M12II Evo 520W | Dell U3415W
Laptop: ASUS Zenbook Prime (UX31A-R4003H)

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 29-04 08:38

P_Tingen

omdat het KAN

Je geeft niet aan wat ze met de pc gaan doen. Als ik uitga van standaardgebruik dan denk ik aan internetten / youtube / office en misschien stiekem toch een niet al te ingewikkeld spelletje voor de kinderen. In die zin is het lastig advies te geven, maar een beetje uitgaande van wat ik net schets, is je configuratie behoorlijk stevig.

Als je nauwelijks gamet, is een AMD een heel voor de hand liggende keuze (of de nieuwe Intels moeten een redelijke GPU hebben). Een i5 lijkt me ietwat aan de enthousiaste kant.

Ik weet dat je er budget voor hebt, maar de SSD kan goedkoper. Een "gewone" 840 is snel genoeg en echt niet onbetrouwbaar. Er wordt nog wel eens gezegd dat de geheugencellen minder vaak beschreven kunnen worden maar hardware.info heeft de 840 getest en heeft hem net zo lang laten draaien tot hij kapot was. De data die verstookt is, is vergelijkbaar met 66 jaar dagelijks gebruik van de schijf. Lijkt me lang genoeg.

Ook het geheugen is ruim bemeten. Je zou voor normaal gebruik - en met aanwezigheid van een SSD - waarschijnlijk genoeg hebben aan 4GB. Maar goed, als je het budget er voor hebt, is 8GB geen 'foute' keuze.

De voeding levert 550W maar waarom? Je hebt een SSD, geen videokaart en geen extra HD. Dat kan minder.

Eigenlijk denk ik dat je eens naar het laatste basismodel uit de BBG zou moeten kijken. Die is stukken goedkoper en ik denk ook stukken stiller omdat daar een aparte koeler in zit.

Als ik de het basismodel neem en daar een grotere SSD, jouw kast, 8GB geheugen in zet, dan ziet het er zo uit:

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD A8-5600K Black Edition€ 84,50€ 84,50
1ASRock FM2A75 PRO4-M€ 58,90€ 58,90
1Crucial BLT2CP4G3D1869DT1TX0CEU€ 54,90€ 54,90
1be quiet! System Power 7 300W€ 30,99€ 30,99
1Samsung 840 series 250GB€ 142,99€ 142,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 417,68

Bedenk dat het systeem ook nog in elkaar gezet moet worden en dat er nog een windows licentie bij moet. Als je het laat monteren en geen windows licentie "hergebruikt" dan is dat samen ook nog eens €130.

Het is nog het overwegen waard om de processorkoeler te vervangen door een betere versie. Of om een stillere kast te nemen (ik moet hierbij aantekenen dat ik geen verstand van kasten heb, dus wellicht is dit al een hele goede, hij heeft wel goede reviews)

... en gaat over tot de orde van de dag

• SmokingCrop
  • Niet online
Aertsvijand schreef op zaterdag 01 juni 2013 @ 15:35:
Als je voor een Crucial gaat, kan je beter de nieuwere M500 nemen. Maar waarom de keuze voor een i5? Uit de post leidt ik af dat er sowieso geen al te zware dingen gedraaid gaan worden. Dan zou ik eerder gaan voor een AMD APU zoals de A8 of wachten op wat Haswell gaat doen.
De M500 is al snel 175 euro, de M4 is 160 euro.
Dit vind ik vrij veel voor weinig verandering. ;)

En met een i5 zal je langer kunnen wachten met upgraden. (wat toch meestal aangenaam is voor een systeem als deze, hij moet gewoon altijd goed werken -> SSD)
Wie weet wat de toekomst brengt ;) Er wordt immers meer gefocust op gebruiksvriendelijkheid dan efficiëntie.
P_Tingen schreef op zaterdag 01 juni 2013 @ 16:13:
De data die verstookt is, is vergelijkbaar met 66 jaar dagelijks gebruik van de schijf. Lijkt me lang genoeg.
Met hun gemiddelde van 10GB per dag kwamen ze uit op 198 jaar.. :9

[ Voor 16% gewijzigd door SmokingCrop op 01-06-2013 16:16 ]

• P_Tingen

P_Tingen

omdat het KAN

SmokingCrop schreef op zaterdag 01 juni 2013 @ 16:13:
[...]
Met hun gemiddelde van 10GB per dag kwamen ze uit op 198 jaar.. :9
Jaaah, klopt, maar daar hadden ze zelf al een kanttekening bij:
Uitgaande van een normaal gebruik waarbij 10 GB per dag wordt geschreven, zou dat betekenen dat de SSD het ruim 198 jaar zou volhouden. Nu schrijven wij bij onze test vrijwel lineair data, waardoor de zogenaamde Write Amplifiction Factor (WAF) heel laag is. Write Amplifiction, het egschrijven van méér data dan er naar de SSD gestuurd wordt, gebeurt in de praktijk aanzienlijk meer dan bij onze test. Het verwijderen van data gebeurt per 512 kB, terwijl schrijven per 4 of 8 kB gebeurt. Om dit in goede banen te leiden wordt er door de controller geschoven met data, iets wat ook gebeurt bij op de achtergrond uitgevoerde wear leveling, waarbij de SSD ervoor zorgt dat al deze cellen evenveel beschreven worden.

De WAF, die tijdens onze test feitelijk 1 is, zal in de praktijk een factor drie hoger uitpakken. Dit betekent dus dat we de levensduur door drie moeten delen, zodat we niet uitkomen op 198 jaar, maar op ‘slechts’ 66 jaar.
Vandaar dat ik het op 66 jaar heb gehouden. Maar ook tegen die tijd is hij - denk ik - wel vervangen >:)

• Lednov
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 08-12-2025
moet er met zaken als een scherm en toetsenbord/muis geen rekening gehouden worden? dit moet in een budget meegenomen worden anders.

verder is er absoluut geen enkele noodzaak om er een i5 3570K er in te stoppen, gegamed wordt er niet. gewoon een HTK computer. hierdoor kun je vragen stellen bij de noodzaak van een grote SSD, met de helft minder voor windows is het ook in orde. scheelt ook ongeveer de helft in prijs. geld wat weer gestoken kan worden in een HDD voor het familie album.

zelfde geld voor ram, de helft minder is meer dan genoeg! scheelt weer een 25E.

de SSD zal vast nog wel goedkoper kunnen, maar voor windows en wat veel gebruikte office taken meer dan zat!

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD A8-5600K Black Edition€ 84,50€ 84,50
1ASRock FM2A75M-DGS€ 51,45€ 51,45
1Toshiba DT01ACA100, 1TB€ 54,-€ 54,-
1Crucial CT51264BA160BJ€ 25,87€ 25,87
1be quiet! System Power 7 300W€ 30,99€ 30,99
1Samsung 840 series 120GB€ 82,99€ 82,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 375,20

fiets er nog een kaartlezer in, altijd handig om snel foto's over te zetten en scheelt gedoe met kabeltjes. onder de 400E ben je het heertje. nog ruim budget over voor een scherm muis/TB.

• marijnvonk
Dank voor de reacties.

@Lednov @P_Tingen
Randapparatuur is er al en ik assembleer de pc zelf. Ook een windows licentie is niet nodig. Dus dat bespaart de nodige kosten.
Hoe zit het me AMD A8-5600 processor? Is deze snel en zijn de grafische prestaties van de ingebouwde GPU beter dan Intel's HD Graphics 4000? Als het kan wil ik voor de kinderen toch de optie openhouden dat zij af en toe een spelletje kunnen spelen.

Een andere algemene vraag m.b.t. tot het moederbord: Ondersteunen bovengenoemde moederborden Hashwell processoren?

[ Voor 11% gewijzigd door marijnvonk op 01-06-2013 19:37 ]

• Lednov
Nee, want Haswell is Intel en bovenstaande is AMD...
en een spelletje voor de kinderen is ruim zat! mocht die dan echt problemen geven kan een simpel videokaartje erin en is het helemaal geen probleem. hoewel ik hier geen problemen verwacht. ik denk hier aan kindern max 12 jaar oud en lijkt mij sterk dat die Crysis spelen op voluit.

• Total Remco
  • Laatst online: 03-12-2024
edit: dit is een lange post omdat ik van alle mogelijke toepassingen behalve gamen uitga, kan je wat meer zeggen wat ze willen?
Als deze computer veel gebruikt gaat worden om bijvoorbeeld films of muziek af te spelen kan het misschien aan te raden zijn een geluidskaart te overwegen. Het heeft een toegevoegde waarde als je veel van muziek houd en je beter dan budget(of ingebouwd) geluidinstallatie of hoofdtelefoon gebruikt. Hierbij maakt niet uit welke kwaliteit het geluisterd wordt, het wordt namelijk altijd beter (Dit is mijn ervaring met mijn laptop)

Op grafisch gebied zou ik aanraden niet lager te gaan dan de HD4600 die in de duurdere Haswell processors zitten. Alle spellen die je in browser gespeeld worden hebben hieraan de komende 5 jaar echt wel genoeg. De HD4600 is namelijk sterker dan tegenhangers die in veel smartphones zitten.

Verder is een goed touchscreen is een aanrader als je de rest van het budget goed wil besteden. Zo'n scherm heeft veel meer toegevoegde waarde voor non gamers dan een grafische kaart van 200 euro als ze een spelletje willen spelen. Als ik de plaatjes van het nieuwsbericht goed heb begrepen is er nog steeds een pci-slot om een grafische kaart dan te halen.

edit: je moet naar de socket kijken en daar het bijbehorende moederbord in je budget(en wat je nodig hebt) bij zoeken. Haswell heeft socket 1150 en is het meest toekomst bestendige op het moment.

[ Voor 12% gewijzigd door Total Remco op 01-06-2013 20:29 . Reden: voor opmerking ]

• Lednov
wat een onzin!
de i5 was al vrij ruim bemeten, dus de nieuwe haswells zijn al overdreven! plus, die prijs is ook nog hoger! dat de HD 4600 erin zit rechtvaardigd bij lange na niet de hogere uitgaven. de goedkoopste haswell is al 175E, moederbord erbij (waarvan nog nauwelijks prijzen bekend zijn) maakt het ruim over de 225 euro tot 250 euro! te duur en onnodig.

mocht het echt een probleem opleveren zijn er zat kaartjes te vinden voor enkele tientjes die ruim voldoen.
een touchscreen op een desktop gaat ook geen toegevoegde waarde zijn, vraag mij zelfs af of dit op een laptop een meerwaarde geeft! ook niet nodig.

een review op tomsHW met de eerder genoemde AMD APU: http://www.tomshardware.c...00k-trinity-apu,3241.html
ik voor zie echt geen problemen met een spelletje of video.

• Total Remco
  • Laatst online: 03-12-2024
Er is niks mis met een die AMD APU alleen een niet game computer wordt bijna per definitie niet upgradet, bovendien zou je met drivers aan de gang moeten als je web applicaties soepel via nieuwe technieken(webGL) aan de gang moeten. Bij de HD4600 heb je al dat onderhoud niet want veel op het web wordt er speciaal voor geschreven dat het daarop werkt. Als je over een paar jaar een videokaart nodig hebt staat het er dan ook uitdrukkelijk bij.
Je hebt helemaal gelijk over de i5 want er zijn geen duel cores meer in de i5 categorie, je moet eigenlijk een duel core hebben met een HD4600 als je voor intel zonder aparte GPU gaat(die zijn nog niet uit dus daarom zij ik dus i5 want duurdere i3 is zo raar beschreven). Helaas lijd de nieuwe generatie moederborden die kleiner aantal nm geproduceerd moederbord tot een andere verhouding in prijs tussen de processor en moederbord. De toegevoegde waarde van zo'n moederbord heeft de tweakers review niet aangetoond maar andere sites hebben dat wel.
Computers voor thuis gaan in de toekomst meer op tablets lijken dus die ontwikkeling een stap voor zijn vind ik een toegevoegde waarde. Het klopt dat dit vooral voor non gamers van toepassing is die niet de perfecte muis en toetsenbord vaardigheden hebben en daar hebben we het nu toch ook over?.

Het is meer een kwestie van smaak als je naar waarde kijkt, alleen intel is betreft energie verbruik nu een stapje voor en dat geeft mogelijk wat minder geluid uit de computer kast. Daarom staat er in dit lijstje een Intel

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 4570S Boxed€ 179,-€ 179,-
1Intel BLKDB85FL€ 77,37€ 77,37
1Crucial Ballistix BLS2CP4G3D1609DS1S00CEU€ 49,99€ 49,99
1be quiet! Straight Power E9 400W€ 60,45€ 60,45
1Crucial 2.5" M500 240GB€ 169,-€ 169,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 581,21

toelichting:
Crucial 2.5" M500 240GB -een van de betrouwbaarste SSD's op de markt deze heeft echt een stap voor op de andere opties bij echt dagelijks gebruik.
be quiet! Straight Power E9 400W goed certificaat geeft een hoger rendement en dat is minder warmte en minder stroom. Verder is er nog ruimte voor een lichte videokaart.
Crucial Ballistix 8gb Je zou voor 4gb kunnen gaan als die 20 euro die je bespaard belangrijk zijn.

Het licht eraan wanneer deze pc af moet , als het meteen is kan je beter voor de AMD machine gaan de Lednov heeft samengesteld.
Als je wat tijd hebt voordat je vrienden hun pc willen zou ik een paar weken(of zelfs 1 week) wachten zodat de goedkopere moederborden en core i3 op de markt zijn. Dat zou dan een waardige optie zijn tegenover de lijst van Lednov

• Lednov
het voegt helemaal niets toe! het is een PC voor een gezinnetje dat internet, facebookt, wat op Word werkt en waar de kinderen zo nu en dan een spelletje spelen als er al een spelletje gespeeld wordt. en als het ff kan een filmpje leuk kan afspelen.

bovenstaand systeem is mooi, veels te duur voor waar het bedoeld is. 250 euro voor een CPU+mobo? te duur! je betaalt zo 100E meer voor... voor ja, wat eigenlijk? de gpu chip die al in de CPU zit?
nee, ook niet, want je stelt dat er ruimte is voor een lichte GPU... wat is dán de toegevoegde waarde van de Haswell i5?

170 E voor een SSD wat ook niets toevoegt, dit heb ik al eerder toegelicht, toch nog een keer, voor de helft minder geld en GB krijgen ze véél meer opslag. het familie album zet je lekker op de HDD en de SDD voor windows en de veel gebruikte programma's.

RAM van 8 GB is ook zonde, 4 staan namelijk werkloos toe te kijken...

dat het kan, wil nog niet zeggen dat het moet!
de PSU kan ik me nog wel in vinden, vraag is dan, waneer heb je die 30E meerprijs terug verdient? is dat na 3 jaar, niet doen. is het na een jaar, doen!

• P_Tingen

P_Tingen

omdat het KAN

Een AMD is meer dan voldoende voor HTK spelletjes. Mijn pc heeft ook een A8 en mijn dochter van 12 speelt daar vaak (wat zeg ik? zowat elke dag!) Sims3 op. Het spel staat op de hoogste instellingen; alle schuifjes die ik kon vinden die iets doen met grafische instellingen staan zo ver mogelijk open en het spel draait als een dolle.

Ik deel Lednov's visie over de SSD niet trouwens. Mijn ervaring is dat een SSD een systeem zo'n ontzettende boost kan geven dat het goed is voor de levensduur. Dat klinkt gek, maar de schijf is normaal gesproken de bottleneck van je systeem is. Als het systeem wat ouder wordt, gaat het vaak wat trager aanvoelen; door de SSD blijft het allemaal echter snel aanvoelen. Op mijn oude pc duurde het opstarten van Sims ruim 3 minuten; nu 45 seconden.

Het systeem van Lednov lijkt me een hele goeie keuze; bedenk wel even of je aan 120GB genoeg hebt. Ik gok van wel; als je geen verzamelaar van films bent, kom je daar al een heel eind mee. Voordat je dat vol hebt met vakantiefoto's ben je al heel wat vakanties verder.

• Lednov
nee ik ben wel een voorstander van een SSD, alleen niet zo een hele grote :)

overigens, de basis is jou systeem met kleine aanpassingen :)

• P_Tingen

P_Tingen

omdat het KAN

Lednov schreef op maandag 03 juni 2013 @ 08:08:
overigens, de basis is jou systeem met kleine aanpassingen :)
Haha, vandaar dat ik hem zo mooi vond :*)

• marijnvonk
Ik reageer wat laat, omdat ik enkele dagen naar het CERN in Zwitserland ben geweest (wat overigens zeer interessant was ;)).
Ik ben blij dat er zulke diverse opstellingen worden gepost in deze thread. Dit heeft mij de gelegenheid gegeven goed na te denken over de mogelijkheden.
Op het moment ben ik van plan het systeem van Lednov en P_Tingen te bestellen met een grotere SSD (wellicht de Crucial 2.5" M500 240GB). Werken met enkel een SSD (i.p.v. SSD + HDD) is iets prettiger en ik schat in dat circa 200GB voldoende opslag is.
Nogmaals dank voor de reacties!

• SmokingCrop
  • Niet online
Ik zou de Plextor M5S 256GB nemen, de prijs op dit moment maakt hem echt een "hele goede bang for the bucker." (pricewatch: Plextor PX-256M5S 256GB)

-> zie ook deze review waar hij in de benchmarks vergeleken wordt met de Crucial M4 en de Samsung 830
http://www.tomshardware.c...b-ssd-benchmark,3252.html

• Lednov
die plextor is een inderdaad een mooie aanvulling!

gefeliciteerd met je systeem Marijn, (nou ja je vrienden :) )

• marijnvonk
Mijn excuses dat deze thread nu weer bovenaan komt te staan, maar ik wil SmokingCrop toch nog even bedanken voor deze laatste tip en Lednov voor de 'felicitaties'. Voor nu markeer ik deze thread maar als solved ;).

[SOLVED]
Pagina: 1