Kortsluiting/vonken 8 pin connector voeding /moederbord

Pagina: 1
Acties:

• Justberry
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 09-02 13:09
Goede middag,

Ik heb een tijd last gehad van dat mijn computer uitviel tijdens zware taken en een beetje rook naar verbrande(te heet geworden) elektronica. Elke keer mijn computer helemaal afgelopen wat er te heet was geworden, eerst verdacht ik de north bridge omdat die redelijk heet was. Maar dat bleek het uit eindelijk niet te zijn. Het bleek de 8 pins connector te zijn voor de cpu, die heeft vonken zitten maken of heeft kortsluiting gehad.
Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/-1Y2YnHao01M/Uanag6-juRI/AAAAAAAAAJY/HNU0HkJbs9A/w1135-h851-no/20130601_132556.jpg

Ik kan natuurlijk de connector vervangen en eventueel de moederbord, maar hoe is dit gebeurt?
De cpu was overgeklokt maar de problemen kwamen pas na meer dan een maand. Plus dat lijkt het me niet echt normaal dat overklokken kortsluiting maakt en volgende keer me huis laat afbranden.. Het overklokken was gedaan dmv bios instelling op de moederbord.

Wat denken jullie wat er is gebeurt?

Specs:
CPU: i7 960 default 3.2GHz -> 3.5GHz Temps normaal
Koeler: Antec 620
Moederbord: Asus sabertooth x58
Voeding: Antec 650Watt
GPU: Sapphire ATI 4870

Alvast bedankt

Met vriendelijke Groet,
Rik

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Als het kabeltje niet helemaal goed zit (iets dat ik eens met een Antec Blue mee heb gemaakt op een Tiger MP) en je redelijk wat stroom trekt dan kan het contactoppervlak te klein zijn, waardoor je dit soort dingen krijgt.

Ik heb destijds een nieuwe kabel in de voeding gezet, het moederbord hangt tegen de muur, daar was weinig mee te beginnen.

• Fordox
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 17:18

Fordox

00101010

jup ik denk dat deze mobo ook wand decoratie is. met een beetje geluk leeft je cpu nog.

Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.

• joopv
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Een of een combinatie van deze factoren:
- Hoge stromen,
- te lage contactdruk
- thermische cycli (opwarmen/afkoelen) in combinatie met stof (stof kruipt dan tussen de contacten)
- slechte materiaalkwaliteit, met als gevolg oxidatie en verlies van veerkracht en contactdruk
- slechte koeling. Jaja, ook een connector waar veel stroom door loopt moet zijn warmte kwijt kunnen.

Het resultaat is dan verhoogde overgangsweerstand en dus warmteontwikkeling op de contactovergang. Vervolgens krijg je een lawineffect, een nog sneller doorgaande veroudering.

[ Voor 10% gewijzigd door joopv op 01-06-2013 18:03 ]

• auto660
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 01:58

auto660

1991 240 GL Brick

Waarom vindt iedereen het moederbord nu ineens wanddecoratie? Je kan er toch door de elektronica winkel voor een klein prijsje een nieuwe connector op laten zetten, zo'n beetje iedereen met een hetelucht-station kan dit wel.... (ja, zelfs ik...)

Gaming~ |Ryzen 5 5500, Asrock B450M PRO4, 16GB 2666@3600MHz DDR4, GTX1650 Super 4GB, 1TB + 256GB SSD, 250W Apevia PSU| Workstation~ |Q9550, 8GB CL4 DDR2, P5B Premium, GTX950, 512GB SSD + 1TB HDD, 550W PSU

• Justberry
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 09-02 13:09
Bedankt voor de reacties,
De connector zat goed op zijn plaats voor zo ver ik zag/voelde (had een knijptang nodig om hem eruit te krijgen) maarja dat is achteraf ik weet niet hoe het was ervoor. Kwa kwaliteit verwacht dat antec en asus wel te vertrouwen zijn... fabrieks-fouten bestaan natuurlijk. Voor cooling zat erboven een fan dus er was een lucht stroom, kan te weinig geweest zijn.

Ik zal even zoeken naar elektronica winkel die het eventueel kan/wil repareren (jammer genoeg een sterfde soort) of langs school genoten. daarna checken of de cpu nog leeft.

raden jullie een andere voeding/moederbord aan(kijkend naar eventuele herhaling) of gewoon de connector vervangen?

Met vriendelijke Groet
Rik

[ Voor 6% gewijzigd door Justberry op 01-06-2013 23:30 ]

• Fordox
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 17:18

Fordox

00101010

auto660 schreef op zaterdag 01 juni 2013 @ 20:33:
Waarom vindt iedereen het moederbord nu ineens wanddecoratie? Je kan er toch door de elektronica winkel voor een klein prijsje een nieuwe connector op laten zetten, zo'n beetje iedereen met een hetelucht-station kan dit wel.... (ja, zelfs ik...)
als de connector er zo aan toe is, is er wel wat meer kapot ;) want eigenlijk maakt de connector nog wel contact, ongeacht het vervormde plastic.

Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.

• heggico
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 09-02 16:32
Voor zover ik kan lezen doet de pc het nog, hij valt alleen uit. Dus als de connector op het moederbord wordt vervangen blijft hij het ook wel doen. PC gaat zware dingen doen => meer stroom door die connector => vanwege slecht contact een grote spanningsval over de connector => connector verbrand en als de spanningsval te groot wordt krijgt de pc niet genoeg spanning en valt uit.
Pagina: 1