• RikHouben
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 28-01 10:02
Ik ben een HTPC aan het samenstellen en ben al zo goed als klaar met de keuze van de hardware.
Het grootste probleem, momenteel, is de keuze van de software en het OS.

De zaken waar ik de HTPC o.a. voor wil gebruiken:
  1. - bekijken van films en series vanaf de HDD in zo veel mogelijk formaten.
    • 1080p
    • 3D*
  2. - muziek beluisteren vanaf de HDD
    • mp3, FLAC, ogg, ...
    • ook bestanden met hoge resolutie
  3. - bekijken van films en series vanaf een fysiek schijfje (optisch station)
    • BluRay
    • BluRay 3D*
    • DVD
  4. - muziek beluisteren vanaf een fysiek schijfje
    • CD
    • DVD-A**
    • SACD**
  5. - TV programma's opnemen en bekijken
    • analoge TV
    • DVB-T HD
  6. - Een webbrowser gebruiken
    • mail lezen
    • surfen
    • YouTube, Vimeo, ...
  7. - Streamen van bestanden vanaf de HDD
* = Blijkbaar is dat tegenwoordig nog moeilijk. Maar ik zou nu toch het systeem zo willen keizen dat de kans het grootste is dat het binnen afzienbare tijd wel gaat lukken.
** = Would be nice. Maar als dat er echt niet in zit is 't ook zo erg niet.

Ik was XBMC aan het bekijken. En dan zowel in de situatie dat ik een Linux distributie installeer als OS, XBMCbuntu en OpenElec.
Verder zou XBMC ook onder een versie van Windows gedraaid kunnen worden.
Als ik Windows als OS zou kiezen is MediaPortal ook een zeer interessant alternatief.

De indruk die ik tot nu toe krijg is dat als ik echt BD's wil kijken vanaf het fysieke schijfje, ik best voor Windows als OS ga en dan een externe player installeer die onder de mediacenter software dan gebruikt wordt om de video af te spelen.
Klopt dat wel? Ik lees over toepassingen onder Linux die het ook zouden kunnen zonder problemen. Maar enkele berichten verder lees je dan over de problemen. Je moet dan blijkbaar een "bepaald bestand" in die "bepaalde folder" plaatsen en je bent gesteld. Maar zo makkelijk blijkt dat toch niet te zijn. En wat is dat "bepaald bestand" en welke "bepaalde folder" wordt er bedoeld?
Wat is de kans dat ook 3D BluRays ondersteund gaan worden?
Is de kans groter dat dit onder Windows wel ondersteund gaat worden? (betalen voor een applicatie die dit doet is het probleem niet)

Ik kom er niet echt uit.

• hdtracer
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 03-02 11:23
Welke hardware heb je gekozen? Intel is goed voor linux (openelec) en AMD voor windows.
3D wordt volgens mij niet ondersteund in linux tenminste geen full3D enkel SBS en UO.

• RikHouben
Als het AMD wordt zal het zoiets worden:
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD A8-5500 Boxed€ 85,10€ 85,10
1Gigabyte GA-F2A85XM-D3H€ 68,40€ 68,40
1Silverstone Grandia GD06B€ 111,45€ 111,45
1Scythe Big Shuriken 2 Rev. B€ 31,50€ 31,50
1Kingston HyperX KHX1866C9D3K2/8GX€ 70,45€ 70,45
1LG BH16NS40 Zwart€ 69,90€ 69,90
1be quiet! Pure Power L7 300W€ 37,90€ 37,90
1Crucial m4 CT064M4SSD2 64GB€ 64,-€ 64,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 538,70

Als het Intel zou worden:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i3 3225 Boxed€ 117,70€ 117,70
1Gigabyte GA-Z77M-D3H€ 81,85€ 81,85
1Kingston HyperX KHX1866C9D3K2/8GX€ 70,45€ 70,45
1LG BH16NS40 Zwart€ 69,90€ 69,90
1be quiet! Pure Power L7 300W€ 37,90€ 37,90
1Crucial m4 CT064M4SSD2 64GB€ 64,-€ 64,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 584,75

Maar dit maakt minder kans dan de AMD. Vooral omdat de iGPU van de AMD beter is.
Een TV kaartje moet ik dan nog zoeken.

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 04-02 22:53
Je AMD-build kan ik tot op zekere hoogte nog wel volgen (alhoewel je met wat minder hardware hetzelfde doel zal bereiken zonder merkbaar verlies van performance in je gestelde eisen), maar je intel-build is imho veel te zwaar voor wat je nodig hebt. Een i3 3225 is eigenlijk behoorlijk over the top, een Z77-based bord zie ik al helemaal geen logica in, en DDR3-1866 voegt absoluut niets toe t.o.v. DDR3-1333 bij Intel. Daarintegen wil je wel weer DVB-T kunnen gaan doen, en dan is die 64GB SSD weer erg aan de krappe kant... Als je een beetje timeshift toepast zit je al weer vol, en timeshifting over het netwerk lijkt me niet echt ideaal.

iRacing Profiel

• RikHouben
Als ik 3D BluRay's wil weergeven heb ik die iGPU uit de i3 toch wel nodig en de 77 reeks chipset ook. Of heb ik dat verkeerd begrepen.

Waarom voegt die snelle RAM niets toe bij Intel en bij AMD wel?
Voor de AMD is dat ook wel wat over de top. Voor pre-rendered 3D blijkt het niet zo heel snel te hoeven en ik was ook wel aan het overwegen om 1600MHz te kiezen.

Ik had natuurlijk moeten vertellen dat ik al 2 2TB schijven heb waarop ik de TV opnames kan opslaan.
Of doe je dat best niet op een HDD en kan je daar beter een SSD voor gebruiken?

• RikHouben
Niemand die ooit 3D vanaf een fysiek schijfje heeft weergegeven met zijn HTPC?
Welk OS, media center en player heb je gebruikt? (en waarom heb je net die gekozen?)

• kroegtijger
RikHouben schreef op zondag 02 juni 2013 @ 09:28:
Als ik 3D BluRay's wil weergeven heb ik die iGPU uit de i3 toch wel nodig en de 77 reeks chipset ook. Of heb ik dat verkeerd begrepen.
Dat heb je inderdaad verkeerd begrepen. Een z77 of h77 speelt geen millimeter je BluRay 3D beter af dan een B75-chipset. Ook de GPU van een i3 is aanzienlijk minder dan die van een A8. De A6 is al in staat tot bluray 3d weergave. De enige motivatie om in deze dan toch voor intel te kiezen is dat de drivers voor AMD niet (goed) onder Linux functioneren waardoor HD-audio nog wel eens een probleem oplevert. Als je dat niet van plan bent, dan is AMD de logische keuze.
Waarom voegt die snelle RAM niets toe bij Intel en bij AMD wel?
Omdat de AMD's er simpelweg wel van profiteren en de intels blijken geen noemenswaardige performance-winst te geven daarmee.
Voor de AMD is dat ook wel wat over de top. Voor pre-rendered 3D blijkt het niet zo heel snel te hoeven en ik was ook wel aan het overwegen om 1600MHz te kiezen.
DDR3-1600 voor AMD is prima. Voor intel kun je met 1333 af.
Ik had natuurlijk moeten vertellen dat ik al 2 2TB schijven heb waarop ik de TV opnames kan opslaan.
Of doe je dat best niet op een HDD en kan je daar beter een SSD voor gebruiken?
Afhankelijk van waar en hoe je storage geregeld is. Als je je opname (en denk dan met name aan timeshifting) op een NAS weg schrijft en die nas heeft slechte performance, dan kijkt dat niet prettig en kun je beter timeshifting lokaal afhandelen. Als je HDD in je HTPC zit, maakt het niets uit en is een SSD niet nodig.

iRacing Profiel

• kroegtijger
RikHouben schreef op woensdag 05 juni 2013 @ 08:07:
Niemand die ooit 3D vanaf een fysiek schijfje heeft weergegeven met zijn HTPC?
Welk OS, media center en player heb je gebruikt? (en waarom heb je net die gekozen?)
Bestaat er iets anders dan XBMC dan op de diverse platformen?

iRacing Profiel

• RikHouben
MediaPortal en JRiver MC draaien inderdaad enkel onder Windows.

XBMC doet het zowel met Windows als Linux.

Ik lees zowel over XBMC als ober MediaPortal hele goeie verhalen.

Ik zou dus met een A6 al toekomen als ik enkel pre-rendered 3D wil afspelen? Tja, dat zou me nu waarschijnlijk wel een beetje budget uitsparen maar voor de toekomst misschien wel weer sneller naar een upgrade doen verlangen. (misschien is dat nog niet zo slecht >:) )

Een A8 is nu ook weer niet zo onwaarschijnlijk duur en heeft toch wel een fraaie igp. Hij past binnen het budget, alsook het mobo.

De 2 2TB schijven komen in eerste instantie in de HTPC te zitten, maar zullen later waarschijnlijk in een NAS komen te zitten. Maar voorlopig dus nog niet. Ze zullen enkel data bevatten.

Misschien dat ik toch voor een 120GB of 128GB SSD ga voor als de HDD's in een NAS komen te zitten. Dat kan ik op het allerlaatste moment nog beslissen.

Met een 120GB schijf zou het er dan als volgt kunnen uitzien:
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD A8-5500 Boxed€ 84,95€ 84,95
1Gigabyte GA-F2A85XM-D3H€ 68,20€ 68,20
1Corsair XMS3 CMX8GX3M2A1600C9€ 57,80€ 57,80
1LG BH16NS40 Zwart€ 69,85€ 69,85
1be quiet! Pure Power L7 300W€ 37,95€ 37,95
1Samsung 840 series 120GB€ 83,-€ 83,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 544,70

Of is het nuttiger om dan toch 1866MHz geheugen te steken,maar dan "slechts" 4GB?

[ Voor 61% gewijzigd door RikHouben op 06-06-2013 20:36 ]

• kroegtijger
8GB heb je voor HTPC niet nodig, net zo min als DDR3-1866. 4GB DDR3-1600 is snel zat daarvoor, zelfs voor 3D. Maar mocht je nu nog eens een database oid erbij willen draaien, dan wordt 8GB wel weer interessant. Je kan ook tzt dan nog upgraden. Wil je nog eens gaan gamen, dan kan 8GB DDR3-1833 weer nuttig zijn (alhoewel het verschil tussen 4GB of 8GB dan weer groter is dan tussen DDR3-1600 en DDR3-1833)

iRacing Profiel

• RikHouben
Nee, gamen is niet aan mij besteed. Ik heb het nooit gedaan en ben ook niet van plan er mee te beginnen.

Dan denk ik dat 8GB/1600MHz een mooie keuze is. Snel genoeg en ruim voldoende voor wat ik wil doen en toch niet gek duur.

• Kitser
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 31-01 22:33
Qua software kan ik je mediaportal van harte aanbevelen. Zeker als je tv wilt gaan kijken. Dan vind ik xbmc minder goed werken dan mediaportal.
Ik heb net m'n mediaportal configuratie weer draaiend (na een jaar kpn interactieve tv) Wat een verademing. Lekker snel, alles in 1 interface, subtitles downloaden via sub central. Moving pictures voor je film database werkt echt perfect. Hij download de film info en een link naar de trailer.

Als tv kaart kan ik je een Hdhomerun aanbevelen. Werkt perfect!

Succes met je keuze.

• kroegtijger
Kitser schreef op vrijdag 07 juni 2013 @ 16:56:
Qua software kan ik je mediaportal van harte aanbevelen. Zeker als je tv wilt gaan kijken. Dan vind ik xbmc minder goed werken dan mediaportal.
XBMC gebruikt een backend van bijvoorbeeld MediaPortal of Argus-TV. Als je XBMC dan niet prettig vindt werken is dat dus hooguit de interface, en dan zou je ook eens een andere skin kunnen proberen. Zelf ben ik dik tevreden over de PVR-implementatie van XBMC, alhoewel de zender-sortering wel wat eenvoudiger had gekund, maar dat doe je dan ook niet dagelijks.
Ik heb net m'n mediaportal configuratie weer draaiend (na een jaar kpn interactieve tv) Wat een verademing. Lekker snel, alles in 1 interface, subtitles downloaden via sub central. Moving pictures voor je film database werkt echt perfect. Hij download de film info en een link naar de trailer.

Als tv kaart kan ik je een Hdhomerun aanbevelen. Werkt perfect!

Succes met je keuze.
Het grote voordeel van XBMC t.o.v. MediaPortal is de universeelheid. Op zo'n beetje elk platform kan je het draaien, is helemaal in Python ontwikkeld en is momenteel zo ongeveer dé standaard voor HTPC-gebruik en daardoor enorm hard in ontwikkeling in zowel de applicatie als de add-ons. Juist de Add-Ons maakt het zo'n enorm krachtig systeem (denk bijvoorbeeld aan XOT-Uzg, Nederland 24 etc). MediaPortal is ook een prima systeem, maar mist het platform-onafhankelijke en de brede draagkracht onder de community.

iRacing Profiel

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Ik zie onder punt 1 de volgende zaken staan;

De zaken waar ik de HTPC o.a. voor wil gebruiken:

- bekijken van films en series vanaf de HDD in zo veel mogelijk formaten.
1080p
3D*

* = Blijkbaar is dat tegenwoordig nog moeilijk. Maar ik zou nu toch het systeem zo willen kiezen dat de kans het grootste is dat het binnen afzienbare tijd wel gaat lukken.

Als 3D een van de zaken is die men, indien mogelijk, toch heel erg graag gerealiseerd zou willen hebben dan rest er op dit moment enkel nog het Windows platform en is er daarmee ook een vrijere keuze v.w.b. media-software. Want wat onder XBMC tamelijk lastig voor elkaar te krijgen is kan onder MediaPortal relatief eenvoudig gerealiseerd worden, het kunnen weergeven van Full HD 3D. Dat laatste gaat via de plugin MovingPictures en een externe player. MovingPictures heeft daar namelijk al een instelling voor ingebakken, hoeft alleen maar aangezet te worden. Bij XBMC gaat dat tot nu toe allemaal zo gemakkelijk nog niet.

TS vraagt zich dus af of het nu wel of niet mogelijk is om 3D (fysiek of als image/iso) goed weer te kunnen geven en daarop zeg ik volmondig ja, mits men over de juiste software en hardware beschikt.

Testing, one, two ...

• RikHouben
Ik heb absoluut niets tegen Linux, maar omwille van het hele BD en 3D verhaal denk ik toch bij Windows te blijven. Ook MediePortal biedt hier voordelen.
Dus een combinatie Windows 8 + MediaPortal heeft op dit moment de voorkeur.
Maar XBMC ga ik toch ook uittesten. Ik wil het zeker niet aan de kant schuiven zonder het ooit geprobeerd te hebben.

De hardware zou ruim voldoende moeten zijn om full HD 3D weer te geven. Daar ligt het probleem niet.

Welke externe player zou je gebruiken voor deweergave van full HD 3D?

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

TMT (Total Media Theatre) 5 kan dat prima voor zijn rekening nemen.

Overigens zou ik zeker ook met XBMC aan de slag gaan, het kan zeker geen kwaad om hoogte te krijgen van beide Media-software. Ik doe dat al jaren en begrijp de reacties niet waarom men voor het één of voor het ander zou moeten kiezen. Beiden hebben ze hun voor- en nadelen maar daar komt men als gebruiker alleen maar achter door het zelf eens uit te proberen. Wil men voor een zo voordelige mogelijke oplossing willen gaan dan rest inderdaad enkel XBMC, dat zonder twijfel, maar daar wordt in dit topic niet voor gekozen.

[ Voor 81% gewijzigd door hardware-lover op 09-06-2013 13:22 ]

Testing, one, two ...

Pagina: 1