Centrale data overal bereikbaar maken

Pagina: 1
Acties:

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Ik heb een vraag. Ik zit met iets waar ik eigelijk nooit echt mee te maken heb gehad, misschien bestaan er heel eenvoudige standaardoplossingen voor, dus vraag ik het hier.

Ik heb al mijn data gecentraliseerd op 1 server. Een Windows 2012 server. Deze hangt thuis in het netwerk. Ik heb een 'vast' (Du\yndns) adres naar mijn internetverbinding. Een soort eigen cloud van 8TB zeg maar.

Wat wil ik:
Ik wil de data op alle computers in mijn netwerk beschikbaar hebben. Dit kan eenvoudig met een 'net use'. Echter wil ik van buiten de deur de data op dezelfde manier kunnen benaderen.

Bestaat er software die bijvoorbeeld een D: schijf aanmaakt, zoals net use, maar die ook werkt als je buiten de deur werkt, dus zonder een VPN op te zetten, maar wel op een veilige manier?

Hiermee wil ik de toegang tot gegevens vereenvoudigen en zo kan ik ook vanuit bijvoorbeeld mijn werk eenvoudig mijn NAS benaderen.

Alle tips zijn welkom :)

• LiquidT_NL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13-05-2021
Ftp server? Zo doe ik het zelf altijd.

Explorers in the further regions of experience...demons to some, angels to others.

• Fairy
  • Niet online
LiquidT_NL schreef op zaterdag 01 juni 2013 @ 13:41:
Met een FTP server moet ik de bestanden eerst downloaden. Ik wil graag overal kunnen werken alsof ik in het lokale netwerk zit.

Ik heb een glasvezel internetverbinding van 100mbit, dus snelheid is geen probleem.

[ Voor 13% gewijzigd door Fairy op 01-06-2013 13:44 ]

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 28-11 09:35

leuk_he

1. Controleer de kabel!

LiquidT_NL schreef op zaterdag 01 juni 2013 @ 13:41:
sftp, hoop ik , ftp, stuur the wachtwoord in clear text.

/edit: nee, ftp kun je ook mappen... http://lifehacker.com/304502/map-an-ftp-drive-in-windows

webdav is ook zo'n optie, dan deel je bestanden over https:// volgens mij kun je er ook drive mappings mee maken, maar dan moet de client ook wat software geinstalleerd hebben.

[ Voor 11% gewijzigd door leuk_he op 01-06-2013 13:46 ]

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

• Fairy
  • Niet online
leuk_he schreef op zaterdag 01 juni 2013 @ 13:45:
[...]

sftp, hoop ik , ftp, stuur the wachtwoord in clear text.

/edit: nee, ftp kun je ook mappen... http://lifehacker.com/304502/map-an-ftp-drive-in-windows

webdav is ook zo'n optie, dan deel je bestanden over https:// volgens mij kun je er ook drive mappings mee maken, maar dan moet de client ook wat software geinstalleerd hebben.
Drive mappings die ook vanaf het internet mogelijk zijn is precies wat ik zoek, maar wel zonder een aparte VPN te moeten openen.

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Webdav over https is met jouw wensen en setup de enige veilige optie.

FTP: Onveilig, moet afgeschoten en begraven worden
SMB/CIFS: niet over internet. nope. Wordt ook nog eens door 99% van de internet providers geblokkeerd.

WebDAV werkt op Windows Vista en hoger automatisch, op Linux altijd en op Mac OS X op tenminste 10.3 en hoger. Vrij universeel dus.

WedDAV kan je op Windows met een of andere native methode gebruiken, maar het kan bijv. ook met Apache, want die kan prima DAV serveren. Wel even een SSL certificaat regelen, want het lijkt me niet wenselijk dat iedereen het verkeer en je credentials kan stelen.

Nog een optie die vaak vergeten wordt: iSCSI!
Stel dat je je data wel centraal wil hebben, maar nooit met meer dan 1 client tegelijk gaat verbinden, dan is iSCSI een optie. Moet je wel eerst unmounten voor dat je disconnect, maar dat is het enige nadeel.

[ Voor 17% gewijzigd door johnkeates op 01-06-2013 13:57 ]

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 07:04

mrc4nl

Procrastinatie expert

VPN +RDP? is iig veilig

ora et labora

• Keiichi
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 01-12 19:36
johnkeates schreef op zaterdag 01 juni 2013 @ 13:56:
Stel dat je je data wel centraal wil hebben, maar nooit met meer dan 1 client tegelijk gaat verbinden, dan is iSCSI een optie. Moet je wel eerst unmounten voor dat je disconnect, maar dat is het enige nadeel.
Hier ben ik het niet geheel mee eens. Je hebt te maken met een blockdevice waar bovenop je eenj filesystem moet draaien. Als je probs met je internet ondervind dan kan je fs corrupt raken (Met journalling wel minder aan de orde)

Solar @ Dongen: http://solar.searchy.net/ - Penpal International: http://ppi.searchy.net/

• Fairy
  • Niet online
VPN en RDP heb ik al. Het gaat me er juist om dat ik met een computer buiten de deur, zoals het werk de data op mijn NAS kan benaderen alsof het een lokaal station is, dus in Word en Excel etc kunnen werken.

• Fairy
  • Niet online

SMB/CIFS: niet over internet. nope. Wordt ook nog eens door 99% van de internet providers geblokkeerd.

WebDAV werkt op Windows Vista en hoger automatisch, op Linux altijd en op Mac OS X op tenminste 10.3 en hoger. Vrij universeel dus.

WedDAV kan je op Windows met een of andere native methode gebruiken, maar het kan bijv. ook met Apache, want die kan prima DAV serveren. Wel even een SSL certificaat regelen, want het lijkt me niet wenselijk dat iedereen het verkeer en je credentials kan stelen.

iSCSI is in dit geval geen oplossing. De data moet beschikbaar blijven op zowel de nas als ook andere gebruikers moeten er bij kunnen.

WebDAV heb ik naar gekeken maar dat lijkt me best een complexe oplossing en is zover ik zie browser based en dus niet zoals SMB aan een station gekoppeld.

Het lijkt er een beetje op dat hetgeen wat ik wil niet bestaat :o

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 02-12 10:03

job

Aan webdav kan je probleemloos schrijfletters koppelen. Je hebt weliswaar extra software nodig om het via https te doen maar het werkt goed.

• Weezer-DC
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20-11 22:48
je wilt gewoon een vpn.... virtual private network....

daarmee kan je doen wat je wilt.. extern inloggen op een netwerk en daarop lokaal werken

Dus ik begrijp je niet waarom je dit schrijft
"Bestaat er software die bijvoorbeeld een D: schijf aanmaakt, zoals net use, maar die ook werkt als je buiten de deur werkt, dus zonder een VPN op te zetten, maar wel op een veilige manier?"

[ Voor 7% gewijzigd door Weezer-DC op 01-06-2013 14:11 ]

• Shinji
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 07:55
Waarom niet Direct Access, schijnt onder Server 2008 R2 nogal een ramp te zijn om op te zetten maar van wat ik heb gezien is dit in 2012 aardig eenvoudig:

http://blogs.microsoft.nl...ndows-server-2008-r2.aspx
http://blogs.technet.com/...ss-part-1-what-s-new.aspx

Is volgens mij precies wat jij zoekt.. geen gedoe met VPN opzetten etc maar direct remote in het netwerk hangen bij je thuis.

Ook zijn de vereisten wat aangepast, IPv6 is niet meer nodig. Je hoeft het nu niet meer op een edge server te installeren en je kan nu af met 1 netwerkkaart ipv voorheen 2.

[ Voor 14% gewijzigd door Shinji op 01-06-2013 14:18 ]

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 07:04

mrc4nl

Procrastinatie expert

lastig, ik denk dat je iets als dropbox zoekt, maar dan voor je eigen server
geen gehannes met speciale programma's maar goed toegangbaar via de windows verkenner.
zodat je de bestanden met de programma's gewoon kan openen
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/oIzNwo2J4s8iEPhybwfTnVTG/full.png

ora et labora

• Fairy
  • Niet online
mrc4nl schreef op zaterdag 01 juni 2013 @ 14:18:
lastig, ik denk dat je iets als dropbox zoekt, maar dan voor je eigen server
geen gehannes met speciale programma's maar goed toegangbaar via de windows verkenner.
zodat je de bestanden met de programma's gewoon kan openen
[afbeelding]
Precies dat zoek ik :)

DirectAccess zou ook wat kunnen zijn, maar de implementatie vergt wel de nodige kennis.

• roughtodacore
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 02-12 16:01
Fairy schreef op zaterdag 01 juni 2013 @ 14:21:
[...]

DirectAccess zou ook wat kunnen zijn, maar de implementatie vergt wel de nodige kennis.
Misschien dat ownCloud iets voor jou is. Niet de zelfde insteek als jouw idee, punt is wel dat data overal beschikbaar is (via webinterface, of via sync client). Plus iemand kan zijn data centraal beschikbaar stellen door deze te syncen naar de server.

Alles kan, zolang het maar mogelijk is...

• Fairy
  • Niet online
OwnCloud lijkt het voor mij niet echt te zijn. Nadeel van de VPN is dat je meteen je hele connectie omzet. Je kunt dan ook niet meer de lokale netwerkverbindingen en internetverbindingen gebruiken, dat is weer een nadeel.

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Fairy schreef op zaterdag 01 juni 2013 @ 14:46:
OwnCloud lijkt het voor mij niet echt te zijn. Nadeel van de VPN is dat je meteen je hele connectie omzet. Je kunt dan ook niet meer de lokale netwerkverbindingen en internetverbindingen gebruiken, dat is weer een nadeel.
Dan heb je je vpn niet goed ingesteld :)

• Weezer-DC
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20-11 22:48
Fairy schreef op zaterdag 01 juni 2013 @ 14:46:
..... moet je de externe gateway uitschakelen,
en zorg ervoor dat het netwerk achter de vpn in een andere ip range subnet valt

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 02:16

psy

Leuke oplossingen allemaal (zou zoiets ook wel willen) maar gaat dat allemaal wel werken achter een bedrijfsfirewall? Of heb je daar niet mee te maken?

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:58

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Fairy schreef op zaterdag 01 juni 2013 @ 14:21:
[...]

Koop een pogoplug :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 28-11 09:35

leuk_he

1. Controleer de kabel!

psy schreef op zaterdag 01 juni 2013 @ 15:34:
Leuke oplossingen allemaal (zou zoiets ook wel willen) maar gaat dat allemaal wel werken achter een bedrijfsfirewall? Of heb je daar niet mee te maken?
topic opener heeft het over een thuisnetwerk in de Topic Start, en ik neem aan dat hij dus volledig controle heeft over zijn eigen netwerk. Uiteraard moet je bij vrijwel alle oplossingen een poortje forwarden van de router naar de server. Op bedrijfsomgevingen kan dat wat lastig zijn, omdat je dan beheer moet vinden die iets moet open zetten. Thuis is dat een makkie echter.

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

• LiquidT_NL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13-05-2021

FTPS dan, er zijn zat manieren om FTP meer veilig te maken.

Explorers in the further regions of experience...demons to some, angels to others.

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 02:16

psy

leuk_he schreef op zaterdag 01 juni 2013 @ 16:26:
[...]

topic opener heeft het over een thuisnetwerk in de Topic Start, en ik neem aan dat hij dus volledig controle heeft over zijn eigen netwerk. Uiteraard moet je bij vrijwel alle oplossingen een poortje forwarden van de router naar de server. Op bedrijfsomgevingen kan dat wat lastig zijn, omdat je dan beheer moet vinden die iets moet open zetten. Thuis is dat een makkie echter.
Klopt, de data op zij eigen netwerk dat had ik ook begrepen. Echter wil je die data bereiken vanuit een externe locatie via internet, en dan krijg je vaak wel te maken met bedrijfsfirewalls :*)
Bijvoorbeeld vanaf je werkplek -> thuis. Tien tegen één dat je niet veel verder komt als poort 80 en 443.

[ Voor 7% gewijzigd door psy op 02-06-2013 15:19 ]

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

• lazybones
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 30-11 22:49
Lijkt me inderdaad geen probleem. VPN geeft meeste transparantie en veiligheid. Zoals hierboven al geschreven: als je dat goed instelt heb je geen enkel probleem en werken ook de lokale verbindingen nog.

Owncloud is vergelijkbaar met Dropbox, beide hebben een client app nodig die je eerst even moet installeren, verder werkt dat redelijk eenvoudig, waarbij je met Owncloud meerdere mappen kunt synchroniseren i.t.t. dropbox.

• roughtodacore
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 02-12 16:01
lazybones schreef op woensdag 05 juni 2013 @ 23:53:
Lijkt me inderdaad geen probleem. VPN geeft meeste transparantie en veiligheid. Zoals hierboven al geschreven: als je dat goed instelt heb je geen enkel probleem en werken ook de lokale verbindingen nog.

Owncloud is vergelijkbaar met Dropbox, beide hebben een client app nodig die je eerst even moet installeren, verder werkt dat redelijk eenvoudig, waarbij je met Owncloud meerdere mappen kunt synchroniseren i.t.t. dropbox.
Dit dus.

Alles kan, zolang het maar mogelijk is...

• Sypher
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 01-12 14:37
Je zou eens naar Seafile of Sparkleshare kunnen kijken als je echt een Dropbox achtig iets zoekt. Die eerste heeft ook een webinterface waarmee je het een en ander kunt doen. Standaard zullen ze overigens wel syncen.
Pagina: 1