real[B]art schreef op zaterdag 01 juni 2013 @ 19:38:
Kan niet. Je kunt 2 voedingen niet parallel schakelen. Er zit altijd een miniem spanningsverschil tussen beide voedingen (zelfs als ze beiden gespecificeerd zijn op dezelfde spanning), waardoor ze tegen elkaar in gaan lopen werken. De voeding met de hoogste spanning zal proberen de voeding met de laagste spanning omhoog te trekken en vice versa. Het resultaat als je het toch doet kan uiteenlopen van een voeding die in zijn beveiliging gaat tot kapotte hardware.
Wat een onzin. Vanuit netwerktheorie kun je inderdaad niet twee spanningsbronnen parallel hangen met (minieme) spanningsverschillen, maar die bronnen zijn ideaal. Vandaar dat het ook theorie heet, een fysieke voeding is nooit ideaal. Daarnaast is de uitgangsimpendantie van een ideale bron nul, bij een voeding is die hoog. Dus in de praktijk gelegd zal de kleinste impendantie in een voeding ervoor zorgen dat er een stroompje gaat richting die andere voeding die wordt opgenomen, maar hoogimpendante voedingen nemen nooit stroom op, dus het "omlaagtrekken" van spanning door de ene voeding kan niet gebeuren, de hoogste spanning wint en blijft daarop stabiel. Is dit schadelijk? Bij kleine verschillen (laten we stellen 500mV en da's nog fors) niet, want daarvoor heb je toleranties. Pas als je er ver overheen gaat heb je kans dat je ergens een absolute maximum rating in het feedbackcircuit van de kleinste spanningsbron overschrijdt en dan is 'ie kapot. Dan nog zijn die maximum ratings best ruim, de kans is groter dat er iets kapot gaat op die spanningslijn die je stabiel probeert te houden.
Sir Isaac schreef op zondag 02 juni 2013 @ 00:57:
Zonder load lijkt het me gevaarlijker. De USB poort zal stroom in de extra voeding persen. Als je op internet zoekt zie je dat het in ieder geval kan met een combinatie van een constant voltage en een constant current power supply. Maar dit zijn natuurlijk CV supplies.
Dat kan dus niet. Dat is precies wat ik bedoel met hoogimpendante voedingen, daar kun je geen stroom aan terugleveren. Dat is eenvoudig te bewijzen door naar schema's te kijken van geschakelde voedingen, daarin staat altijd een dikke cap op de uitgang om die schakelverschillen op te heffen. Tevens feedback vanaf dat ding naar de regelaar, zodat de spanning daar constant in de gaten wordt gehouden. Blijft die cap op spanning? Dan gaat de regelaar niet extra schakelen dus wordt er ook geen extra stroom geleverd naar jouw pc. Dus jouw angst voor onbelast is onterecht.
Op de print heb ik trouwens een header gevonden waarop +3.3V en +5V staat. Ik heb het vermoeden dat die in een ander model speler waarin hetzelfde printje zit gebruikt wordt om een de voedingstekker op aan te sluiten.
Lijkt me eerder een interne regulator om +5V omlaag te balanceren naar 3V3. De voeding die door USB wordt geleverd is verreweg van schoon en zit bomvol met hoogfrequente ruis. Als je die omlaag reguleert naar 3V3 dan heb je een schone lijn waar je de interne logica mee kan voeden.
NOFI, maar ik ben het niet eens met jouw pseudo-wetenschap en die bijdehante houding. Verandert dat wel wat aan de zaak?
De spanning van een batterij of accu zal inderdaad inzakken onder belasting.
Een elektronische geregelde spanningsbron (zoals een usb-poort) zal echter te allen tijde pogen om de spanning op het ingestelde niveau te houden, ongeacht de belasting. Dus nee, de 5V van je usb poort zal niet dalen onder belasting. Hooguit zal in geval van overbelasting de usb poort zichzelf uitschakelen. Of er slaat een (poly)fuse door op je moederbord. Of er fikt iets uit. Hangt af van het ontwerp van de elektronica.
Kijk, eindelijk es een keer geen onzin. Ook hier ga ik weer impendanties aanhalen, want batterijen en accu's zijn dus laagimpendante voedingen. Trek je een grote stroom, dan heb je een grote spanningsval over die uitgangsimpendantie wat betekent dat de uitgangsspanning zakt. Als ze hoogimpendant zouden zijn, dan kun je ze ook niet meer opladen. Overigens durf ik er flink wat kratten bier in te zetten dat iedere USB poort een stroombegrenzer heeft.
Stroom kun je niet ergens in persen. Stroom wordt 'getrokken' door een verbruiker, afhankelijk van de aangeboden spanning en de weerstand van de verbruiker (simpel gezegd).
In algemene zin is dit nog steeds onzin. Met zonnepanelen op je dak of een accu aan een lader, kun je dan nog steeds geen stroom terugleveren?
Overigens kun je ook een spanningsbron en stroombron niet parallel schakelen.
In netwerktheorie is dit ook onzin. De stroombron dwing je op een bepaalde spanning en de spanningsbron dwing je een bepaalde stroom door. Simpel. Hoe dit in de praktijk uitpakt hangt weer af van je impendanties.
[
Voor 4% gewijzigd door
Flake op 02-06-2013 19:53
]