Toon posts:

VPN Server - IPSEC - Cisco?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste tweakers, ik wil graag een VPN opzetten met mijn netwerk.

Nu heb ik een KPN ZTE 220, waar je wel mooi port kunt forwarden ;) Dat gaat ook prima. Maar ik heb problemen met het opzetten van een IPSEC tunnel ;)

Ik heb dit geprobeerd met zowel openswan als met libreswan (linux pakketten die IPSEC zouden moeten ondersteunen)

Echter is dit niet gelukt, en nu wil ik toch een hardware VPN nemen, (klein routertje)
echter moet ik DHCP uitzetten daarop.

Nu zoek ik eigenlijk een leuk Cisco? (Die ondersteund alleen IPSEC) routertje waarbij ik DHCP uit kan zetten... zodat het KPN modem, DHCP server blijft spelen. 8)7

Maar ik weet dus niet zeker of dit wel uberhouwt mogelijk is op deze manier, ik denk het wel mits goed ingesteld in de Cisco router, die dan fungeert als AP.

Bedankt voor de reacties en tips en informatie alvast. _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06:51

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Dus je wilt je hele netwerk in vpn zetten? Dan kun je nog altijd dhcp gebruiken, iets met een vlan volgens mij. Het juiste weet ik ook niet, maar de pro's zullen wel antwoorden.

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

• analog_
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Heb je GRE (protocol 47) doorgelaten in je FW? Het is ook vrij belangrijk dat je klokken goed staan. Destination NAT rule voor prot 47 naar je libreswan.

Ik gebruik geen Cisco apparatuur dus kan je daar niet mee helpen, ik gebruik overal Vyatta wat even strak in elkaar steekt als een Cisco CLI.

Wat je eigenlijk zoekt is een soort VPN appliance welke VPN connecties beëindigt en routeert over je netwerk. By default ga je sowieso de VPN appliance kunnen bereiken maar niet de rest van het netwerk omdat je lan machines hun antwoord naar dat vreemde VPN client IP niet herkennen en forwarden naar de default gateway (je KPN doos). Deze moet dus op de hoogte zijn van je VPN IP subnet en dat dus forwarden naar je appliance (static route, rip, ospf, ...). Je hebt dan een asymmetrisch netwerk pad (heen en terug lopen anders). Je kan het ook oplossen door alle trafiek uit je VPN tunnel te NAT'en waardoor het lijkt dat alle requests vanaf je VPN appliance komen, dit is een lokaal adres en zullen je LAN toestellen dan ook beantwoorden.

Dit hele probleem omzeil je dus als je KPN doos VPN tunnels doet (omdat hij toevallig de default gw is). Ik ken overigens libreswan niet, ik ken wel freeswan.

@Damic: hij wilt vanaf het internet een VPN kunnen opzetten waarmee zijn volledig intern netwerk mee kan bereiken.

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

GRE protocol wordt niet gebruikt bij IPSec. (Dwz, niet aan de buitenkant-- GRE door IPSec heen proppen is een veel gebruikte techniek die ik zelf ook toepas.) Je moet UDP over poorten 500 en 4500 forwarden. (Typisch gezien gebruikt IPSec protocol 50, ESP, maar dat werkt niet door NAT heen.)

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Verwijderd

Topicstarter
Wat analog_ zegt is volledig juist, vraag is alleen of het KPN modem wel VPN tunnels doet ;) Gaat de KPN doos dit snappen? Zo niet dan houdt het natuurlijk op?

• analog_
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Ik bedoelde ESP ja, sorry verwarring, laat. ESP werkt niet door NAT heen maar je kan wel een destination nat rule maken waarbij al het ESP traffiek (of afhankelijk van de source) naar een bepaalde LAN machine gaat.

Nu herinner ik me de verwarring weer: GRE is zodat je multicast kan versturen zodat je OSPF kan doen. OSPF routing updates over multicast over GRE over IPsec over internet, hoezo stacked.

[ Voor 96% gewijzigd door analog_ op 01-06-2013 20:48 ]

• webfreakz.nl
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21-08 15:56

webfreakz.nl

el-nul-zet-é-er

MPLS over GRE over IPSEC :P

"You smell that, son? What sir? Napalm, I love the smell of napalm in the mornin!" || Children of Bodom fan!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

analog_ schreef op zaterdag 01 juni 2013 @ 20:42:
Ik bedoelde ESP ja, sorry verwarring, laat. ESP werkt niet door NAT heen maar je kan wel een destination nat rule maken waarbij al het ESP traffiek (of afhankelijk van de source) naar een bepaalde LAN machine gaat.
ESP kun je alleen in tunnel mode door NAT heen proppen, maar VPN clients gebruiken naar mijnweten altijd transport mode. Dat gaat echter niet door NAT (het aanpassen van de packets wat NAT doet maakt dat de authentication niet meer klopt), dus daar is een andere oplossing voor: NAT-T. Wat neer komt op het hele zooitje nóg een keer inpakken in een udp pakketje.
Nu herinner ik me de verwarring weer: GRE is zodat je multicast kan versturen zodat je OSPF kan doen. OSPF routing updates over multicast over GRE over IPsec over internet, hoezo stacked.
Correct. Dat kan ook wel met andere protocollen overigens maar GRE is lekker simpel en wodt breed ondersteund.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Pagina: 1