[BMW Mini cooper] (Hulp-) koppelingscilinder zelf vervangen?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technicality
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 10-06 08:41

Technicality

Vliegt rechtsom...

Topicstarter
Beste medeGoTters,

Ik rijd een BMW Mini Cooper R50 (2001) 1.6 benzine.

Bij het wegrijden van het werk vanmiddag voelde de koppeling een beetje raar, alsof-ie niet volledig opkwam. Ik kon netjes de volgende drie bochten door maar bij het aansluiten in de rij voor een stoplicht viel de motor uit. Motor herstarten hielp niet - ik kon niet meer ontkoppelen en dus reed de auto een meter op de startmotor zonder daadwerkelijk weg te komen :| . Een paar keer herhalen en ik stond in de berm op een veilige plek.

Het koppelingspedaal bleef inmiddels aan de vloer 'geplakt', ik kon hem wel optillen met mijn voet maar het voelde te licht aan.

Nog een beetje doorbeunen (rustig met ruime pauzes om startmotor en accu af te laten koelen en op internet te zoeken via telefoon) en ik stond op een parkeerplaats. Toevalligerwijs werd daar net iemand anders geholpen door de ANWB (ik ben geen lid) en de ANWB-man wilde mij wel even van wat gratis advies voorzien.

Hij kwam (vrij snel) tot de conclusie dat de hulpkoppelingscilinder lek is. De feiten:
• Olie lekt op de plaats van de hulpkoppelingscilinder
• Na opschuiven van het cilinderhoesje bleek die vol met olie te zitten
• Koppeling die tegen bodemplaat staat maar niet ontkoppeld
• Redelijk nieuwe koppelingsplaten (<30k km)
• Genoeg remolie in reservoir (wordt ook gebruikt voor koppelingscilinder)

Ik heb zelf even het luchtfilterhuis verwijderd (2 parkers en 2 boutjes) met mijn multitool. Dat levert het volgende beeld op: Imgur Album. De anwb-man heeft dus alleen lángs het luchtfilterhuis gekeken, ik heb hem later pas eraf gehaald zodat ik goed zicht had.

De beste man van de ANWB wist mij te vertellen dat dit wel eens een 'easy fix' kon zijn. Het vervelende is dat ik geen autobedrijven in de buurt ken (Veghel) en de bak nu niet uit zichzelf ergens kan komen. Dus voordat een garage er iets mee kan moet er al van alles afgesproken zijn, een mannetje naar de auto en/of de auto naar een garage gesleept/gebracht.

Een hulpkoppelingscilinder kost dusdanig weinig (<30 euro) dat ik er maar vast één besteld heb die past bij de auto. Ik zie het vervangen op zich wel zitten (accubak eruit en je kan er goed bij), maar met ontluchten heb ik geen ervaring.

Is het inderdaad reëel dat:
• De cilinder inderdaad het enige probleem is (en niet een gevolg van iets anders)
• Dit in het veld te repareren is door iemand zonder ervaring met ontluchten en dus ook zonder tools daarvoor? Kom ik er (letterlijk) mee weg om deze methode toe te passen zonder ontlucht-druktankje?

Wat zijn de risico's bij onjuist/onvolledig ontluchten? Kan ik er op zijn minst mee naar een garage rijden?

Alvast bedankt voor input!

[ Voor 4% gewijzigd door Technicality op 01-06-2013 01:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peenutzz
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 11:50
Die cilinder kun je prima ter plekke vervangen, ontluchten gaat vaak prima zonder extra hulpmiddelen, gewoon het reservoir bijvullen en de koppeling 'oppompen'. Vaak is dit voldoende om naar een garage te kunnen rijden en het geheel goed te laten ontluchten. Het risico van niet volledig ontluchten is dat de koppeling niet helemaal vrijkomt. Kort verhaal, ben aan het werk :P

Snel is hetzelfde als langzaam, maar dan sneller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 21:08
Props voor het opzoeken!

Wat Peenutzz zegt, is makkelijk zelf te doen. :) :Y)

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-06 21:17
Niet goed ontlucht betekend alleen dat je het pedaal verder in moet trappen (lucht wordt gecomprimeerd, waardoor je minder druk hebt; remvloeistof laat zich niet comprimeren) om te ontkoppelen.
Tenzij er echt teveel lucht inzit natuurlijk, maar dan moet je gewoon langer bezig met pompen en vullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20:47
Ik zou wel zorgen dat je de olie zoveel mogelijk opruimt/schoonmaakt (opdeppen met keukenpapier oid). Als het op je oprit gaat lekken dan krijg je die vlekken erg moeilijk uit je bestrating ;)

Succes met klussen! Dit soort klussen zijn vaak niet extreem moeilijk, maar kosten vooral veel tijd omdat je vanalles los moet halen om erbij te kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peenutzz
Wat je ook zeker niet moet doen is op de lak knoeien met remvloeistof, want daar blijft dan niet veel van over :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Op openbaar terrein sleutelen wordt meestal niet zo gewaardeerd en kan je op een milieudelict komen te staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technicality

Technicality

Vliegt rechtsom...

Topicstarter
Bedankt voor de reacties allemaal, ik laat de voortgang weten als het onderdeeltje binnen is.
Napo schreef op zaterdag 01 juni 2013 @ 19:36:
Op openbaar terrein sleutelen wordt meestal niet zo gewaardeerd en kan je op een milieudelict komen te staan.
Ja dat is inderdaad een overweging. Toevallig sta ik geparkeerd voor een vrachtwagenwerkplaats, dus qua overheid verwacht ik niet al te veel gezeur (het staat niet raar dat ik daar aan het klussen ben), maar dan nog is het niet echt netjes om er een bende van te maken. Ik zal denk ik wat karton meenemen en een paar lege flessen/pakken o.i.d. om olie op te vangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peenutzz
Mocht je toch liever thuis sleutelen, dan kun je gerust naar huis rijden, schakelen zonder koppeling gaat best, als je het met beleid doet. Alleen optrekken is een beetje vervelend, in de één op de startmotor :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hiekikowan
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 12-06 21:54
Mocht je toch olie lekken/morsen, dan is kattenbakgrit een prima oplossing. Dit onttrekt de olie een heel eind uit het straatwerk, zelfs al ligt het er al wat langer. Als je dit er dus direct op strooit heb je helemaal geen last meer... Blijft alleen wat stof van over en dat waait na verloop van tijd wel weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noes
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

noes

gek op benzine.

Peenutzz schreef op zaterdag 01 juni 2013 @ 23:30:
Mocht je toch liever thuis sleutelen, dan kun je gerust naar huis rijden, schakelen zonder koppeling gaat best, als je het met beleid doet. Alleen optrekken is een beetje vervelend, in de één op de startmotor :P
Of een vriend met auto bellen? Dat was mijn oplossing na eenzelfde probleem (maar dan intern lek).

Sleepkabels kosten rond de €15. Heb zelf slechte ervaringen met die elastische (kabel is wel stevig, maar na het oogje zit het alleen met een tie-wrap vast 8)7 ). Let wel, bij sommige auto's heb je een sleepoog nodig, maar ik ga er vanuit dat die gewoon bij je in het gereedschapssetje zit. Anders kan de dealer of Brezan oid die leveren, kosten geloof ik minder dan een tientje.

K54/R1250RS | K48/K1600GT | E61/550i

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chakotay
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 12-06 10:12

Chakotay

Lick here to continue

Ontluchtingssetjes zijn niet eens heel duur overigens:

Eezibleed, werkt op luchtdruk die je uit je reservewiel kunt halen.

Mityvac, een eenvoudiger ding dat met handmatig pompen werkt.

Live for today, screw yesterday, hope for tomorrow...
Stichting eth0 | Twitter | Motorspul

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technicality

Technicality

Vliegt rechtsom...

Topicstarter
Even een update:

ik vertrouwde het al niet helemaal doordat ik niet lekker weg kon komen op de startmotor en heb uiteindelijk in overleg met mijn ouders (van wie de auto wettelijk gezien is) het ding laten wegslepen ter reparatie door een (vak)garage hier in Veghel.

Zij belden zojuist met het onheuglijke nieuws dat het toch geen oorzaak maar een gevolg was. Na 120.000 km heeft de koppeling de geest gegeven, die 'hangt' (?) en de enige oplossing is het vervangen van drukgroep, koppeling en druklager (en hulpkoppelingscilinder). Kosten onderdelen +- 220 euro, inclusief arbeid en btw 990 euro (dag werk). Kudt :( :( :( .

• Is ongeveer 120.000 km een normale km-stand voor dit soort problemen? (de man van de garage vertelde dat het normaal langer moet meegaan maar bij veel stadsverkeer kan dit verkorten)
• Is bovenstaande een normaal bedrag voor een dergelijke ingreep?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20:47
Of de kosten normaal zijn kun je zelf checken door een second opinion te vragen bij andere garages (even bellen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peenutzz
Ja en ja.

Stadsverkeer, dus veel schakelen en dus ook (ont-)koppelen, geeft meer slijtage.

Die achterlijk hoge kosten zijn de reden dat ik sinds een jaar of tien alles zelf doe aan de auto. Ik doe ook heel wat klusjes en onderhoud aan verschillende andere auto's en ik kom vaak uit op iets meer dan de helft tot tweederde van de kosten die een garage vraagt, puur door mijn lagere uurloon. Voorbeeldje van een paar weken terug: Peugeot 206 met een kapot druklager. Koppeling en drukgroep meteen vervangen. De garage vroeg daar 450-500 euro voor, inclusief onderdelen. De onderdelen hebben me 125 euro gekost en ik ben er 5 uurtjes mee bezig geweest à 25 euro (vriendenprijs, normaal 35), samen 250, (300 voor niet-vrienden :P ). Scheelt nogal wat :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
120000 is weinig voor een koppeling lijkt me, ongeacht gebruik van de auto. Mijn auto heeft bij bijna 280000 nog de originele koppeling...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technicality

Technicality

Vliegt rechtsom...

Topicstarter
Inmiddels laten repareren, t.w.v. 1009 euro:

• Koppeling vervangen (heb de oude gezien, vingers diep ingevreten), incl. druklager, platen, etc
• Nieuwe hulpkoppelingscilinder
• Remolie vervangen
• Nieuwe transmissie-olie

Omdat van tevoren een bedrag afgesproken was heeft de garage gewoon gedaan wat moest, plus wat nog in de tijd paste. Transmissieolie dus - hij is ook ff gewassen.

Maar: hij rijd als nooit tevoren! Koppeling voel je bijna niet meer - zijdezacht. Schakelen voelt ook wat lekkerder.

Ondanks dat ik zelf niets heb gedaan toch bedankt voor de reacties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supermario16
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 19:54
Ik rijd zelf ook Mini, en heb begrepen (www.newminiclub.nl) dat er problemen met de versnellingsbak (/koppeling?) bekend zijn voor de pre-facelift modellen. Dit gaat dan inderdaad om de R50, R53 (CooperS) heeft er geen last van omdat deze een andere versnellingsbak heeft. Ik weet alleen niet in hoeverre dit gerelateerd is aan jou probleem (ben ITer, geen automonteur ;-) )
Pagina: 1