Toon posts:

desktop voor development

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi forum,

Ik wil graag een nieuw systeem, omdat mijn oude gammel is. Daarmee wil ik een systeem onder het kopje "lekker snel, geen gezeur". Ik ga hem voornamelijk voor development gebruiken. Hij zal tot 3 keer eclipse naast elkaar moeten draaien en daarnaast nog lekker kunnen compilen, en een browser open hebben kunnen staan met een enorme berg tabbladen, waarvan er een radiogeluid maakt. Het kan zijn dat ik er ook een vm met windows in wil draaien, maar dan zal ik over het algemeen niet meer dan 1 instantie van eclipse naast hebben draaien. Op windows draait dan Visual Studio, SQL server en SQL management studio. Verder hoeft hij eigenlijk niets wat echt resources kost. Ik heb niet echt een maximumprijs, maar nieuwe componenten moeten wel iets toevoegen voor mijn gebruik. Daarmee ben ik op het volgende systeem gekomen:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7 3770 Boxed€ 262,85€ 262,85
1ASRock B75 Pro3-M€ 56,90€ 56,90
1Western Digital Green WD20EZRX, 2TB€ 80,19€ 80,19
1Nexus Thrio 310 Silent Case€ 40,10€ 40,10
1Kingston HyperX Beast KHX24C11T3K4/32X€ 269,90€ 269,90
1Nexus NX-5000 V1€ 54,30€ 54,30
1Samsung 840 series 120GB€ 82,99€ 82,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 847,23

nu weet ik eigenlijk niets van hardware, dus ik sta open voor alle sugesties. Roept U maar, wat doe ik allemaal verkeerd? ';)

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 31-05-2013 23:28 . Reden: uitbreiding waarvoor hij gebruikt zal worden ]

• Moi_in_actie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 27-04 13:42
Kijkend naar je setup denk ik dat het initiële idee goed is, maar er wat getweaked kan worden. Mijn lijstje zou er ongeveer als volgt uitzien:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7 3770 Boxed€ 262,85€ 262,85
1Fractal Design Define Mini€ 73,33€ 73,33
1Crucial Ballistix Sport BLS2C8G3D1609ES2LX0CEU€ 89,90€ 89,90
1Seasonic G-Serie 360Watt€ 59,95€ 59,95
1Samsung 840 series 250GB€ 145,-€ 145,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 768,12

Wat toelichting hierbij: om te beginnen met de kast, daar heb ik gekozen voor een zeer degelijke, strakke en vooral stille kast van Fractal Design. Voor mij kan de keuze van een kast 2 kanten opgaan: of een kast met superieure airflow voor een gaming/overclocking pc, of een kast die stil en strak is. Aangezien dat eerste hier niet van toepassing is, de keuze voor de Define Mini.

Verder zal 32GB waarschijnlijk behoorlijke overkill zijn. Mijn devbak op het werk heeft op dit moment nog "slechts" 8GB, maar zelfs met onze solution (en die is niet klein) 4 maal open, een hele reeks aan internet tabs open, SQL manager en remote desktop aan zit ik nog (net) niet aan de max. Zelfs met wat VM werk erbij moet 16GB voldoende zijn en mocht het niet zo zijn, is het heel eenvoudig om nog een setje RAM bij te prikken.
Je had verder gekozen voor 2400Mhz geheugen wat leuk is voor overclocking en benchmarks, maar bij programmeerwerk zul je er vrij weinig van merken. Een 1600Mhz CAS-9 setje is prima voor development.

Qua voeding heb ik gekozen voor een zeer hoge kwaliteit Seasonic G-serie voeding. Zelfs deze 360W is nog overkill voor een dergelijk systeem, het zou me verbazen als je meer dan 130W zou verbruiken.

Tenslotte heb ik gekozen voor een iets grotere SSD. Bij mijn werk pc merk ik dat dit erg fijn is. Zo kun je namelijk niet alleen je operating system en hoofdprogramma's (Eclipse, Visual Studio, SQL Server etc.) op de SSD zetten, maar ook je projecten en eventueel databases. Met laadtijden en bepaalde grote query's en operaties merk je dan toch flink wat verschil.

Al met al kom je dan zo'n 80 euro goedkoper uit en heb je naar mijn inziens een beter gebalanceerd systeem. Het geld wat je overhoudt kun je eventueel besteden aan een (extra) monitor, want van die dingen kan je (naar mijn inziens) nooit genoeg van hebben :P

Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de input, ik ga er naar kijken! De voeding is een uitstekend idee, deze heeft ook een zuinigere certificering. Ik ga ook nog even nakijken hoeveel ik van mijn huidige omgeving op een ssd zou willen (alles, behalve downloads zou ik zeggen) en hoe groot die dan moet zijn. Qua geheugen heb je ook een goed punt, al loop ik nu geregeld tegen de grenzen van 8 GB aan, 16 zou voor nu voldoende moeten zijn. Ik ga nog even tweaken!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:07
De 32GB en de i7 zijn allebei een beetje overkill denk ik. Ik denk niet dat je het gaat merken. Vandaar zou ik kiezen voor een i5 en 16GB RAM in 2 reepjes, zodat je er altijd nog 2 bij kan prikken mocht dat nodig zijn. 2x (2x8GB) kopen is ook goedkoper dan 1x een setje van 32GB.

Daarnaast zou ik ook iets meer investeren in een goede case. Ik heb voor de Antec Performance One gekozen. Met een goede case kan je zo een tiental jaren doen, en dan is het zonde om daar op te bezuinigen vind ik.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 3450 Boxed€ 167,99€ 167,99
1Antec Performance One P280€ 99,90€ 99,90
1Kingston HyperX Black KHX16C10B1BK2/16X€ 94,99€ 94,99
1Nexus NX-5000 V1€ 54,30€ 54,30
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 637,26

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Verwijderd

Topicstarter
Dank je! Kan je de keuze voor de i5 wat verder toelichten? Ik had zelf voor de i7 gekozen vanwege de hyperthreading, maar ik geef toe dat ik daar onvoldoende vanaf weet om zeker te zijn dat dat in mijn geval heel veel uitmaakt. Mijn aanname was dat omdat de GC van de JVM tegenwoordig in een eigen thread draait ik minder last zou hebben van GC cycles op een HT processor.

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:07
Ik heb geen verstand van Java en de JVM dus daar kan ik geen uitspraken over doen, je zou dan benchmarks moeten zoeken.

Ik vond bijvoorbeeld wel dit (lower is better):

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/NYG9D8T.png

Je ziet dat ook er benches zijn die op een HT-enabled cpu juist langzamer draaien! Dus het kan je zelfs gaan tegenwerken. Daardoor lijkt het mij gewoon veel geld voor iets waar je maar marginaal iets uit haalt en wat zelfs negatief kan uitpakken!

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Verwijderd

Topicstarter
bedankt, dat is interessante data! Ik bedenk nu pas (dom!) dat ik natuurlijk even op Haswell had moeten wachten - helemaal aangezien deze een tientje of twee per equivalent model duurder zijn op het moment. Met jullie tips ben ik tot de conclusie gekomen dat ik inderdaad een andere voeding moet kiezen, en ander geheugen, en ben ik van de IB i7 naar de HW i5 gegaan.

Ik ben wel bij mijn kleiner SSD gebleven: als ik nu nakijk wat ik heb wat ik over zou willen zetten naar SSD is deze naar mijn idee groot genoeg, en een beetje latency op database bewerkingen vind ik niet zo erg - het is tenslotte geen database server, maar zal zijn database alleen nodig hebben voor debugging, en daar is top-performance gewoon niet zo belangrijk. Mocht ik dat op een bepaald moment niet voldoende vinden kan ik er nog altijd een SSD naast zetten en ze eventueel (soft)RAIDen.

Uiteindelijk heb ik de hele case er uit gegooid. Ik had zelf voor een beetje gammele kast gekozen, en het enige waar mijn gammele tweedehands dimension E521 nog goed voor is is de huidige kast. Is dat een goed idee, of kan ik beter er toch nog een nieuwe case bij nemen?

Nieuwe config:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 4670 Boxed€ 205,-€ 205,-
1ASRock B85M€ 75,90€ 75,90
1Crucial Ballistix Sport BLS2CP8G3D1609DS1S00CEU€ 89,90€ 89,90
1Seasonic G-Serie 360Watt€ 59,-€ 59,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 592,98

Alvast bedankt voor de eerste reacties, ik heb zelf het idee dat het al een meer gebalanceerd systeem heeft opgeleverd. Verdere reacties zeer welkom!

• EnnaN
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-04 18:31

EnnaN

Toys in the attic

Als je VM's wilt draaien en ook een aantal dingen (databaseserver!) die geheugen eten zou ik zeker meer dan 8gb er in drukken. Je eerste idee van 32 is helemaal niet zo gek. Tuurlijk, overkill, maar dan kan je een grote DB gewoon goed geconfigged draaien, een VM met een beetje speling hebben en nog wat over voor werk. 16gb lijkt mij het mimimum, zeker als je vooruit gaat kijken.

sig

Verwijderd

Topicstarter
Ik dacht dat ik er 16 in had zitten en dat is zeker de bedoeling. Bij het product staat:

Geheugengrootte 16GB
Aantal 2x
Modulegrootte 8GB

Vergis ik me?

• EnnaN
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-04 18:31

EnnaN

Toys in the attic

Nope, ik. Ik zag 8GB staan. Maar das idd x2 :)
nevermind :)

sig

Verwijderd

Topicstarter
Dus wat denken jullie van deze laatste configuratie? Bestellen? Of valt er nog wat te tweaken?
Pagina: 1