Bestaande temperatuurgestuurde fancontroller aanpassen?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Losha
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13-09 04:57

Losha

clear my path motherfucker

Topicstarter
ik wil graag de fans in de voeding sneller laten draaien (ivm te warm worden, ontwerpfout..)
helaas is mijn elektronica kennis beperkt..

Afbeeldingslocatie: http://members.multiweb.nl/losha/tagan%20fan.jpg

welke weerstand regelt nou de fan ? ik denk zelf de 330k aangezien die na de thermistor zit :?

korte uitleg hoe dit überhapt werkt word gewardeerd :)

[ Voor 31% gewijzigd door Losha op 31-05-2013 21:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InFamous
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 20:46

InFamous

excommunicado

Je plaatje doet het niet.

Formerly known as Ragdoll

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferry H.
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 04-10-2022
Doet het hier wel ;)

Reviews: MSI GeForce GTX 760 2GB Twin Frozr Gaming

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InFamous
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 20:46

InFamous

excommunicado

inmiddels wel ja

Formerly known as Ragdoll

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Nu online

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Heb je ook een foto van de bovenkant? Want met een thermistor ben je niet veel (ik vermoed dat je een ntc bedoeld) :| hell je kunt zelfs temperatuur meten met een gewone diode.

Wat ik ook mis is de + en - aansluiting, ik vermoed boven links.

2SD882 is je fan driver, deze kan 3A cte aan, 2SC1815 is een simpele tor die dus je driver stuurt.

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 06:53
Foto van de andere kant is inderdaad wel makkelijk, hier kunnen we niet zo veel mee :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Losha

Losha

Topicstarter
foto andere kant heb ik niet
waarom heb je er niet veel aan zo ? het is eigenlijk gewoon het schema zo, de printbanen zijn zichtbaar en ik heb er bij gezet wat er op de andere kant opzit

de 12v bron heb ik er idd niet op, is idd boven links
daaronder zie je de 3 fan headers

mijn probleem is: ik snap transistors niet :'(
daarom is het voor mij te lastig om te volgen hoe de 'thermistor' (is ingegoten, kan ik niet zien wat het precies is) de spanning voor de fans beinvloed

plaatje geupdate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Nu online

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

zoiets?
Afbeeldingslocatie: http://imageshack.us/a/img842/7325/p1060810x.jpg

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Losha

Losha

Topicstarter
.

[ Voor 98% gewijzigd door Losha op 03-06-2013 15:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flake
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01-11-2024
Schema kan volgens mij niet kloppen. Door die diode komt die linkertor nooit in geleiding omdat de collectorstroom wordt gesperd. Zijn het wel allebei NPN transistoren?

/edit: Dit kan inderdaad niet kloppen, zowel in het schema niet omdat die daar tussen een basis en een collector zit terwijl die volgens de foto tussen een emitter en een collector zit. In die foto klopt ook ergens iets niet omdat stroom uit de emitter komt en in een collector gaat, dan zou die diode verkeerd om zitten of je BCE-aanduidingen kloppen niet

[ Voor 51% gewijzigd door Flake op 03-06-2013 09:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Losha

Losha

Topicstarter
my bad

BCE moet natuurlijk ECB zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flake
1 component nog steeds niet toegelicht, onder die D882. Zie daar 2 soldeervlakken zitten. Wordt dit printje gevoed door wisselspanning? Onwaarschijnlijk met die torren, dacht dat die caps anti-serie stonden maar dat staan ze niet. Die diode aan de collector van C1815 kan volgens mij niet goed zijn, die hangt met 560Ohm aan supply, die tor komt dan nooit in geleiding als daar geen stroom door loopt

[ Voor 51% gewijzigd door Flake op 03-06-2013 17:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Nu online

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

De 2 condensators staan goed, de 1 dient als buffer voor de fans en de andere als buffer voor feedback signaal.

Hey heb het maar getekend zoals het aangeduid staat ;)

[ Voor 21% gewijzigd door Damic op 03-06-2013 18:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Losha

Losha

Topicstarter
er zitten wat ongebruikte plekken op de print (zoals tussen de d882 en de 0.1uF)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flake
Pak LTspice maar, teken dat schema over en simuleer het eens. Ipv die fans pak je dan een weerstand, wet v ohm een keer toepassen, dat stukje inductie verwaarlozen. Denk niet dat dit kan werken omdat C1815 nooit in geleiding komt met een omgekeerde diode aan de collector en geen andere bron voor spanning of stroom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Losha

Losha

Topicstarter
nou, in LTspice kom ik er ook niet verder mee

Afbeeldingslocatie: http://members.multiweb.nl/losha/Untitled-1.jpg

of ik heb ergens verkeerd gekeken op de print of LTspice kan hier niks fatsoenlijks mee (of ik snap dat LTspice niet)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flake
Hier klopt sowieso geen zak van. Die fan zal gewoon draaien op constante snelheid omdat hij met R3 t/m R5 rechtstreeks aan ground hangt (op die print hangt hij echt niet rechtstreeks aan supply) en D2 hangt echt verkeerd om, die 1815 zal nooit geleiden als er geen stroom de collector inkomt.

Op deze manier kan niemand je helpen. Ik adviseer je om dit op te geven. Om hier echt diep in te duiken gaat mij voor een forum net iets te ver.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Losha

Losha

Topicstarter
lekkere quitter mentaliteit heb je

en op deze manier kan niemand me helpen ? ik moet dus eerst alles zelf uitzoeken en hier voor kauwen om hulp te krijgen die ik DAN niet meer nodig heb?
weet meteen weer waarom ik vrijwel niets meer post op welk forum dan ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flake
Losha schreef op donderdag 06 juni 2013 @ 14:06:
lekkere quitter mentaliteit heb je
Integendeel, ik vind dat ik nog best geduldig ben geweest. Zeker op dit subforum, waar een hoop kletspraters tussen zitten. Maar als ik tot 3x toe heb aangegeven dat die diode daar niet kan kloppen en je hebt daar geen antwoord op, wat verwacht je dan? Dat heeft niks met voorkauwen te maken, maar met het aanleveren van informatie. Ik heb dat printje hier niet liggen dus ik kan het niet controleren. Ik snap heus wel als dit jouw vakgebied niet is dat je daar geen antwoord op hebt, maar dan moet je niet boos worden als ik dan ook geen antwoord voor je heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21-08 13:05
Je hoeft het schema niet te kennen om de NTC een beetje te tweaken. Als je een weerstand parallel schakelt aan de NTC, dan zakt de totale weerstand en dan lijkt het alsof het warmer is dan in werkelijkheid.

Een 10k NTC heeft een weerstand van 10kΩ bij 25°C en neemt af met de temperatuur.
De karakteristiek van de NTC kun je opzoeken, maar er zijn wel verschillen in karakteristiek (beta waarde) tussen typen en fabrikanten. In de praktijk zijn de verschillen niet erg groot en als je het exacte type niet kent, gebruik dan de tabellen in deze pdf en dan klopt het wel ongeveer.

Voorbeeld:
De fan gaat blazen bij 40 graden, maar je wil dat tweaken naar 35 graden.
Uit tabel '10K3A1B':

40°C -> 5322Ω
35°C -> 6530Ω

Je wil dus de weerstand verlagen van 6530 naar 5322Ω. De weerstand die je parallel moet solderen is dan

1/((1/5322)-(1/6530))= 28768

Rond dat af naar een standaard weerstand van 27k en voila. De controller denkt nu dat het 40°C is als het in werkelijkheid 35°C is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Losha

Losha

Topicstarter
die diode zit zo om op de print, dat is nou eenmaal zo, ik heb de print niet bedacht of gemaakt

Dank je Ploink
hier heb ik wat aan, gaan we proberen d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heggico
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 23:40
Zet er een 100K potmeter overheen en hij is ook nog regelbaar.

Ik ben het overigens wel grotendeels eens met Flake. Zoals jij (de TS) het hebt aangegeven kan het niet werken. Maar het schema hoeven we niet te weten om dit te tweaken. Overigens is door 2 personen een foto van de bovenkant gevraagd, maar dat ging niet? Je hebt het printje toch zelf? Hierdoor was het probleem met de verkeerde pinaanduiding voor de transistors al opgelost.

Die diode kan vrijwel zeker niet op deze manier, ook daarvoor was een foto van de bovenkant makkelijk geweest.

Dat terzijde, de manier van Ploink gaat gewoon werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Losha

Losha

Topicstarter
ik heb het printje zelf ja, maar niet de mogelijkheid om een herkenbare foto van te maken, hele print is ook maar iets van 2x3cm (onderkant is met scanner gedaan)

enige nadeel aan ploink's idee is alleen dat de curve van de fansnelheid vs temperatuur niet meer klopt
bij lage temp draait de fn dan wel sneller maar zodra de thermistor de vaste weerstand inhaalt is de snelheid niet meer dat stuk sneller dan eerst (als jullie snappen wat ik bedoel)
de thermistor neemt dan gewoon de boel weer over zeg maar (terwijl ik daar ook het liefste verhoogde snelheid wil)

makkelijkste zou natuurlijk gewoon zijn de thermistor te vervangen voor een ander exemplaar....

[ Voor 3% gewijzigd door Losha op 06-06-2013 17:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heggico
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 23:40
Oh dat kan ook wel. NTC van minder dan 10K gebruiken, of die weerstand van 27K ook als ntc pakken, dan schaalt die ook mee :) Heb je een foto/plaatje van de sensor zelf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
Als het schema van Damic een beetje klopt (met de diode andersom als het een diode is), dan is de 75k weerstand waarschijnlijk een feedback weerstand die de gain van het circuit bepaalt.
Als je die weerstand verhoogt, dan zal het toerental sneller toenemen met de temperatuur. De curve wordt dus steiler. Probeer iets in de range 100k-220k.

De 330k weerstand vormt een spanningsdeler met de NTC, dus die weerstand verhogen heeft hetzelfde effect als verlagen van de NTC. De gehele curve zal verschuiven in temperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Losha

Losha

Topicstarter
met veel moeite eindelijk een foto kunnen maken (al zou het beter kunnen..)

Afbeeldingslocatie: http://members.multiweb.nl/losha/tagan-fan-pcb.jpg

de 330k moet natuurlijk 3.3k zijn, rest klopt wel
beetje lastig te zien mischien maar de zwarte streep van de (zener?)diode zit toch echt tegen de fankant aan

had de thermistor bepaald door los te solderen en door te meten => 10,7k @22graden (dus 10k)

in-curcuit meet ik iets van 7,4k ohm
klopt dan wel emt de 3,3k -> 10,7 - 3,3 = 7,4

eens kijken of ik een mooie kleine pot ervoor heb, kan ik'm altijd nog veranderen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
Losha schreef op zaterdag 08 juni 2013 @ 20:18:
met veel moeite eindelijk een foto kunnen maken (al zou het beter kunnen..)

[afbeelding]

de 330k moet natuurlijk 3.3k zijn, rest klopt wel
In dat geval kun je de 47k weestand vergroten om de temperatuur curve te verschuiven.
beetje lastig te zien mischien maar de zwarte streep van de (zener?)diode zit toch echt tegen de fankant aan
Het zou inderdaad een zener kunnen zijn, daardoor trekt Q2 de basis van Q1 (de grote tor) nooit te ver naar beneden zodat de fan altijd een minimale spanning krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Losha

Losha

Topicstarter

hele post weg :?

veranderen van 3,3k doet helemaal niets
fan's blijven op 5,6v draaien

zelfs zonder de 3,3k doet alles het nog :p
al draaien ze dan op 10,5v (neem aan de volle 12v min spanningsval torren/diode/etc)

op volle 12 is ie te lawaaierig maar die 10,5v zou mogen bij volle belasting ...

krijg het in ltspice niet werkend, blijft nu steeds 11,2 volt naar de fan sturen 8)7
heb beide kanten print nu tig keer nagekeken

[ Voor 17% gewijzigd door Losha op 08-06-2013 23:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Losha

Losha

Topicstarter
eindelijk klopt het in LTSpice
het probleem was de zenerdiode
de breakdown voltage is nogal belangrijk
een zener van 6,2 komt overeen met ware waardes, ca. 5,7v op de fan
kan de markings op de zener niet goed lezen, lijkt op oV2 maar zal wel bovenste streepje van de 6 missen

heb het LTSpice schema even aangepast

echter heeft het veranderen van weerstanden geen echt effect, zal dus idd iets met de ntc moeten doen :(
ik denk dat ik een weerstand parallel over de ntc ga zetten, zit ook lekker een plekje voor op de pcb
alleen even uitvogelen welke, met LTSpice komt de boel pas echt op gang als de ntc rond de 3k zit (ca 50graden?)

iig weer lekker wat geleerd zo :)

edit: ongeveer 3,5k ohm parallel moet het doen

[ Voor 21% gewijzigd door Losha op 10-06-2013 01:04 ]

Pagina: 1