Toon posts:

60W op 85W MacBook Pro

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hee Tweakerts,

Ik ben een zeer tevreden Apple gebruiker, maar toch ging mijn MagSafe 85W vorig jaar kapot, vanwege een pinnetje, die teruggeschoven was. Apple gaf daar geen garantie op, tot mijn spijt..

Nou doet vandaag het volgende zich voor, ik zie dat mijn MagSafe niet oplaad dus, ga wat aan het draadje 'wigglen' om hem zo te laten opladen. Dat lukt een paar keer, maar voor minder dan 2 minuten. Daarna gaat hij weer uit. Ondertussen is de het begin (waar het draadje uitkomt vanaf de lader) zo warm geworden, dat ik hem eruit moest halen. Na een paar minuten er weer in gestopt en na 2 minuten kwam er rook uit het begin van het draadje af. Blijk hij zijn doorgebrand! Lekker dan! Ondertussen maar even een MagSafe van een collega 'geleend'. Overigens kreeg ik geen garantie op mijn lader, omdat hij ouder is dan 1 jaar. Net 1 jaar en 2 weken. :(

Nou had ik thuis nog een 60W Macbook lader liggen en al ladende typ ik daarmee nu dit topic, maar mijn vraag is vooral: Is dit mogelijk? Kun je een lager aantal wats lader gebruiken terwijl het een hoger aantal vraagt? Namelijk, 85W.

Thanx in advance!

- Cybexify

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RadioAir
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 10-10 16:14
60W op een 85W MacBook werkt prima, maar het opladen duurt gigantisch lang. That's all :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 12:55

Umbrah

The Incredible MapMan

Het kan, maar inderdaad, niet ideaal en bij piekbelasting heb je zelfs risico dat je de accu alsnog leeg trekt...

Overigens, gewoon doorzetten, je hebt de realistische levensduur van zo'n lader als garantie, en als je kunt aantonen dat het echt niet je schuld is, heb je gewoon recht op vervanging. Apple is berucht voor dit soort streken, en als ik jou was zou ik het niet pikken. Wie is de winkelier? Apple zelf? M'n Dell XPS15 verloor de center pin vorig jaar in een ander land (ben geeimigreerd), dat is ook zo'n makkelijk in- en uitglijdende plug; struikel-veillig. Ik kreeg ondanks een gelijke levensduur als de jouwe zonder problemen een nieuwe van de leverancier, zelfs in een ander land.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bn326160
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 05-10 13:02
Een vriend van me heeft 60W gekregen bij z'n 15" MBP met 9400M GPU destijds in 2009, ik heb ook een 9600M GT erin zitten en heb 85W, ik neem dus aan dat de MacBook niet constant die hoeveelheid stroom vraagt.

Lader is 3 jaar meegegaan, herstellen lukte niet en nu heeft m'n magsafe een Aluminium omhulsel.

Gisteren begon m'n zus haar 4 jaar oude magsafe ook door te branden, was nog een plastic aansluiting, dus plastic eraf, kortgesloten deel eruit geknipt en opnieuw gesoldeerd :) (Foto) (zoals je kan zien is het assorti met haar scherm :') )

Na 1 jaar kreeg ik al wat last met m'n lader, alsook had ik een rode 'gloed' in m'n scherm, Apple vond niets... Die dingen zijn gewoon gemaakt om te vergaan en Apple (in België dan toch) herstelt niet graag.

[ Voor 3% gewijzigd door bn326160 op 01-06-2013 19:28 ]

🤞🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThomasG
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 23-09 14:00
In principe heeft elke adapter de neiging om door te branden. Een contactdoos levert nou eenmaal veel meer spanning dan dat het nodig heeft, en dat wordt dus flink omlaag getransformeerd. In dat proces gaat veel energie verloren als warmte. Hoe meer er van de adapter gevraagd wordt, hoe warmer hij wordt. Daarnaast is het kabeltje van de adapter naar de laptop relatief dun, terwijl er een flinke vermogen overheen gaat, en dus wordt de kabel ook warm. Als je de kabel niet goed afrolt, of vooral bij de connector erg gebogen hebt, heb je dus een grote kans dat hij doorbrand. Vooral op momenten dat je veel van de MacBook vraagt vormt dat een gevaar. Kwestie van goed met je adapter(-kabel) omgaan.

Trouwens, lijkt het maar zo, of zitten er een paar flinke barsten in het glas van de MacBook op die foto?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hey! Geweldig bedankt voor jullie reacties! Ik heb de 60W lader nu een paar daagjes in gebruik en ik moet zeggen dat hij naar behoren werkt! Het opladen duurt (zoals tha_bulldog al vermelde) ellendig lang.. Nu alleen nog een nieuwe 85W lader kopen, voor als de 60W doorbrand, of kapot gaat!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

ThomasG schreef op zaterdag 01 juni 2013 @ 20:33:
In principe heeft elke adapter de neiging om door te branden. Een contactdoos levert nou eenmaal veel meer spanning dan dat het nodig heeft, en dat wordt dus flink omlaag getransformeerd. In dat proces gaat veel energie verloren als warmte. Hoe meer er van de adapter gevraagd wordt, hoe warmer hij wordt. Daarnaast is het kabeltje van de adapter naar de laptop relatief dun, terwijl er een flinke vermogen overheen gaat, en dus wordt de kabel ook warm. Als je de kabel niet goed afrolt, of vooral bij de connector erg gebogen hebt, heb je dus een grote kans dat hij doorbrand. Vooral op momenten dat je veel van de MacBook vraagt vormt dat een gevaar. Kwestie van goed met je adapter(-kabel) omgaan.

Trouwens, lijkt het maar zo, of zitten er een paar flinke barsten in het glas van de MacBook op die foto?
of knappe kwaliteit kopen, er zijn ook kabels die niet kapot gaan

En dat elke adapter de neiging tot doorbranden heeft is gewoon gelul, als er een fatsoenlijk gedimensioneerde adapter bij zit met goede kwaliteit componenten werkt dat gewoon prima en blijft hij dat voor jaren doen.

[ Voor 9% gewijzigd door GoldenSample op 02-06-2013 16:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah

Umbrah

The Incredible MapMan

Yup, nogmaals: TS, koop niet zomaar een nieuwe, je hebt gewoon recht op een goed werkend product, een adapter als deze, zeker in dit budget, hoort niet zomaar defect te gaan. Je hebt recht op een werkend product binnen realistische levensduur, ongeacht wat Apple ook zegt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Overstress ik die 60W lader niet? Mijn macbook vraagt 85W en de lader kan maximaal 60W leveren, dus ik stress hem de hele tijd.. Wie compenseert dat? Mijn batterij of zit er wat in mijn lader?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah

Umbrah

The Incredible MapMan

De batterij vangt dat op, vandaar dat je zo traag oplaad. Sterker nog, veel macs kunnen niet eens hun CPU voluit laten draaien als ze alleen op netstroom staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MensionXL
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online

MensionXL

Optimaliseren!

Verwijderd schreef op maandag 10 juni 2013 @ 13:48:
Overstress ik die 60W lader niet? Mijn macbook vraagt 85W en de lader kan maximaal 60W leveren, dus ik stress hem de hele tijd.. Wie compenseert dat? Mijn batterij of zit er wat in mijn lader?
Je Macbook vraagt vast niet continu 85W, dat is gewoon wat je vorige adapter maximaal kon leveren. Verder is 85W best wel veel voor een laptop (die warmte moet ook weer afgevoerd worden), ik gok eerder dat je laptop tussen de 10W en 25W tijdens idle verbruikt en ongeveer het dubbele onder volle belasting ;)

Goedkoop bellen via VoIP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah

Umbrah

The Incredible MapMan

MensionXL schreef op maandag 10 juni 2013 @ 14:41:
[...]

Je Macbook vraagt vast niet continu 85W, dat is gewoon wat je vorige adapter maximaal kon leveren. Verder is 85W best wel veel voor een laptop (die warmte moet ook weer afgevoerd worden), ik gok eerder dat je laptop tussen de 10W en 25W tijdens idle verbruikt en ongeveer het dubbele onder volle belasting ;)
M'n HP EliteBook 8770W komt met 130W, maar idd: GPU en CPU voluit en dan piekt hij daar op; idle zal je laptop rond de 20-30w zitten... hij kan in theorie zelfs meer dan die 85w trekken maar dan pakt hij de accu er ook bij.
Pagina: 1