oude hardeschijf voor backups

Pagina: 1
Acties:

• svvner
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 09-11-2025
Hallo,

Ik heb nog een oude hardeschijf liggen van 250GB, alleen is dit wel een hele oude sata schijf. Nu heb ik mij eens laten vertellen dat als je een goede snelle pc hebt, met oa. een sata3 en ssd harde schijf. Dat je pc erg vertraagt kan raken als je hierbij een oudere schijf gebruikt. Ik dacht dat dit iets met de controllers te maken had. Weet hier ook niet alles van, maar de sloomste schijf zou uiteindelijk de snelheid bepalen. Klopt dit ook daadwerkelijk? Of kan ik deze oude schijf er gewoon bij in plaatsen zonder dat het systeem vertraagt wordt?

Groeten Dennis

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online

Onbekend

...

Jij haalt waarschijnlijk een raid-configuratie en een backup door elkaar.

Een backup is een los medium (bijvoorbeeld een externe harde schijf) die je af-en-toe aansluit om een kopie te maken. Deze koppel je na gebruik af, en bergt hem op een aparte plaats op.

Een raid-configuratie blijft in de computer zitten, en is zeker geen backup. Bij een defecte voeding kunnen beide schijven ineens defect raken, en heb je dus geen backup.

Speel ook Balls Connect en Repeat

Verwijderd

Een online backup is ook gewoon een backup. Een offline backup is een betere backup, doordat je risico's waaronder een defecte voeding beter kunt uitsluiten.

Maar ik dacht dat je probeerde te vertellen dat als hij die oude hardeschijf in een RAID-configuratie draait met een nieuwe hardeschijf of SSD, dat het dan voor vertraging kan zorgen. Maar indien je ze los gebruikt, juist niet. Dat klopt natuurlijk, en dat is volgens mij wat svvner wilde horen. Namelijk dat het zijn computer niet zal vertragen als hij een oudere hardeschijf als losse schijf in zijn computer plaatst en als online backup gebruikt of wat dan ook. En dat klopt.

• Pietjebelll
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 25-01 18:27
Ik zal maar even kort antwoord geven: nee, het vertraagt je systeem niet

• svvner
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 09-11-2025
juist dat bedoel ik inderdaad, maar ik denk dat ik dan maar een gedeelte van mijn USB-stick reserveer voor een back-up die ik elke keer kan verversen. Bedankt voor de antwoorden!