Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Aarde via andere stroomgroep

Pagina: 1
Acties:

• jorisderoo
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 17-11 13:58
Ik wil binnenkort een nieuwe pc bouwen en ik wil deze graag aansluiten op een geaarde wandcontactdoos. Ik zit op een zolderkamer, en deze heeft meerdere stroomgroepen. 1 geaarde wandcontactdoos voor de cv ketel (op deze groep zit ook de keuken) en 1 groep zonder aarde. De keukengroep raakt echter snel overbelast en ik wil dus graag de andere stroomgroep gebruiken.

Kan de aarde van de eerste stroomgroep doorleiden naar de andere stroomgroep? Bijv. een draad verbinden met de aarde van het ene stopcontact, en deze naar het andere stopcontact leiden en verbinden met de aarde van een stekkerdoos.

Mijn PC

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:19
Tussen kunnen en verstandig zijn zit een wereld van verschil. Doe het gewoon niet.

Probeer netjes een aardedraad naar zolder te trekken.
Of tak netjes een wandcontact doos af van de groep met aarde op zolder en regel in de keuken e.e.a. anders in zodat de groep niet overbelast wordt. Een PC van een paar honderd Watt zal typisch het verschil niet maken (wel irritant en mogelijk schadelijk als het afschakelt).

[ Voor 49% gewijzigd door Rukapul op 31-05-2013 18:33 ]

• jorisderoo
Rukapul schreef op vrijdag 31 mei 2013 @ 18:32:
Tussen kunnen en verstandig zijn zit een wereld van verschil. Doe het gewoon niet.

Probeer netjes een aardedraad naar zolder te trekken.
Of tak netjes een wandcontact doos af van de groep met aarde op zolder en regel in de keuken e.e.a. anders in zodat de groep niet overbelast wordt. Een PC van een paar honderd Watt zal typisch het verschil niet maken (wel irritant en mogelijk schadelijk als het afschakelt).
PC krijgt een voeding van 750 watt. In het verleden wel vaker problemen gehad met een 800 watt elektrische kachel. Als iemand de oven aanzette klapte de stroom eruit.

Mijn PC

• Djesse8999
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 23-11 13:06

Djesse8999

Houd van (T)weekend!

jorisderoo schreef op vrijdag 31 mei 2013 @ 18:36:
[...]

PC krijgt een voeding van 750 watt. In het verleden wel vaker problemen gehad met een 800 watt elektrische kachel. Als iemand de oven aanzette klapte de stroom eruit.
Hoeveel watt is die oven dan :P 3680Watt is het meeste wat er per groep kan worden geleverd ik heb een hetelucht oven van 3000Watt als jouw oven ook 3000Watt neemt dan kan je geen voeding van 750 watt er meer op aansluiten...

• jorisderoo
Djesse8999 schreef op vrijdag 31 mei 2013 @ 18:51:
[...]

Hoeveel watt is die oven dan :P 3680Watt is het meeste wat er per groep kan worden geleverd ik heb een hetelucht oven van 3000Watt als jouw oven ook 3000Watt neemt dan kan je geen voeding van 750 watt er meer op aansluiten...
Volgens mij wel iets minder hoor, maar dit zijn ervaringen uit het verleden met een vergelijkbaar aantal watt. Maar is het mogelijk om gewoon de aarde van een ander stopcontact te gebruiken en aan te sluiten op de aardedraad van een stekkerdoos?

Mijn PC

Verwijderd

Op verzoek verwijderd

• jorisderoo
Verwijderd schreef op vrijdag 31 mei 2013 @ 19:00:
[...]

Volgens de mij bekende voorschriften, mag de ene groep niet met de ander worden doorverbonden.
Aarde maakt daar deel van uit, dus kun je die conclusie doortrekken lijkt mij. ;)
Dat al die aarde draden in de meterkast desondanks aan een en hetzelfde punt worden gelegd klinkt dan misschien goofy, maar er zal een goede reden voor zijn na zoveel jaar ervaring met binnenbranden en erger.

Nu ben ik niet zo benauwd aangelegd, maar heeft jouw plan van aanpak ook een hoog Swiebertje gehalte.
Ik zou er geen blijvende constructie van maken, trek als het zo nodig is liever een complete lijn naar de bewuste plek.
Tja, is een huurhuis. Dan maar gaan smeken bij de woningbouwvereniging :P

Mijn PC

Verwijderd

Is het niet zo dat alle aardedraden van de verschillende groepen in de meterkast samen komen?

• Djesse8999
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 23-11 13:06

Djesse8999

Houd van (T)weekend!

jorisderoo schreef op vrijdag 31 mei 2013 @ 18:53:
[...]

Volgens mij wel iets minder hoor, maar dit zijn ervaringen uit het verleden met een vergelijkbaar aantal watt. Maar is het mogelijk om gewoon de aarde van een ander stopcontact te gebruiken en aan te sluiten op de aardedraad van een stekkerdoos?
Idd iets minder het liefst 3300 watt ofzo maar bij een stroompiek 3680 watt

• jorisderoo
Verwijderd schreef op vrijdag 31 mei 2013 @ 19:17:
Is het niet zo dat alle aardedraden van de verschillende groepen in de meterkast samen komen?
Dat is dus ook mijn gedachte. Als dit zo is zou ik in principe de aarde van het ene stopcontact kunnen pakken (lasdopje erop) en draadje naar de andere contactdoos kunnen leiden.

Mijn PC

• eew
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 17-12-2018

eew

jorisderoo schreef op vrijdag 31 mei 2013 @ 18:36:
[...]

Dat de PC een voeding van 750 W krijgt wil niet zeggen dat ook kan en gaat gebruiken. Het is zeer onwaarschijnlijk en niet aan de raden dat vermogen te halen.

• jorisderoo
eew schreef op vrijdag 31 mei 2013 @ 19:29:
[...]

Dat de PC een voeding van 750 W krijgt wil niet zeggen dat ook kan en gaat gebruiken. Het is zeer onwaarschijnlijk en niet aan de raden dat vermogen te halen.
Met een overgeclockte i5 3570k en 2 overgeclockte 7950 moet dit toch best kunnen...

Mijn PC

• Sefyu
  • Registratie: November 2006
  • Niet online
Ik had een aantal jaren terug een pc, versterker en 2kW kachel aangesloten op één stopcontact. Het resultaat was geen kortsluiting of en zekering die eruit knalde, maar een van binnen geheel gesmolten stopcontact...

• jorisderoo
Sefyu schreef op vrijdag 31 mei 2013 @ 19:34:
Ik had een aantal jaren terug een pc, versterker en 2kW kachel aangesloten op één stopcontact. Het resultaat was geen kortsluiting of en zekering die eruit knalde, maar een van binnen geheel gesmolten stopcontact...
Nice _/-\o_
Al denk ik niet dat het bij mij zo hard zal gaan. De stroom is verdeelt over meerdere wandcontactdozen (om maar de correcte term te gebruiken :D )

[ Voor 18% gewijzigd door jorisderoo op 31-05-2013 19:36 ]

Mijn PC

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:17
Moderne Schuko-wcd's moeten tegen 16A kunnen. Mits alles dus goed geïnstalleerd was, zou er zeker nooit eentje mogen smelten. De zekeringen horen ook af te schakelen bij meer dan 16A. Echter, als jij heel stiekum sneaky 17A gaat verbruiken duurt het wel even voordat je zekering doorbrand of automaat tript. Eigenlijk zijn ze alleen écht snel bij kortsluitstromen, waarbij in het geval van een automaat het magnetische gedeelte zijn werk doet (het andere werkt volgens mij thermisch met een bimetaal voor kleine overbelastingen, maar ben daar niet echt zeker van). In ieder geval mag je op die manier nooit een installatie kunnen verbranden. Dus, Sefyu, ik zal het een en ander testen / nakijken.

Verder komt na de meterkast alles inderdaad samen bij de meterkast, maar dan wel na de aardlekschakelaar. En als die parallel staan heb je in principe 60 mA ipv 30 mA nodig om die te laten trippen, en dat kan gewoon een veiligheidsrisico opleveren, als je de draad aanraakt bijvoorbeeld. Ik zou het daarom niet doen.

• jorisderoo
marcop23 schreef op vrijdag 31 mei 2013 @ 19:41:
Moderne Schuko-wcd's moeten tegen 16A kunnen. Mits alles dus goed geïnstalleerd was, zou er zeker nooit eentje mogen smelten. De zekeringen horen ook af te schakelen bij meer dan 16A. Echter, als jij heel stiekum sneaky 17A gaat verbruiken duurt het wel even voordat je zekering doorbrand of automaat tript. Eigenlijk zijn ze alleen écht snel bij kortsluitstromen, waarbij in het geval van een automaat het magnetische gedeelte zijn werk doet (het andere werkt volgens mij thermisch met een bimetaal voor kleine overbelastingen, maar ben daar niet echt zeker van). In ieder geval mag je op die manier nooit een installatie kunnen verbranden. Dus, Sefyu, ik zal het een en ander testen / nakijken.

Verder komt na de meterkast alles inderdaad samen bij de meterkast, maar dan wel na de aardlekschakelaar. En als die parallel staan heb je in principe 60 mA ipv 30 mA nodig om die te laten trippen, en dat kan gewoon een veiligheidsrisico opleveren, als je de draad aanraakt bijvoorbeeld. Ik zou het daarom niet doen.
Zal het wel eerst eens proberen via de geaarde groep. Misschien blijft die het nu wel doen. En anders misschien de woningbouwvereniging vragen om dit te doen.

Mijn PC

Verwijderd

Op verzoek verwijderd

• Rukapul
Een aardedraad wordt niet verbonden met een aardlek. Alleen fase en nul.

• jorisderoo
Verwijderd schreef op vrijdag 31 mei 2013 @ 19:52:
[...]

Het antwoord weet je nu al, die gaan voor jou echt geen uitzondering maken waar anderen zich op kunnen beroepen.
Maar intussen heb jij het wél nodig. :+
Vraag jezelf af hoelang je daar nog tegenaan wilt blijven kijken, of dat je het gewoon zelf oppakt. :)

Dat hele 'huurhuis' excuus is ook zo wat, het grootste deel van de koophuizen is van de bank en bij verkoop zie je van je investeringen (vandaag de dag) weinig tot niets terug.
Toen ik een keer een huurhuis betrok heb ik meteen alle elektra zo aangepast als nodig was.
Dat betekende dat ik de bedrading en contactdozen in tweederde van het huis heb "moeten" vervangen.
Ik kon er toen niet mee zitten en dat doe ik nog steeds niet. ;)
Ik ben dan ook weer niet zo handig dat ik even de bedrading vervang. Eerst maar proberen of de woningbouwvereniging dit voor mij wil doen. En anders misschien een elektricien inhuren :(

Mijn PC

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:17
Rukapul schreef op vrijdag 31 mei 2013 @ 19:54:
[...]

Een aardedraad wordt niet verbonden met een aardlek. Alleen fase en nul.
Jah, tuurlijk, dat ik daar ook niet aan dacht... Dan is het toch niet echt een probleem om een rondje in je huis aan te leggen? Of kan dat aardlussen veroorzaken?

• Sefyu
  • Registratie: November 2006
  • Niet online

Ik woon daar niet meer :*)

Maar het was ook een bepaald onprofessioneel aangelegde wandcontactdoos (lees: ik had 'm zelf aangelegd). Stuk verlengsnoer afgeknipt (~4m), door een spaanplaat tussenmuur geleid en aan het uiteinde een wandcontactdoos geplaatst.

Zo dus:

Wandcontactdoos (bestaand) -> verlengsnoer -> wandcontactdoos (diy)-> 1e contact: verlengsnoer -> pc + kachel, 2e contact: versterker

Volgens mij was zat er trouwens nog een verlengsnoer achter met een flatscreen tv erop, maar dat weet ik niet zeker meer.

:+

• jorisderoo
Sefyu schreef op vrijdag 31 mei 2013 @ 20:37:
[...]

Ik woon daar niet meer :*)

Maar het was ook een bepaald onprofessioneel aangelegde wandcontactdoos (lees: ik had 'm zelf aangelegd). Stuk verlengsnoer afgeknipt (~4m), door een spaanplaat tussenmuur geleid en aan het uiteinde een wandcontactdoos geplaatst.

Zo dus:

Wandcontactdoos (bestaand) -> verlengsnoer -> wandcontactdoos (diy)-> 1e contact: verlengsnoer -> pc + kachel, 2e contact: versterker

Volgens mij was zat er trouwens nog een verlengsnoer achter met een flatscreen tv erop, maar dat weet ik niet zeker meer.

:+
Sounds safe enough 8)7

Mijn PC

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 24-11 18:20

Ray

probeer er achter te komen of de meterkast een 1 of 3 fase aansluiting heeft. indien 1 fase en de groepen zitten op dezelfde aardlek kan je de aarde van een andere plek gewoon gebruiken. bij 3 fases is er meer onderzoek nodig

• Rukapul
Er is natuulijk ook nog de kans dat er net buiten de groepenkast afgetakt wordt voor keuken en zolder (CV). In dat laatste geval is een mogelijke nette en makkelijke oplossing het bijplaatsen van een automaat in de groepenkast.

En in dezelfde categorie is het ook nog goed mogelijk dat er gewoon een aardedraad door de centraaldoos loopt en dat het enige wat nodig is het opnieuw trekken van de bedrading naar de betreffende wandcontactdoos.

[ Voor 32% gewijzigd door Rukapul op 31-05-2013 22:34 ]

• eew
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 17-12-2018

eew

jorisderoo schreef op vrijdag 31 mei 2013 @ 19:32:
[...]

Met een overgeclockte i5 3570k en 2 overgeclockte 7950 moet dit toch best kunnen...
Met 2 zal je waarschijnlijk wel behoorlijk ver komen. Maar dan nog denk ik dat je moeite moet doen, om je pc zo ver te krijgen.

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
GameSpel schreef op vrijdag 31 mei 2013 @ 19:17:
Dat is dus ook mijn gedachte. Als dit zo is zou ik in principe de aarde van het ene stopcontact kunnen pakken (lasdopje erop) en draadje naar de andere contactdoos kunnen leiden.
Ja, dat kan en het zal voor de leek ook zeker naar tevredenheid werken, maar het mag gewoon niet zoals hier al meerdere malen is aangegeven.
En geloof me, over elke regel en formulering ervan in die bundel voorschriften NEN1010 is nagedacht en niet zomaar door een clubje gewichtige heren onder het genot van een goed glas wijn uit de duim gezogen. Wat je hier bedenkt is regelrecht geknoei.

• BeefHazard
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 17:17
Bovendien, de NEN1010 is er om jou te beschermen, niet om te betuttelen. Je mag er schijt aan hebben, maar dan kom je met een prachtig recept voor brand. En denk maar niet dat je verzekering ook maar iets aan je terugbetaalt als je zelf hebt lopen spelen met 16A.

R6 | 24-70 F2.8 DG OS HSM Art | 18-35 F1.8 DC HSM Art | EF 70-200 F4L IS USM | EF 50mm f/1.8 | Zenbook 14 OLED | T14G4 OLED

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Mee eens BeefHazard.
Maar daar ging mijn vorige bericht niet alleen maar om. En brand hierdoor zal ook niet eens zo gauw ontstaan. Maar waar het vooral om gaat is overzichtelijkheid, één van de hoofdaandachtspunen van alle veiligheidsvoorschriften.. En die overzichtelijkheid is finaal zoek als je dingen in twee groepen door elkaar knoeit. Nu weet je b.v. nog hoe je een en ander voorelkaar hebt geprutst (een ander woord heb ik er echt niet voor), over een poosje vast niet meer. En iemand anders zal helemaal met de handen omhoog staan
Pagina: 1