Kan iemand iets afleiden uit S.MA.R.T status van mijn harde

Pagina: 1
Acties:

• bever01
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 16-12-2025
Het probleem is dat wanneer mijn computer opstart hij vrij lang blijft draaien op een grijs scherm.

Daarna komt pas mijn bureaublad.

Conclusie

PC start op - na het verdwijnen van het windows logo ( windows7) blijft het scherm een 6 seconden zwart-dan komt het welkom cirkeltje draaien voor een 5 tal seconden- daarna het bureaublad en daar doet hij nog een 5 tal seconden over voor dat hij volledig is opgestart.

Dus ik heb mijn harde schijf al eens laten controleren op fouten via rechtermuisknop controle op fouten en beschadigde fouten automatisch anyalyseren en herstellen. ( via windows 7 zelf controle/ hardware bij " computer"

Via volgende links kan u de S.M.A.R.T status van mijn 2 harde schijven bekijken.

http://www.doubledutchclan.nl/picture.php?id=1955

http://www.doubledutchclan.nl/picture.php?id=1956

mvg

Bo.

• Twister336
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Beide tonen heel veel interface crc fouten (vooral de 1 TB schijf). Meestal ligt dit aan een brakke kabel maar het kan ook aan de controller (of zelfs de schijf) liggen.
Dus even een nieuwe kabel proberen en/of de schijf aan een andere SATA poort hangen.

De 1.5 TB heeft ook nog een paar kapotte sectoren dus dat zou ik zeker in het oog houden en misschien best ook een volledige error scan uitvoeren.

Maar uiteraard eerst zien dat je een goede backup hebt.

Verwijderd

Zoals Twister zegt, beide schijven hebben kabelfouten; vrij veel dus je hebt zeker een brakke kabel. Wat je echter uit één meetmoment niet kunt weten, is of dit in het verleden heeft afgespeeld of dat je nog steeds een brakke kabel hebt. Je kunt dit verifiëren door dagen of weken later nogmaals de SMART te controleren en de raw value van UDMA CRC Error Count te vergelijken. Dit attribuut duidt vrijwel altijd op kabelproblemen. Slechts in zeer zeldzame gevallen duidt het op een defecte controller die datacorruptie op de SATA-interface genereert.

Dus de fix is simpel:
1. vervang SATA kabels
2. controleer regelmatig de SMART
3. als de raw value van UDMA CRC Error Count niet meer toeneemt, is je kabelprobleem voorbij

De waarde gaat dus nooit meer naar beneden, maar als deze stabiel blijft, dan heb je geen kabelproblemen meer.

• bever01
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 16-12-2025
Ik heb een 3 tal weken geleden alle 2 de sata kabels al vervangen.

Nu is het wel zo dat ik vorig jaar al veel problemen heb gehad dat mijn computer niet wou opstarten en dat ik bleef hangen op de melding. Insert boot/media device.

Toen heb ik mijn sata kabels op andere poorten aangesloten, en toen starte hij wel trg op.

Dus ik vermoed dat er al schade is aan mijn sata poorten zelf....
Dus schade aan het moederbord.

Mijn planning is dat ik begin 2014 zoiezo een nieuwe pc ga kopen, dus hopelijk houd hij het nog tot ongeveer feb/mar 2014.

Verwijderd

Met alle respect, maar dat is idioot. Je UDMA CRC Error Count mag gewoon niet stijgen. Als dat wel zo is, heb je keihard problemen. En die worden hoogstwaarschijnlijk niet veroorzaakt door je moederbord of SATA controller, maar door kabelproblemen.

De fix heb ik hierboven uitgelegd en is enorm simpel: controleer de SMART regelmatig. Als de waarde blijft stijgen, moet je daar echt wat aan doen. Niets doen is zoiets als met kiespijn niet naar de tandarts gaan....

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19-01 16:25
Windows schoon installeren, is het dan weg?
Video driver verwijderen, en een driver cleaner gebruiken, en weer een driver installeren.
Wat start met windows op?

Rare storingen kan ook je voeding zijn, door eentje te lenen kun je dit proberen te testen.
Een goede merk voeding is zeer belangrijk, want je kunt hele rare storingen krijgen door een instabiele voeding.

(Op je 2e schijf lijkt me de unload erg veel, hoewel je hd al ouder is.
Wd schijven kun je de unload wijzigen door de tijd langer te maken, met wdidle3.
Je schijf kan maar zovaak de unload doen, en als deze tevaak gedaan wordt gaat je hd kapot).

[ Voor 14% gewijzigd door jan99999 op 01-06-2013 09:05 ]

Verwijderd

Aangezien hij meer dan tienduizend kabelfouten heeft, lijkt me dat de voornaamste oorzaak van zijn problemen. Het past in elk geval precies bij zijn beschrijving. Pas als dit probleem is geëlimineerd en hij ondervindt nog steeds problemen, zou ik aan andere factoren denken.

SMART is heerlijk omdat je in een paar seconden direct kunt zien of en zo ja welke problemen je hebt (gehad).

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Kan dit mogelijk veroorzaakt worden door een rotte chipset? Post eens gegevens van de rest van je systeem en dan met name het moederbord en de chipset stepping. Intel heeft bij de introductie van de Sandy Bridge serie (socket 1155) een fuckup gemaakt in de SATA300 controllers in de chipset. Mogelijk een relatie?

https://discord.com/invite/tweakers

• laracroftonline
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 01-11-2025
redfoxert schreef op zaterdag 01 juni 2013 @ 10:16:
Kan dit mogelijk veroorzaakt worden door een rotte chipset? Post eens gegevens van de rest van je systeem en dan met name het moederbord en de chipset stepping. Intel heeft bij de introductie van de Sandy Bridge serie (socket 1155) een fuckup gemaakt in de SATA300 controllers in de chipset. Mogelijk een relatie?
Dit kan zijn als hij een moederbord heeft zonder b3 stepping.

Verwijderd

Zou theoretisch kunnen. Maar dan moet het dus - zoals gezegd - een 60-series chipset zijn met revisie B. Daarnaast moet hij dan op de SATA/300 poorten zijn aangesloten; want de bug doet zich niet voor op de SATA/600 poorten met Rev B. chipset.

Ook denk ik eigenlijk dat het ging om een defect waarbij de SATA zou ophouden te werken; en niet tot corruptie leidt wat normaliter komt door een slechte Signal-to-Noise ratio van de SATA kabel; bijvoorbeeld door overspraak of een kabel die niet aan de eisen voldoet. Er zijn veel lage kwaliteit SATA kabels in omloop die niet voldoen aan de specificatie, maar veelal wel werken. Tenzij je dus een beetje overspraak hebt, dan werkt het weer niet terwijl juist daarvoor een marge is ingebouwd in de standaard.

Het buigen van SATA kabels is verder ook erg slecht, tenzij dit een zeer flauwe bocht is dat kan geen kwaad.
Pagina: 1