RAID 5 Expanden op AMD Raid Controller

Pagina: 1
Acties:

• Angelevo
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 03-01 08:00
Hoi! Ik heb het forum doorzocht, maar vind op dit moment alleen info over andere controllers, niet de AMD controller die ik gebruik.

Backstory:
Ik heb recentelijk een server/mediacenter/HTPC/NAS apparaat gebouwd (nee, het is niet de meest energiezuinige optie), welke wat servertjes draait en sinds een paar dagen met 5x 3TB een prachtige 10.9TB Raid5 werkt.

Ik heb op dit moment 6 van de 8 SATA poorten op mijn moederbord in gebruik. Op dit moment heb ik genoeg storage, maar ik zou graag willen weten hoe ik die RAID5 kan expanden, mocht het moment dat dit nodig is komen. Naar wat ik begrijp moet het kunnen. Ik kan echter niet riskeren dat ik al mijn data kwijtraak, dus wil graag enige zekerheid voordat ik zo'n procedure zou starten.

RAID 5 is nieuw voor me, ik heb hiervoor nooit een dergelijke setup gedraaid, alleen RAID0 in een oude PC, pre-SSD tijd. Ik ben echter meteen dol op de setup, met 300MB/sec read en write seq.!

Wie heeft er ervaring met RAID 5 in de AMD RAID controller en kan deze tweaker verder helpen? O-)

Alvast bedankt!

• Quadradial
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 20-01 09:44
Het schijnt wel te kunnen... Je hebt er AMD RAIDXpert voor nodig

Zie hier iemand die zijn eigen RAID 5 setup ermee heeft uigebreidt.

Oh en de enige zekerheid die ik je kan bieden is: maak een backup O-)

Being offended is feeling your displeasure at the fact that not everyone cares as much about the exact same things as you.

Verwijderd

Ik heb op dit moment 6 van de 8 SATA poorten op mijn moederbord in gebruik.
Weet je zeker dat je chipset wel 8 SATA poorten levert? Meestal heb je slechts 6 poorten en zijn overige poorten het gevolg van extra chips op je moederbord, vaak van lage kwaliteit. Deze kun je verder niet gebruiken voor dezelfde RAID array indien je Windows driverRAID ('onboard RAID' ofwel FakeRAID) gebruikt.

Alleen de A85X-chipset van AMD biedt 8 native SATA/600 poorten.

Verder moet je weten dat RAID5 expansion een gevaarlijke procedure is. Bad sectors of andere problemen tijdens de expansion kunnen voor compleet verlies van alle gegevens zorgen. Je doet er goed aan een surface scan te doen voordat je aan de expansion begint, en een complete backup te hebben van al je gegevens. Dit nullificeert het grootste voordeel van de online capacity expansion (OCE) functinoaliteit; namelijk dat je geen extra ruimte hoeft te hebben voor een backup van al je gegevens. Als je het veilig wilt doen, heb je dit alsnog nodig. En dan is het sowieso vaak makkelijker en sneller om de array te vernietigen en opnieuw aan te maken en de gegevens te herstellen van backup. Het resterende voordeel van OCE blijft dan de uptime, iets wat voor consumenten vaak helemaal niet zo interessant is.

[ Voor 46% gewijzigd door Verwijderd op 31-05-2013 14:38 ]

• Angelevo
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 03-01 08:00
Heren, dank voor de input.

@ Quadradial; goede link. Ik begrijp de uitzondering ook. Ik heb RaidXpert al geïnstalleerd, dus dat zal vast gaan lukken.

@CiPHER; mijn moederbord heeft de A85X chipset. Die heb ik bewust gekozen omdat ik het systeem met NAS-functionaliteit in gedachten heb gebouwd. Ik zal een deep-sector scan doen alvorens een expand te starten. Met HDtune bijvoorbeeld?

De reden dat ik OCE wil gebruiken is dat ik niet voldoende ruimte heb om een volledige backup te maken. Het is uiteindelijk voor thuisgebruik, dus een extra backup van alle data naast de RAID5 array vind ik ook niet nodig (de echt belangrijke data is veel kleiner en natuurlijk wel dubbel backed up).

Uptime maakt inderdaad niet zo heel veel uit, maar is een leuke bijkomstigheid. ;)