Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nieck1992
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 01-03-2024
Hallo Tweakers.net

Voor opleiding = MBO Netwerkbeheer niveau 4

Ik heb een opleiding op het oog op het Windesheim in Zwolle. (Link: http://www.windesheim.nl/...ture-design-and-security/ )

Ik ben benieuwd of iemand ervaring heeft met deze opleiding op het Windesheim of eventueel op een andere school. Ik hoop hier op tweakers een betere kijk te krijgen op deze opleiding doormiddel van ervaring op het gebied van Infrastructuur en Design.

Ik ben vooral beniewd of deze opleiding de moeite waard is kwa kennis en praktijk. ik ben zelf heel praktijk gericht ingesteld en voer ook graag uit wat me die dag geleerd is. dit heb ik bij mijn vorige opleiding niet kunnen doen dus ben ik hiermee gestopt (link: http://www.saxion.nl/stud...ervice_management_vt_ens/). Deze opleiding bevatte allemaal hoofdstukken die ik niet interresant vond bv Geschiedenis van het internet. ook werden hier wel routing protocollen uitgelegd maar niet hoe je ze moest toepassen in praktijk en wanneer dit toegepast kan/moet worden.

Ik hoop dat jullie mij hiermee kunnen helpen doormiddel van het delen van persoonlijke ervaringen of geruchten die jullie weten over deze opleiding.

Mvg,
Nieck1992

Edit: Vooropleiding toegevoegd.

[ Voor 3% gewijzigd door nieck1992 op 31-05-2013 13:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Ik zou de open dag eens gaan bezoeken, dan kan je al je vragen stellen. Volgende week, 5 Juni.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nieck1992
Dat ben ik ook van plan maar, bij mijn vorige opleiding deed ik dit ook en kreeg ik een heel vertekend beeld van hoe het werkelijk was op de opleiding. daarom vraag ik om persoonlijke ervaringen van tweakers bij deze opleiding

[ Voor 3% gewijzigd door nieck1992 op 31-05-2013 12:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knuckless
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 08:56
Doe zelf deze opleiding, en is inderdaad veel gericht op de praktijk. Waarbij elke periode een project wordt gedaan, die vaak vanaf het 2de jaar etc ook extern bij bedrijven wordt gedaan.

Maar het is HBO en ja er zit ook een portie papier werk en vakken zoals persoonlijke ontwikkeling bij. Daar kun je niet omheen. Echter het grootste gedeelte van de opleiding is gericht op de praktijk.

Let wel op, als je het propedeuse jaar ook nog moet doen (weet niet of je een vrijstelling kan meekrijgen van je vorige opleiding of iets dergelijks). Dit is een gemengd jaar, zodat je vanaf het 2de jaar de keuze maakt welke richting je gaat (Informatie, Technische informatica, Bedrijfskundige informatica (of hoe die nu ook heet) ) en in dit jaar zit minder praktijk en ook vakken zoals Java etc |:( .

Alcohol, the cause and solution to all of life's problems

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nieck1992
Mijn vooropleiding is MBO n4 netwerkbeheer, ik kan waarschijnlijk wel vrijstelling krijgen voor een aantal vakken/certificaten.
Is het een beetje wat je verwachte van de opleiding? of ben je nu in een omgeving gekomen waar je niets met security te maken hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Aah als je er volgende jaar begint worden we misschien klasgenoten. Ik heb voor deze opleiding gekozen een ga volgende schooljaar beginnen tenminste als ik word toegelaten. De opendagen waren maand of 2 geleden wat ik ook bezocht heb. Je krijgt ook echt de verkoop praatjes. Waroom ik hiervoor gekozen heb is omdat je echt veel praktijk krijgt met veel projecten. Maar ook omdat ze wiskunde er uit hebben gehaald waar ik ook door MBO niet al te goed in ben.
Ik denk niet dat je ergens een opleiding zal vinden waar geen vakken zijn die je niet leuk vind. Die zijn er altijd bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

nieck1992 schreef op vrijdag 31 mei 2013 @ 13:13:
Mijn vooropleiding is MBO n4 netwerkbeheer, ik kan waarschijnlijk wel vrijstelling krijgen voor een aantal vakken/certificaten.
Is het een beetje wat je verwachte van de opleiding? of ben je nu in een omgeving gekomen waar je niets met security te maken hebt?
ik heb trouwen gevraagd voor die vrijstellingen sertificaten word dit wel gedaan wat logish is :+ .
maar volgens de school word er verder maar aan 1 % van de MBO studenten vrijstellingen gegeven. Volgens het ministerie is dit namelijk alleen nog mogelijk in speciale gevalen, dus je zal wel wat herhaling gaan krijgen |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nieck1992
Ik snap dat er bij elke opleiding vakken zijn die je niet aanspreken maar, op de vorige opleiding vond ik 10 van de 13 vakken niet leuk en dan houd het snel op. Het is de bedoeling dat ik na de Zomervakantie dan ga beginnen.

En wiskunde lijkt me toch een cruciaal vak binnen elke opleiding ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nieck1992
Ja ik ben ook niet van plan om vrijstelling te vragen, het meeste van Cisco en Linux is bij mij toch allemaal weg. ik werk nu 3 maand en dat doet de oude kennis snel vervagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knuckless
Vrijstellingen zul je alleen krijgen indien je voor dat specifieke vak het officiele certificaat hebt, eerder kon je als MBO'er een vrijstelling krijgen voor stage en een minor (ik gelukkig wel :D), maar dat kon vanaf dit jaar volgens mij niet meer.

Wiskunde krijg je niet als vak, maar als je niet logisch kan beredeneren ga je het niet redden ben ik bang. Je hoeft geen sommen te maken maar is wel handig als je verbanden tussen dingen kunt zien ;)

Mijn ervaring is dat het precies zo was als ik het voor mijn ogen had, maar ik was dan ook goed ingelicht. Mijn mentor op het MBO die is nu leraar op deze opleiding en die was toen dus ook bezig met de opzet van de opleiding.

Wat betrefd vakken was meestal de indeling in een periode:
1 project (1 dag in de week)
3 a 4 technische vakken
1 profesionele vaardigheden vak
(dit is wel vanaf het 2de jaar, eerste jaar is gewoon een jaartje waar je even doorheen moet komen ;) )

[ Voor 15% gewijzigd door Knuckless op 31-05-2013 13:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nieck1992
Ahh oke, klinkt wel goed. is het goed te doen of is het moeilijker dan je verwacht had?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nieck1992
En het eerste jaar is bij elke opleiding ruk volgens mij. iig ik ken nog een aantal mensen die gestopt zijn met die opleiding aan het saxion en nog een aantal anderen die het eerste jaar zeer vervelend vonden( ook andere opleidingen).

[ Voor 24% gewijzigd door nieck1992 op 31-05-2013 13:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

nieck1992 schreef op vrijdag 31 mei 2013 @ 13:49:
En het eerste jaar is bij elke opleiding ruk volgens mij. iig ik ken nog een aantal mensen die gestopt zijn met die opleiding aan het saxion en nog een aantal anderen die het eerste jaar zeer vervelend vonden( ook andere opleidingen).
Ja ikzelf ben ook niet echt de PHP een java persoon. Kan het wel goed maar vind het gewoon saai.
Kwamen ze op de opendag van ja we willen dat je alles probeert voor je een keuze maakt terwijl ik met 3 jaar MBO al weet wat ik wil. Ma goed overleven zeg ik een verder gaan naar je droombaan :9~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knuckless
Verschillend vanzelfsprekend per persoon, ik vond het wel redelijk te doen. Als je kijkt naar de aantallen van afvallers etc:

1ste jaar alle informatica opleidingen: ongeveer 150 gestart > ongeveer 100 over (volgens mij, weet het niet 100% zeker)
2de jaar (alleen IDS): 24, einde van 2de jaar 20 over (hadden in het 2de jaar hun propedeuse ook niet gehaald)
3de jaar: van de 20 waren er 18 van het MBO, die hebben allemaal een vrijstelling (dit is nu dus veranderd), 4 hiervan zijn op het moment aan het afstuderen :| de 14 anderen zijn dit half jaar hun achterstanden van het laatste ander half jaar aan het repareren :9 , waarvan een enkeling nog wel een half jaar extra bezig is met repareren.

Trek je conclusie maar ;)
nieck1992 schreef op vrijdag 31 mei 2013 @ 13:49:
Klopt, zie het eerste jaar eigenlijk meer als het aantonen dat je doorzettingsvermogen hebt :+ Door java zijn de meesten in mijn leerjaar moeten stoppen, doordat ze hun propedeuse hierdoor niet konden halen >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oid
  • Registratie: November 2002
  • Niet online

Oid

iemand ervaring met deze studie in deeltijd? ik zie dat ze de mogelijkheid (tenminste voor technische informatica, maar inhoud lijkt ongeveer hetzelfde)

overigens bijv. zie ik staan systeembeheer (Microsoft) en CCNA Exploration, maar ben al MCSE en CCNA gecertificeerd, krijg je daar dan vrijstellingen voor oid?

@hieronder:

klinkt alsof je er zin in hebt haha :+

uiteraard hoort dat er ook allemaal bij, juist het wat meer non technische dingen word je op afgerekend (heb ik altijd het idee).

[ Voor 23% gewijzigd door Oid op 31-05-2013 14:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nieck1992
Meh, ik kijk ook wel heel erg op tegen Java hoor.... ik ben absuluut geen fan van programmeren/scripten, ik vind het oersaai en zit geen toekomst in voor mij. naja het zal wel een beetje aanpoten worden vergeleken met de helpdesk hier op het werk :P. vorige opleiding was ik ook al te lam om iets uit te voeren.

Als we het hebben over een project dan hoort hier natuurlijk de documentatie zoals PVA enzo ook bij toch? nog iets waar ik helemaal geen zin aan heb, 20.000 pagina's documentatie typen waar je geen hol aan hebt. zucht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Oid schreef op vrijdag 31 mei 2013 @ 14:27:
iemand ervaring met deze studie in deeltijd? ik zie dat ze de mogelijkheid (tenminste voor technische informatica, maar inhoud lijkt ongeveer hetzelfde)

overigens bijv. zie ik staan systeembeheer (Microsoft) en CCNA Exploration, maar ben al MCSE en CCNA gecertificeerd, krijg je daar dan vrijstellingen voor oid?

@hieronder:

klinkt alsof je er zin in hebt haha :+

uiteraard hoort dat er ook allemaal bij, juist het wat meer non technische dingen word je op afgerekend (heb ik altijd het idee).
Als je de certificaat hebt die zij willen dat je hebt hoef je het natuurlijk geen 2x te doen 8)7 . Ik hoorde wel dat je dan wel de praktijk examens op school moet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knuckless
In de projecten wordt inderdaad gehamerd op projectmatig werken waar een PvA etc. deel van uit kan maken, of een PIDje als je het met Prince 2 wil gaan doen ;( maar daar wordt je naar een tijd wel handig mee en is dat een klein gedeelte van je project. Daarnaast werk je in groepjes dus je hoeft niet in je eentje zo'n saai document op te zetten ;)

Vrijstelling als je het certificaat al hebt heb ik geen ervaring mee. Heb wel gehoord dat je dan de vrijstelling via de examencommissie moet aanvragen. De opleiding moet vanzelfsprekend uiteindelijk kunnen verantwoorden waarom jij de studiepunten hebt gekregen (en dus de lestof kent). Je wilt ook niet dat je straks afgestudeerd bent en er een controle komt waardoor je diploma's niks meer waard is :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nieck1992
Bedankt voor al deze informatie!!!

Ik zal hier zeker rekening mee houden 5 Juni als ik naar de open dag ga. mss zie ik 1 van jullie ongemerkt nog wel verschijnen.

Staat er weer zo'n unox kraampje voor de school netzoals vorig jaar hahaha?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 02:21

Zenix

BOE!

Hoe vond je de open dag? Ik wou ook gaan maar had examen.

Ik ga waarschijnlijk ook starten met deze opleiding in september, wacht alleen nog op uitslag van mijn examens. Ik heb ook geen zin in het eerste jaar, erg jammer dat ze het zo generiek is. Vind PHP en Java ook niks aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oid
  • Niet online

Oid

Zenix schreef op vrijdag 07 juni 2013 @ 22:01:

Ik ga waarschijnlijk ook starten met deze opleiding in september, wacht alleen nog op uitslag van mijn examens. Ik heb ook geen zin in het eerste jaar, erg jammer dat ze het zo generiek is. Vind PHP en Java ook niks aan.
ik ben zelf naar de openavond (deeltijd) geweest maar heb voor het eerste jaar niets over Java gehoord, ik zie het ook nergens op de website staan maar misschien hebben ze het onder webprogrammeren gestopt...

je krijgt het eerste jaar ook nederlands en engels :) het is erg generiek wat ik begreep omdat ze gewoon alle informatica richtingen op een hoop gooien het eerste jaar en pas het tweede jaar ga je kiezen.

ik vind de opleiding heel interessant, wat ik echter jammer vind voor de deeltijd is dat je een halve werkdag kwijt bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Oid schreef op maandag 10 juni 2013 @ 09:14:
[...]

ik ben zelf naar de openavond (deeltijd) geweest maar heb voor het eerste jaar niets over Java gehoord, ik zie het ook nergens op de website staan maar misschien hebben ze het onder webprogrammeren gestopt...

je krijgt het eerste jaar ook nederlands en engels :) het is erg generiek wat ik begreep omdat ze gewoon alle informatica richtingen op een hoop gooien het eerste jaar en pas het tweede jaar ga je kiezen.

ik vind de opleiding heel interessant, wat ik echter jammer vind voor de deeltijd is dat je een halve werkdag kwijt bent.
Het kan zijn dat je als deeltijd andere schema gaat volgen inderdaad dan voltijd. Ik heb namelijk al mail gehad dat de eerste 6 maanden je een website moet maken als project een je al bezig kan gaan met leren van php, html en SQL. gelukig heb ik dat al gedaan O-)

Wat denk je trouwens over de werkdruk van een deeltijd opleiding, ik wou het zelf ook nog doen maar was bang dat ik het niet zou halen. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nieck1992
Zenix schreef op vrijdag 07 juni 2013 @ 22:01:

Open dag was redelijk oke, Ik was er rond 2 uur en begon te praten met een paar 2e jaars studenten en kreeg een beetje uitleg over het studie materiaal. dit was veelal wat ik verwacht had, Linux Windows Cisco ,randvakken.

Wat wel nieuw was was dat het eerste halfjaar allemaal dezelfde vakken hebt als de andere keuzes binnen de IT op het windesheim. hierdoor krijg je PHP en Java met allemaal randvakken waarvan je de helft waarschijnlijk niks aan vind. na een half jaar kan je kiezen tussen 3 verschillende kanten, vanuit die kanten kan je weer 2 andere wegen kiezen. totaal 4 verschillende opleidingen.

Na 1 jaar kan je je officieel inschrijven voor een opleiding naar keuze om het dus zo maar te noemen, dit vind ik persoonlijk wel leuk want dan heb je nog een jaar om te kiezen voor iets anders.

3 uur zat ik in de Algemene eerste jaars voorlichting en om 4 uur zat ik bij de Security en Design voorlichting.

Al met al ga ik gewoon S&D doen. lijkt me leuk en verder kan ik toch niks naast ICT hahaha.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oid
  • Niet online

Oid

Verwijderd schreef op maandag 10 juni 2013 @ 10:11:
[...]

Wat denk je trouwens over de werkdruk van een deeltijd opleiding, ik wou het zelf ook nog doen maar was bang dat ik het niet zou halen. :X
Het zal zeker pittig zijn, maar er is ook goed benadrukt dat je veel persoonlijke begeleiding krijgt, het kan bijv. zijn dat je nu begint en over twee jaar opeens een baby hebt, hoe ga je daar mee om wat zijn de mogelijkheden daar wordt ook heel veel aandacht aanbesteed, uiteindelijk moet je het natuurlijk zelf doen.

Jij hebt de mail met de slides al gehad, want werd ons ook toegezegd om deze te krijgen. misschien heb ik mijn mailadres onleesbaar opgeschreven haha 8)7
nieck1992 schreef op maandag 10 juni 2013 @ 16:19:
[...]

Open dag was redelijk oke, Ik was er rond 2 uur en begon te praten met een paar 2e jaars studenten en kreeg een beetje uitleg over het studie materiaal. dit was veelal wat ik verwacht had, Linux Windows Cisco ,randvakken.

Wat wel nieuw was was dat het eerste halfjaar allemaal dezelfde vakken hebt als de andere keuzes binnen de IT op het windesheim. hierdoor krijg je PHP en Java met allemaal randvakken waarvan je de helft waarschijnlijk niks aan vind. na een half jaar kan je kiezen tussen 3 verschillende kanten, vanuit die kanten kan je weer 2 andere wegen kiezen. totaal 4 verschillende opleidingen.

Na 1 jaar kan je je officieel inschrijven voor een opleiding naar keuze om het dus zo maar te noemen, dit vind ik persoonlijk wel leuk want dan heb je nog een jaar om te kiezen voor iets anders.

3 uur zat ik in de Algemene eerste jaars voorlichting en om 4 uur zat ik bij de Security en Design voorlichting.

Al met al ga ik gewoon S&D doen. lijkt me leuk en verder kan ik toch niks naast ICT hahaha.
veel succes!
Pagina: 1