• hdtracer
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 03-02 11:23
Beste mensen,

Ik weet niet of dit de juiste plek is voor deze post maar ik zit met de volgende vraag.

Ik heb zelf een HTPC gebouwd:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i3 3225 Boxed€ 117,70€ 117,70
1Asus P8-H77-I€ 88,90€ 88,90
1Streacom FC8 Evo Zwart€ 135,70€ 135,70
1Corsair Vengeance LP CML4GX3M2A1600C9€ 37,50€ 37,50
1Mini-box picoPSU 150-XT + 80W Adapter Power Kit€ 69,95€ 69,95
1Crucial m4 CT128M4SSD2 128GB€ 95,-€ 95,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 544,75

Nu ben ik aan het kijken voor een fijne afstandsbediening die mijn hele apparatuur kan bedienen. Tv,reciever,htpc etc.

Nu ben ik deze remote tegen gekomen.
http://www.logitech.com/nl-nl/product/harmony-touch

Mijn vraag is nu, wat heb ik nodig om deze te kunnen laten functioneren met mijn HTPC? Iets van een USB Bluetooth/IR adapter ofzo? :/ Ik heb OpenELEC draaien op de HTPC.

Hier staan ook een aantal functies:
http://www.logitech.com/n...&view=34&a5=5&a7=7&a16=16

[ Voor 4% gewijzigd door hdtracer op 31-05-2013 11:26 ]

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 04-02 22:53
Je zal inderdaad een iR-receiver nodig hebben (meestal USB) die dat verzorgt voor je als je een Harmony wilt gaan gebruiken. Andere optie is gebruik van CEC, waarmee je bediening via HDMI kan versturen. Je sluit dan je HTPC via HDMI aan op je TV of receiver, en kan met behulp van een CEC-adapter de remote van je TV of Receiver gebruiken om je HTPC mee te bedienen. Grote voordeel daarvan is dat het relatief goedkoop is (nog geen 40,-), gebruiksvriendelijk is na installatie (installatie is niet heel ingewikkeld) en dat je geen line-of-sight nodig hebt met je HTPC, wat bij iR wel het geval is. Je kan dus je HTPC zelfs in een kast zetten en nog steeds bedienen, omdat je de iR-receiver van je TV of Receiver gebruikt. Let wel dat hardware-fabrikanten nog wel eens een eigen draai aan de implementatie van CEC hebben gegeven en sommige merken niet helemaal strikt volgens de standaard werken. Met name LG heeft (of in ieder geval had) hier nog wel eens een handje van. Zelf gebruik ik het icm Sony Bravia TV's en dat werkt perfect.
Gegeven dit moederbord zul je wel een externe CEC-adapter nodig hebben; interne adapters passen op slechts een 5-tal Intel ITX-bordjes. Voor meer info zie www.pulse-eight.com

iRacing Profiel

• hdtracer
Bedankt, die CEC-Adapter had ik ook al naar gekeken, maar ik vind mijn Panasonic afstandsbediening nou niet echt ideaal. Zeker niet voor gebruik voor een HTPC. Bij de streacom case kan ik ook een IR module kopen. Werkt deze dan standaard ook met de logitech afstandsbediening?
http://www.streacom.com/products/irpb-receiver/

Of kan ik een andere 3th party reciever beter gebruiken hiervoor?

• GrowMyHair
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
Wat houdt je tegen om de Logitech via CEC te gaan gebruiken?
Bij mij werkt CEC i.i.g. prima. En als een afstandsbediening ff niet handig is, vanwege veel typen ofzo, gebruik ik mn smartphone om OpenElec via WIFI te bedienen. Ik gebruik een Raspberry Pi i.c.m. een Samsung TV en Yatse voor de telefoonaansturing.

• hdtracer
Ik had er eigenlijk nog niet aan gedacht om de CEC adapter samen met de logitech remote te gebruiken. Maar voor het geld van de twee samen kan ik net zo goed voor de Logitech Harmony Ultimate gaan, daar krijg ik twee adapters erbij.

Het meest ideale zou ik vinden een IR reciever die ik in de behuizing kan zetten, en daarmee de logitech afstandsbediening kan aansturen. Iemand tips hiervoor

• kroegtijger
GrowMyHair schreef op vrijdag 31 mei 2013 @ 12:49:
Wat houdt je tegen om de Logitech via CEC te gaan gebruiken?
Bij mij werkt CEC i.i.g. prima. En als een afstandsbediening ff niet handig is, vanwege veel typen ofzo, gebruik ik mn smartphone om OpenElec via WIFI te bedienen. Ik gebruik een Raspberry Pi i.c.m. een Samsung TV en Yatse voor de telefoonaansturing.
:Y precies. Je zou zelfs nog een draadloos toetsenbordje kunnen overwegen on the side... Zijn wel leuke compacte modellen voor te vinden voor niet te gek veel geld.
Wat betreft CEC lijkt dit toch wel de toekomst te gaan worden; alles vanaf 1 centraal punt aansturen met 1 device. Consumenten willen steeds meer gemak en design. CEC maakt dat mogelijk.

iRacing Profiel

• CeesKees
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 14:43

CeesKees

I rest my Kees

Ik heb een CEC module in gebruik icm een HTPC. Ik wil niet meer zonder!

| Me = M'n of Mijn | Is = Eens | Hun = Zij | Waar om doen men sen al die on nodig e spa ties over al tus sen ? | Hè = Heh? | Hé = Hey!

• Ortep
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

CeesKees schreef op vrijdag 31 mei 2013 @ 13:50:
Ik heb een CEC module in gebruik icm een HTPC. Ik wil niet meer zonder!
Wat is het voordeel er van? Als je alleen maar een TV en een HTPC hebt kan ik me er iets bij voorstellen. Maar als je ook nog allerlei andere dingen zoals CD speler, bluray speler, sound bar, tuner en weet ik niet wat met je AB wilt aansturen moet je toch weer naar een Logitech of zo en dan maakt het niets meer uit of dat ding TV codes via de HDMI aansluiting naar je HTPC stuurt of ze rechtstreeks naar de HTPC stuurt.

[ Voor 6% gewijzigd door Ortep op 31-05-2013 15:27 ]

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato

• CeesKees
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 14:43

CeesKees

I rest my Kees

Het voordeel is dat het out of the box werkt (binnen XBMC) geen gepiel meer, geen IR module die in het zicht moet staan.

| Me = M'n of Mijn | Is = Eens | Hun = Zij | Waar om doen men sen al die on nodig e spa ties over al tus sen ? | Hè = Heh? | Hé = Hey!

• Japius
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 02-01 22:04
Of je koopt gewoon deze, van een medetweakert: V&A aangeboden: Microsoft Remote Control en Receiver voor MC

• DynaMikeY
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 04-02 17:05

DynaMikeY

1976 Kever 1300

Je Streacom case heeft al een IR receiver aan boord, kijk maar eens naar dat zwarte plekje naast de USB poorten: Afbeeldingslocatie: http://www.streacom.com/wp-content/uploads/fc8-evo-featured.jpg

Het staat ook gewoon bij de specs vermeldt: http://www.streacom.com/products/fc8-evo-fanless-chassis/
Material: All aluminum, 4mm thick body
Available Colors: Silver / Black – sandblast finish
Motherboard Support: Mini ITX
Hard Drive Bays: 1 x 2.5″ + 1 x 3.5″ or 2.5″ (shared bay)
Optical Drive Bays: 1 x Slim slot loading drive, universal eject button
Front Ports: 2 x USB2.0 (*USB3.0 Ready, cable sold separately)
Expansion Slot: 1 x Low profile expansion card
Cooling: Heatpipe Direct Touch 4 Pipes – Max CPU TDP 95W**
Dimension: 240 x 250 x 100mm (W x D x H)
Power Supply: NanoPSU & AC Adapter (not Included)
Remote Control: MCE Compatible IR Receiver & Remote (not Included)
Net Weight: 2.5KG

Banaan (W11): Ryzen7 5800x / Asrock B550M Pro4 / Radeon RX7800 XT / 32GB DDR4 / 1TB M2 980Pro + 2TB WDBlue M2 + 1TB SSD 970Pro | AnaNAS (UnraidOS): - Core I5-10500T (2.3GHz) / Asrock H510-M / 32GB DDR4 / 1x 1TB SSD + 250GB M2 + 1x 6TB HDD + 7x 4TB HDD

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

DynaMikeY schreef op vrijdag 31 mei 2013 @ 15:40:
Je Streacom case heeft al een IR receiver aan boord, kijk maar eens naar dat zwarte plekje naast de USB poorten: [afbeelding]

Het staat ook gewoon bij de specs vermeldt: http://www.streacom.com/products/fc8-evo-fanless-chassis/
[...]
Er staat in de handleiding "IR receiver Window", geen IR ontvanger.

Yep, wat verderop in de handleiding staat; "Optional IR"

Apart aan te kopen; http://www.streacom.com/products/irrc/

En hier bijvoorbeeld te krijgen; https://www.4launch.nl/shop/get/p-4-productid-128518

Afbeeldingslocatie: http://www.streacom.com/wp-content/uploads/irrc-rm-featured.jpg

[ Voor 22% gewijzigd door hardware-lover op 31-05-2013 16:02 ]

Testing, one, two ...

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

CeesKees schreef op vrijdag 31 mei 2013 @ 15:30:
Het voordeel is dat het out of the box werkt (binnen XBMC) geen gepiel meer, geen IR module die in het zicht moet staan.
Aparte IR unit die in het zicht moet staan? Je doet alsof het een zeecontainer is.Bij sommige systemen moet dat ja. Maar bij mijn en volgens mij ook jouw Arctic hoeft dat niet. Hij zit er gewoon in. Net als in mijn TV mijn CD speler, mijn versterker en mijn tuner. Die staan ook allemaal in het zicht. En als je er een aparte hebt is hij kleiner dan een half lucifer doosje.

Maar je hebt gelijk, het is ongeveer de enige reden die ik kan aanvoelen. Want mijn HTPC werkt ook out of the box met de mijn Logitech.

• kroegtijger
Ortep schreef op vrijdag 31 mei 2013 @ 15:26:
[...]

Wat is het voordeel er van? Als je alleen maar een TV en een HTPC hebt kan ik me er iets bij voorstellen. Maar als je ook nog allerlei andere dingen zoals CD speler, bluray speler, sound bar, tuner en weet ik niet wat met je AB wilt aansturen moet je toch weer naar een Logitech of zo en dan maakt het niets meer uit of dat ding TV codes via de HDMI aansluiting naar je HTPC stuurt of ze rechtstreeks naar de HTPC stuurt.
De HTPC vervangt vrijwel al die devices. CD-speler en BR-speler kunnen in je HTPC zitten (als je een echte high-end CD-speler hebt, dan wil je deze toch al op een stereo-versterker hangen ipv op een receiver en dus is het niet van toepassing), een soundbar icm een receiver is ook weinig voorkomend, en een tuner kan ook gewoon in je HTPC. Dit nog even er vanuit gaande dat al deze devices geen CEC ondersteunen, terwijl steeds meer hardware dit juist WEL gaat doet. Oftewel, CEC biedt dan nog steeds grote voordelen. Daarbij kun je bij de aanschaf van nieuwe hardware direct er rekening mee houden dat je CEC wilt gebruiken en dat dus als hardware-eis erbij zetten :)

iRacing Profiel

• kroegtijger
Ortep schreef op vrijdag 31 mei 2013 @ 16:09:
[...]

Aparte IR unit die in het zicht moet staan? Je doet alsof het een zeecontainer is.Bij sommige systemen moet dat ja. Maar bij mijn en volgens mij ook jouw Arctic hoeft dat niet. Hij zit er gewoon in. Net als in mijn TV mijn CD speler, mijn versterker en mijn tuner. Die staan ook allemaal in het zicht. En als je er een aparte hebt is hij kleiner dan een half lucifer doosje.

Maar je hebt gelijk, het is ongeveer de enige reden die ik kan aanvoelen. Want mijn HTPC werkt ook out of the box met de mijn Logitech.
Het gaat erom dat de hele unit in het zicht moet staan (of in ieder geval de iR-receiver) wat bij CEC niet het geval is. Je mag m in een kast zetten, in een andere kamer, dat maakt niets uit; zolang hij maar met HDMI verbonden zit werkt het :) Line-of-sight is dus niet nodig met devices die je aan je receiver hangt (of TV, afhankelijk van de opstelling)

iRacing Profiel

• hdtracer
De IR module is inderdaad optioneel bij de streacom case. Ik heb deze er niet bijgedaan omdat ik niet wist of deze wel werkt i.c.m. andere remotes.

Line-of-sight met mijn htpc vind ik niet erg. Het is mijn eigen build en daar ben ik trots op, mag dus best gezien worden :P bovendien vindt ik de case ook mooi staan.

Iemand naast de CEC oplossing nog een idee welke IR module ik in de kast zelf kan plaatsen? welke met een logitech remote en onder linux (openelec) werkt?

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

kroegtijger schreef op vrijdag 31 mei 2013 @ 16:47:
[...]

Het gaat erom dat de hele unit in het zicht moet staan (of in ieder geval de iR-receiver) wat bij CEC niet het geval is. Je mag m in een kast zetten, in een andere kamer, dat maakt niets uit; zolang hij maar met HDMI verbonden zit werkt het :) Line-of-sight is dus niet nodig met devices die je aan je receiver hangt (of TV, afhankelijk van de opstelling)
Dat is helemaal correct. Het probleem is dat een CD of DVD/BR speler haast per definitie in het zicht moeten staan. Als je ze inbouwt of in een andere kamer zet is het wat lastig om een schijfje te wisselen.

Heb je een soundbar? Tsja, die zet je ook niet in een andere kamer of een kast. Dan doet hij het zo slecht. Nu ja, hij doet het wel, maar je hoort hem niet goed. Dus die staat ook in het zicht.

Ja, je hebt gelijk als werkelijk al je componenten met CEC werken dan is het handig om één AB te gebruiken. (En de meeste vind ik junk, ik heb liever mijn Logitech) Deze situatie is wel groeiend, maar zeker nog niet de praktijk voor iedereen. Op het moment dat slechts één van je componenten dat niet heeft, dan moet je al een universele AB hebben en kan je hoe dan ook alles. En als dan toch bv. de HTPC een optisch station heeft waar je schijfjes in moet doen (DC/DVD/BR) dan staat dat ding in het zicht ook. Of je moet hem in een kastje zetten waarvan je de deur steeds open en dicht doet. En dan moet je weer voor goede ventilatie in dat kastje zorgen, anders krijg je daar weer problemen mee.

En line of sight is iets wat met een beetje goede AB niet echt van belang is. Ik kan vanuit de gang mijn TV bedienen doordat de reflectie van het IR signaal via de wand voldoende is.

[ Voor 6% gewijzigd door Ortep op 02-06-2013 12:22 ]

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

hdtracer schreef op zondag 02 juni 2013 @ 10:29:
De IR module is inderdaad optioneel bij de streacom case. Ik heb deze er niet bijgedaan omdat ik niet wist of deze wel werkt i.c.m. andere remotes.

Line-of-sight met mijn htpc vind ik niet erg. Het is mijn eigen build en daar ben ik trots op, mag dus best gezien worden :P bovendien vindt ik de case ook mooi staan.

Iemand naast de CEC oplossing nog een idee welke IR module ik in de kast zelf kan plaatsen? welke met een logitech remote en onder linux (openelec) werkt?
Volgens opgave bestaat de set uit de IR ontvanger en de afgebeelde remote. Ik verwacht dat de kans heel erg groot is dat je via die IR ook een Logitech zou kunnen gebruiken en dit zeggende duik ik nog maar eens even de website op via mijn eigen geplaatste link en lees;

The IRRC works with any RC6 compatible remote, but only supports the standard set of remote control keys, and will NOT work with keyboards or devices that have an extended set of keys.

When using a Logitech® Harmony remote, you need to select “Microsoft®” as the manufacturer and “Windows Media Center SE” and the model number when setting up the device.

Het staat er gewoon? Het eigen onderzoek naar een oplossing is misschien toch tamelijk summier geweest?

Testing, one, two ...

• hdtracer
hardware-lover schreef op zondag 02 juni 2013 @ 13:21:
[...]

Volgens opgave bestaat de set uit de IR ontvanger en de afgebeelde remote. Ik verwacht dat de kans heel erg groot is dat je via die IR ook een Logitech zou kunnen gebruiken en dit zeggende duik ik nog maar eens even de website op via mijn eigen geplaatste link en lees;

The IRRC works with any RC6 compatible remote, but only supports the standard set of remote control keys, and will NOT work with keyboards or devices that have an extended set of keys.

When using a Logitech® Harmony remote, you need to select “Microsoft®” as the manufacturer and “Windows Media Center SE” and the model number when setting up the device.

Het staat er gewoon? Het eigen onderzoek naar een oplossing is misschien toch tamelijk summier geweest?
Maar in OpenELEC kan ik geen software installeren of een afstandsbediening selecteren, werkt het dan ook out of the box? Ik was bovenstaande informatie zelf ook tegengekomen.

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

hdtracer schreef op zondag 02 juni 2013 @ 17:59:
[...]
Maar in OpenELEC kan ik geen software installeren of een afstandsbediening selecteren, werkt het dan ook out of the box? Ik was bovenstaande informatie zelf ook tegengekomen.
Dat is niet helemaal waar. Er zijn XBMC (OE) addons voor (o.a. remapping van) een originele MCE remote en speciaal voor OE is er de IMON-MCE remote addon die veel beter werkt met een Xbox 360 remote dan zonder (meer toets-functies beschikbaar). Als IR je Harmony afstandsbediening oppikt (en dat schijnt ie te doen), en je hebt je Harmony juist ingesteld, dan werkt deze binnen XBMC onder welk platform dan ook.

Maar al was dat niet het geval, er wordt een remote meegeleverd als set, dus heel erg dramatisch kan het niet worden?

Testing, one, two ...

Pagina: 1