Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Turnkey Linux LAMP, geen externe verbinding mySQL

Pagina: 1
Acties:

• Stefke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15:26
Ik heb een Turnkey Linux LAMP VMWare pakket gedownload omdat ik tot nu toe een windows VMWare mySQL-server had draaien voor testzaken. Alles draait perfect, behalve dat ik geen externe verbinding kan maken met de mySQL-server

Nu moet ik erbij zeggen dat ik op serverbeheer hooguit redelijke kennis heb en met Linux heb ik helemaal weinig tot geen ervaring.

Op dit moment draait de server en kan ik met bijv. phpMyAdmin (standaard aanwezig) en Adminer (zelf geïnstalleerd op server) verbinding maken met de mySQLserver via localhost.
Ik heb een user aangemaakt die vanaf elke host mag verbinden.

Als ik echter niet via localhost verbinding probeer te maken maar via het IP-adres van de server waar ook alle configuratie op werkt en waar phpMyAdmin en Adminer te vinden zijn werkt het niet.
M.a.w. ik start Adminer via http://172.16.10.20/Adminer/adminer.php, login via "localhost" met user, dat werkt. Verbinding maken via 172.16.10.20 werkt niet.

De mysQL-server luistert naar de defaultpoort 3306, en ik heb zojuist als ik me niet vergis de firewall van de LAMP-server uitgeschakeld, om te kijken of het daar aan lag.

Toch krijg ik geen verbinding.

NB. Het doel is om via ODBC verbinding te krijgen met de mySQL-server

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 14:15

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

En wat heb je met Google al gevonden? Want je antwoord is heel makkelijk ermee te vinden.

Commandline FTW | Tweakt met mate

• Stefke
Dat ligt er maar aan of je de juiste zoekwoorden gebruikt. Aangezien ik niet weet waar ik het probleem moet zoeken ... weet ik niet waar ik naar moet zoeken

Ik kwam o.a. hier
http://www.turnkeylinux.org/mysql
Daar maakte ik op dat de mySQL-server standaard op 3306 moet luisteren en dat default alle hosts geaccepteerd worden. Dus lijkt het erop dat je standaard verbinding moet kunnen maken. Maar ik kan dit verhaal niet goed relateren aan zaken als firewall (staat die bijv. open of niet default) en eventuele andere settings. Te weinig kennis.
Daarnaast is me ook niet helemaal duidelijk of ik nou extern op poort 12322 moet connecten of op 3306. Volgens mij niet, volgens mij is poort 12322 bedoeld voor de webpagine van phpMyadmin. (m.a.w. je gaat naar ipadres:12322 en dan log je in op ipadres:3306. Dat laatst lukt alleen niet, alleen via localhost)

http://www.turnkeylinux.o...n-turnkey-mysql-appliance

http://www.turnkeylinux.o...11221/help-port-fowarding
Omdat ik de firewall niet goed kan configureren heb ik geprobeerd deze vooralsnog helemaal uit te zetten, maar ik weet niet of dat überhaupt nodig was (aangezien default alles open zou staan??) én ik weet niet of ik dat goed gedaan heb

Verder kwam ik erachter dat mijn VMWare-systeem niet in bridgedmode wilde verbinden omdat ik op dat moment nog een VPN-verbinding had draaien, dus kreeg ik ws. ook een onbruikbaar IP-adres via sharedhost-netwerk

[ Voor 11% gewijzigd door Stefke op 31-05-2013 11:55 ]

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 14:15

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Tip: binding adres en my.cnf.

[ Voor 20% gewijzigd door Hero of Time op 31-05-2013 12:05 ]

Commandline FTW | Tweakt met mate

• Stefke
Bedankt! Dat had ik dus voorlopig niet gevonden. Nu heb ik twee keer eerder een mySQL-server (onder Windows en Synology NAS) "ingericht" maar ik kan me dit niet herinneren (jaren geleden en sindsdien draaien ze gewoon)

Ik heb het nu zo opgelost via de LAMP-configuratie (Webmin):

MySQL server options
MySQL server port [ ] Default [ ] 3306 MySQL server listening address [ ] Any [X] 127.0.0.1

Op "any" gezet, nu heb ik toegang. Is maar een test, dus ik pas dit nog wel aan.

[ Voor 4% gewijzigd door Stefke op 31-05-2013 12:39 ]