Advies & informatie gezocht betreffende processor aanschaf

Pagina: 1
Acties:

• Wingeddrac0
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 05-09-2023
Hallo tweakers,
zoals de titel al doet vermoeden ben ik op zoek naar een nieuwe processor voor mijn huidige pc:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core 2 Quad Q9550€ 0,-€ 0,-
1Gigabyte GA-P35-DS3R€ 0,-€ 0,-
1MSI N650Ti PE 1GD5/OC€ 128,20€ 128,20
1Western Digital Blue WD5000AAKS, 500GB€ 0,-€ 0,-
1Thermaltake Tsunami VA3000SNA€ 0,-€ 0,-
1Kingston ValueRAM KVR533D2N4K2/2G€ 0,-€ 0,-
1OCZ Fatal1ty 750W€ 89,99€ 89,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 218,19

Ik heb recent mijn videokaart van een Geforce 8800GT naar een MSI N650Ti gewerkt, hier ben ik uitzonderlijk blij mee. Maar ik merk toch dat mijn pc op enkele games niet genoeg power heeft om er goed doorheen te komen (met name World of Tanks, maar ik heb vernomen dat die vooral gebruik maakt van processorkracht ipv de grafische kaart). Dus vandaar dat ik op zoek ben naar een nieuwe processor.
Zelf ben ik al een kijkje gaan nemen in de pricewatch maar ik wordt volledig platgebombardeerd met de mogelijkheden en ik ben pas sinds vorig jaar mij gaan interesseren in pc componenten dus ik ben nog een aardig leek op dat gebied.

De dingen die ik enigzins belangrijk vind voor de aanschaf zijn de volgende;
- Maximaal 250,- euro
- prefereer intel maar indien er een goed argument is dat bijv. amd beter is in die prijsklasse oid zal ik zeker overwegen.
- Gaat met name gebruikt worden om te gamen.
- Het liefste een processor die enkele jaren probleemloos door het leven kan gaan, vernieuwen van koelpasta daar uitgelaten e.d. 8)7
- Ik hoef geen state of the art aanschaf aangezien ik niet hoef te gamen op ulta high enzovoorts :)

Wat ik wel zou willen vermelden is dat ik niet direct voorbeelden hoef te zien van wat evt goede aankopen zouden zijn, wordt wel altijd op prijs gesteld!!!
Met hints en tips ben ik ook zeer geholpen. :P

Alvast bedankt.

• MartijnLoarne
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 26-02 14:50
Opzich is een Q9550 nog helemaal geen slechte CPU hoor. Is vergelijkbaar met een Phenom II X4 die tegenwoordig nog vaak in budgetsystemen wordt aangeraden. Ik denk dat je videokaart nog steeds de bottleneck is in je systeem, naast het geheugen. Ik zou eens, als je gamed, de taskmanager laten meelopen om te kijken hoeveel je CPU belast wordt, en je kunt dan ook zien hoe vol je geheugen is.
Ik denk niet dat je CPU de bottleneck is in deze, maar meet het zelf nog even na.
Eventueel zou je ook een SSD kunnen kopen, en als je geheugen de bottleneck is kun je eventueel wat tweedehands DDR2 scoren.

Discogs | 9900 Wp Oost-West | Honda CBR600F 1996

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 27-02 16:41
Gegeven je huidige hardware kun je er wel voorzichtig vanuit gaan dat je bord, processor en geheugen moet vervangen. voeding, GPU en HDD kan je nog wel meenemen.
Je zou aan een pricewatch: Intel Core i5 3350P Boxed kunnen denken met een pricewatch: Asus P8B75-M LX en pricewatch: Kingston HyperX KHX1333C9D3B1K2/8G. Blijf je net niet binnen je budget, maar is denk ik het meest effectieve wat voor die prijs te doen is.

iRacing Profiel

• blurgh
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 27-11-2025
ik zou als ik jou was de nieuwe haswell processoren die de 4e worden gereleased. zelfs al koop je ze niet is een evtuele prijsdaling voor de oudere altijd ooi meegenomen.

ik zou vor de 3350P gaan. geen overklock en geen interne videokaart, maar aangezien er toch een GPU in zit drukt het alleen de kosten.

• Wingeddrac0
MartijnLoarne schreef op vrijdag 31 mei 2013 @ 10:17:
Opzich is een Q9550 nog helemaal geen slechte CPU hoor. Is vergelijkbaar met een Phenom II X4 die tegenwoordig nog vaak in budgetsystemen wordt aangeraden. Ik denk dat je videokaart nog steeds de bottleneck is in je systeem, naast het geheugen. Ik zou eens, als je gamed, de taskmanager laten meelopen om te kijken hoeveel je CPU belast wordt, en je kunt dan ook zien hoe vol je geheugen is.
Ik denk niet dat je CPU de bottleneck is in deze, maar meet het zelf nog even na.
Eventueel zou je ook een SSD kunnen kopen, en als je geheugen de bottleneck is kun je eventueel wat tweedehands DDR2 scoren.
Bedankt voor de snelle reactie, ik twijfel er serieus aan of de cpu de bottleneck is aangezien het feit dat de overstap tussen de 8800gt en de gtx 650ti noppes en de nada verschil uitmaakte bij world of tanks, waarbij far cry 3 nu fantastisch loopt op high met +- 50fps wat de 8800gt bij ultra low net 10 fps behaalde. Daarnaast kan ik gw 2 en neverwinter mooi op High laten lopen zonder dat de framerate in elkaar zakt. Tja, het zijn niet de meest veeleisende games maar nogmaals, ik hoef geen topnotch graphics , bij lange na niet. Wat ik wel uitermate vervelend vind is dat 5 generaties aan verschil tussen twee kaarten geen drol uitmaakt bij WoT, iets wat ik wel apart vind.
Dat nameten zal ik later moeten doen aangezien ik nu lekker misbruik aan het maken ben een computer op het werk.
kroegtijger schreef op vrijdag 31 mei 2013 @ 10:17:
Gegeven je huidige hardware kun je er wel voorzichtig vanuit gaan dat je bord, processor en geheugen moet vervangen. voeding, GPU en HDD kan je nog wel meenemen.
Je zou aan een pricewatch: Intel Core i5 3350P Boxed kunnen denken met een pricewatch: Asus P8B75-M LX en pricewatch: Kingston HyperX KHX1333C9D3B1K2/8G. Blijf je net niet binnen je budget, maar is denk ik het meest effectieve wat voor die prijs te doen is.
Bedankt voor de snelle reactie. Wat betreft die enkele tientjes kan ik wel overleven, maar ik vroeg me af waardoor je het moederbord als vervangend nodig ziet, nogmaals, ik ben nog flink in de leer over allerlei componenten dus ieder beetje aan informatie ben ik blij mee 8)7

[ Voor 25% gewijzigd door Wingeddrac0 op 31-05-2013 10:42 ]

• kroegtijger
Wingeddrac0 schreef op vrijdag 31 mei 2013 @ 10:40:
[...]

Bedankt voor de snelle reactie, ik twijfel er serieus aan of de cpu de bottleneck is aangezien het feit dat de overstap tussen de 8800gt en de gtx 650ti noppes en de nada verschil uitmaakte bij world of tanks, waarbij far cry 3 nu fantastisch loopt op high met +- 50fps wat de 8800gt bij ultra low net 10 fps behaalde. Daarnaast kan ik gw 2 en neverwinter mooi op High laten lopen zonder dat de framerate in elkaar zakt. Tja, het zijn niet de meest veeleisende games maar nogmaals, ik hoef geen topnotch graphics , bij lange na niet. Wat ik wel uitermate vervelend vind is dat 5 generaties aan verschil tussen twee kaarten geen drol uitmaakt bij WoT, iets wat ik wel apart vind.
Dat nameten zal ik later moeten doen aangezien ik nu lekker misbruik aan het maken ben een computer op het werk.

[...]

Bedankt voor de snelle reactie. Wat betreft die enkele tientjes kan ik wel overleven, maar ik vroeg me af waardoor je het moederbord als vervangend nodig ziet, nogmaals, ik ben nog flink in de leer over allerlei componenten dus ieder beetje aan informatie ben ik blij mee 8)7
je moederbord is een Socket 775 en de i5 3350p is LGA1155 en past dus niet. Socket 775 is EOL en is dus geen CPU meer voor te krijgen. Dan moet je wel over naar iets anders en is op het moment (zeker in dit budget) LGA1155 de logische keuze. Doordat je een ander bord moet, zul je ook ander geheugen moeten, aangezien DDR2 niet meer gaat passen.

iRacing Profiel

• MartijnLoarne
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 26-02 14:50
Mocht je toch uitvinden dat je CPU de bottleneck is, wacht dan wel even met aanschaffen van nieuwe componenten tot 4 juni, dan komt Haswell (nieuwe processorserie van Intel) uit. En verkoop je oude spul op V&A, er is zeker nog vraag naar Core 2 Quads uit de Q9xxx serie. Ook je geheugen zal je nog prima kwijt kunnen raken denk ik. Moederbord zal denk ik wat moeilijker gaan. Maar kijk dus eerst waar de bottleneck zit. Als je geheugen helemaal volloopt dan is 2 of 4GB erbij (bij voorkeur hetzelfde merk en snelheden) een prima upgrade. Zorg dan wel dat je 64-bit Windows krijgt, anders kun je nog nauwelijks van dat geheugen gebruikmaken. Verder kun je sowieso ook een SSD kopen, dat is een goede upgrade als het gaat om de snelheid van de PC. Een SSD kun je ook prima meenemen naar een volgend systeem.

Discogs | 9900 Wp Oost-West | Honda CBR600F 1996

• NLBUURMAN
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 08-01 08:40

NLBUURMAN

Het Koffiemonster

WoT staat bekend om het 'slechte' gebruik van de gpu, er wordt in hoge mate op 1 core van de cpu geleund. Ik zou zelf nog even wachten op haswell, 50 fps haal je wel denk ik?

R7-3700X/MSI B550 Tomahawk/32GB RAM/NZXT H440/Phanteks TC14PE/Asrock RX6600XT Challenger

• kroegtijger
NLBUURMAN schreef op vrijdag 31 mei 2013 @ 11:41:
WoT staat bekend om het 'slechte' gebruik van de gpu, er wordt in hoge mate op 1 core van de cpu geleund. Ik zou zelf nog even wachten op haswell, 50 fps haal je wel denk ik?
Dat is wel heel beroerd geprogrammeerd dan... Dat er op de CPU wordt geleund kan ik nog volgen, maar om dan slechts 1 core te gebruiken is als je het mij vraagt gewoon slecht te noemen. Een beetje meer investeren in development voor games is geen overbodige luxe, maar het zal wel weer zo snel mogelijk de markt op hebben gemoeten, met als gevolg dat de end-user dus weer in hardware mag gaan investeren :(

iRacing Profiel

• NLBUURMAN
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 08-01 08:40

NLBUURMAN

Het Koffiemonster

kroegtijger schreef op vrijdag 31 mei 2013 @ 11:48:
[...]

Dat is wel heel beroerd geprogrammeerd dan... Dat er op de CPU wordt geleund kan ik nog volgen, maar om dan slechts 1 core te gebruiken is als je het mij vraagt gewoon slecht te noemen. Een beetje meer investeren in development voor games is geen overbodige luxe, maar het zal wel weer zo snel mogelijk de markt op hebben gemoeten, met als gevolg dat de end-user dus weer in hardware mag gaan investeren :(
het spel is 2 jaar oud, hier draai ik met een 3570k+ 7850 @80fps, maar primair wordt 1 core belast, de gpu wordt op FHD wel vol belast als je alle eyecandy aan hebt.

ik zie nu pas dat TS slechts 2GB ram heeft, ook nog van DDR2, dit is wel karig, kijk eens of dit volloopt?

R7-3700X/MSI B550 Tomahawk/32GB RAM/NZXT H440/Phanteks TC14PE/Asrock RX6600XT Challenger

• kroegtijger
2GB is inderdaad niet het meest vooruitstrevend, maar om nu nog te gaan investeren in geheugen is ook weer zoiets, tenzij je het ergens voor een prikkie op de kop kan tikken natuurlijk. Zeker als je geen SSD hebt en je pagefile dus op HDD wordt gezet merk je nog wel wat vertragingen bij gebrek aan geheugen.

iRacing Profiel

• RamonK
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17-12-2025
Ik heb hier een pc met een i5 750 en een gtx 660. Op extreme instellingen (max) en Full HD haal ik maar 25 fps. De belasting voor mijn videokaart komt ook niet boven de 60% uit in wot. Mijn bottleneck is dus de cpu. Aangezien de i5 750 sneller is dan de q9550 is het duidelijk dat het bij jou ook de bottleneck is.

Dit is de enige recente game waarbij ik dit probleem heb. Dus buiten wot zal het upgraden van je cpu niet veel invloed hebben op de fps in games.

• Wingeddrac0
NLBUURMAN schreef op vrijdag 31 mei 2013 @ 11:41:
Meh, als ik 50 zou halen dan zou ik niet hier vragen om een nieuwe processor, aangezien WoT het enige probleem geval is op dit moment. Ieder andere game draait voor mij persoonlijk vlek-ke-loos. Als ik bij WoT alles op low zet dan zit ik +- op 40, zodra er 2 shells en een explosie in beeld komen dan zakt het naar 15-ish. |:(
RamonK schreef op vrijdag 31 mei 2013 @ 11:57:
Ik heb hier een pc met een i5 750 en een gtx 660. Op extreme instellingen (max) en Full HD haal ik maar 25 fps. De belasting voor mijn videokaart komt ook niet boven de 60% uit in wot. Mijn bottleneck is dus de cpu. Aangezien de i5 750 sneller is dan de q9550 is het duidelijk dat het bij jou ook de bottleneck is.

Dit is de enige recente game waarbij ik dit probleem heb. Dus buiten wot zal het upgraden van je cpu niet veel invloed hebben op de fps in games.
Jup, daarom dat ik onder andere mijn processor naar boven heb getrokken op het lijstje van vervanging.
kroegtijger schreef op vrijdag 31 mei 2013 @ 10:51:
[...]

je moederbord is een Socket 775 en de i5 3350p is LGA1155 en past dus niet. Socket 775 is EOL en is dus geen CPU meer voor te krijgen. Dan moet je wel over naar iets anders en is op het moment (zeker in dit budget) LGA1155 de logische keuze. Doordat je een ander bord moet, zul je ook ander geheugen moeten, aangezien DDR2 niet meer gaat passen.
Das logica zoals ik het graag zie, bedankt voor de uitleg. Much appreciated.
blurgh schreef op vrijdag 31 mei 2013 @ 10:23:
ik zou als ik jou was de nieuwe haswell processoren die de 4e worden gereleased. zelfs al koop je ze niet is een evtuele prijsdaling voor de oudere altijd ooi meegenomen.

ik zou vor de 3350P gaan. geen overklock en geen interne videokaart, maar aangezien er toch een GPU in zit drukt het alleen de kosten.
MartijnLoarne schreef op vrijdag 31 mei 2013 @ 11:03:
Mocht je toch uitvinden dat je CPU de bottleneck is, wacht dan wel even met aanschaffen van nieuwe componenten tot 4 juni, dan komt Haswell (nieuwe processorserie van Intel) uit. En verkoop je oude spul op V&A, er is zeker nog vraag naar Core 2 Quads uit de Q9xxx serie. Ook je geheugen zal je nog prima kwijt kunnen raken denk ik. Moederbord zal denk ik wat moeilijker gaan. Maar kijk dus eerst waar de bottleneck zit. Als je geheugen helemaal volloopt dan is 2 of 4GB erbij (bij voorkeur hetzelfde merk en snelheden) een prima upgrade. Zorg dan wel dat je 64-bit Windows krijgt, anders kun je nog nauwelijks van dat geheugen gebruikmaken. Verder kun je sowieso ook een SSD kopen, dat is een goede upgrade als het gaat om de snelheid van de PC. Een SSD kun je ook prima meenemen naar een volgend systeem.
Beide bedankt, dan zal ik zowieso enkele dagen wachten, bovendien zit ik al een jaar of 4-5 met de huidige processor opgescheept dus met een week verschil ga ik geen herrie schoppen _/-\o_

[ Voor 29% gewijzigd door Wingeddrac0 op 31-05-2013 14:28 ]

Pagina: 1