Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Gerucht: HTC werkt aan 5,9"-smartphone met Snapdragon 800

Pagina: 1
Acties:

• tweaker2010
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 12-10 01:52

tweaker2010

FP ProMod

@ Samsung S23+

Topicstarter
Het betreft hier geen smartphone maar een phablet (vanwege de schermgrootte en het meegeleverde pennetje). Phablet in de titel zou dus beter zijn lijkt mij.

• DarkShadow16
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 07-08 20:57
Ik vind het maar een rare naam.

Volgens dat lijstje op wikipedia zouden we voortaan de Galaxy S4, Note II en de Xperia Z ook geen smartphone meer moeten noemen maar een phablet.
Wikipedia: Lijst van phablets

Volgens mij is dat phablet iets van een paar jaar geleden toen dit formaat nog een uitzondering was voor smartphones. Nu is 5" of groter voor mij ook gewoon een smartphone.

Verwijderd

Ik ben nooit fan geweest van 'phablet'. Daarnaast geloof ik dat stukje wiki niet. Ik heb een N900, wat wel degelijk nog een smartphone is ook al is die niet meer zo smart, maar daar zit ook een pennetje bij.

Dat stukje lijkt inderdaad een aantal jaar terug geschreven, toen de grote formaten uitzonderingen waren. Tegenwoordig hebben de smartphones gewoon de functies die in jouw bron beschreven worden als phablet-functionaliteiten

• arnoudwokke
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 19-11 11:05

arnoudwokke

Redacteur
Wij vermijden het woord phablet waar mogelijk. Het is een raar, niet gedefinieerd begrip. We proberen nu het woord 'reuzentelefoon' uit, wat in mijn ogen correcter is; ik snap niet wat een telefoon als bijvoorbeeld de Note II of Ascend Mate van een tablet heeft - maar ik geef toe dat het grijs gebied is waar 'telefoon' ophoudt en 'tablet' begint.

• tweaker2010

tweaker2010

FP ProMod

@ Samsung S23+

Topicstarter
arnoudwokke schreef op vrijdag 31 mei 2013 @ 12:07:
Wij vermijden het woord phablet waar mogelijk. Het is een raar, niet gedefinieerd begrip. We proberen nu het woord 'reuzentelefoon' uit, wat in mijn ogen correcter is; ik snap niet wat een telefoon als bijvoorbeeld de Note II of Ascend Mate van een tablet heeft - maar ik geef toe dat het grijs gebied is waar 'telefoon' ophoudt en 'tablet' begint.
Ik zie niet in waarom phablet een raar begrip is. Ultrabook is toch ook een rekbaar en veelgebruikt begrip?
Juist door het bestaan van phablets te ontkennen zorg je ervoor dat de massa deze term niet kent.

Reuzentelefoon is niet correct en staat nogal knullig, maak er dan reuzensmartphone van, deze toestellen zijn primair niet bedoeld om te bellen.

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Een smartphone is ook een telefoon, het zit zelfs in de naam ;)

• EektheMan
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 23-11 02:27

EektheMan

DPC

Of je gaat af op de websites van de bedrijven. Hoe vind ik een Note 2 op een website van bv Samsung of Coolblue?

Je ziet dat de fabrikanten ook geen keuze maken. Phablet is ze (en dus ook de consument) onbekend. De Note 2 is te vinden onder Gsm's/smartphone en Tablets.

It never hurts to help | Only those who attempt the absurd will achieve the impossible. I think it's in my basement... let me go upstairs and check. M.C. Escher

• tweaker2010

tweaker2010

FP ProMod

@ Samsung S23+

Topicstarter
RoD schreef op vrijdag 31 mei 2013 @ 13:46:
Een smartphone is ook een telefoon, het zit zelfs in de naam ;)
Als het dan toch hetzelfde is, maak er dan HTC werkt aan 5,9"-telefoon met Snapdragon 800 van.
Ik begrijp die selectieve naamgeving niet:
nieuws: Huawei brengt reuzentelefoon Ascend Mate naar Nederland
nieuws: Huawei toont 6,1"-Android-smartphone en Windows Phone 8-toestel

Zelfs Nu.nl (de bezoekers van die site schat ik lager in qua technische achtergrond) heeft het gewoon over phablets: http://www.nu.nl/tech/3488486/htc-phablet-krijgt-59-inch-scherm.html

• arnoudwokke
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 19-11 11:05

arnoudwokke

Redacteur
Wij gebruiken beide begrippen door elkaar, telefoon en smartphone. Smartphone begint uit de tijd te raken (want wat is nog geen smartphone behalve kleine telefoontjes van een paar tientjes?), maar kan imho nog wel.
Phablet is simpelweg geen begrip, het is een woord dat sommige blogs en sites gebruiken voor het aanduiden van een bepaald type telefoons met grote schermen en dito behuizingen. We kunnen het net zo goed varkenslepeltje noemen - dat is net als phablet geen woord.

• Bundin
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Tuurlijk is phablet wel een woord. Al wordt het niet heel veel gebruikt en is het niet precies gedefinieerd qua grootte, iedereen hier weet wat ermee bedoeld wordt. Maar door steeds groter wordende telefoons en steeds kleiner wordende tablets is het begrip niet echt meer nodig. Voor devices rond de 6" hangt van de fabrikant en diens marketingplan af of iets primair als telefoon of als (al dan niet 3/4G) tablet wordt gepresenteerd. 7" is onderhand "established" als Tablet, of ie nou kan bellen of niet. 5.5" is telefoon.

Reuzentelefoon vind ik persoonlijk een hoog Donald Duck gehalte hebben trouwens, dan liever gewoon groot formaat telefoon of inderdaad het schermformaat gewoon noemen.

• pino85
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 00:46

pino85

Im just a Bird in the Sky

tweaker2010 schreef op vrijdag 31 mei 2013 @ 13:28:
[...]

Ik zie niet in waarom phablet een raar begrip is. Ultrabook is toch ook een rekbaar en veelgebruikt begrip?
Juist door het bestaan van phablets te ontkennen zorg je ervoor dat de massa deze term niet kent.

Reuzentelefoon is niet correct en staat nogal knullig, maak er dan reuzensmartphone van, deze toestellen zijn primair niet bedoeld om te bellen.
Mee eens, Reuzentelefoon dat is iets wat ik enorm raar vind klinken.. ik mag toch hopen dat de crew hier een beter woord voor vind als ze Phablet niet willen gebruiken want dit woord klinkt echt niet, ik zie me al in gesprek met iemand, ja heb je die nieuwe reuzentelefoon gezien op tweakers? :o

[ Voor 20% gewijzigd door pino85 op 31-05-2013 17:01 ]

Liefhebber van Tweakers

Pagina: 1