12K stuks DDR3 geheugen modules swappen

Pagina: 1
Acties:

• pentode
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 06-02 22:02

pentode

illuster en luisterrijk

Topicstarter
Korte vraag. bestaat er een tool om DDR3 geheugenmodules te 'wippen' en de nieuwe te plaatsen?
Om oa de vingers en de duimen te ontlasten. Al wat gegoogled maar nog niet iets concreet kunnen vinden.

Namelijk, een vraag van een datacentrum binnen gekregen om ruim twaalf duizend geheugen modules te upgraden. Voor dik 1000 1U servers. 2 x 6 modules per server. ~ 42 servers per rack x 16 in een cage

Een soort geheugen bank drukken ;-) bij voorbaat bedankt voor het mee denken

De mens leert. De mensheid niet.

Verwijderd

Een stagiaire ?

Misschien 1 hand met werkhandschoen (voor het aandrukken), 1 zonder (voor het loswippen) ..

(Ik denk maar even hardop)

• Xepos
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 04-02 16:00
Handschoen voor indrukken? Dat is toch gewoon erin klikken en dat is het? Ik zou het juist andersom doen.

• pentode

pentode

illuster en luisterrijk

Topicstarter
@Xepos

Ja, één server dat gaat nog wel. na 100 x 12 heb je toch echt wel kramp in je oren.
en dan nog 10x zo veel.
De slots zitten vrij dicht bij elkaar. Handschoenen wordt al snel te dik.
rubber handschoenen daar ga je in zweten.
stoffen handschoenen moet je weer uitkijken voor pluizen.
En je hebt een bepaalde feedback feeling nodig om zo'n module goed te plaatsen.

Ik heb al aan telvingers zitten denken. Dat zijn een soort rubberen vingerhoedjes.

[ Voor 3% gewijzigd door pentode op 31-05-2013 02:52 ]

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Nee geen rubber (statisch)

Esd handschoenen, dun en veilig
e.g. http://www.ebay.nl/itm/ES...ain_0&hash=item27c81ba2f3

[ Voor 54% gewijzigd door Fish op 31-05-2013 02:13 ]

Iperf

• pentode

pentode

illuster en luisterrijk

Topicstarter
ESD handschoenen is inderdaad zo gek nog niet. (oa Conrad verkoopt ze ook)

Zo wie wordt er (waarschijnlijk) met esd matjes en polsbanden gewerkt. En ff de kast aanraken voor je begint te swappen

tja, wat is de statische lading van telvingerhoedje, tell me

[ Voor 6% gewijzigd door pentode op 31-05-2013 02:23 ]

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07-2025
Gewoon goedkope Nitril handschoenen zoals deze: http://www.regrand.nl/cat..._info.php/products_id/231 (eerste die ik even naar boven zie komen @ google)

Niet zozeer om dat ze ESD-safe zijn, maar om dat ze dun genoeg zijn om te kunnen voelen wat je doet, maar dik genoeg om er geen last van te hebben. Daarnaast stinken ze ook niet als ze ze af doet, wat je met die nare latex handschoenen altijd wel hebt.

Maar een tool om die dimm sloten makkelijk open te doen, en daarna makkelijk die modules er uit te trekken (een soort tang ofzo), dat heb ik nog niet gezien. Ik denk ook niet dat dat echt makkelijk te maken is, gezien de sloten en modules en de ruimte er om heen gewoon te sterk verschilt.

Wat wel helpt is bij grote swaps alles om en om parallel en in serie te doen. Dus afhankelijk van de ruimte die je hebt eerst 20 tot 60 modules er uit, en dan die 20 tot 60 er weer in. Dan heb je in elk geval dat je wel wat repetitief zit te doen, maar voor dat je er echt last van krijgt switcht naar en iets andere repetitieve handeling, en dan weer terug etc. Dan gaan je handen net wat langer mee.

Soms heb je wel eens dat een bepaalde fabrikant stugge nokjes gebruikt in de DIMM sloten, en dan kan het wel helpen een nylon tool te hebben die ook bij telefoon/ipod reparaties gebruikt kan worden. Mag best een afgestompte zijn, want het gaat er om dat je dan niet je vinger gebruikt voor het omduwen van de nokjes, maar een stukje plastic, zodat je huid niet constant belast wordt ;)

• pentode

pentode

illuster en luisterrijk

Topicstarter
@johnkeates goed verwoord verhaal,

kort cyclische handelingen wordt dat ook wel genoemd. We mogen een heel rack, cluster in 1x down halen.. Helaas zijn er korte rails geplaatst. Dus de server moet eruit anders gaat de deksel er niet af
Dus aan de warme kant de touwtjes los halen. IPMI, 1 of 2x nic plus voeding.

• pentode

pentode

illuster en luisterrijk

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 31 mei 2013 @ 01:57:
Een stagiaire ?

Misschien 1 hand met werkhandschoen (voor het aandrukken), 1 zonder (voor het loswippen) ..

(Ik denk maar even hardop)
Ja, dat kan of een uitzendkracht of twee. Maar je wil ook weer geen rauwdouwer hebben.
Het is enigszins geestdodend werk. Maar je moet wel de kop erbij houden. Het is prijzig delicaat spul.
De nokjes zitten aan weerszijde van de module. Dus 1 handschoen wordt al lastig.
Of je moet van sta positie gaan wisselen of van handschoen.

Verwijderd

Met 12k modules , en het los/vast koppelen van de servers , daar kun je idd niet iedereen voor inzetten .

Maar met wat zoekwerk bij het uitzendbureau , en goed passende handschoenen zoals door andere is voorgesteld is het wel te doen .

Interessant probleem trouwens , ik heb iets soortgelijks moeten doen , maar dat was bij ~100 desktops (en DDR2 x 2 modules) , geen 12k modules !

En 't was nog vrijwilligerswerk ook , nop mee verdient

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 31-05-2013 03:09 ]

• pentode

pentode

illuster en luisterrijk

Topicstarter
@Red Metal En een interessante klant waar de racks van zijn mag helaas niet zeggen wie.
We hebben al 1500 servers voor ze gebouwd, geplaatst etc. In drie weken tijd.
En doen nog het service onderhoud. Voedingen HD's RMA af en toe een mainboard. vervangen etc.
Met nu de vraag om geheugen te swappen.

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Zowiezo met 2 handen

Het grootste gevaar is namelijk dat je ze niet recht naar beneden duwd maar een beetje opzij ook en het dimmslot verneukt.

Iperf

Pagina: 1