CPU vervangen met een nieuwere. maar welke?

Pagina: 1
Acties:

• jdorp18
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 14-02 02:25
Beste Tweakers,

ik ben al een tijdje opzoek naar een nieuw proccesor voor mijn pc.
ik heb onlangs mijn videokaart vervangen, maar ik merk toch dat mijn cpu dit niet bij houdt. (terwijl ik hem al heb overclocked naar 3,4 GHz)

Alleen hoop ik niet dat ik een nieuwer moederbord hoef te kopen, want die ondersteunt niet alles.

maarja, mijn idee was om een nieuw cpu te kopen (bijvoorbeeld AMD Phenom).
Ik hoop dat mijn pc hierdoor wel beter draait hierdoor, of is er bijna geen verschil tussen athlon en phenom?

Mijn budget is ongeveer 120 euro.

Mijn pc:

Windows 7 x64
Asus M4A88T-V EVO/USB3
AMD Athlon II X4 640
ATI Radeon HD 7850 2gb
2x 4GB 1333-999 Blu

Bedankt voor de hulp alvast. :)

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 27-02 16:41
Ik heb zelf nu een AMD Athlon II x4 635 en een Phenom II x4 965 draaien, en het scheelt niet echt de wereld qua performance. Het is wel weer een stukje sneller, maar niet "ugprade-waardig'. Zie bijvoorbeeld http://cpuboss.com/cpus/A...5-vs-AMD-Athlon-II-X4-640
Je kan hooguit nog naar een Phenom II x6 kunnen gaan; daar worden de verschillen wel groter (zie http://cpuboss.com/cpus/A...T-vs-AMD-Athlon-II-X4-640) maar dan moet je software er uiteraard wel mee overweg kunnen gaan (en hou er rekening mee dat hij ook grofweg 2x dorstiger is qua energie dan de 640)

iRacing Profiel

• jdorp18
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 14-02 02:25
kroegtijger schreef op vrijdag 31 mei 2013 @ 10:06:
Ik heb zelf nu een AMD Athlon II x4 635 en een Phenom II x4 965 draaien, en het scheelt niet echt de wereld qua performance. Het is wel weer een stukje sneller, maar niet "ugprade-waardig'. Zie bijvoorbeeld http://cpuboss.com/cpus/A...5-vs-AMD-Athlon-II-X4-640
Je kan hooguit nog naar een Phenom II x6 kunnen gaan; daar worden de verschillen wel groter (zie http://cpuboss.com/cpus/A...T-vs-AMD-Athlon-II-X4-640) maar dan moet je software er uiteraard wel mee overweg kunnen gaan (en hou er rekening mee dat hij ook grofweg 2x dorstiger is qua energie dan de 640)
Bedankt voor je antwoord,

Ja misschien neem ik dan een Phenom II x6.
Maar worden alle 6 cores dan ondersteunt door games of andere software?

Ik speel vaak BF3 en ik ga ook BF4 spelen, ( Meestal speel ik op high, en soms op ultra maar dan loopt het niet zo soepel met grotere maps.) maar ik speel ook veel andere games zoals farcry 3, simcity 2013, en need for speed Most Wanted en ook maak ik af en toe filmpjes voor op youtube.

Is het misschien beter om nog even te sparen voor een nieuw moederbord met AM3+ ondersteuning?

[ Voor 4% gewijzigd door jdorp18 op 31-05-2013 14:37 ]

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 27-02 16:41
jdorp18 schreef op vrijdag 31 mei 2013 @ 14:17:
[...]

Bedankt voor je antwoord,

Ja misschien neem ik dan een Phenom II x6.
Maar worden alle 6 cores dan ondersteunt door games of andere software?

Ik speel vaak BF3 en ik ga ook BF4 spelen, ( Meestal speel ik op high, en soms op ultra maar dan loopt het niet zo soepel met grotere maps.) maar ik speel ook veel andere games zoals farcry 3, simcity 2013, en need for speed Most Wanted en ook maak ik af en toe filmpjes voor op youtube.

Is het misschien beter om nog even te sparen voor een nieuw moederbord met AM3+ ondersteuning?
Per applicatie afhankelijk. De meeste games blinken niet uit door meerdere cores /threads te gebruiken, maar andere applicaties zoals Adobe Photoshop e.d. maken weer prima ervan gebruik. Dat zul je dus eerst goed moeten uitzoeken. Misschien heb je wel veel meer behoefte aan minder maar snellere cores.

Doorsparen voor een AM3+ lijkt me een betere optie. Overigens kan je de huidige CPU ook prima op AM3+ kwijt, dus je zou ook al in een bord kunnen investeren en later pas in een nieuwe CPU. Controleer vooraf dan wel even of je geheugen mee kan naar een nieuw bord dan .

iRacing Profiel