Advies soldeerbout

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bertp1
  • Registratie: Maart 2011
  • Niet online
Ik ga binnenkort beginnen met solderen. Om je een idee te geven: mijn eerste klus is het aaneensolderen van een 3.5mm jack plug aan een kabel. Ik ben ook nog van plan een koptelefoonversterker te maken en meer van dat soort dingen (elektronica dus). Ik verwacht regelmatig zo een projectjes te doen (ook voor studies), maar niet wekelijks.
Dus ben ik er eens over beginnen opzoeken en ben ik tot de volgende spullen gekomen:
- Soldeertin. 60/40 met harskern neem ik aan? Enig advies?
- zoiets om top schoon te maken.
- Standje met klemmen om spullen vast te kunnen maken.
- Eventueel een desoldeerpomp.

En dan uiteraard nog de soldeerbout zelf. Ik kom hier tot het volgende:
- Prijs: ik dacht aan iets van €30, eventueel enkele tientjes meer indien dit echt een meerwaarde betekent.
- Hoger wattage is beter, want kan sneller opwarmen en vooral een constantere temperatuur aanhouden?
- Temperatuur rond de 300-320 °C, liefst regelbaar? Regelbaar lijkt er voor mijn budget niet in te zitten.
- Graag eentje waarvan de top goed verwisselbaar is (en dus ook verschillende types verkrijgbaar zijn).

Dus heb ik eens zitten rondkijken op fora en winkels als Amazon, conrad.nl, Rs components, etc. In het algemeen zie ik dat Weller het meest wordt aangeraden, maar (vooral met de goedkopere modellen) wel regelmatig problemen veroorzaakt. Ik kan eigenlijk alleen maar duidelijke aanbevelingen van duurdere modellen vinden. Vandaar mijn vraag: kan iemand mij een goede soldeerbout binnen mijn budget aanraden?

[ Voor 3% gewijzigd door bertp1 op 30-05-2013 21:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wowi
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08-06 22:05

wowi

Ik kan je maar een advies geven en dat is koop voor meer geld een weller, ca 300 euro en je hebt je leven lang er plezier van.
De rest is troep dat van 30 euro enz.
Ik ben zelf ook met een goedkope bout begonnen enz totdat ik bij de weller kwam en die werkt nog altijd naar wens.
Eventueel eens op ebay kijken in dld weller zoeken daar zie je nog wel eens wat oudere modellen staan voor spot prijsjes
wecp 20 b.v. ;)

[ Voor 43% gewijzigd door wowi op 30-05-2013 21:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dark
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 00:24

Dark

who tweaked the light?

achja een station is natuurlijk het mooiste maar voor wat klein soldeer werk is een 20-30w ersa boutje ook wel afdoende hoor...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sphere-
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 09-06 13:36
Aoyue 936/937
Prima soldeerstation voor de prijs.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Springuin
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 12-06 16:30
Er zijn heel veel adviezen te geven, dit zijn mijn ideeen over soldeerbouten:
- Je hebt niet per-se een Weller nodig. Als je weinig soldeert kun je best wat goedkoops nemen. Dat gezegd hebbende: als er geld voor hebt koop dan een weller WSD80: temperatuurregeling, auto-off functie, heel soepel snoer en bijzonder duurzaam. Misschien vind ik het soepele snoer nog wel het grootste voordeel ten opzichte van alle andere goedkopere bouten die ik gebruikt heb.
- Wellers en kwaliteitsverschil: Weller rood is voor consumenten, blauw is profi. Blauw is goed en rood is, tja, minder goed.
- Een temperatuur geregelde bout is fijn; maar een 25-35W ongeregelde bout is voor het meeste beginnerssoldeerwerk (printjes en die 3.5mm jack plug die je noemt) ook prima.
- Als je het gewoon eens wilt proberen haal dan bijvoorbeeld deze set: http://www.dickbest.nl/in...a=viewProd&productId=2851 Kijk anders ook even in de categorie voor wat meer opties: http://www.dickbest.nl/index.php?_a=viewCat&catId=92 De genoemde Aoyue 936 is ook een mooie optie (35 euro bij eleshop.nl).
- Lood/loodvrij: loodvrij is gezonder maar loodvrije soldeertin die lekker werkt is wat duurder en heeft een hogere temperatuur nodig. Voor incidenteel solderen kun je prima 60/40 met harskern nemen.
- Desoldeerpomp: sommige mensen vinden het handig, ik niet. Desoldeerlitze is wat mij betreft onmisbaar: http://www.dickbest.nl/in...a=viewProd&productId=3288 Zit ergens wat te veel tin op; vers stuk van je desoldeerlitze erop; opstoken sllllurp; alles schoon. Werkt alleen goed als alles warm genoeg is.
- Standje met klemmen: tja, gebruik ik nooit. Als je het goedkoop kunt krijgen lekker bestellen; als het niks is kun je het altijd nog weggooien/aan je zusje geven/als pennenhouder gebruiken.

Let op met wat je op fora leest; professionele gebruikers hebben een hekel aan wokkie tokkie spul. Terecht, want als je het dagelijks gebruikt dan wil je kwaliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blinkenlights
  • Registratie: Augustus 2010
  • Niet online
Of tik een oude Weller TCP op de kop, onverwoestbaar en kost bijna niets. Als je de bijbehorende voeding te duur vindt kan hij gewoon aan een willekeurige 24 V >50 VA voeding en je kan precies de nieuwe tip erbij kopen die je nodig hebt.

/al 15 jaar tevreden tcp soldeerder die af en toe iets beters en vaak iets veel slechters in handen heeft gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
wowi schreef op donderdag 30 mei 2013 @ 21:39:
Ik kan je maar een advies geven en dat is koop voor meer geld een weller, ca 300 euro en je hebt je leven lang er plezier van.
Iemand gaat voor het eerst wat solderen en misschien nog een paar dingen, en je raadt hem aan een soldeerbout van 300 euro te kopen 8)7 . Sorry maar dat is een idioot bedrag.

Op mijn werk hebben we een Weller, en ik kan nou niet zeggen dat ik het allemaal zoveel beter vindt dan mijn Aoyue die ik thuis heb. Een auto-off functie die iets te vrolijk is met het 'off' gedeelte helpt daarbij ook niet.

Temperatuur instellen is leuk, maar in de praktijk zal je sowieso als beginner hem toch 99% van de tijd op één temperatuur hebben staan. Ik zou zelf iig vooral niet teveel op vermogen richten. Tuurlijk hij heeft genoeg nodig, maar ga niet simpelweg voor zoveel mogelijk, want dan zit je al snel in het gebied dat je een bijzonder lompe bout heb die niet handig werkt (tenzij je verwacht dingen te gaan doen met redelijk lompe componenten waar je gewoon veel vermogen nodig hebt). En het belangrijkste imo in hoe lekker een soldeerbout werkt is simpelweg de punt. Zorg voor een leuke punt die niet te lomp is (uiteraard weer tenzij je iets erg groots gaat solderen), en vervang hem op tijd.

Puur op uiterlijk geloof ik dat op de UT deze veel verkocht wordt aan studenten elektrotechniek: http://www.dickbest.nl/in...a=viewProd&productId=4241. Nooit zelf gebruikt, dus ik kan echt niet zeggen hoe goed hij is, maar het is echt niet nodig om honderden euro's uit te geven.

[ Voor 9% gewijzigd door Sissors op 30-05-2013 22:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shure-fan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12-06 04:46
hehe, ik heb zelf al 20 jaar een soldeer pistool van kijkshop, koste me 10 gulden en gebruik ik nog steeds met heel veel plezier, niks geen punt van vervangen.

en heb 5 jaar geleden nog een vellemal soldeer stationnetje gekocht met regelbare temp, ook een perfect ding, iets handiger om printen mee te solderen dan met het pistool, deze koste trouwens € 15 op een beurs

Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-Three
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 03:03
Precies. Op m'n werk staat er onder andere ook leuk Weller, Ersa en Pace materiaal maar thuis gebruik ik een 15 jaar oud Velleman station dat ik al heb sinds mijn studententijd. Er is inderdaad een groot verschil maar onlangs heb ik er nog de sd connector op een raspberry pi mee vervangen en dat ging prima. Al zou ik het niet aanraden als je zeer veel wil solderen of voor smd printen. Vooral omdat de tip niet meer optimaal is. Maar daarvoor gebruik ik dan wel het werk-materiaal ;) En nog langer geleden deed ik mijn eerste printen met een rode ongeregelde Weller bout. Dat ging ook, weinigen zijn begonnen met een duur soldeerstation, denk ik? :P

Punt is dat om af en toe iets te solderen, echt geen duur soldeerstation nodig is. Ik vermoed dat je ook niet onmiddellijk LQFP packages ofzo zal solderen :) Zorg voor een goede tip. En als je af en toe printjes wil gaan solderen, is een echte temperatuursgeregelde bout wel aan te raden. Indien je de smaak te pakken krijgt, kan je nog altijd upgraden. Nooit eens iets nieuw kopen, is ook niet leuk :P

[ Voor 3% gewijzigd door D-Three op 30-05-2013 23:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

,

[ Voor 99% gewijzigd door evilution op 26-09-2014 11:19 ]

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Icekiller2k6
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 10:06
Ik zou hier eens kijken:
http://www.eleshop.nl/aoy...4698d0d1fabb2d6646f18b1cf
Zoals hierboven al vermeld is Aoyue een redelijk goed merk ;)
Ze hebben ook zo een beetje al de rest van wat je zou willen.

Mijn "lijstje" zou het volgende zijn:
http://www.eleshop.nl/aoyue-937-soldeerstation-p-62.html - soldeerbout
http://www.eleshop.nl/sol...0g-loodhoudend-p-557.html -- tin (met lood)
http://www.eleshop.nl/desoldeerlint-2mm-15m-p-105.html - desoldeer lint
http://www.eleshop.nl/tinzuiger-p-88.html - desoldeer pomp

optioneel:
http://www.eleshop.nl/aoy...damp-afzuiging-p-116.html -- voor tin lucht weg te zuigen of gewoon de vieze dampe.. niet echt optioneel maar zou het wel pakken of desnoods vragen voor je kerstmis
http://www.eleshop.nl/derde-hand-met-vergrootglas-p-94.html -- derde arm handig!
http://www.eleshop.nl/va-va40-multimeter-p-397.html -- voor na te meten ook handig voor als je met weerstanden werkt.; gewoon ff meten ipv kleurcodes te lezen ;)

edit:
en als je de lotto zou winnen ofzo:
http://www.eleshop.nl/aoyue-701a-3in1-station-p-547.html ;)

[ Voor 8% gewijzigd door Icekiller2k6 op 30-05-2013 23:44 ]

MT Venus E 5KW (V151) P1 HomeWizard | Hackerspace Brixel te Hasselt (BE) - http://www.brixel.be | 9800X3D, 96GB DDR5 6000MHZ, NVIDIA GEFORCE 4090, ASRock X670E Steel Legend, Seasonic GX1000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bertp1
  • Niet online
Hartelijk bedankt allen voor de vele en snelle respons :)

Ik denk dat ik die Aoyue 936 ga nemen, lijkt mij al mooi om mee te beginnen. Als het allemaal fijn verloopt kan ik in de toekomst dan eens naar iets "professioneler" materiaal gaan kijken indien nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 11-06 22:00
Toevallig was ik ook aan het kijken voor een nieuwe/andere soldeerbout. Altijd met losse bouten gewerkt, nu wilde ik eens een soldeerstation uitproberen. Mijn oog was gevallen op de Hakko 396 clones. Heb zitten twijfelen tussen de Aoyue 936 en de Yihua 936. Uiteindelijk gekozen voor de laatste, kosten: €17,97 inclusief verzenden. :D

Als het goed is krijg ik hem morgen of anders a.s. zaterdag binnen. Als er belangstelling is kan ik wel een mini-review maken. Misschien kunnen we hem ook vergelijken met iemand die een Aoyue 936 heeft?
edit:
Ah, als jij nu de Aoyue 936 gaat kopen dan kunnen we ze mooi met elkaar vergelijken >:).

[ Voor 6% gewijzigd door Puch-Maxi op 31-05-2013 00:11 ]

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fdm391
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 06:52
- Desoldeerpomp: sommige mensen vinden het handig, ik niet. Desoldeerlitze is wat mij betreft onmisbaar: http://www.dickbest.nl/in...ewProd&productId=3288 Zit ergens wat te veel tin op; vers stuk van je desoldeerlitze erop; opstoken sllllurp; alles schoon. Werkt alleen goed als alles warm genoeg is.
Ik gebruik ook altijd van dat lint, die desoldeerpompen werken vaker niet dan wel, in ieder geval kan ik er niet mee omgaan, maar dat desoldeerlint werkt altijd perfect.
Toevallig was ik ook aan het kijken voor een nieuwe/andere soldeerbout. Altijd met losse bouten gewerkt, nu wilde ik eens een soldeerstation uitproberen. Mijn oog was gevallen op de Hakko 396 clones. Heb zitten twijfelen tussen de Aoyue 936 en de Yihua 936. Uiteindelijk gekozen voor de laatste, kosten: €17,97 inclusief verzenden.

Als het goed is krijg ik hem morgen of anders a.s. zaterdag binnen. Als er belangstelling is kan ik wel een mini-review maken. Misschien kunnen we hem ook vergelijken met iemand die een Aoyue 936 heeft?
Ik keek net even op die site, na een paar minuten of zo kwam er een popup, dat ik een tijdje zat te staren en of ik het ding wilde voor $16.53 ipv 17.47, moest ik hem wel direct in mijn winkelmandje stoppen - grappig, nog nooit gezien zoiets

[ Voor 26% gewijzigd door fdm391 op 31-05-2013 00:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07:09

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Zelf heb ik ooit een JBC 30S (25W) gekregen voor mijn nieuwjaar, dus nog nooit echt een bout gekocht. Alleen een nieuwe punt en een nieuw bescherming. Deze bescherming was na een week opstaan (ja vergeten uit te trekken bij mijn pa) behoorlijk verkleurd en gesmolten :|.

Voor de grotere draden/vlakken heb ik een Weller 75W bout, gaat goed :) (ook gekregen maar dan voor het school)

Ik gebruik zowel de pomp als litze, vooral bij grotere vlakken (samenkomst draden op een pcb, ...) is dat handig eerst de pomp en dan de litze erover.

Deze is niet in NL maar wel goedkoper, weet niet wat het verschil is in verzendkosten.

[ Voor 19% gewijzigd door Damic op 31-05-2013 01:21 ]

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wesleytjuh
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 07:12
Voor €300 zou ik eigenlijk helemaal geen Weller kopen maar direct naar JBC gaan, veel fijnere boutjes IMO. Of een metcal, maar dat haal je niet voor dat bedrag. Op mijn studie hebben we het hele assortiment Weller zo ongeveer staan, en dat soldeert gewoon simpel weg niet zo fijn, hoe fancy de nieuwe bouten van Weller er ook uit zien.

Maar, €300 zou ik nu zeker nog niet gaan uitgeven. Ik zou lekker voor een Aoyue gaan, daar kan je prima mee uit te voeten om te beginnen. Zelf ook een aantal uurtjes mee gesoldeerd en dat werkt prima. Tuurlijk, het is absoluut niet te vergelijken met een JBC, maar soldeert prima voor de hobby. Ook smd gaat prima ermee, SMD is dan ook vooral gewoon de juiste techniek gebruiken. Enkel als je componenten vast moet zetten aan bijvoorbeeld grote ground vlakken zal je merken dat de bout te weinig vermogen heeft/niet snel genoeg kan reageren. Temperatuur bestuurd is in ieder geval een must, instelbaar wil je wel hebben. Loodvrij wil je wat warmer solderen dan loodhoudend, en bepaalde onderdelen zoals headers wil je weer met een lagere temperatuur solderen omdat anders het kunststof kan gaan smelten en zo zijn er nog wel een paar voorbeelden.

- Zo'n bakje met messing krullen is inderdaad ideaal, beter dan een nat sponsje voor je bout ook.
- Soldeerstandaard koop je al voor een aantal euro
- Koop een 3e hand! Zeker voor het aansluiten van een 3.5mm plug, je gaat hem nodig hebben! Kost je €3-4 max
- Desoldeerpomp vind ik meestal ondingen, pas desoldeerapparatuur met daadwerkelijk een vacuumpomp en verhitte nozzle werkt goed. Zelf gebruik ik gewoon litze, en met een goede bout + punt krijg je al veruit het meeste overbodige tin weg van je print. Met litze maak je het af als het nodig is.

[ Voor 35% gewijzigd door wesleytjuh op 31-05-2013 00:43 ]

AccuSafe.nl: Alles voor je kistradio | Store | Kistradio FAQ | Onze video's | Onze versterker!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 454358

Ik zat vorig jaar met hetzelfde probleem, de kenners roepen direct weller. Maar voor een die paar keer maand/maanden leek me dat toch niet zo'n goed idee. En toen kwam ik bij dit ding http://www.ebay.de/itm/140740031238 en dat ding bevalt me prima. Je kan wel een weller oid kopen voor veel geld, maar als je het solderen echt niet leuk vind, zit je met zo'n duur ding in de kast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Laatst online: 10:05

Rmg

Koop gewoon een aoyue of een hakko wat een aoyue kloon is. Punten zijn prima verkrijgbaar. en de bout zelf ook. Gebruik nu meer dan 4 jaar het zelfde aoyue station.

Prima bouten die niet onder doen voor de mid-range van weller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Toen ik mijn Esra Tip 260 kocht beloofde de verkoper me dat deze niet (zoals al m'n 20 gulden soldeerbouten daarvoor) na een paar jaar kapot zou gaan. De winkel waar ik hem kocht bestaat allang niet meer, de soldeerbout werkt nog prima.
Zeker voor incidenteel gebruik zou ik gewoon een simpele kopen, met een kwaliteitspuntje er op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flake
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01-11-2024
Ik ga je niet helpen met het uitzoeken van een soldeerbout, dat mogen de andere tweakers doen. Rest van je vragen wil ik wel beantwoorden.
bertp1 schreef op donderdag 30 mei 2013 @ 21:36:
- Soldeertin. 60/40 met harskern neem ik aan? Enig advies?
Prima om mee te hobbyen. Loodhoudend heeft een smeltpunt wat flink lager ligt dan loodvrij en het vloeit ook een stuk beter, dus dat is wel prettig werken. Je mag het officieel niet gebruiken als je de producten wil verkopen (RoHS).
- Eventueel een desoldeerpomp.
Beter haal je een rol solder wicker. Een soldeerpomp heeft eigenlijk alleen effect bij through-hole om de gaten weer vrij te maken, dan nog kun je het beter in combinatie met wicker gebruiken. Als je een pomp haalt, let goed op dat die ook een metalen kop heeft. Die pompen met een plastic kop zijn waardeloos omdat die altijd smelten.
- Temperatuur rond de 300-320 °C, liefst regelbaar? Regelbaar lijkt er voor mijn budget niet in te zitten.
Een fatsoenlijke niet nee. Maar temperatuur regelbaar is eigenlijk alleen interessant als je regelmatig met loodvrij werkt vanwege dat smeltpunt. Op m'n werk staat dus een station, thuis heb ik een bout. Met een constante temperatuur kun je prima solderen, mocht je toch met een commercieel product aan de gang gaan waar loodvrij in zit dan kun je het ook mengen met 60/40 en het restant verwijderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
RemcoDelft schreef op vrijdag 31 mei 2013 @ 10:44:
Zeker voor incidenteel gebruik zou ik gewoon een simpele kopen, met een kwaliteitspuntje er op.
Daar sluit ik me bij aan, ga je er dagelijks mee aan de slag koop dan een wat duurdere. Soldeer je zo nu en dan iets voor je hobby dan kan dat best met een wat goedkopere. Hoef je ook niet zo bang te zijn dat je hem per ongeluk kapot maakt ;).

Zoals beloofd, hierbij de Yihua 936. Don't turn it on, take it apart!

Foto's

Zo komt de Aoyue 936 binnen.

Chinglish op de doos...

Producent

Verschillende types beschikbaar.

Specificaties

Overzicht Aoyue 936.

Close Up

Close up

Rating

Binnenwerk

Trafo

Zekering

Fuse #Fail

Crud

Power

PCB

LM358

Chinese soldeerskillz

First use

Aan het Chinlgish op de doos zie je direct dat het een echt Chinees kwaliteitsproduct is. Nadat ik hem uit elkaar had gehaald en weer in elkaar had gezet kwam het moment om hem maar eens aan te zetten, er was gelukkig geen sprake van magische rook! Het maximale verbruik dat ik heb gemeten is ~45 Watt. Binnen 30 seconden (28 sec zelfs) is hij op een werktemperatuur van 350 graden Celsius (volgens de draaischijf).

Spanning

Stroom

Opgenomen vermogen

Ik was bang dat het snoer aan de bout zelf nogal stug zou zijn, dit was niet het geval het is een mooi soepel snoer (maar geen siliconen, rated tot 80 graden). De houder is niet zoveel soeps, maar het voldoet. Het soldeerwerk is maar zozo. Wat wel apart is, op de doos staat dat er ook een 230V model is terwijl dit model (met een Schuko stekker) 220V ac is. Als gevolg geeft de transformator ook iets meer spanning (28 i.p.v. 24V)?

Tot slot, toen ik zojuist de stekker uit het stopcontact haalde viel een van de pinnen spontaan op de grond! :D Dat zegt genoeg over de kwaliteit dacht ik zo :F. Ik zet er gewoon een andere stekker aan en dan werkt het weer. Conclusie: het is geen topkwaliteit, maar het voldoet voor mijn werkzaamheden (ik soldeer zo af en toe). Foto van de afgebroken stekker volgt z.s.m.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/74qk48DHdKSSQKL4NzHxcyAm/full.jpg

Hoge resolutie

Update!
Bij het uitnemen van de stekker uit het stopcontact viel er spontaan een pin van de stekker.

Stekker

Kaputt

Kema Keur? Yeah, sure...

Mogelijk was de stekker al beschadigd tijdens het productieproces of tijdens transport. Ik heb hem alleen rechtstandig uit het WCD gehaald (aan de stekker, niet via het snoer).

[ Voor 6% gewijzigd door Puch-Maxi op 31-05-2013 22:58 . Reden: Stekker fail ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flake
Zo, da's bizar. Nieuwe stekker erop is gelukkig goed te doen, maar dit is mij nog _nooit_ gebeurt. Staat trouwens geen Aoyue op dat ding? Ik ken die heteluchtbouten van hen voor SMD en ik moet zeggen die bevallen goed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bertp1
  • Niet online
@Puch-Maxi: hartelijk bedankt, nu begin ik toch weer te twijfelen door die afgebroken stekker.
@Flake: Dat is de Yihua 936, een andere kloon van de hakko 936. De Aoyue is een andere kloon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Zelfde apparaat andere opschrift.

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bertp1
  • Niet online
Damic schreef op vrijdag 31 mei 2013 @ 20:20:
Zelfde apparaat andere opschrift.
Zeker dat de Aoyue en de Yihua 100% identiek zijn? Want ze hebben andere opgegeven vemogens en ik dacht gelezen te hebben dat de Aoyue geen punten van Hakko kan gebruiken (de Yihua wel).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaptJackSparrow
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Meh... ik heb ooit een 25W Weller bout gekocht maar er later een 15W Ersa bij gekocht met long-life tip (ietsje platte afgeronde tip) en die laatste sindsdien eigenlijk altijd gebruikt. Voor het lichte werk dat de TS beschrijft lijkt me dat voldoende.

Het zal een voorganger van deze zijn. De 15W daar is 350 en de 25W 450 graden volgens de PDF. Zo'n long-life tip is wel essentieel vind ik. Die blijft schoon en is veel prettiger in het gebruik. Er een simpele standaard met sponsje en een derde handje bij, standaard lood/tin harskernsoldeer en evt. desoldeerpomp/ballon/lint (heb alledrie) en je kunt het merendeel van dergelijke klusjes prima aan. Correcte soldeertechniek is minstens zo belangrijk. Ik heb het er tenminste mee kunnen doen. ;) Opwarmtijd van 1 minuut is onbelangrijk voor niet professioneel gebruik.

De TS woont in België zag ik dus misschien dat er een vestiging van die firma uit de link bij hem in de buurt zit waar hij eens langs kan gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
Flake schreef op vrijdag 31 mei 2013 @ 20:16:
Zo, da's bizar. Nieuwe stekker erop is gelukkig goed te doen, maar dit is mij nog _nooit_ gebeurt. Staat trouwens geen Aoyue op dat ding? Ik ken die heteluchtbouten van hen voor SMD en ik moet zeggen die bevallen goed
Het is hetzelfde model als de Aoyue idd, maar dit is een Yihua 936. Het zijn allemaal Hakko 936 clones overigens Zie foto.
bertp1 schreef op vrijdag 31 mei 2013 @ 20:20:
@Puch-Maxi: hartelijk bedankt, nu begin ik toch weer te twijfelen door die afgebroken stekker.
@Flake: Dat is de Yihua 936, een andere kloon van de Hakko 936. De Aoyue is een andere kloon.
Kan ik me goed voorstellen hoor, het viel mij ook een beetje tegen van die stekker |:(. Maar ik kan je misschien geruststellen, de andere pin zit nog muurvast ik krijg hem er niet met de hand afgebroken. Dus het lijkt me wel heel sterk dat jij er ook eentje zou krijgen met een defecte stekker. Het is waarschijnlijk gewoon een kwestie van dikke pech, productiefoutje.

Aan de andere kant zou het ook wel leuk zijn als je de Aoyue 936 zou kopen! Dan kunnen we ze mooi met elkaar gaan vergelijken! :*)

[ Voor 2% gewijzigd door Puch-Maxi op 31-05-2013 22:36 . Reden: Video toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• craio
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 09-06 15:16
wesleytjuh schreef op vrijdag 31 mei 2013 @ 00:37:
Voor €300 zou ik eigenlijk helemaal geen Weller kopen maar direct naar JBC gaan, veel fijnere boutjes IMO. Of een metcal, maar dat haal je niet voor dat bedrag.
Metcal voor 199€
Ik gebruik deze en ben er tevreden mee, warmt enorm snel op. Temperatuur wel niet instelbaar (hangt af van de punt die je er op steekt), automatisch op lager vermogen als de bout in de houder zit.

Maar ook ik heb de eerste jaren van m'n studies een 25W weller gebruikt en uiteindelijk een Aoyue 968 gekocht. De Metcal is op m'n werk en is stukken beter dan die Aoyue (wat logisch is gezien het prijsverschil).

[ Voor 14% gewijzigd door craio op 31-05-2013 23:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flake
Aan de andere kant, dat is een gegoten kabel uit 1 stuk en dikke kans dat die fabrikant die gewoon heeft ingekocht, ik acht het onwaarschijnlijk dat ze dat onderdeel zelf hebben gefabriceerd. Transportschade is nog een redelijke aanname, dus naar mijn mening moet dat geen oordeel vormen over de bout zelf. Plus daar is natuurlijk garantie voor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Puch-Maxi
Klopt als een bus :). Hoewel het ook een productiefout kan zijn bij de leverancier/producent van het snoer.
Het lijkt idd nog het meest op transportschade.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blinkenlights
  • Registratie: Augustus 2010
  • Niet online
Zouden ze hun eigen product gebruiken om hun printjes te solderen? O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ikke_niet
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 09:08
De vastgesoldeerde zekering vond ik ook wel humor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

De zekering vast solderen gebeurd zelfs in professionele producten, het zit er om dat het moet :) normaal gaan die niet kapot zodus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vdbeke
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 08:39
Mooi dat vergelijk, dan zou ik wel een Aoyue 936 kopen, die hebben wel een silicone snoer en zeer flexibel. Ik heb er zelf eentje gehad, jammer genoeg werd het handvat na enkele uurtjes redelijk warm. De opwarmtijd is een klein minuutje, grotere kopervlakken heeft ie soms toch wel wat moeite mee. Maar voor het geld, prima keuze denk ik zo.

Toen heb ik een weller_WS-81 gekocht en een setje punten op ebay gekocht voor 30 euro incl verzenden.

De bouw van een (bijna) passief offgrid huis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flake
Puch-Maxi schreef op zaterdag 01 juni 2013 @ 13:34:
Klopt als een bus :). Hoewel het ook een productiefout kan zijn bij de leverancier/producent van het snoer.
Dat mag ik hopen van niet! Dan mag je je als fabrikant toch aan je hoofd gaan krabben waar je je inkopen doet. Voor netsnoeren gelden strenge veiligheidseisen mbt het materiaal en isolatie om maar wat te noemen, productiefouten wil je echt niet hebben in die dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Made in china, daar gelden, iig bij de niet westers gectroleerde bedrijven vaak andere regels :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 10:32

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

vdbeke schreef op zondag 02 juni 2013 @ 13:47:
Mooi dat vergelijk, dan zou ik wel een Aoyue 936 kopen, die hebben wel een silicone snoer en zeer flexibel. Ik heb er zelf eentje gehad, jammer genoeg werd het handvat na enkele uurtjes redelijk warm. De opwarmtijd is een klein minuutje, grotere kopervlakken heeft ie soms toch wel wat moeite mee. Maar voor het geld, prima keuze denk ik zo.

Toen heb ik een weller_WS-81 gekocht en een setje punten op ebay gekocht voor 30 euro incl verzenden.
Ik zie ook nog een 937 staan met net iets meer vermogen. Wellicht dat dat een beter idee is dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vdbeke
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 08:39
Die 10W verschil ga je niet merken, vanaf 70W ga je redelijk vlot grotere kopervlakken kunnen opwarmen. Met aangepaste soldeerpunt natuurlijk.
De velleman VTSSC50N vind ik ook wel goed solderen, ook een silicone snoer en kwa bouwkwaliteit toch wat beter als de Aoyue. Voor de rest gelijkwaardig aan de chinees.

De bouw van een (bijna) passief offgrid huis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 07:12
De juiste punt voor de juiste taak scheelt ook veel inderdaad. Mijn JBC doet 130W piekvermogen, en is ook binnen 3-4 seconden op temperatuur. Maar als ik een dunne spitse punt pak kan ik nog steeds een hele tijd wachten voordat ik een groot kopervlak warm heb, terwijl het met de juiste punt <1 seconde is.

AccuSafe.nl: Alles voor je kistradio | Store | Kistradio FAQ | Onze video's | Onze versterker!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
Even een kleine update, ik heb er een nieuwe stekker aangezet (van een echte Weller soldeerbout :P) die ik nog had liggen. Verder nog wat kleine aanpassingen gedaan en hij werkt weer prima :).

Nieuwe stekker!

Aarde aangesloten

Ik heb de trafo aangesloten op de aarde en een clipjes geplaatst tegen het trillen van het bovenste plaatje op de trafo. @TS, waar is de keuze uiteindelijk op gevallen?
edit:
Oja, de spitse punt die erbij zit is waardeloos je moet er een chisel tip bij kopen (zoeken op 900M-T)

[ Voor 9% gewijzigd door Puch-Maxi op 14-06-2013 02:59 . Reden: Bruikbare tips: 900M-T ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dickster
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12-06 21:27
Geef toch dit oude topic maar een schopje.

Ben aan het zoeken naar een soldeerbout voor wat eenvoudige soldeerklusjes (wat kabeltjes, schakelaartjes en ledjes). Heb wel eens wat gesoldeerd met een pistool maar zoek wat fijners.

Ben momenteel voornemen om een Aoyue 936 te kopen, maar vraag me af of de 937 meerwaarde heeft voor eenvoudige klusjes?

Als er goede argumenten zijn voor een 937 ga ik hiervoor, maar anders houd ik het bij de eenvoudigere 936.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Laatst online: 10:05

Rmg

Dickster schreef op dinsdag 08 april 2014 @ 20:53:

Ben aan het zoeken naar een soldeerbout voor wat eenvoudige soldeerklusjes (wat kabeltjes, schakelaartjes en ledjes). Heb wel eens wat gesoldeerd met een pistool maar zoek wat fijners.

Ben momenteel voornemen om een Aoyue 936 te kopen, maar vraag me af of de 937 meerwaarde heeft voor eenvoudige klusjes?

Als er goede argumenten zijn voor een 937 ga ik hiervoor, maar anders houd ik het bij de eenvoudigere 936.
Enige argument is 10watt meer, lastig in te schatten hoe vaak je dat gaat nodig hebben.

Digitale control van temp is gimick imo, hoevaak verzet je dat nou echt in hobbysfeer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:45

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

wowi schreef op donderdag 30 mei 2013 @ 21:39:
De rest is troep dat van 30 euro enz.
Ik ben zelf ook met een goedkope bout begonnen enz totdat ik bij de weller kwam en die werkt nog altijd naar wens.
Eventueel eens op ebay kijken in dld weller zoeken daar zie je nog wel eens wat oudere modellen staan voor spot prijsjes
wecp 20 b.v. ;)
Sorry maar ik heb echt jaren en jaren met een heel goedkoop antiek Antex soldeerboutje gewerkt en die zijn echt prima voor starters.
Dickster schreef op dinsdag 08 april 2014 @ 20:53:

Ga je ook aan bv moederborden werken, investeer dan in een zwaardere bout.

[ Voor 33% gewijzigd door sebastius op 08-04-2014 22:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Puch-Maxi
Ik had de Yihua 936 onder het motto "Don't turn it on, take it apart!" al eens laten zien (zie hierboven).
Maar nu heeft Dave Jones er zelf ook review over gemaakt :D.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bertp1
  • Niet online
Ondertussen gebruik ik eveneens al een klein jaar de Yihua versie, tot nu toe nooit problemen mee gehad. Ervaring met desolderen heeft mij geleerd dat de verwisselbare tip (waarvan je goede kwaliteit op ebay kunt vinden) / verstelbare temperatuur dan toch wel handig kunnen zijn :)

Op school hebben we van die Weller stations staan (weet niet meer welk model, maar is alleszins een baluwe :p) en je merkt dan wel dat je een pak duurder materiaal vast hebt. Warmt sneller op, houdt temp vast, gemakkelijkere kabel etc. Maar voor af en toe voor iets kleins te gebruiken ben ik zeker tevreden met de Yihua

[ Voor 45% gewijzigd door bertp1 op 09-04-2014 00:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dickster
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12-06 21:27
Reacties zijn voor mij nogmaals een bevestiging dat ik voor mijn incidentele gebruik gewoon voor de Aoyue moet gaan.

Hoor weinig over de 937. Concludeer dan ook dat ik gewoon Voorde 936 moet gaan.
10w extra lijkt voor een beginner weinig toe te voegen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stranger__NL
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 10-06 22:19
Net zo'n Yihua 936 gekocht voor 15 euro...

Als hij het +-200 leds en wat draadjes solderen volhoudt ben ik tevreden :)

Woordklokje in elkaar zetten :)

YouTube: Wordclock - Promo

http://wordclock.protoart...concept%20handleiding.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojos104
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 09-06 13:58
Stranger__NL schreef op dinsdag 29 december 2015 @ 11:39:
Net zo'n Yihua 936 gekocht voor 15 euro...
Waar heb je die gekocht?

[ Voor 42% gewijzigd door Jojos104 op 03-01-2016 13:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devler
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 09:00
Dat vraag ik me ook af. Hobbyking is het zo'n 17 euro maar naar België zijn de verzendkosten wat aan de hoge kant ...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stranger__NL
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 10-06 22:19
Ik heb 'm inderdaad bij Hobbyking gehaald. Maar wel in het Europese pakhuis.. Minder verzendkosten.

http://www.hobbyking.com/...v=&sortlist=H&LiPoConfig=

Ik heb het ding inmiddels binnen (+ 3e hand) en hij doet het. Het is inderdaad een beetje plastic en geen siliconen snoer, maar so far so good...

De bout is nu weer wat duurder, maar het fluctueert blijkbaar. De verzendkosten waren iets van 6 euro.

[ Voor 12% gewijzigd door Stranger__NL op 04-01-2016 10:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• albino71
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

albino71

Leef rijk, sterf arm

Ik heb nog een videokaart liggen waarvan ik de soldeer niet vloeibaar krijg.
Nieuwe soldeerbout gekocht bij Bax (cheap ass regelbaar ding), in de hoop dat die het wel zou doen, maar helaas.

Wordt de Yihua warm genoeg om het te laten smelten denken jullie?

Te koop....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 06-06 14:11
Probeer eens een druppel tin toe te voegen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheShadow
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09-06 23:24

TheShadow

Automonteur in hart en nieren

Een oud draadje, maar ook ik heb er wat aan gehad, dus laat ik even wat terugdoen.

Na jaren met een 30W ongeregelde bout van alles gesoldeerd te hebben, was ik echt toe aan een geregelde bout. SMD, dunne draden en fijne printjes kan wel met een ongeregelde bout, maar die wordt gewoon te warm. En telkens de stekker eruit en deels laten afkoelen kan best als je af en toe soldeert, maar ik soldeer alleen maar meer, dus een stapje luxer.

Ik hoorde hier over de Yihua 936 en heb er 1 via Hobbyking besteld.
Wat opvalt is dat de punt die er origineel bij zit echt waardeloos is. Veel te dun. Op Youtube zag ik al dat je zeer goedkoop delen kunt bestellen voor dit station. Dus eerst maar een stel punten. Een 3.2D en een 2.4D punt voor een dollar per stuk.
Mocht je bout stuk zijn, (of een tweede is handig als je vaak je punt wilt wisselen) kun je een volledig nieuwe bout bestellen voor iets meer dan $2,50 8)

Met zowel de 3.2 als de 2.4 punt (beiden origineel Hakko) is prima te solderen. De temperatuur kan mooi op 350 graden blijven staan. Misschien eens wat hoger om flink te desolderen.

Voor mij is dit echt een topapparaat en ik verwacht er jaren plezier van te hebben. Misschien eens een keer een nieuwe bout ofzo. ;)

Om dan nog wat kritiek te hebben; De standaard is veel te licht. Maar een paar strips wiellood doen wonderen. 8)

[ Voor 4% gewijzigd door TheShadow op 06-11-2016 22:58 ]

Een dag niet geprutst is een dag niet geleefd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juok
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online
Ben aan het hopen dat iemand mij de goede richting op kan sturen in dit stokoude draadje.

Ben een complete nuub, wat betreft solderen maar wil hier graag mee gaan oefenen.

De Yihua 936 zoals hier eerder benoemd is nergens meer te krijgen lijkt het, op hobbyking is het backorder vanuit eu pakhuis. Op eleshop kan ik wel de Aoyue vinden alleen komt hier ook weer 7 eur verzendkosten bij.

Als de Aoyue momenteel de beste koop is om te beginnen met solderen, dan zal ik deze gewoon aanschaffen. Maar ik wou toch graag eerst even informeren of er nog betere in deze prijsklasse te vinden zijn. Of dat ik ergens een Yihua 936 kan bestellen (schijnbaar soortgelijke kwaliteit voor de helft van de prijs).

Stel dat de Aoyue momenteel de beste keus is, dan wordt mijn lijstje:
Aoyue 936
Soldeertin 0,6mm
desoldeerlint

Mischien heb ik nog andere soldeerpunten nodig en vergeet ik nog wat?
Ben overigens al in bezit van een multimeter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinKuijp
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 22-09-2024
albino71 schreef op maandag 4 januari 2016 @ 10:36:
Ik heb nog een videokaart liggen waarvan ik de soldeer niet vloeibaar krijg.
Nieuwe soldeerbout gekocht bij Bax (cheap ass regelbaar ding), in de hoop dat die het wel zou doen, maar helaas.

Wordt de Yihua warm genoeg om het te laten smelten denken jullie?
probleem bij dit soort printplaten is dat het een multiplayer printplaat is met heel veel lagen. Soms wel 14 lagen. Er zit dus een heleboel koper in die kaart wat het moeilijk maakt om het daadwerkelijk warm te krijgen.
Omdat je eigenlijk de hele kaart aan het verwarmen bent zowat...

Mij lukt het ook alleen met een 60W soldeerbout met platte kop hoor.

je kan idd wat nieuw soldeer tin erbij doen en zo opwarmen. en Flux werkt ook wel

Meow, meow I'm a cow

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sugarlee89
  • Registratie: November 2016
  • Niet online
Wat fluke voor de multimeters zijn is Weller voor de soldeerbouten. Gebruik ze al sinds 1985. Kan niet wennen aan een ander merk. Hoeft geen nieuwe te zijn, zelfs de kleinere stationvarianten uit de jaren 70 zijn uitstekend. Zelfde temperatuurpunten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Nu online

Yucon

*broem*

Ik wil toch even spammen omdat ik buitengewoon tevreden over m'n boutje ben. Na een paar goedkope geprobeerd te hebben die ronduit waardeloos waren liep ik toevallig tegen deze aan: https://www.megekko.nl/pr...oodvrij-Solderen-30w-230v

alle waar naar z'n prijs. Maar in de categorie el cheapo soldeerbouten is dit echt een supergoede prijs/kwaliteitsverhouding. Hij voelt stevig aan en heeft een punt met een fijne coating, en vooral dat laatste ontbreekt in deze prijscategorie vaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• happyhippo
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 25-02-2021
omdat ik zelf toch wel veel aan deze al wat oudere topic heb gehad wil ik toch nog een bijdrage leveren.
ik twijfelde uiteindelijk heel erg tussen deze yotek 967via banggood voor iets meer dan € 27
https://nl.banggood.com/1...s=search&cur_warehouse=CN

of deze van velleman VTSSC40N voor € 47
https://www.bol.com/nl/p/...ztCuQ.1_4.27.ProductTitle

omdat ik een waardebon had gekregen was het een redelijk makkelijk keus en eindigde ik met de velleman op € 31

mee daarbij de wisselende recensies m.b.t banggood en wat ik veel lees , dat je eigenlijk geen garantie hebt op hun producten en vanuit de diverse video's wel kan opmaken dat de bouwkwaliteit niet echt geweldig is verwacht ik dat het laatste bij de velleman beter zal zijn en voor de hobbyist zoals ik met de velleman een goed station heb gekocht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• happyhippo
Ik moet toch even een aanmerking maken op het aanbod van de velleman VTSSC40N
ik kreeg binnen een fixpoint EP5. lijkt erop maar is niet de velleman.
krijg echter niet goed duidelijk, zoekende naar reviews, hoe goed deze is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• angerfist-yentl
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 22:52

angerfist-yentl

vake bei te bange!

Na een hele lange tijd een soldeerbout gebruikt te hebben die mijn ouders thuis hadden liggen paar jaar geleden een TS-100 gekocht Ben er zeer blij mee zo blij dat ik ook de TS-80 gekocht hebt al zijn die soldeer tips duurder maar gebruikt dan weer USB C dus makkelijker mee te nemen.

https://www.youtube.com/watch?v=ao39bPEyok4 Banggood TS100 soldering iron review(highly recommended!) https://www.youtube.com/watch?v=C_87YiHwnf0 TS80 Soddering Iron Test

Vake bei te bange

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bowen_HAFX
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 12-06 09:49
Sinds gisteren ben ik ook in het bezit van de TS100. Ik moet zeggen dat ik zeer positief ben over het dingetje. LEDstrips solderen is nu gewoon leuk geworden :)

Every magical journey begins with a single step

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12-06 21:48

Toppe

Oké ✅

Wou het een topic gaan openen, maar zag dat hier weer iets van leven inzat.

Op dit moment soldeer ik met een Ali bout en dat is letterlijk bout... dus ik ben opzoek naar een fatsoenlijke bout.

Ik zal hem voornamelijk gaan gebruiken voor solderen van sensoren, PCB’S en aanverwanten. Tevens wil ik de bout ook kunnen gebruiken om bestaande elektronica aan te passen.

Geef nu liever iets meer uit zodat ik een apparaat heb wat ik over 30 jaar nog kan gebruiken.

Nu zit ik voornamelijk te kijken naar soldeerstations waarbij ik een aantal modellen op het oog heb:
- Ersa RDA 80
- Hakko FX-888
- Weller WE-1010

De keuze is reuze en mijn kennis is niet erg uitgebreid op dit gebiedt. Wie heeft hét antwoord?

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Springuin
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 12-06 16:30
Allemaal geen slechte keuze. Bij de Weller kun je makkelijk de punt wisselen zonder tools en zonder je vingers te branden vanwege de kunststof ring. De Hakko lijkt geen standby functie te hebben op het eerste gezicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Dat ding van velleman lijkt wel heel erg op deze https://www.ebay.de/itm/L...oten-spitzen/183342887079
zoiets heb ik 8 jaar geleden gekocht, en inmiddels vele arcade, flipper en crt pcb's mee gerepareerd. Lekker soepel siliconen kabeltje, en redelijk snel warm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12-06 21:48

Toppe

Oké ✅

Springuin schreef op zondag 5 januari 2020 @ 19:55:
Allemaal geen slechte keuze. Bij de Weller kun je makkelijk de punt wisselen zonder tools en zonder je vingers te branden vanwege de kunststof ring. De Hakko lijkt geen standby functie te hebben op het eerste gezicht.
De Hakko wordt overal geprezen vanwege prijs kwaliteit verhouding. Echter schijnt het lastig te zijn om écht aan de originele te komen vanwege de hoeveelheid namaak versies...

Weller heeft m’n pa, die is 30 jaar oud dus dat gaf wel goede hoop. Echter schijnt hiervan de kwaliteit minder te worden.

Ersa ziet er tot uit maar weinig over te vinden.

Worden toch weer hoop filmpjes kijken :')

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• happyhippo
het blijft ook een moeilijk onderwerp.
als je zo nu en dan iets moet solderen ga je niet snel over de € 100 uitgeven.
weller had mij wat dat betreft te pakken met mijn eerste regelbare soldeerbout.
stekker adapter waarop je drie standen kon instellen qua temp.
mooi klein boutje en de pret was voorbij toen ze geen punten meer leverden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• happyhippo
laatste update over de velleman fixpoint verwisseling.
bol.com heeft contact gehad met de leverancier en blijkt dat er een verkeerde koppeling is tussen wat men aanbied en wat online staat.
krijg dus mijn geld gewoon terug zonder problemen.
nu heb ik gewoon een bij de vakhandel gehaald, wel duurder, maar als er wat is dan weet ik ook bij wie ik moet zijn

update: er nu mee gewerkt en de velleman doet het perfect dus zeer tevreden. er nog een punt met schroevendraaierpunt bij gekocht waar ik graag mee werk.
als er al een opmerking is is het dat de standaard voor de bout aan de onderkant open is, had daar toch voor de bescherming van de ondergrond iets van metaal of zo verwacht.
maar verder, prima station

[ Voor 33% gewijzigd door happyhippo op 11-01-2020 08:11 ]

Pagina: 1