Het zoveelste "Welk Ivy Br.-moederbord moet ik kopen?"-topic

Pagina: 1
Acties:

• Amanoo
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 29-01 20:06

Amanoo

Cᴀᴛs ᴀʀᴇ ɴɪᴄᴇ.

Topicstarter
En daar komt er weer eens een aanzetten om het voor de zoveelste keer te vragen, dit keer met weer niet ietsje andere eisen. Binnenkort (tussen over 3 en halve week en maximaal over 2 maanden) wil ik nieuwe hardware kopen. Het staat redelijk vast dat de CPU een 3570K gaat worden, en na flink overwegen heb ik nog weinig twijfels bij mijn keuze om een GTX670 te kopen. Kast, 650W voeding, harde schijven, DVD-speler en een Mugen 2 met een 1155-conversie kitje heb ik nog, wat wel flink de kosten drukt. Wat ik hierbij nog mis is een moederbord en RAM-geheugen. Nu maakt RAM-geheugen in mijn ervaring niet veel uit, dat zal wel gewoon een van de goedkopere 8GB DDR3-1600, indien niet duurder met een wat lager dan gemiddelde CAS-latency. Met een vlugge Pricewatch-lookup kom je dan uit op een 8GB kitje van Crucial Ballistix Tactical. Indien niemand nu snoeihard "NEEEEEE" roept of de prijzen van al het andere geheugen heel hard gaan dalen wordt het dus dit kitje.

De grote vraag die dus overblijft is: Welk moederbord?

- Mijn budget voor het moederbord zal waarschijnlijk zo rond de 100 euro zijn, uitgaande van 200 euro voor de 3570K en 300 voor de GTX670 (welke mogelijk gezien de introducties van nieuwe generaties hardware nog in prijs zullen dalen). Ik wil op de nieuwe computer Linux Mint draaien wanneer ik geen Windows-only spellen speel, dus niet bijten met Linux (Mint) is wel een vereiste.

-Verder heb ik een simpel surround speaker-setje van Creative in combinatie met een aparte geluidskaart, namelijk de Creative X-fi Fatal1ty XtremeGamer Pro. Ik hoor bij deze kaart vrij goed waar het geluid vandaan komt en in general is het geluidskwaliteit gewoon vrij netjes (in ieder geval stukken beter dan de Realtek-prut die standaard op socket 775 moederborden zit). Ik wil deze kwaliteit houden, dus dat betekent of een PCI-slot waar ik de oude kaart in kan steken, of een onboard/meegeleverde geluidskaart die zijn werk even goed doet. Indien de geluidschip van het moederbord iets is ga ik de huidige gluidskaart verkopen, wat mijn budget zou ophogen met de huidige straatwaarde van een X-fi Fatal1ty XtremeGamer Pro.

-Aangezien ik voor een K model van Intel ga is het ook leuk als het moederbord daar goed mee om kan gaan. Dat betekent dus kunnen spelen met de unlocked multiplier. Ik weet niet of ik ga overclocken en hoever, maar als het moederbord hier niet heel beroerd in is zou dat mooi meegenomen zijn. Dit is iets minder een eis, maar wel een punt om naar te kijken.

-Tja, wat voor eisen en hopen moet ik nog meer verzinnen? De hardware moet natuurlijk lekker goed samenwerken en verder weet ik niet wat er nog meer te eisen valt aan een moederbord, maar als je nog een goed punt weet dan graag.

Ik weet meestal mijn weg wel in de hardware, maar bij moederborden weet ik door de bomen het bos niet meer.

• JT888
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 03-12-2025
#ProductPrijsSubtotaal
1ASRock Z77 Pro4-M€ 76,95€ 76,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 76,95

Zat keuze toch in de pricewatch ? Sowieso een Z77 chipset MB kopen om te kunnen overclocken.

Zelf heb ik het bovenstaande bordje (komt ook een 3570K op)

[ Voor 3% gewijzigd door JT888 op 30-05-2013 20:17 ]

• Amanoo

Amanoo

Cᴀᴛs ᴀʀᴇ ɴɪᴄᴇ.

Topicstarter
Er is behoorlijk wat keuze, inderdaad, maar dat is het probleem ook. Ik weet niet wat ik het beste kan kiezen omdat ik door de bomen het bos niet meer zie ;) Ik hen bij moederborden geen idee van welk slecht is en welk goed of waarom sommige moederborden misschien een betere keuze zouden kunnen zijn dan anderen, behalve de overduidelijke dingen als het wel of niet hebben van een PCI-slot en dergelijke...

Valt die Asrock trouwens niet bij voorbaat af? Het heeft geen PCI slot en ik kan me niet voorstellen dat een simpel Realtek-chipje even goed presteert als een losse gluidskaart van 120 euro enkele jaren geleden deed. Ik wil wel mijn X-fi Fatal1ty hergebruiken of een waardige on-board vervanger hebben. Of is Realtek tegenwoordig sterk verbeterd tegenover Creative?

[ Voor 34% gewijzigd door Amanoo op 30-05-2013 20:25 ]

• Fordox
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 19-02 10:24

Fordox

00101010

een 670?
de 770 is nu ook uit en komt naar verluid uit in dezelfde prijsklasse als de 670.

hier op azerty staat ie al:
http://azerty.nl/0-5644-6...3-0-x16-2-x-dvi-hdmi.html

Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.

• Amanoo

Amanoo

Cᴀᴛs ᴀʀᴇ ɴɪᴄᴇ.

Topicstarter
Ik zag in de pricewatch de 670 staan voor 300 euro. Vind 70 euro meer toch wel een verschil.

• Fordox
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 19-02 10:24

Fordox

00101010

Amanoo schreef op donderdag 30 mei 2013 @ 21:30:
Ik zag in de pricewatch de 670 staan voor 300 euro. Vind 70 euro meer toch wel een verschil.
krijg je ook beduidend meer voor.

en de prijs zakt wel in de komende 2 maanden.

Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.

• Amanoo

Amanoo

Cᴀᴛs ᴀʀᴇ ɴɪᴄᴇ.

Topicstarter
Ik hoop het, 370-400 in plaats van 300 strekt mijn budget wel redelijk uit.

• dimension4600
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 26-02 11:34
De B75-Pro3M is een prima moederbord, ik heb hem zelf ook i.c.m. een Core i5 3570K.
2 PCI sloten, en 2 PCIe sloten, 5x SATA, HDMI, USB 3.0 en een PS/2 aansluiting! Daarnaast goede BIOS om zelf aanpassingen aan te brengen. Wat opvalt is dat de BIOS met de muis te bedienen is. Ik ben over het algemeen zeer tevreden over de afgelopen 2 moederborden van Asrock die ik heb gehad.

[ Voor 7% gewijzigd door dimension4600 op 30-05-2013 22:29 ]

• JT888
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 03-12-2025
Dat B75 MB is leuk maar niet voor een K processor ;)

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 25-02 11:57

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Dit topic is beter op zijn plek in CAA :)

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

• NLBUURMAN
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 08-01 08:40

NLBUURMAN

Het Koffiemonster

Als je toch nog even de tijd hebt, ga direct voor haswell en een 760ti, zal hetzelfde gaan kosten ongeveer.

R7-3700X/MSI B550 Tomahawk/32GB RAM/NZXT H440/Phanteks TC14PE/Asrock RX6600XT Challenger

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 27-02 16:41
Het is uiteraard een beetje afhankelijk van wat je budget is, en in hoe verre je wilt gaan overclocken en tweaken eraan; de Asrock z77 Pro-4m is een leuk bordje als je niet al te veel-eisend bent en de boel gewoon werkend wil hebben. Wil je echt de randen van de mogelijkheden van je CPU opzoeken (en dus heel veel willen kunnen instellen en monitoren) dan kom je al snel bij de wat duurdere en breder uitgeruste borden uit.
Voor serieuze OC's en configuraties denk ik dat je nog steeds het beste af bent met een pricewatch: Asus Sabertooth Z77

iRacing Profiel

• Amanoo

Amanoo

Cᴀᴛs ᴀʀᴇ ɴɪᴄᴇ.

Topicstarter
Zoals gezegd is mijn budget waarschijnlijk zo rond de 100 euro. Tweaken en overklokken is ook een beetje tot zover het budget dit toestaat. Ik hoor wel meer goede dingen over Asrock tegenwoordig, dus misschien is dat een goed merk. De Pro-4M valt af omdat het een simpel Realtek geluidschipje heeft en geen PCI. Die Asus ligt ver buiten budget. Ik heb nog flink wat aandacht in research gestoken en ik overweeg de Asrock Z77 Extreme4. Is men het hier mee eens of zou er een reden zijn waarom die keuze beter kon?

Verwijderd

Je hoeft niet te luisteren, maar:

1) Volgende week komen Intel's nieuwe Haswell CPUs uit. Ik zou toch zeker even wachten, zodat je ten minste kunt *zien* wat je precies gaat missen als je nu een Ivy Bridge koopt. Bovendien komen er ook allemaal nieuwe moederborden bij (want nieuwe chipsets).

2) Vorige week kwam nVidia's nieuwe gtx780 uit. Gisteren kwam de gtx770 uit. Waarschijnlijk volgt de gtx760ti zeer binnenkort. Nogmaals, daar zou ik ook zeker even op wachten.

• Amanoo

Amanoo

Cᴀᴛs ᴀʀᴇ ɴɪᴄᴇ.

Topicstarter
Ok. überhaupt duurt het nog minstens 3 weken voor ik het kan betalen, dus dat wachten doe ik sowieso wel.

• kroegtijger
Amanoo schreef op vrijdag 31 mei 2013 @ 12:18:
Zoals gezegd is mijn budget waarschijnlijk zo rond de 100 euro. Tweaken en overklokken is ook een beetje tot zover het budget dit toestaat. Ik hoor wel meer goede dingen over Asrock tegenwoordig, dus misschien is dat een goed merk. De Pro-4M valt af omdat het een simpel Realtek geluidschipje heeft en geen PCI. Die Asus ligt ver buiten budget. Ik heb nog flink wat aandacht in research gestoken en ik overweeg de Asrock Z77 Extreme4. Is men het hier mee eens of zou er een reden zijn waarom die keuze beter kon?
Ik zou met een dergelijk krap budget toch dan maar even wachten als je van plan bent het goed aan te gaan pakken. Het probleem waar je tegenaan loopt is dat je nu dan geld gaat steken in iets wat eigenlijk niet echt super-geschikt is voor hetgeen wat je wilt (zeker niet onmogelijk en een leuke instapper, maar geen high-end) plus dat je naast het bord bij OCen je koeling goed in de gaten moet houden, wat over het algemeen betekend dat je toch wel wat moet investeren in ofwel een luchtgekoelde oplossing, of zelfs naar waterkoeling moet gaan kijken (eventueel ook op de GPU). De Asrock z77 Extreme 4 is voor een luchtgekoelde OC nog wel goed te doen, maar ga je naar het niveau van overclocken waarbij waterkoeling komt kijken, dan merk je dat de Asrock wat beperkt is mbt voltages aanpassen, temperatuur-monitoring en stabiliteit.
Wil je alleen wat extra performance eruit halen, maar niet tot aan de limieten gaan van wat mogelijk is, dan is een dergelijk Asrock-bordje prima. Alles valt of staat dus eigenlijk met het budget dat je nu en in de (nabije) toekomst ervoor over hebt. Hou er rekening mee dat naarmate je de limieten verder gaat opzoeken de kosten per % snelheidswinst exponentieel groeien. Een CPU van 100% naar 105% brengen kost je niet de wereld, maar van 150% van 155% is een enorme stap

iRacing Profiel

• kroegtijger
Verwijderd schreef op vrijdag 31 mei 2013 @ 13:07:
Je hoeft niet te luisteren, maar:

1) Volgende week komen Intel's nieuwe Haswell CPUs uit. Ik zou toch zeker even wachten, zodat je ten minste kunt *zien* wat je precies gaat missen als je nu een Ivy Bridge koopt. Bovendien komen er ook allemaal nieuwe moederborden bij (want nieuwe chipsets).

2) Vorige week kwam nVidia's nieuwe gtx780 uit. Gisteren kwam de gtx770 uit. Waarschijnlijk volgt de gtx760ti zeer binnenkort. Nogmaals, daar zou ik ook zeker even op wachten.
:Y dat ook, alhoewel de volgorde van de samenstelling van de build me ook een klein beetje ontgaat. Alle componenten zijn al min of meer gekozen, maar de plank waarop dat allemaal moet gaan komen is nog onbekend... :? Het lijk me juist logischer om met CPU te beginnen, dan het bord erbij te kiezen (immers weet je dan de socket) en op basis daarvan GPU, geheugen etc te gaan selecteren.

iRacing Profiel

• Amanoo

Amanoo

Cᴀᴛs ᴀʀᴇ ɴɪᴄᴇ.

Topicstarter
Koeling lijkt me geen probleem. Ik heb nog een Scythe Mugen 2 en een kitje om het op een socket 1155-bord te prikken. Ik zat nog niet echt te denken aan waterkoeling-niveau OC'ing, eigenlijk. Een overclock naar 5GHz of limieten opzoeken was ik ook weer niet van plan. Mijn idee was vooral in de richting van "een extra performance-boost is mooi meegenomen". Het gevoel dat ik bij jouw woorden krijg is dat in dat geval die Asrock dus best prima is. Ik ben immers niet echt bang voor een overclock, maar erg fanatiek ben ik ook weer niet.

[ Voor 9% gewijzigd door Amanoo op 31-05-2013 15:37 ]

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 00:41
@kroeg: het moederbord is slechts een plank waarop je alle onderdelen die het echte werk doen kunt verbinden.
Imo kies je voor een game pc eerst de videokaart, dan processor, dan mobo, geheugen en verder.

• gitaarwerk
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

mitsumark schreef op vrijdag 31 mei 2013 @ 18:18:
@kroeg: het moederbord is slechts een plank waarop je alle onderdelen die het echte werk doen kunt verbinden.
Imo kies je voor een game pc eerst de videokaart, dan processor, dan mobo, geheugen en verder.
Goed moederbord maakt of kraakt je pc wel vind ik. Over algemeen zijn de chipsets wel hetzelfde, maar meer day je andere onboard controllers niet van dermate lage kwaliteit zijn dat het niet lekker werkt.

Sabretooths zijn goede planken. Qua laag bugetten zijn gigabytes ook erg fijn. Misschien ook een optie?

Ontwikkelaar van NPM library Gleamy

• Amanoo

Amanoo

Cᴀᴛs ᴀʀᴇ ɴɪᴄᴇ.

Topicstarter
Ik lijk alleen wat weinig te kunnen vinden over Linux (Mint) support. Zelfs simpelweg gebruikers van Linux distro's vinden die Gigabyte borden rond mijn budget gebruiken lijken schaarser dan bij Asrock. Op zich heb ik niet iets tegen Gigabyte, maar ik wil niet er ineens tegen komen dat mijn hoofdzakelijke OS niet werkt. Ik heb het idee dat er enkelen zijn die een GA-Z77-D3H hebben, maar ik ben er wat onzeker over. Ik moet bekennen dat de info over Linux bij de Asrock maar marginaal beter is.

Waarschijnlijk zou de keuze tussen de GA-Z77-D3H en de Z77 Extreme4 zijn, als het tussen Asrock en Gigabyte gaat. Misschien de GA-Z77X-D3H, maar daarbij kan ik al helemaal niets over Linux support vinden.

[ Voor 16% gewijzigd door Amanoo op 31-05-2013 22:57 ]

• mitsumark
gitaarwerk schreef op vrijdag 31 mei 2013 @ 21:18:
[...]

Goed moederbord maakt of kraakt je pc wel vind ik. Over algemeen zijn de chipsets wel hetzelfde, maar meer day je andere onboard controllers niet van dermate lage kwaliteit zijn dat het niet lekker werkt.

Sabretooths zijn goede planken. Qua laag bugetten zijn gigabytes ook erg fijn. Misschien ook een optie?
Ik koop eigenlijk altijd het goedkoopste bord dat de features bevat die ik wil, werkt tot nu toe prima.
Je kunt natuurlijk 2x zoveel uitgeven, maar wat krijg je daar nu voor terug?

• kroegtijger
mitsumark schreef op vrijdag 31 mei 2013 @ 18:18:
Slechts?? Dat is een van de belangrijkste dingen!! Leuk, een snelle cpu en gpu maar als ze niet snel genoeg of onbetrouwbaar communiceren volledig waardeloos...

iRacing Profiel

• mitsumark
Niet snel genoeg of onbetrouwbaar communiceren? Heb je daar een voorbeeld bij?
(we hebben het hier niet over een militair apparaat dat zware modellen staat door te rekenen)

• kroegtijger
mitsumark schreef op zaterdag 01 juni 2013 @ 21:15:
Niet snel genoeg of onbetrouwbaar communiceren? Heb je daar een voorbeeld bij?
(we hebben het hier niet over een militair apparaat dat zware modellen staat door te rekenen)
Niet snel genoeg als in niet optimaal (wat betrekking heeft op het design van het moederbord; welke componenten worden waar precies geplaatst) en niet snel genoeg / onbetrouwbaar in de zin dat als er communicatie tussen 2 componenten plaats vindt, en er wordt ergens halverwege een signaal dat hoog had moeten zijn (een 1 dus) dat niet goed wordt opgepakt en als laag wordt geregistreerd (een 0) dit wordt gezien als het omvallen van een bitje. Op veel data-transport zit een checksum die dit moet verhelpen. Een reeks bits, normaal gesproken 8 (oftewel een byte) geeft binair bij elkaar opgeteld een bepaalde uitkomst, met ofwel een 1 ofwel een 0 als laatste getal. Dat wordt in de stop-bit gezet. Als die niet matched is er onderweg een bitje omgevallen, en wordt dat geprobeerd te herstellen door de overdracht nogmaals te doen. Niet efficient dus (traag). In een slechter geval vallen er 2 bits om, waardoor de uitkomst in de checksum nog steeds 1 of 0 is, zoals verwacht, maar er wel degelijk corruptie in de data komt. Dat maakt de boel onbetrouwbaar. Dit laatste probleem komt amper nog voor; dat betreft dan nog wel eens productie-foutjes, maar daar blijft het tegenwoordig wel bij. Het minder doordachte design is eerder een obstakel.

iRacing Profiel

• Amanoo

Amanoo

Cᴀᴛs ᴀʀᴇ ɴɪᴄᴇ.

Topicstarter
Dus het is mogelijk dat door de plaatsing van de componenten het moederbord relatief langzaam wordt... Hoe ernstig is dit en hoe erg het geval is dat op de moederborden die ik nu op het oog heb?

• Artimunor
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 30-09-2025
Amanoo schreef op donderdag 30 mei 2013 @ 20:20:
Valt die Asrock trouwens niet bij voorbaat af? Het heeft geen PCI slot en ik kan me niet voorstellen dat een simpel Realtek-chipje even goed presteert als een losse gluidskaart van 120 euro enkele jaren geleden deed. Ik wil wel mijn X-fi Fatal1ty hergebruiken of een waardige on-board vervanger hebben. Of is Realtek tegenwoordig sterk verbeterd tegenover Creative?
Je ziet dat vooral bij veel indie games de drivers van zulk soort kaarten nooit optimaal aangestuurd worden of zelfs foutief resulterend in veel crashes (soms hebben die games dan mogelijkheden om met software audio rendering op te starten) wat dat betreft is de mainstream realtek chip wel stabiel.

Zelf heb ik een externe Maudio 24/96 Firewire maar het ziet er naar uit dat als ik toch voor haswell ga ik firewire helemaal kan vergeten (en voor ivybridge mITX alleen een relatief duur bordje als deze het heeft:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel DH77DF€ 104,-€ 104,-

Ik vind je vraag wel interessant (is Realtek tegenwoordig sterk verbeterd tegenover Creative) met name omdat ik waarschijnlijk ook aangewezen ga zijn op een onboard kaart of een nieuwe externe wat vrij prijzig is (usb3 dan ipv firewire)
Als je een antwoord vind op je vraag hoor ik het graag.

• kroegtijger
Amanoo schreef op zondag 02 juni 2013 @ 23:29:
Dus het is mogelijk dat door de plaatsing van de componenten het moederbord relatief langzaam wordt... Hoe ernstig is dit en hoe erg het geval is dat op de moederborden die ik nu op het oog heb?
De verschillen zijn niet extreem groot, en met de wat grotere merken (asus, intel etc) zal je geen last ermee hebben. De relatief kleinere merken (en daarmee vaak ook goedkopere borden) hebben niet de budgetten om een grote development-afdeling op te zetten. Zeker met eerste generatie borden zoals bijvoorbeeld de Haswell-borden die nu uitkomen, zitten er nog wel eens onhandige opstellingen in die niet worden opgelost bij lancering. De verder doorontwikkelde modellen (zoals Ivy-bridge chipsets die al lange tijd op de markt zijn zoals de B75, of AM3+ chipsets zoals de 970) hebben die foutjes al vrijwel niet meer. In het geval van de borden die je op het oog hebt is dat dus niet een erg groot issue.
Het ging dan ook niet zozeer over je bewuste vraagstelling als wel om de stelling dat een moederbord geen interessant component is om in te investeren. Vergelijk het met een auto... Banden / wielophanging worden daar ook vaak gezien als rest-puntje terwijl het juist het onderdeel is dat de auto en het wegdek met elkaar verbindt. Zeer essentieel dat het goed gebeurt dus.

iRacing Profiel

Verwijderd

-Minimum : pricewatch: MSI Z77A-G43

-Zelfde mobo maar met SLI optie er bij : pricewatch: MSI Z77A-G45

-Met nog meer luxe en nog makkelijker/verd te OC'en : pricewatch: MSI Z77A-GD65

ik raad uit prijs/kwaliteit en gebruikservaring zeker MSI aan + je hebt dan nog eens military class 3 onderdelen.

Ikzelf heb de G45.

• mitsumark
Amanoo schreef op zondag 02 juni 2013 @ 23:29:
Doorgaans zijn de verschillen niet zo groot en over het algemeen zelfs verwaarloosbaar.
De moederborden die wel 'duidelijk' beter scoren kosten dusdanig meer dat je dat prijsverschil veel beter in andere componenten kunt steken.

Tests van de Ivy Bridge generatie:
http://nl.hardware.info/r...en-getest-voor-ivy-bridge

Tests van de Haswell generatie:
http://nl.hardware.info/r...-26x-z87-4x-h87-en-3x-b85

Je kunt dus ook niet zeggen dat een bepaald merk het beter doet dan een ander.

Nogmaals, de videokaart en processor doen het meeste werk, daar kun je het best je geld aan uitgeven.

[ Voor 7% gewijzigd door mitsumark op 04-06-2013 18:50 ]

• Artimunor
mitsumark schreef op dinsdag 04 juni 2013 @ 18:19:
[...]

Doorgaans zijn de verschillen niet zo groot en over het algemeen zelfs verwaarloosbaar.
De moederborden die wel 'duidelijk' beter scoren kosten dusdanig meer dat je dat prijsverschil veel beter in andere componenten kunt steken.

Tests van de Ivy Bridge generatie:
http://nl.hardware.info/r...en-getest-voor-ivy-bridge

Tests van de Haswell generatie:
http://nl.hardware.info/r...-26x-z87-4x-h87-en-3x-b85

Je kunt dus ook niet zeggen dat een bepaald merk het beter doet dan een ander.

Nogmaals, de videokaart en processor doen het meeste werk, daar kun je het best je geld aan uitgeven.
Dat is wel heel kort door de bocht, je hebt wel garantie, maar je ziet bij bepaalde series van ASRock toch veel vaker mensen klagen over kapotte onderdelen in user-reviews van producten (b.v. hier op tweakers)

Dan hebben we het nog niet eens over hoe er soms op kosten bespaard wordt door slaaf kinderen met een mitrailleur mijnen in te dwingen in bepaalde Afrikaanse landen.

Bedrijven die hier niet (lees minimaal of zo min mogelijk, het schijnt onmogelijk te zijn om chips te produceren zonder mensenrechten te schenden volgens de makers van fairphone) aan meewerken lijken duurder zonder directe meerwaarde, maar kijk niet raar op als er spatjes bloed aan je condensators kleven na het unboxen.

• mitsumark
Welke series van asrock zijn relatief meer klachten over dan moederborden van andere merken?
Aangezien we ontzettend veel asrocks hebben aanbevolen de afgelopen 2 jaar, zijn daar 'via tweakers' relatief veel van verkocht, dus dan kan het zijn dat je daar ook meer klachten van tegenkomt dan van merken waarvan minder verkocht wordt (ook al kan ik die klachten zo 1,2,3 niet vinden).

Je 2e en 3e alinea zijn volledig suggestief.
Ja, de foxconn medewerkers sprongen van het dak, maar denk je dat de medewerkers van dure moederborden het veel beter hebben dan de medewerkers van goedkopere borden?
Zo heel veel verschil zit er overigens niet tussen de merken onderling (als je bordjes vergelijkt met dezelfde features).
Grote prijsverschillen zie je (ook) binnen 1 merk, voornamelijk veroorzaakt door meer features (en wellicht ook de engineer die meer tijd heeft besteed aan het design), maar dat heeft niks met de situatie van de productie medewerkers te maken.
Het zijn geen blood diamonds...

Back ontopic.
Ik gok dat de TS voornamelijk gaat gamen gezien de gtx670, en voor die benchmarks maakt het al helemaal weinig uit wat voor mobo je pakt.
http://anandtech.com/show...riented-orange-overkill/9

Liever een mobo van 100 euro met een gtx770 dan een mobo van 150 euro met een gtx670.

[ Voor 14% gewijzigd door mitsumark op 05-06-2013 00:09 ]

• Artimunor
mitsumark schreef op dinsdag 04 juni 2013 @ 23:59:
Sorry dat ik je moet wakker schudden uit je droom, maar google maar is op African Mines Children, zorg wel dat je eerst gegeten hebt, dat gebeurt anders wss niet meer.

Er is wel degelijk verschil per producent, zelfs per mining corporation, echter dat is moeilijk te achterhalen, maar doe niet net alsof het allemaal hetzelfde is.

• kroegtijger
mitsumark schreef op dinsdag 04 juni 2013 @ 23:59:
Welke series van asrock zijn relatief meer klachten over dan moederborden van andere merken?
Aangezien we ontzettend veel asrocks hebben aanbevolen de afgelopen 2 jaar, zijn daar 'via tweakers' relatief veel van verkocht, dus dan kan het zijn dat je daar ook meer klachten van tegenkomt dan van merken waarvan minder verkocht wordt (ook al kan ik die klachten zo 1,2,3 niet vinden).
Asrock is weer precies net niet zo'n heel goed voorbeeld, daar dat een beetje een uitzonderings-merk is. Asrock is namelijk van oorsprong een afsplitsing van Asus (wat je o.a. in het logo nog terug ziet). Daarnaast geldt dat de huidige chipsets (dus de B75, z77 of op AMD-platform de 790, 970, 990 etc) al heel ver door ontwikkeld zijn, waardoor je dus relatief minder klachten zult kennen.
Je 2e en 3e alinea zijn volledig suggestief.
Ja, de foxconn medewerkers sprongen van het dak, maar denk je dat de medewerkers van dure moederborden het veel beter hebben dan de medewerkers van goedkopere borden?
Zo heel veel verschil zit er overigens niet tussen de merken onderling (als je bordjes vergelijkt met dezelfde features).
Het gaat dan ook niet over de fabrikant van de borden, maar de fabrikanten van de componenten en met name waar die hun grondstoffen vandaan halen. Essentiele grondstoffen als tin, silicium maar ook bijvoorbeeld goud wordt vaak onder erbarmelijke omstandigheden voor werknemers gewonnen. Met name bij de prijs-vechters schijnt dit nog wel eens toegepast te worden.
Grote prijsverschillen zie je (ook) binnen 1 merk, voornamelijk veroorzaakt door meer features (en wellicht ook de engineer die meer tijd heeft besteed aan het design), maar dat heeft niks met de situatie van de productie medewerkers te maken.
Dat is het dus precies juist wel; daar zit het probleem in. Dat het niet het volledige prijs-verschil verklaart klopt ook en je geeft zelf al aan dat het o.a. in het design zit.
Back ontopic.
Ik gok dat de TS voornamelijk gaat gamen gezien de gtx670, en voor die benchmarks maakt het al helemaal weinig uit wat voor mobo je pakt.
http://anandtech.com/show...riented-orange-overkill/9

Liever een mobo van 100 euro met een gtx770 dan een mobo van 150 euro met een gtx670.
Waarom "of" ?? op een dergelijke build zou ik dus die 50 tientjes meer graag uitgeven (zeker bij overclocking waar betrouwbaarheid / stabiliteit juist een issue is).

iRacing Profiel

• mitsumark
We gaan offotpic, maar de TS heeft zn antwoord al neem ik aan.

Toon eens aan dat de prijsvechters' medewerkers onder erbarmelijke omstandigheden werken en de medewerkers van de 'dure' moederborden niet, het is nog steeds heel erg suggestief...
(en dus zeker zolang we het niet weten voor alle merken hetzelfde, absoluut geen punt om hiervoor een duur moederbord te kopen)
Nogmaals, onderling verschillen de merken niet eens zoveel in prijs (mits je gelijkwaardige bordjes vergelijk).

Het verschil in overklokken tussen een 'goedkoop' bord en een 'duur' bord is vaak maar 100-200MHz, nog steeds het prijsverschil niet waard (daar je het 'niet' terug gaat zien in performance, zeker niet als we het over games hebben).
De meeste mensen zijn budget gelimiteerd, dan kun je zeggen neem het dure moederbord én de 770, maar dan zeg ik op mijn beurt weer: neem het goedkope moederbord en 2x 7870XT (en zo kunnen we door blijven gaan).
De TS heeft overigens al aangegeven dat hij eigenlijk 'maar' 100 euro heeft voor een moederbord, als hij dan een moederbord gaat nemen van 150 zal er nog 'maar' 250 overblijven voor de videokaart, en dat gaat hij zeker in game prestaties terugzien.

Sterker nog, in de link die ik eerder gaf doen de dure asus bordjes het helemaal niet zo best...
http://nl.hardware.info/r...oor-ivy-bridge-benchmarks

[ Voor 9% gewijzigd door mitsumark op 05-06-2013 17:52 ]

• Amanoo

Amanoo

Cᴀᴛs ᴀʀᴇ ɴɪᴄᴇ.

Topicstarter
Ik denk dat ik inderdaad al redelijk mijn antwoord heb. Waarschijnlijk ga ik voor een van de iets minder dure moederborden (zeker niet onwaarschijk toch die Asrock). Ik ben niet geïnteresseerd in serieus overclocken van het niveau dat er een waterkoeling aan te pas moet komen, maar meer een beetje voor de leuk. Dat beetje betere overclocken offer ik liever op voor beduidend hogere grafische prestaties. Gezien ik niet een 1000 euro budget heb of zo moet ik duidelijk concessies doen en het is me nu wat duidelijker hoeveel concessies ik op welk punt kan maken.

[ Voor 28% gewijzigd door Amanoo op 07-06-2013 01:50 ]

• kroegtijger
Amanoo schreef op vrijdag 07 juni 2013 @ 01:48:
Ik denk dat ik inderdaad al redelijk mijn antwoord heb. Waarschijnlijk ga ik voor een van de iets minder dure moederborden (zeker niet onwaarschijk toch die Asrock). Ik ben niet geïnteresseerd in serieus overclocken van het niveau dat er een waterkoeling aan te pas moet komen, maar meer een beetje voor de leuk. Dat beetje betere overclocken offer ik liever op voor beduidend hogere grafische prestaties. Gezien ik niet een 1000 euro budget heb of zo moet ik duidelijk concessies doen en het is me nu wat duidelijker hoeveel concessies ik op welk punt kan maken.
Met die argumenten kan ik je zeker geen ongelijk geven om die keuze te maken :) Overclocken is best leuk, maar hoe verder je gaat, hoe duurder het wordt en hoe kleiner de performance-winst wordt.

iRacing Profiel

Pagina: 1