Hallo iedereen ik heb laatst een cm eisberg prestige 240l aangeschaft en ik vroeg me af of ik het stikstof in kan gieten zo niet wat gebeurt er dan met de koeler?
Niels
Niels
[ Voor 10% gewijzigd door franssie op 30-05-2013 19:26 ]
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Verwijderd
Niet als je het fatsoenlijk gebruikt ;-).Verwijderd schreef op donderdag 30 mei 2013 @ 19:31:
Je weet toch wat vloeibare stikstof doet? Het maakt vooral veel kapot.
Verwijderd
Nee okee, maar als je het in een self-contained waterkoeling gooit dan doet het dat welwesjuhdabomb schreef op donderdag 30 mei 2013 @ 19:35:
[...]
Niet als je het fatsoenlijk gebruikt ;-).
Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.
[ Voor 15% gewijzigd door InFamous op 30-05-2013 21:25 ]
Formerly known as Ragdoll
Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.
4600Wp Z - 4800Wp W - 4800Wp O | SH4.0RS | SH5.0RS | SBR192 accu| Easee Charge Lite | Corsa-e 50kWh | Mercedes EQA 250+ 70kWh | Homey Pro
Are you sure? Als je stikstof in een pet fles gooit en neerzet klapt dat ding toch aardig uit mekaar.Fordox schreef op donderdag 30 mei 2013 @ 21:35:
meh geen boom, maar een implosieveel leuker als je het mij vraagt.
Dus dat spul zet uit op kamer temperatuur en zal in een afgesloten vat of fles toch aardig boom zeggen.Stikstof is een scheikundig element met symbool N en atoomnummer 7. Stikstof is een niet-metaal uit de stikstofgroep (groep Va). Losse atomen van dit element zijn zeer reactief en verbinden zich direct met andere stikstofatomen. Hierbij wordt meestal distikstof gevormd (N2 of moleculaire stikstof), wat de gangbare verschijningsvorm van stikstof is. Op kamertemperatuur verkeert N2 in gasvorm.
Verwijderd
Beide opties zijn mogelijk, als je stikstof in een afgesloten container wilt bewaren, dan kan de druk gigantisch oplopen en bestaat er kans op een explosie.InFamous schreef op donderdag 30 mei 2013 @ 21:41:
[...]
Are you sure? Als je stikstof in een pet fles gooit en neerzet klapt dat ding toch aardig uit mekaar.
Dit heb ik namelijk al eens gedaan
Vloeibarestikstof veranderd in gas, hierbij word het volume vergroot.
[...]
Dus dat spul zet uit op kamer temperatuur en zal in een afgesloten vat of fles toch aardig boom zeggen.
Dat klopt inderdaad, het ging in dit geval in het opslaan van stikstof. Mooi voorbeeld van wat jij net noemt,Verwijderd schreef op donderdag 30 mei 2013 @ 21:48:
[...]
Beide opties zijn mogelijk, als je stikstof in een afgesloten container wilt bewaren, dan kan de druk gigantisch oplopen en bestaat er kans op een explosie.
Een implosie is mogelijk als je een holle container koelt met stikstof van buitenaf. De temperatuur daalt dan in de container en gassen zoals waterdamp en zuurstof en stikstof zullen condenseren waardoor de luchtdruk afneemt en er een kans op implosie bestaat (als de container van glas is bijvoorbeeld)
Koelkast achtig systeem bestaat al genaamd phase-changeSpanky79 schreef op donderdag 30 mei 2013 @ 21:57:
Volgens mij is het principe ook nogal anders. Bij waterkoeling wil je met name de warmte vervoern van de warme delen naar een radiator die de warmte aan de lucht afgeeft. Voor een dergelijk principe is niet de temperatuur van de koelvloeistof van belang, maar de snelheid en hoeveelheid warmte die je ermee kan afvoeren. Het voordeel van water is dat het veel warmte kan vasthouden en daarmee kan afvoeren, geleiding is minder fantastisch, maar daarom heb je dan een radiator met goede fans etc.
Vloeibare stikstof is al behoorlijk koud en zou dus warmte opnemen en gaan verdampen, of je krijg hoge drukken. Een gesloten systeem met vloeibare stikstof zal tegen enorme druk bestand oeten zijn, maar stel dat dit lukt, dan werkt het niet veel beter dan water. Ik weet niet wat de warmtecoefficient is van stikstof, maar lans is groot dat je er minder warmte mee afvoert dan met water. Verder is een systeem met verdampen pas echt nuttig als je en kringloop maakt, dan kom je uit op en koelkast achtig-systeem.
Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz
Dit topic is gesloten.
Apple iPhone 16e LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq