Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arens77
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 05-09 19:45
Hallo iedereen ik heb laatst een cm eisberg prestige 240l aangeschaft en ik vroeg me af of ik het stikstof in kan gieten zo niet wat gebeurt er dan met de koeler?

Niels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zynex
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 10-09 19:58
Is deze vraag serieus? Je wilt stikstof in een (standaard all in one) waterkoeling setup doen? Dat gaat dus nooit werken. De koeler is daar absoluut niet voor gemaakt en stikstof verdampt. Vandaar dat je het constant bij moet vullen. Dat zou in zo'n setup überhaupt al onmogelijk zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15:44

franssie

Save the albatross

Nu ben ik geen overklokker, maar ergens vloeibare stikstof ingieten ... maak je wel een video?

Wikipedia: Distikstof ook even lezen, interessant spul maar zou ik niet vloeibaar in mijn computer willen hebben. Kan leuk zijn om tijdelijk extreem te koelen door gecontroleerd een kleine hoeveelheid per tijd te laten verdampen.
Veel materialen worden broos bij lage temperaturen (buigen of barsten immers, en wat koud is wordt vaak minder buigzaam).
Zo maar een gedachtenspinsel: Wil je goed koelen dan zou ik eerder een tweedehands compressor camping koelkastje kopen en de verdamper (het ding in de binnenkant wat koud wordt) op de een of andere manier met de radiator van je waterkoelsysteem verbinden of in je vloeistoftank hangen. Die verdamper kan makkelijk onder de nul graden dus gebruik dan geen water, maar iets wat niet bevriest.

Ik heb laatst zo'n koelkastje voor EUR 20 gekocht, wordt snel koud en de verdamper is een flinke reep chocolade - ik heb 'm echter gewoon voor bier in gebruik in de tuin, voor die drie dagen zomer per jaar.

[ Voor 10% gewijzigd door franssie op 30-05-2013 19:26 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zynex
  • Laatst online: 10-09 19:58
Het werkt wel voor tijdelijk extreem overclocken, maar dan heb je dit soort producten nodig:
http://kingpincooling.com/products/

Als blijvende oplossing dus onmogelijk en al helemaal niet in een gesloten circuit. Arens had dit toch wel moeten weten en anders lijkt het me helemaal niet handig om met dit soort dingen aan de slag te gaan. Tevens is het nog aardig duur aangezien je het in redelijk grote flessen moet kopen en zelfs in die flessen verdampt het langzaam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je kan proberen om je radiator in een emmer vloeibare stikstof te doen :P Maar even serieus, nee dit kan natuurlijk niet. Je weet toch wat vloeibare stikstof doet? Het maakt vooral veel kapot. En op je PC heb je er in de praktijk minder dan niets aan. Blijf maar lekker bij waterkoeling ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesjuhdabomb
  • Laatst online: 10-09 22:15
Verwijderd schreef op donderdag 30 mei 2013 @ 19:31:
Je weet toch wat vloeibare stikstof doet? Het maakt vooral veel kapot.
Niet als je het fatsoenlijk gebruikt ;-).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

wesjuhdabomb schreef op donderdag 30 mei 2013 @ 19:35:
[...]

Niet als je het fatsoenlijk gebruikt ;-).
Nee okee, maar als je het in een self-contained waterkoeling gooit dan doet het dat wel ;) er is een reden dat er droogijs-geweren zijn om dingen te slopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• modernization
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 29-09-2024
Vloeibare stikstof blijft niet vloeibaar maar verdampt, volume wordt 700x zo groot. Als je dit gesloten afsluit kan je een mooie klap verwachten.

Volgend puntje is condens, als je niet goed isoleert trekt het teveel vocht aan en sloop je je elektronica.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 11:49

Fordox

00101010

ik verwacht dat door de kou je buizen gaan scheuren en/of inklappen. vloeibaar stikstof is gewoon onmogelijk om te gebruiken voor langer dan een dag, je meot constant bijvullen. dat kan wel als je telkens maar een halve minuut slaapt. maar dat lijkt me een vervelende ritme :P

Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Denk niet dat je hier een serieus antwoord op gaat krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InFamous
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 17:44

InFamous

excommunicado

Nee dat kan niet, daarnaast heb je beperkte kennis van computers en beperkte kennis van stikstof.

Blijf hier dan ook heeeeel ver van uit de buurt!!

Stikstof is gevaarlijk als je niet weet hoe je hier mee om moet gaan, dat spul is -197 graden celsius.
Ga eerst maar is naar je scheikunde leraar en vraag hem de uitleg en toepassing van vloeibaar naar gas. Als je dit onder de knie hebt, ga dan vooral jezelf verder inlezen in het overklokken van computers.

Daarnaast is stikstof niet op iedere hoek van de straat beschikbaar. Je moet een speciale tank hebben om het op te slaan, afsluiten betekend immers boom.

[ Voor 15% gewijzigd door InFamous op 30-05-2013 21:25 ]

Formerly known as Ragdoll

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 11:49

Fordox

00101010

meh geen boom, maar een implosie :P veel leuker als je het mij vraagt.

Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gamer
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 05:43

Gamer

mobile

YouTube: ln2@ gamer's place

Van een paar jaar geleden, 360 liter ln²...

4600Wp Z - 4800Wp W - 4800Wp O | SH4.0RS | SH5.0RS | SBR192 accu| Easee Charge Lite | Corsa-e 50kWh | Mercedes EQA 250+ 70kWh | Homey Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InFamous

InFamous

excommunicado

Fordox schreef op donderdag 30 mei 2013 @ 21:35:
meh geen boom, maar een implosie :P veel leuker als je het mij vraagt.
Are you sure? Als je stikstof in een pet fles gooit en neerzet klapt dat ding toch aardig uit mekaar.
Dit heb ik namelijk al eens gedaan

Vloeibarestikstof veranderd in gas, hierbij word het volume vergroot.
Stikstof is een scheikundig element met symbool N en atoomnummer 7. Stikstof is een niet-metaal uit de stikstofgroep (groep Va). Losse atomen van dit element zijn zeer reactief en verbinden zich direct met andere stikstofatomen. Hierbij wordt meestal distikstof gevormd (N2 of moleculaire stikstof), wat de gangbare verschijningsvorm van stikstof is. Op kamertemperatuur verkeert N2 in gasvorm.
Dus dat spul zet uit op kamer temperatuur en zal in een afgesloten vat of fles toch aardig boom zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

InFamous schreef op donderdag 30 mei 2013 @ 21:41:
[...]

Are you sure? Als je stikstof in een pet fles gooit en neerzet klapt dat ding toch aardig uit mekaar.
Dit heb ik namelijk al eens gedaan

Vloeibarestikstof veranderd in gas, hierbij word het volume vergroot.

[...]

Dus dat spul zet uit op kamer temperatuur en zal in een afgesloten vat of fles toch aardig boom zeggen.
Beide opties zijn mogelijk, als je stikstof in een afgesloten container wilt bewaren, dan kan de druk gigantisch oplopen en bestaat er kans op een explosie.

Een implosie is mogelijk als je een holle container koelt met stikstof van buitenaf. De temperatuur daalt dan in de container en gassen zoals waterdamp en zuurstof en stikstof zullen condenseren waardoor de luchtdruk afneemt en er een kans op implosie bestaat (als de container van glas is bijvoorbeeld)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InFamous

InFamous

excommunicado

Verwijderd schreef op donderdag 30 mei 2013 @ 21:48:
[...]

Beide opties zijn mogelijk, als je stikstof in een afgesloten container wilt bewaren, dan kan de druk gigantisch oplopen en bestaat er kans op een explosie.

Een implosie is mogelijk als je een holle container koelt met stikstof van buitenaf. De temperatuur daalt dan in de container en gassen zoals waterdamp en zuurstof en stikstof zullen condenseren waardoor de luchtdruk afneemt en er een kans op implosie bestaat (als de container van glas is bijvoorbeeld)
Dat klopt inderdaad, het ging in dit geval in het opslaan van stikstof. Mooi voorbeeld van wat jij net noemt,
Neem een cola blikje, flinke gas pit en een bak ijs water. Verhit het blikje lekker lang en flikker hem daarna meteen in het ijs, resltaat het lege blikje implodeerd meteen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spanky79
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 08-08 14:23
Volgens mij is het principe ook nogal anders. Bij waterkoeling wil je met name de warmte vervoern van de warme delen naar een radiator die de warmte aan de lucht afgeeft. Voor een dergelijk principe is niet de temperatuur van de koelvloeistof van belang, maar de snelheid en hoeveelheid warmte die je ermee kan afvoeren. Het voordeel van water is dat het veel warmte kan vasthouden en daarmee kan afvoeren, geleiding is minder fantastisch, maar daarom heb je dan een radiator met goede fans etc.

Vloeibare stikstof is al behoorlijk koud en zou dus warmte opnemen en gaan verdampen, of je krijg hoge drukken. Een gesloten systeem met vloeibare stikstof zal tegen enorme druk bestand oeten zijn, maar stel dat dit lukt, dan werkt het niet veel beter dan water. Ik weet niet wat de warmtecoefficient is van stikstof, maar lans is groot dat je er minder warmte mee afvoert dan met water. Verder is een systeem met verdampen pas echt nuttig als je en kringloop maakt, dan kom je uit op en koelkast achtig-systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InFamous

InFamous

excommunicado

Spanky79 schreef op donderdag 30 mei 2013 @ 21:57:
Volgens mij is het principe ook nogal anders. Bij waterkoeling wil je met name de warmte vervoern van de warme delen naar een radiator die de warmte aan de lucht afgeeft. Voor een dergelijk principe is niet de temperatuur van de koelvloeistof van belang, maar de snelheid en hoeveelheid warmte die je ermee kan afvoeren. Het voordeel van water is dat het veel warmte kan vasthouden en daarmee kan afvoeren, geleiding is minder fantastisch, maar daarom heb je dan een radiator met goede fans etc.

Vloeibare stikstof is al behoorlijk koud en zou dus warmte opnemen en gaan verdampen, of je krijg hoge drukken. Een gesloten systeem met vloeibare stikstof zal tegen enorme druk bestand oeten zijn, maar stel dat dit lukt, dan werkt het niet veel beter dan water. Ik weet niet wat de warmtecoefficient is van stikstof, maar lans is groot dat je er minder warmte mee afvoert dan met water. Verder is een systeem met verdampen pas echt nuttig als je en kringloop maakt, dan kom je uit op en koelkast achtig-systeem.
Koelkast achtig systeem bestaat al genaamd phase-change

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nedernakker
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16-11-2024
Je antwoord is al in meerdere opzichten gegeven. Naast dat je met enige inzet en onderzoek het antwoord op google ook wel had kunnen vinden.

deze gaat dus op slot.

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.