Spiegeltje, spiegeltje aan de wand, wie heeft de mooiste telefoon van het land?
Ervan uitgaande dat de schijven bij de aankoop als in de NAS aanwezig waren uiteraard.
My flight statistics: (449.638km in 124 flights) Next trips: Estonia, Latvia, Lithuania
Kun je die harddisk wel zomaar in een andere NAS zetten en weer uitlezen? Wil die andere NAS hem niet gewoon eerst formatteren? Wat voor bestandssysteem is het, kun je dat wel gewoon uitlezen zonder het OS op die Cloudstation NAS?
Pas als je daar zeker van bent heeft hem zin om erover te beginnen tegen Bol.com.
Zoals ik al zei, was de data niet te back-uppen zonder de HardDisk eruit te halen en apparaat uitelkaar te schroeven. Echter vervalt dan wel mijn garantie en krijg ik geen geld terug...Tyson schreef op donderdag 30 mei 2013 @ 19:07:
Heeft bol.com die NAS zelf nog wel in bezit? Want volgens mij sturen die de handel alleen terug naar de leverancier (ter reparatie). Als deze defect blijkt te zijn dan zal de leverancier die intern wel recyclen. Ik denk niet dat je die ooit nog terug gaat zien. Op zich niet erg, je krijgt het aankoopbedrag terug. Die back-up had je voor retournering moeten maken, vaak wordt dit ook expliciet vermeld.
Ervan uitgaande dat de schijven bij de aankoop als in de NAS aanwezig waren uiteraard.
Bovendien heb ik expres 3x aangegeven op de formulieren dat er geen back-up gemaakt is, dat ik apparaat terug wil en die formulieren erbij in doos gedaan.
[ Voor 9% gewijzigd door timmie1 op 30-05-2013 19:13 ]
Ik heb thuis geen mogelijkheden om gegevens meer dan 100GB op te slaan. Daarom kocht ik ook die NAS.Admiral Freebee schreef op donderdag 30 mei 2013 @ 19:12:
Wat danielkraak wil zeggen is dat je gegevens nooit op maar één plek mogen staan. Wat als de harde schijf zelf defect was geweest?
Cloudopslag van ongeveer 1TB is erg prijzig.
Volgens mij heb je geen recht om zowel het defecte product als je aankoopbedrag terug te krijgen. Zaken als data op disks en dergelijke vallen altijd buiten garantie-bepalingen. Daar moet je zelf voor zorgen dat het goed zit (door middel van frequente backups)l.
|| Vierkant voor Wiskunde ||
Ik heb naar Bol gebeld, die zeiden dat ik het met de reparateur moest regelen(ze stuurden me door naar het bedrijf waarnaar ik het heb opgestuurd. Dat bedrijf kan ik morgenochtend helaas weer bereiken.Rannasha schreef op donderdag 30 mei 2013 @ 19:15:
Heb je uberhaubt al nagevraagd bij Bol / de reparateur?
Volgens mij heb je geen recht om zowel het defecte product als je aankoopbedrag terug te krijgen. Zaken als data op disks en dergelijke vallen altijd buiten garantie-bepalingen. Daar moet je zelf voor zorgen dat het goed zit (door middel van frequente backups)l.
Volgens de medewerker van Bol.com moet het opzich wel mogelijk zijn, mits het apparaat echt onherstelbaar verklaard is.
Kijk eens in de Pricewatch. Externe HDD ruimte kost praktisch niets en is altijd handig om de foto's van je eerstgeborene van een extra backup te voorzien.timmie1 schreef op donderdag 30 mei 2013 @ 19:15:
[...]
Ik heb thuis geen mogelijkheden om gegevens meer dan 100GB op te slaan. Daarom kocht ik ook die NAS.
Cloudopslag van ongeveer 1TB is erg prijzig.
Yar har, wind in your back, lads, wherever you go!
Daar dus even op wachten. Sommige bedrijven willen nog wel eens behulpzaam zijntimmie1 schreef op donderdag 30 mei 2013 @ 19:18:
[...]
Ik heb naar Bol gebeld, die zeiden dat ik het met de reparateur moest regelen(ze stuurden me door naar het bedrijf waarnaar ik het heb opgestuurd. Dat bedrijf kan ik morgenochtend helaas weer bereiken.
Volgens de medewerker van Bol.com moet het opzich wel mogelijk zijn, mits het apparaat echt onherstelbaar verklaard is.
Sowieso zal het apparaat niet dit weekend weggegooid worden, dus het weekend wachten kan geen kwaad.
|| Vierkant voor Wiskunde ||
Ik heb al 2 externe HDD's allebei van 1TB. Die werkten echter zo slecht (gingen allebei na paar keer data wegschrijven ineens kapot?) dat ik die data juist op de NAS heb moeten zetten om het niet kwijt te zijn. -.-The Zep Man schreef op donderdag 30 mei 2013 @ 19:20:
[...]
Kijk eens in de Pricewatch. Externe HDD ruimte kost praktisch niets en is altijd handig om de foto's van je eerstgeborene van een extra backup te voorzien.
Nu nog een derde gekocht die de laatste paar weken naast de NAS werkte, om data van die andere 2 op te vangen.
Kinderfoto's staan gelukkig op een andere oude HDD en ook nog op papier dus dat is het nog niet.
Niet ontbinden (en dus ook je NAS terug) is een optie, maar dan zit je zonder geld. Persoonlijk zijn de kosten van een nieuwe NAS mij het wel waard als het alternatief is dat ik al mijn data verlies.
Maar je bent hier wel overgeleverd aan de coulance van bol, aangezien je al ontbonden hebt en het blijkbaar lastig wordt om je spullen nog terug te halen.
Ik verstuur het naar de reparatie met de gedachte dat het gerepareerd wordt of anders (zeker in dit geval waarbij ik duidelijk heb aangegeven was dat ik geen bck-up maken kon) een keuze kan maken of ik het terug wil of de aankoopprijs.
Harddisk was goed, Het werkelijke systeem deugde niet. Ze zeggen dat ze niet aanprakelijk zijn voor dataverlies omdat de reparatiedienst ze bij de werkzaamheden/reparatie worden geformatteerd omdat de reparatie dat vereisd, maar data is in dit geval niet verloren gegaan...
En een backup is een kopie van het origineel, niet het origineel verplaatsen, les voor de volgende keer
Hoe kan ik een kopie van het origineel maken als ik niet bij het orginieel kan zonder het te verplaatsen?Kenzi schreef op donderdag 30 mei 2013 @ 21:34:
Data is niet verloren gegaan dus de reparatiedienst heeft de data nog? Wellicht dat je misschien kan vragen of ze (misschien tegen een vergoeding) de data kunnen toezenden. Je bent echt afhankelijk van coulance want data valt niet onder de garantie.
En een backup is een kopie van het origineel, niet het origineel verplaatsen, les voor de volgende keer
Men bedoelt ook niet een backup maken op het moment dat de NAS defect is geraakt, maar bij voorbaat al. Als je van de betreffende data geen backup[ hebt gemaakt, want blijkbaar staat of stond de orgignele data op de betreffende NAS, dan mag je er bijna vanuit gaan dat de data niet echt belangrijk was?timmie1 schreef op donderdag 30 mei 2013 @ 22:42:
Hij kan juist niks meer doen over het netwerk, dat is het juist. Het NAS-gedeelte doet het niet meer, de harde schijf zelf wel. Dus als ik de harde schijf eruit heb kan ik hem aan een adapter doen of ergens anders indoen, maar de NAS compleet (hele apparaat) zoals hij moet werken, doet het niet.
Was of is de data wel belangrijk, dan was het verstandig geweest bijvoorbaat een copy op een Pc, laptop, externe hardeschijf of een tweede NAS te hebben staan.
Wat betreft het verzenden van een apparaat met een opslagcapaciteit voor reparatie, mag je er bij vorbaat er van uit gaan dat de betreffende data als verloren beschouwd mag worden, tenzij je heel goede afspraken maakt met de leverancier of reparateur voordat er tot reparartie of vervanging over gegaan wordt.Zoals eerder opgemerkt dat valt nooit onder de garantie tenzij vooraf hier afspraken over gemaakt zijn.
Het enige wat je nu kunt doen is contact opnemen met de reparateur en kijken of de betreffende hardeschijf nog beschikbaar is en/of zij de data naar jou kunnen verzenden. Let wel, men kan hier een extra vergoeding voor vragen.
De NAS terug krijgen zal er hoogstwaarschijnlijk niet in zitten tenzij je het aankoop bedrag niet retour wilt.
Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/
Ik kon niet bij voorbaat bij de gegevens omdat hij gelijk uit de doos niet werkte!_Dune_ schreef op zaterdag 01 juni 2013 @ 19:56:
[...]
Men bedoelt ook niet een backup maken op het moment dat de NAS defect is geraakt, maar bij voorbaat al. Als je van de betreffende data geen backup[ hebt gemaakt, want blijkbaar staat of stond de orgignele data op de betreffende NAS, dan mag je er bijna vanuit gaan dat de data niet echt belangrijk was?
Was of is de data wel belangrijk, dan was het verstandig geweest bijvoorbaat een copy op een Pc, laptop, externe hardeschijf of een tweede NAS te hebben staan.
Wat betreft het verzenden van een apparaat met een opslagcapaciteit voor reparatie, mag je er bij vorbaat er van uit gaan dat de betreffende data als verloren beschouwd mag worden, tenzij je heel goede afspraken maakt met de leverancier of reparateur voordat er tot reparartie of vervanging over gegaan wordt.Zoals eerder opgemerkt dat valt nooit onder de garantie tenzij vooraf hier afspraken over gemaakt zijn.
Het enige wat je nu kunt doen is contact opnemen met de reparateur en kijken of de betreffende hardeschijf nog beschikbaar is en/of zij de data naar jou kunnen verzenden. Let wel, men kan hier een extra vergoeding voor vragen.
De NAS terug krijgen zal er hoogstwaarschijnlijk niet in zitten tenzij je het aankoop bedrag niet retour wilt.
Nadat ik er een boel data op geladen heb, kon ik opeens niet inloggen. Dat was al gelijk het einde van mijn NAS!
Neen, het is het een of het ander. Anders heb jij zowel je geld als het apparaat in bezit en dat kan niet de bedoeling zijn natuurlijk.timmie1 schreef op donderdag 30 mei 2013 @ 19:02:
Kan ik überhaupt een apparaat dat onherstelbaar is verklaard en waarvoor ik geld terugkrijg terugkrijgen?
Als je de files wilt backuppen zul je 't ding terug moeten vragen, maar dan krijg je geen geld terug.
Mischien kun je 't ding terugvragen, de files backuppen en 'm dan weer opsturen?
All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.
Heb je dan gelijk de data weggegooid dan op het moment dat je het op je NAS hebt gezet? Dus zoals al eerder aangegeven geen backup = geen belangrijke gegevens.timmie1 schreef op zaterdag 01 juni 2013 @ 23:42:
[...]
Ik kon niet bij voorbaat bij de gegevens omdat hij gelijk uit de doos niet werkte!
Nadat ik er een boel data op geladen heb, kon ik opeens niet inloggen. Dat was al gelijk het einde van mijn NAS!
Bol.com is zo groot dat je het niet voor elkaar krijgt om de gegevens terug te krijgen, De schijven worden meestal al gelijk gewist voor dat er naar gekeken wordt wat het exacte probleem is.
Ik hoop dat je geluk hebt en dat ze bij dat bedrijf zeer vriendelijk zijn, maar reken er dan een volgende keer zeker niet op.
Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl
[ Voor 5% gewijzigd door begintmeta op 03-06-2013 20:50 ]
Als de TS er geld voor terugkrijgt - heeft hij geen recht meer op dat apparaat.fsfikke schreef op zondag 02 juni 2013 @ 00:17:
We kunnen er lang en breed over gaan discussiëren, maar het komt gewoon op het volgende neer. Je zal contact moeten zoeken met dat reperatiebedrijf en je zal heel veel geluk moeten hebben willen die nog wat voor jou betekenen (wat hebben zij per slot met jou te maken?) Geen enkele serieuze/grote winkel neemt ingewikkelde verzoekjes in acht van opsturen voor reparatie, dan weer terug naar de klant zodat hij er nog wat mee kan prutsen en dan weer terug. Gegevensdragers opsturen voor reparatie betekent dat je data weg is. Als die data belangrijk was had je zoals eerder genoemd een back-up moeten maken, of moeten afzien van de garantie en hem meteen open schroeven.
Ik hoop dat je geluk hebt en dat ze bij dat bedrijf zeer vriendelijk zijn, maar reken er dan een volgende keer zeker niet op.
Dit omdat koop dan ontbonden wordt en eigendomsrecht apparaat dus wijzigt.
Het enige waar je dan nog op kan hopen is coulance - maar ik zou er niet op rekenen want de nog werkende onderdelen in dat apparaat brengen voor de verkoper nog altijd wat geld op.
Alleen door af te zien van de centen behoudt je het recht om dat apparaat terug te krijgen.