3TB schijf wordt gezien als 2 aparte schijven

Pagina: 1
Acties:

• Kefding
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 23-01 16:08
Ik heb vandaag mijn server opnieuw geinstalleerd en ben van Ubuntu overgegaan naar Windows XP 64bit, aangezien ik daar veel meer in thuis ben.

Nu kom ik er echter achter dat windows mijn schijf niet herkend. Hij gaf in de eerste instantie namelijk alleen een 746GB schijf aan. Ik heb toen de 3TB+ unlocker van Asrock geinstalleerd. Maar nu geeft hij 2 aparte schijven aan; een van 746GB en een van 2TB.
Is er een mogelijkheid om van deze twee 'schijven' een partitie/schijf te maken?

• kaasplank1
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 15:06
kan je deze partities niet gewoon samenvoegen?

bijv met easeUs partition master. (geen idee of deze hier goed in is, ik weet wel dat deze die optie heeft.

[ Voor 54% gewijzigd door kaasplank1 op 30-05-2013 16:43 ]

( ͡° ͜ʖ ͡°)( ͡° ͜ʖ ͡°)( ͡° ͜ʖ ͡°)( ͡° ͜ʖ ͡°)( ͡° ͜ʖ ͡°)( ͡° ͜ʖ ͡°)

• Big Womly
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 01-09-2025

Big Womly

Live forever, or die trying

Staat er op die 2e partitie al iets op?
Zoniet, gewoon wegsmijten en eerste partitie vergroten naar 3TB

When you talk to God it's called prayer, but when God talks to you it's called schizophrenia

• mad-dog
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 14:42
Gaat het hier om je boot-schijf of je WIndows-schijf? In het geval van het laatste wordt dat helemaal niks, aangezien je BIOS hier waarschijnlijk geen support voor biedt

• Greenfielt
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 06-11-2023
Heb je hier iets aan?

http://answers.microsoft....c2-46eb-b67b-0dbbe60c84be

Gaat dan wel om W7 64bit, maar lijkt aardig overeen te komen...

• PhaeTom
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 24-01 20:25
Ik weet dat Acronis ervoor kan zorgen dat de schijf wordt gezien als een enkele disk van 3TB, maar dan moet je het programma wel elke keer draaien. Heeft volgens mij te maken met de MBR ipv GPT indeling.

edit: In de link van Greenfielt staat in de comments de uitleg :) Ik was iets te laat.

[ Voor 18% gewijzigd door PhaeTom op 30-05-2013 16:46 ]

Verwijderd

De partitie van 746GB kun je niet eens gebruiken.

Met een MBR kun je maar tot 2TB gaan.
Voor grotere schijven dien je GPT te gebruiken.

Windows XP ondersteund deze functie niet.

Maar waarom installeer je een besturingssysteem van 11 jaar oud. Als je gewoon Windows 7 installeerd gaat het prima werken.
Daarbij is XP 64 bit niet erg stabiel, voor een sevrer kun je beter server 2003 pakken. Die ondersteund ook grotere schijven.

Dit is echt een windows beperking, programma's kunnen hier niks aan veranderen...

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 30-05-2013 16:51 ]

• Kefding
De partities zijn, naar mijn weten, dus niet samen te voegen, aangezien ze echt aan worden gezien als 2 aparte schijven. Ik kan de partitie dus ook niet vergroten.

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/17736449/untitled.bmp

@Greenfielt; Ik zal het eens even doorlezen!
@PhaeTom; Ik zal eens zoeken naar dat programma, in principe gaat de server nooit uit en hoef ik het dus maar een keer op te starten.

• PhaeTom
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 24-01 20:25
In Acronis True Image zit het. Controleer zelf even of je het Plus Pack ervoor nodig hebt, die heb ik er toen namelijk bijgekregen. Succes!

• skipe
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 06-12-2025
is idd gewoon dat je gpt moet gebruiken inplaats van mbr.. ik had het zelfde met 2x2tb in raid 0 als xp dat idd niet ondersteunt zou ik gewoom windows 7 gebruiken.

• Kefding
Bedankt, het is gelukt!

Ik heb eerst in windows (daar wist ik tenminste hoe het moest) de MBR partities omgezet naar GPT.
Toen heb ik met een livecd van Gparted, waar hij het wel als 1 schijf herkende, omgezet naar een grote partitie!
Pagina: 1