Toon posts:

Is een webshop verplicht te leveren?

Pagina: 1
Acties:
  • 3.561 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik bestel regelmatig bij een Nederlandse webshop. Nu hebben we een beetje mot gehad omdat zij een verkeerd product geleverd hadden en zij mij niet alle kosten willen vergoeden. Nu heb ik vanmiddag een nieuwe bestelling geplaatst en die hebben ze gelijk geannuleerd ondanks dat het product gewoon op voorraad is. Op emails reageren ze niet. Zijn hun verplicht te leveren of mogen ze "discrimineren" onder klanten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
Zodra er een koopovereenkomst tot stand is gekomen dan zijn zij verplicht te leveren. In een normale winkel is het al voldoende om te zeggen "ja, ik neem hem" en de verkoper die reageert met "ja" (betaling bij de kassa doet er niet toe). Bij een webshop is de koopovereenkomst tot stand gekomen zodra je een email krijgt (bijv. uit een geautomatiseerd systeem) over je bestelling.

[ Voor 63% gewijzigd door Trommelrem op 30-05-2013 16:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ResuCigam
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 18:39

ResuCigam

BOFH

Een webshop is niet verplicht jou iets te verkopen, als zij jou liever niet als klant willen is dat hun goed recht.

We do what we must because we can.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb net een mail gekregen van hun en ze beweren dat ik een verkoper ben. Ik heb geen bedrijf en ik koop als particulier. Voor hun geen probleem zou je zeggen want ze hun krijgen het geld toch wel?

Ze willen nu een btw nummer. Iets waar ze al eens om hebben gevraagd maar toen zei ik die niet te hebben. Later (bewijs heb ik in een mail staan) zeggen ze voor mij een "uitzondering" te maken. Nu komen ze daar op terug omdat ze het niet kunnen hebben dat ik van hun de retourkosten van 1 bestelling heb teruggevraagd. Dat nodig was omdat hun verkeerd hebben geleverd.

[ Voor 48% gewijzigd door Verwijderd op 30-05-2013 16:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denniz0229
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 13-10 12:59
ResuCigam schreef op donderdag 30 mei 2013 @ 16:15:
Een webshop is niet verplicht jou iets te verkopen, als zij jou liever niet als klant willen is dat hun goed recht.
klopt helemaal.
Trommelrem schreef op donderdag 30 mei 2013 @ 16:11:
Zodra er een koopovereenkomst tot stand is gekomen dan zijn zij verplicht te leveren. In een normale winkel is het al voldoende om te zeggen "ja, ik neem hem" en de verkoper die reageert met "ja" (betaling bij de kassa doet er niet toe). Bij een webshop is de koopovereenkomst tot stand gekomen zodra je een email krijgt (bijv. uit een geautomatiseerd systeem) over je bestelling.
klopt ook, echter als je de algemene voorwaarden leest zul je zien dat ze zat dingen kunnen doen om alsnog niet te leveren.

sowieso is de AV lezen de eerste stap als je het niet met een shop eens bent.
normaliter hoor je deze vooraf te lezen, echter doet niemand dit natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjarelke
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 07-10 17:03
Algemene voorwaarden van de webshop raadplegen en kijken hoe ze hier mee omgaan.
Maar als ze al niet meer reageren op e-mails (mits deze wel netjes zijn opgesteld), zou ik stoppen met energie er in te steken.
Verwijderd schreef op donderdag 30 mei 2013 @ 16:16:
Ik heb net een mail gekregen van hun en ze beweren dat ik een verkoper ben. Ik heb geen bedrijf en ik koop als particulier. Voor hun geen probleem zou je zeggen want ze hun krijgen het geld toch wel?
Vreemde reactie van het bedrijf. Wat voor een producten gaat het om? Welke webshop is dat? Kan mogelijk zijn dat hun producten alleen onder bepaalde voorwaarden mogen worden verkocht.

[ Voor 54% gewijzigd door Sjarelke op 30-05-2013 16:19 . Reden: Aanvulling, reactie op TS. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Sjarelke schreef op donderdag 30 mei 2013 @ 16:17:
Algemene voorwaarden van de webshop raadplegen en kijken hoe ze hier mee omgaan.
Maar als ze al niet meer reageren op e-mails (mits deze wel netjes zijn opgesteld), zou ik stoppen met energie er in te steken.

[...]

Vreemde reactie van het bedrijf. Wat voor een producten gaat het om? Welke webshop is dat? Kan mogelijk zijn dat hun producten alleen onder bepaalde voorwaarden mogen worden verkocht.
Dataio.nl. Geheugenkaarten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frostbite
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 27-08 00:03

Frostbite

🤦🏻‍♂️

Tss ik heb bij een andere shop ook een veelvoud aan geheugenkaarten besteld. Laatste keer ging er wat mis en hadden ze 30+ kaarten voor me liggen :+

Persoonlijk vind ik niet dat een shop zich moet bemoeien met het feit wat jij gaat doen met die kaartjes.
Nogmaals met de shop waarmee ik zaken doe heb ik totaal geen problemen gehad met het bestellen van meerdere geheugenkaartjes.

In jouw geval zou ik toch echt op zoek gaan naar een andere shop. Eentje die gewoon levert aan klanten.

🎮 Steam
💻 i5 6600k | 16Gb DDR4 | 500Gb + 120Gb SSD | 2Tb HD | Zotac AMP GTX1080 | Dell S2716DG | W10Pro
📱 Samsung Galaxy S22+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Sc0rPi0N schreef op donderdag 30 mei 2013 @ 16:25:
Tss ik heb bij een andere shop ook een veelvoud aan geheugenkaarten besteld. Laatste keer ging er wat mis en hadden ze 30+ kaarten voor me liggen :+

Persoonlijk vind ik niet dat een shop zich moet bemoeien met het feit wat jij gaat doen met die kaartjes.
Nogmaals met de shop waarmee ik zaken doe heb ik totaal geen problemen gehad met het bestellen van meerdere geheugenkaartjes.

In jouw geval zou ik toch echt op zoek gaan naar een andere shop. Eentje die gewoon levert aan klanten.
Waar bestel jij dan? Het (enige) voordeel van hun is dat ze de goedkoopste zijn (voor zover ik kan zien). Ik heb ze inderdaad al een aantal keer duidelijk proberen te maken dat het raar is dat een verkoper vragen gaat stellen over wat ik met de gekochte waar ga doen. Je mag toch blij zijn in deze tijden dat je wat kan verkopen? Ik bel vanavond nog even een rechtswinkel voor de zekerheid. Net sturen ze een link naar belastingdienst.nl en kvk.nl. Ik heb ze al meerdere malen duidelijk gemaakt dat een particulier ook gewoon mag verkopen. Niet dat ik OOIT beweerd heb ik verkoper ben. Zucht...

Hier in ieder geval de link naar de voorwaarden: http://www.dataio.nl/klan...leveringsvoorwaarden.html
Ik ben nog niets tegengekomen.

Ik heb hier even de voorwaarden geupload voor het geval ze die "ineens" besluiten te wijzigen.
https://docs.google.com/f...yQ0pfOTQ/edit?usp=sharing

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 30-05-2013 18:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frostbite

Frostbite

🤦🏻‍♂️

Ik bestel bij Bax. Voordeel is dat ik het spul kan ophalen. Al maakt het niet veel uit want als je meer dan 50 euro besteedt dan betaal je geen verzendkosten.

🎮 Steam
💻 i5 6600k | 16Gb DDR4 | 500Gb + 120Gb SSD | 2Tb HD | Zotac AMP GTX1080 | Dell S2716DG | W10Pro
📱 Samsung Galaxy S22+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
ResuCigam schreef op donderdag 30 mei 2013 @ 16:15:
Waar haal je dat vandaan?

Een shop is gewoon verplicht om te leveren als er een overeenkomst tot stand is gekomen, en die is er. Zij hebben een aanbod gedaan en jij hebt dat aanvaard. Tenminste, als je gewoon besteld en betaald hebt, en daar een bevestiging van hebt ontvangen. Zij mogen niet zomaar annuleren omdat jij hen niet aanstaat, TENZIJ ze dat vooraf hebben gemeld in hun voorwaarden. Maar selectief 'ik vind jou niet leuk en weiger daarom aan je te leveren' mag simpelweg niet.

Zie: http://blog.iusmentis.com.../mag-ik-klanten-weigeren/
Nee, je hebt als ondernemer geen plicht om mensen als klant aan te nemen. Weigeren van potentiële klanten mag dus, hoewel je daarbij wel aan twee voorwaarden moet voldoen:

- vooraf melden bij welke criteria men niet geaccepteerd wordt

- de criteria mogen niet discriminatie op een verboden grond opleveren (bv. geen vrouwen of Marokkanen weigeren)
Als er geen voorwaarden zijn die jij schendt, dan moeten ze dus gewoon accepteren als klant.

edit: De vraag is of je dan nog klant wil zijn. Als zij je echt niet willen en je daarom gaan pesten, bijvoorbeeld door maximaal lang over jouw bestelling te doen, of in gebreke te blijven en dan nog 30 dagen je geld vasthouden, dan weet ik niet of je daar nog wel klant wil zijn. Je kunt dan wel gaan procederen en ze dwingen alsnog te leveren, maar je moet een behoorlijk geduld en juridische slagkracht hebben om ze iedere keer te dwingen om aan jou te leveren.

Kortom, juridisch kun je niemand als klant weigeren, maar praktisch gezien kom je een heel eind.

[ Voor 18% gewijzigd door Kurkentrekker op 30-05-2013 16:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frostbite

Frostbite

🤦🏻‍♂️

Ik zou toch echt geen zaken meer doen met die partij.

Dan maar iets meer / minder betalen aan een partij die levert zonder gezeur. Zij blij / jij blij.
Kijk dat ze dat met pakken babymelkpoeder nu doen ok, maar met geheugenkaartjes ?

Als je elke dag de voorraad leegkoopt dan moeten ze dat gewoon aangeven. Dat je maar maximaal x kaarten mag kopen. Dat zou redelijk zijn.

En wat anderen zeggen, als ze je bestelling geannulleerd hebben en je geld (had je al betaald) teruggestort hebben zou ik in mijn handen wrijfen en elders bestellen. Of je krijgt straks dat je bestelling niet op voorraad is of ze houden je geld langer vast voordat ze het terugstorten.

[ Voor 29% gewijzigd door Frostbite op 30-05-2013 16:51 ]

🎮 Steam
📱 Samsung Galaxy S22+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Kurkentrekker schreef op donderdag 30 mei 2013 @ 16:41:
[...]

Als er geen voorwaarden zijn die jij schendt, dan moeten ze dus gewoon accepteren als klant.

[...]

Kortom, juridisch kun je niemand als klant weigeren, maar praktisch gezien kom je een heel eind.
Behalve als de webwinkel tijdens de "mot" heeft aangegeven dat ze nooit meer zaken willen doen met TS :) . Lijkt me dat ze dan aan beide voorwaarden hebben voldaan en ze dus niet hoeven te leveren.

[ Voor 30% gewijzigd door naitsoezn op 30-05-2013 16:48 ]

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dit hebben zij gezegd: "Er is al eerder gemeld dat wij u adviseren elders uw bestellingen te doen.". Op zich best wel triest (en onstrategisch) van hun. Ik heb bewijs dat uit een eerdere mail dat ze zeggen voor mij een "uitzondering" te maken. En dat is natuurlijk op basis van hun speculatie dat ik een verkoper zou zijn. En dan nu ineens moeilijk gaan doen over een btw nummer. Precies na dat gezeik van hun.

[ Voor 64% gewijzigd door Verwijderd op 30-05-2013 17:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Verwijderd schreef op donderdag 30 mei 2013 @ 16:50:
Dit hebben zij gezegd: "Er is al eerder gemeld dat wij u adviseren elders uw bestellingen te doen.".
Lijkt me dus gewoon valide. Zoek gewoon een andere leverancier :/

[ Voor 21% gewijzigd door naitsoezn op 30-05-2013 16:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
naitsoezn schreef op donderdag 30 mei 2013 @ 16:52:
[...]

Zij willen jou dus niet leveren, hebben dat nu meerdere keren aangegeven, en toch wil je zaken met ze doen 8)7
Als je veel koopt en je kan zo veel besparen dan ja want verder was altijd alles gewoon goed. Ik heb bij hun inmiddels bijna 200 bestellingen geplaatst.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 30-05-2013 16:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjarelke
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 07-10 17:03
Dan bestel onder een andere naam en naar een ander adres. Doe het via een vriend of vriendin. Problem solved :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frostbite

Frostbite

🤦🏻‍♂️

nieuw e-mailadres / nieuw afleveradres (werk oid) en ander rekeningnummer geen optie ?
Dan andere winkel zoeken. Zulke winkels gaan vanzelf failliet met zo'n klantvriendelijke instelling.

En euh vul gelijk ook even de showreview in. Laat ze daar maar publiekelijk op reageren.

🎮 Steam
📱 Samsung Galaxy S22+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Sjarelke schreef op donderdag 30 mei 2013 @ 16:54:
Dan bestel onder een andere naam en naar een ander adres. Doe het via een vriend of vriendin. Problem solved :)
Ik zadel anderen niet graag op met mijn problemen ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jokuh
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 01-10 16:00
Beetje vreemd verhaal dit. Kan je je een reden bedenken waardoor ze tot dit besluit zijn gekomen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Sc0rPi0N schreef op donderdag 30 mei 2013 @ 16:55:
nieuw e-mailadres / nieuw afleveradres (werk oid) en ander rekeningnummer geen optie ?
Dan andere winkel zoeken. Zulke winkels gaan vanzelf failliet met zo'n klantvriendelijke instelling.

En euh vul gelijk ook even de showreview in. Laat ze daar maar publiekelijk op reageren.
Ik studeer dus ergens anders afleveren gaat niet lukken ben ik bang. Ander rekeningnummer zou niet zo'n probleem moeten zijn want ik wilde toch al overstappen naar de ABN. Shopreview heb ik vorige week al achter gelaten maar ik maar er gewoon nog een. Dit is (lees: was) immers gewoon weer een nieuwe bestelling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Niet online
naitsoezn schreef op donderdag 30 mei 2013 @ 16:48:
[...]

Behalve als de webwinkel tijdens de "mot" heeft aangegeven dat ze nooit meer zaken willen doen met TS :) . Lijkt me dat ze dan aan beide voorwaarden hebben voldaan en ze dus niet hoeven te leveren.
Als ze daar geen geldige reden voor hebben gegeven dan hebben ze nog steeds niet aan die voorwaarde voldaan. Ze mogen niet zomaar aankondigen 'nu vinden we je niet meer lief dus volgende bestellingen leveren we je niet meer'. Daar heb je echt een geldige reden voor die in je voorwaarden moet staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Al snap ik nog steeds niet waarom je met alle geweld daar wat wilt bestellen, maar je kunt ook altijd kijken of Thuiswinkel nog iets voor je kan doen, middels een klacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Jokuh schreef op donderdag 30 mei 2013 @ 16:58:
Beetje vreemd verhaal dit. Kan je je een reden bedenken waardoor ze tot dit besluit zijn gekomen?
Ik ben altijd beleefd gebleven mocht je daar op duiden. Dus nooit gescholden of iets dergelijks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Kurkentrekker schreef op donderdag 30 mei 2013 @ 16:59:
[...]

Als ze daar geen geldige reden voor hebben gegeven dan hebben ze nog steeds niet aan die voorwaarde voldaan. Ze mogen niet zomaar aankondigen 'nu vinden we je niet meer lief dus volgende bestellingen leveren we je niet meer'. Daar heb je echt een geldige reden voor die in je voorwaarden moet staan.
Je zult ongetwijfeld gelijk hebben hoor, maar waarom is een internetwinkel anders dan een gewone winkel dan? Die mogen wel tegen 'overlastveroorzakers' zeggen dat ze niet meer welkom zijn.... Nou wil ik niet zeggen dat TS een 'overlastveroorzaker' is, maar de webwinkel ziet TS misschien zo...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frostbite

Frostbite

🤦🏻‍♂️

Terug naar de basis ... als je kosten hebt gemaakt om iets retour te sturen omdat zij een fout hebben gemaakt dat snap ik. Maar hoe hoog zijn die kosten ? €1 , 2, 5, 10 ?
Kijk ga je moeilijk doen om 50 cent dan zou ik als webwinkel ook wel twijfelen of ik wel zaken zou blijven doen met zo'n 'lastige klant'. Maar goed als het dan je eigen fout is dan vind ik dat je een redelijk bedrag mag vergoeden. Niet dat jij de duurste verzendvorm kiest voor 1 geheugenkaartje oid wat makkelijk via de briefpost kan.

Het blijft wel vreemd dat ze je daarom maar weigeren als klant.

🎮 Steam
📱 Samsung Galaxy S22+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Niet online
naitsoezn schreef op donderdag 30 mei 2013 @ 17:01:
[...]

Je zult ongetwijfeld gelijk hebben hoor, maar waarom is een internetwinkel anders dan een gewone winkel dan? Die mogen wel tegen 'overlastveroorzakers' zeggen dat ze niet meer welkom zijn.... Nou wil ik niet zeggen dat TS een 'overlastveroorzaker' is, maar de webwinkel ziet TS misschien zo...
Dat mag een gewone winkel ook niet hoor. Zeker niet als die overlast zich beperkt tot het uitoefenen van consumentenrechten. Je mag pas iemand entree weigeren als die persoon overtredingen of strafbare feiten heeft gepleegd in je winkel en je daar de politie voor hebt gebeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frostbite

Frostbite

🤦🏻‍♂️

Hier in ons kantoor kun je pas iemand weigeren na diverse meldingen maar dan krijg je een waarschuwing en daarna een pandverbod. Maar dan moet je eerst iemand zowat bedreigen.

🎮 Steam
📱 Samsung Galaxy S22+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Niet online
En dan is een kantoor nog niet eens een openbare gelegenheid. Een winkel waar je gewoon binnen kunt lopen wordt als openbaar beschouwd, dus dan kun je niet om willekeurige redenen mensen weigeren. Ken je de zaak rond de Nijmeegse juwelier nog, die geen allochtonen binnen wilde laten omdat die hem steeds overvlielen? Daar is heel wat om te doen geweest toen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Sc0rPi0N schreef op donderdag 30 mei 2013 @ 17:04:
Terug naar de basis ... als je kosten hebt gemaakt om iets retour te sturen omdat zij een fout hebben gemaakt dat snap ik. Maar hoe hoog zijn die kosten ? €1 , 2, 5, 10 ?
Kijk ga je moeilijk doen om 50 cent dan zou ik als webwinkel ook wel twijfelen of ik wel zaken zou blijven doen met zo'n 'lastige klant'. Maar goed als het dan je eigen fout is dan vind ik dat je een redelijk bedrag mag vergoeden. Niet dat jij de duurste verzendvorm kiest voor 1 geheugenkaartje oid wat makkelijk via de briefpost kan.

Het blijft wel vreemd dat ze je daarom maar weigeren als klant.
Het gekke is dan ook nog dat ik voordat ik überhaupt die bestelling had teruggestuurd had aangegeven hoeveel zij mij moesten terugbetalen. Dit was omdat zij het product duurder hadden gemaakt nadat ik de kaart had teruggestuurd. Ook had ik ze gelijk na het ontdekken van de bestelling gebeld of ze mij vast een nieuwe kunnen sturen. Ondanks dat ik vaste klant ben heb ze besloten dat niet te doen. Jammer, maar ok. Ik had nadat hun het geld hadden teruggestort (na 6 dagen) erop gewezen dat het bedrag wat zij hadden overgemaakt minder is dan wat ik eerder had aangegeven. Persoonlijk vind ik dat slechte service en daar mag je best iemand op wijzen. Jammer dat hun er zo mee om gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• storeman
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 23:15
Verwijderd schreef op donderdag 30 mei 2013 @ 17:12:
[...]

Het gekke is dan ook nog dat ik voordat ik überhaupt die bestelling had teruggestuurd had aangegeven hoeveel zij mij moesten terugbetalen. Dit was omdat zij het product duurder hadden gemaakt nadat ik de kaart had teruggestuurd. Ook had ik ze gelijk na het ontdekken van de bestelling gebeld of ze mij vast een nieuwe kunnen sturen. Ondanks dat ik vaste klant ben heb ze besloten dat niet te doen. Jammer, maar ok. Ik had nadat hun het geld hadden teruggestort (na 6 dagen) erop gewezen dat het bedrag wat zij hadden overgemaakt minder is dan wat ik eerder had aangegeven. Persoonlijk vind ik dat slechte service en daar mag je best iemand op wijzen. Jammer dat hun er zo mee om gaan.
Jij wilt winst maken door iets terug te sturen? Dat lijkt me een zeer kromme redenatie. Als jij niet tevreden bent met het product, krijg je de kosten terug. Niet de huidige waarde. Dit werkt ook zo als een product goedkoper is geworden. Dan vergoedt een shop ook het bedrag wat jij hebt betaald.

"Chaos kan niet uit de hand lopen"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plato112
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 01:03

Plato112

Da is toch nie normaal!

storeman schreef op donderdag 30 mei 2013 @ 17:19:
[...]

Jij wilt winst maken door iets terug te sturen? Dat lijkt me een zeer kromme redenatie. Als jij niet tevreden bent met het product, krijg je de kosten terug. Niet de huidige waarde. Dit werkt ook zo als een product goedkoper is geworden. Dan vergoedt een shop ook het bedrag wat jij hebt betaald.
Zo lees ik het toch niet...

Speed limits are like herpes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
storeman schreef op donderdag 30 mei 2013 @ 17:19:
[...]

Zij hadden verkeerd geleverd! En het gaat mij geen eens om de kosten maar om het fatsoen. Zo behandel je een vast klant toch niet?

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 30-05-2013 17:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Niet online
Wilde jij nou terug hebben wat je hebt betaald, of meer? Het is toch logisch dat de winke gewoon de factuur crediteert als jij annuleert?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plato112

Plato112

Da is toch nie normaal!

storeman leest in jouw verhaal dat je het hogere nieuwe bedrag wilde terug hebben. Als dit zo is zit je natuurlijk fout.
Echter is me dit nog steeds niet duidelijk.

Wat heb je terug gevraagd?
Oorspronkelijk bedrag plus gemaakte verzendkosten of nieuwe bedrag plus verzendkosten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23:59

Barrycade

Through the...

Ik kan er geen touw aan vast knopen. Maar het geleverde was het foutieve product. En daar heb je geld voor teruggekregen, maar ondertussen was het gewenste product duurder geworden en jij wil dat verschil bij hun claimen?

Dan zou ik je ook niet graag als klant hebben, zeker niet als.je daar vrij fanatiek achteraan gaat.

Maar waar gebruik je dan minimaal 200 geheugenkaarten voor als je geen verkoper bent?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Nogmaals. Het gaat niet om het geld maar om het fatsoen. Daarbij vind ik dat als ik iets koop, zij verkeerd leveren en dat ik dan meer voor hetzelfde product moet betalen omdat zij het duurder hebben gemaakt, dat het dan logisch is dat ik de "oude" prijs betaal. Of is dat raar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plato112

Plato112

Da is toch nie normaal!

Pfff je verhaal wordt er niet duidelijker op.
Ja, ik snap alleen niet dat je eerst al je geld terug vraagt?
Je stuurt toch gewoon het verkeerde spul terug en vraagt de verzendkosten terug? Vervolgens sturen zij het juiste op. Of mis ik hier iets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Plato112 schreef op donderdag 30 mei 2013 @ 17:32:
Pfff je verhaal wordt er niet duidelijker op.
Ja, ik snap alleen niet dat je eerst al je geld terug vraagt?
Je stuurt toch gewoon het verkeerde spul terug en vraagt de verzendkosten terug? Vervolgens sturen zij het juiste op. Of mis ik hier iets?
Dat heb ik ook gedaan. Ik heb het door hun verkeerd geleverde artikel teruggestuurd. Maar nogmaals. Het geld is het probleem niet want daar had ik me al bij neergelegd. Het probleem is dat hun niet meer willen leveren.

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 30-05-2013 17:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Niet online
Dus product a en product b kosten beiden € 100. Jij bestelt a, maar krijgt b geleverd. In de tussentijd verandert de prijs van a naar € 110. Jij retourneert b, en wil a opniew bestellen voor de originele prijs van € 100, omdat je meent daar recht op te hebben?

Zeg ik het zo correct?

Als dat waar is, dan sta je overigens volledig in je recht, winkel moet namelijk voldoen aan de overeenkomst die je in eerste instantie met ze hebt gesloten, product a voor € 100.

Maar nu willen ze niet meer dat je klant bent?

Het gaat mij ook niet om het geld hoor, maar ik ben gewoon benieuwd naar de reden dat ze jou nu weigeren als klant. Dan helpt het wel om de geld-situatie goed uit te leggen, want voor de winkel is het blijkbaar wel een issue, ondanks dat het jou niets uitmaakt.

[ Voor 20% gewijzigd door Kurkentrekker op 30-05-2013 17:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Juist.
Kurkentrekker schreef op donderdag 30 mei 2013 @ 17:35:
Het gaat mij ook niet om het geld hoor, maar ik ben gewoon benieuwd naar de reden dat ze jou nu weigeren als klant. Dan helpt het wel om de geld-situatie goed uit te leggen, want voor de winkel is het blijkbaar wel een issue, ondanks dat het jou niets uitmaakt.
Het probleem zit hem dat hun van mij een btw nummer willen. Daar hebben ze wel eens eerder naar gevraagd. Want dan kunnen ze mij een restocking fee opleggen. Daar zit het in. Oorspronkelijk deden ze dat omdat ik veel bestelde en omdat ik een keer een bestelling had teruggestuurd omdat ik een verkeerd artikel besteld had. Dit is in totaal slechts 2 keer gebeurt en ik bestel er volgens mij al zo'n 2,5 jaar zo niet langer. (Toen heb ik uiteraard wel op eigen kosten teruggestuurd).

[ Voor 101% gewijzigd door Verwijderd op 30-05-2013 17:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 22:16

DDX

Dus omdat je teveel bestellingen doet denken ze dat je een bedrijf bent ?
(Ze mogen blij zijn met een klant die veel bestellingen doet lijkt me?)

https://www.strava.com/athletes/2323035

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Niet online
Hoeveel bestel je dan, want als zij door de grote hoeveelheden kunnen aannemen dat je geen consument meer bent, dan kunnen andere voorwaarden gaan gelden.

Wat doen ze als je zegt dat je geen BTW-nummer hebt, omdat je een consument bent? Wat is trouwens een 'restocking-fee' die ze willen opleggen? Klinkt als een hele vage organisatie waarmee je zaken doet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenzi
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online

Kenzi

Scientia potentia est

Kurkentrekker schreef op donderdag 30 mei 2013 @ 17:09:
En dan is een kantoor nog niet eens een openbare gelegenheid. Een winkel waar je gewoon binnen kunt lopen wordt als openbaar beschouwd, dus dan kun je niet om willekeurige redenen mensen weigeren. Ken je de zaak rond de Nijmeegse juwelier nog, die geen allochtonen binnen wilde laten omdat die hem steeds overvlielen? Daar is heel wat om te doen geweest toen.
Dat van die juwelier is een ander verhaal omdat rasictisch zou zijn.
En een winkel is echt geen openbare ruimte.

Als ondernemer heb je geen verkoopplicht en mag je klanten weigeren. Alleen zijn daar wel voorwaarden aanverbonden.
http://blog.iusmentis.com.../mag-ik-klanten-weigeren/

Weigeren van potentiële klanten mag dus, hoewel je daarbij wel aan twee voorwaarden moet voldoen:
vooraf melden bij welke criteria men niet geaccepteerd wordt de criteria mogen niet discriminatie op een verboden grond opleveren (bv. geen vrouwen of Marokkanen weigeren)

De vraag is of dat hier ook geldt. Alleen het verhaal van de TS en verkeerd geleverde items en items die duurder zijn geworden begrijp ik niet helemaal. Ik kan me indenken dat er in de communicatie tussen de winkel en TS niet helemaal goed is gegaan en de winkel uiteindelijk er geen zin meer in heeft.

[ Voor 3% gewijzigd door Kenzi op 30-05-2013 17:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Niet online
Kenzi schreef op donderdag 30 mei 2013 @ 17:52:

Als ondernemer heb je geen verkoopplicht en mag je klanten weigeren. Alleen zijn daar wel voorwaarden aanverbonden.
http://blog.iusmentis.com.../mag-ik-klanten-weigeren/

Weigeren van potentiële klanten mag dus, hoewel je daarbij wel aan twee voorwaarden moet voldoen:
vooraf melden bij welke criteria men niet geaccepteerd wordt de criteria mogen niet discriminatie op een verboden grond opleveren (bv. geen vrouwen of Marokkanen weigeren)

De vraag is of dat hier ook geldt. Alleen het verhaal van de TS en verkeerd geleverde items en items die duurder zijn geworden begrijp ik niet helemaal. Ik kan me indenken dat er in de communicatie tussen de winkel en TS niet helemaal goed is gegaan en de winkel uiteindelijk er geen zin meer in heeft.
Dat is dus wat ik hier al eerder quotte :) maar TS heeft geen zaken uit de AV geschonden, dus dan mogen ze ook niet weigeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
DDX schreef op donderdag 30 mei 2013 @ 17:51:
Dus omdat je teveel bestellingen doet denken ze dat je een bedrijf bent ?
(Ze mogen blij zijn met een klant die veel bestellingen doet lijkt me?)
Precies. Dat had ik ze ook gelijk verteld toen.
Kurkentrekker schreef op donderdag 30 mei 2013 @ 17:51:
Hoeveel bestel je dan, want als zij door de grote hoeveelheden kunnen aannemen dat je geen consument meer bent, dan kunnen andere voorwaarden gaan gelden.

Wat doen ze als je zegt dat je geen BTW-nummer hebt, omdat je een consument bent? Wat is trouwens een 'restocking-fee' die ze willen opleggen? Klinkt als een hele vage organisatie waarmee je zaken doet :)
Ik heb het net even opgezocht. Mijn eerste bestelling was geplaatst op 20 januari 2011 en ik heb totaal 145 bestellingen gedaan. Nog minder dan dat ik oorspronkelijk dacht dus. Dat lijkt me geen reden om te zeuren om een btw nummer en al helemaal niet over een restocking fee. Een restocking fee is trouwens dat je een percentage van het product moet betalen als je iets (nieuw en onaangebroken) terugstuurt. Dit is nooit op particulieren van toepassing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenzi
  • Niet online

Kenzi

Scientia potentia est

Verwijderd schreef op donderdag 30 mei 2013 @ 17:58:
[...]

Precies. Dat had ik ze ook gelijk verteld toen.

[...]

Ik heb het net even opgezocht. Mijn eerste bestelling was geplaatst op 20 januari 2011 en ik heb totaal 145 bestellingen gedaan. Nog minder dan dat ik oorspronkelijk dacht dus. Dat lijkt me geen reden om te zeuren om een btw nummer en al helemaal niet over een restocking fee. Een restocking fee is trouwens dat je een percentage van het product moet betalen als je iets (nieuw en onaangebroken) terugstuurt. Dit is nooit op particulieren van toepassing.
als ik hun AV doorlees, en trouwens ook bij andere leveranciers wel eens tegenkom bedoelen ze iets heel anders met restocking fee. en iets wat wel bij particulieren van toepassing is (alhoewel niet zou mogen)

"Is verpakking door consument geopend, dan is product voor ondernemer niet als nieuw verkoopbaar en is ondernemer gerechtigd 15% restockingkosten van de aankoopwaarde in rekening te brengen aan consument."

zeker met die stomme plastic verpakkingen van sandisk geheugenkaartjes, die verpakking krijg je niet open zonder kapot te knippen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gevalletje klant wegpesten omdat hij teveel van zijn consumentenrechten gebruik maakt? Wellicht heeft de shop geen al te grote marge op spullen, dan krijg je vanzelf dit soort onzin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Niet online
Die restocking fee mag je nooit aan consumenten vragen, als je een webwinkel bent. De wet koop op afstand verbiedt dat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenzi
  • Niet online

Kenzi

Scientia potentia est

Kurkentrekker schreef op donderdag 30 mei 2013 @ 18:11:
Die restocking fee mag je nooit aan consumenten vragen, als je een webwinkel bent. De wet koop op afstand verbiedt dat.
Het mag wel in het geval dat jij niet zorgvuldig met het artikel bent omgegaan.

http://blog.iusmentis.com...n-originele-staat-retour/

Hij zal het door hem ontvangen product derhalve in de staat waarin hij het
heeft ontvangen moeten retourneren aan de verkoper. Is dit niet mogelijk,
dan is de consument gehouden tot schadevergoeding voor zover de
tekortkoming aan hem kan worden toegerekend (artikelen 6:74 e.v. jo.
6:273 e.v. BW).

Maar als jij het artikel nooit gebruikt hebt, netjes hebt teruggestuurd niet nee. En verpakkingen tellen niet mee ;) het gaat om het product zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kenzi schreef op donderdag 30 mei 2013 @ 18:19:
[...]
Maar als jij het artikel nooit gebruikt hebt, netjes hebt teruggestuurd niet nee. En verpakkingen tellen niet mee ;) het gaat om het product zelf.
Nu spreek je je eigen link tegen?
Zolang je dus nog aarzelt of je het product wilt houden, moet je netjes omgaan met het product en de verpakking.

Doe je dat niet, dan heb je weliswaar nog steeds recht om het terug te sturen, maar zul je wel een vergoeding moeten betalen voor de schade aan de verpakking of het product zelf.
Het wordt er zo natuurlijk niet echt duidelijker op.

Maar webshops mogen jou inderdaad weigeren. Het lijkt mij alleen in het nadeel voor hun in deze situatie, aangezien jij aangeeft dat je al 140+ bestellingen daar hebt gedaan.
Antwoord op je vraag: Ja, dat mogen ze wel degelijk.

Erg jammer dat ze zo reageren, en dat ze jou wantrouwen. Misschien dat je na wat e-mail verkeer het nog goed kunt maken, anders moet je denk ik een andere shop proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Kurkentrekker schreef op donderdag 30 mei 2013 @ 17:35:
Dus product a en product b kosten beiden € 100. Jij bestelt a, maar krijgt b geleverd. In de tussentijd verandert de prijs van a naar € 110. Jij retourneert b, en wil a opniew bestellen voor de originele prijs van € 100, omdat je meent daar recht op te hebben?
Met als mogelijke nuance dat als men de koop ontbind (dwz zegt niet te kunnen leveren), de TS niet een hoger bedrag kan terugeisen dan dat hij betaald heeft. Dat laatste proef ik nog wel een beetje in de warrige beschrijvingen.

Ik kan trouwens wel begrijpen dat men de TS als commercieel gaat zien. Bijna 150 bestellingen in een relatief korte tijd klinkt niet als een particulier.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InFamous
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 20:41

InFamous

excommunicado

gambieter schreef op donderdag 30 mei 2013 @ 18:27:
[...]

Met als mogelijke nuance dat als men de koop ontbind (dwz zegt niet te kunnen leveren), de TS niet een hoger bedrag kan terugeisen dan dat hij betaald heeft. Dat laatste proef ik nog wel een beetje in de warrige beschrijvingen.

Ik kan trouwens wel begrijpen dat men de TS als commercieel gaat zien. Bijna 150 bestellingen in een relatief korte tijd klinkt niet als een particulier.
Hij bedoeld waarschijnlijk dat hij product A besteld heeft bij deze webshop, vervolgens heeft de webshop een verkeerd artikel geleverd. De TS stuurt het artikel terug en moet daar verzendkosten voor betalen, webshop betaald het artikel terug maar niet de verzendkosten.

Maar wat heeft Dataio ermee te maken dat hij misschien wel commercieel is?
Als hij wel een bedrijf zou zijn dan is aardig stom bezig aangezien hij op deze manier geen BTW kan terug krijgen. Ik snap hun punt dan ook niet waarom ze een BTW en KVK nummer willen hebben.

Formerly known as Ragdoll

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenzi
  • Niet online

Kenzi

Scientia potentia est

Verwijderd schreef op donderdag 30 mei 2013 @ 18:27:
[...]

Nu spreek je je eigen link tegen?

[...]
Nee, een winkelier mag een vergoeding eisen als een artikel niet in dezelfde staat terug komt (krassen, slijtage, w/e). Hij mag geen vergoeding vragen als je verpakking hebt moeten opknippen omdat ze zonodig hard plastic moesten gebruiken om het in te pakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Ik denk dat het tijd wordt dat de TS eens een duidelijk verhaal geeft, zodat we niet met interpretaties en "waarschijnlijk bedoelen" moeten werken :)

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
gambieter schreef op donderdag 30 mei 2013 @ 18:39:
[...]

Ik denk dat het tijd wordt dat de TS eens een duidelijk verhaal geeft, zodat we niet met interpretaties en "waarschijnlijk bedoelen" moeten werken :)
Zeg maar wat je nog meer wilt weten dan. Want het hele verhaal staat nu wel in het topic. De exacte reden waarom ze niet willen leveren weet ik ook niet. Maar volgens hun is dat dus omdat ze nu ineens persee een btw nummer van mij willen wat eerst niet zo was. Volgens hun (ik citeer): "voor u maken we een uitzondering".

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 30-05-2013 18:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Geef het verhaal maar eens in 1x keer, zeg wat het bedrag is dat je betaald hebt, en wat het bedrag is wat je claimde terug te moeten krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InFamous
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 20:41

InFamous

excommunicado

gambieter schreef op donderdag 30 mei 2013 @ 18:39:
[...]

Dat lees ik anders wel uit zijn verhaal, het is wat slordig opgezet dat moet ik toegeven.
Het gekke is dan ook nog dat ik voordat ik überhaupt die bestelling had teruggestuurd had aangegeven hoeveel zij mij moesten terugbetalen.Dit was omdat zij het product duurder hadden gemaakt nadat ik de kaart had teruggestuurd.
Hier bedoeld hij dus te zeggen, van jongens kijk eens jullie hebben de prijs duurder gemaakt dus let even op dat je wel het juiste bedrag terug betaald.
Ik had nadat hun het geld hadden teruggestort (na 6 dagen) erop gewezen dat het bedrag wat zij hadden overgemaakt minder is dan wat ik eerder had aangegeven.
Samen met deze:
Nu hebben we een beetje mot gehad omdat zij een verkeerd product geleverd hadden en zij mij niet alle kosten willen vergoeden.
Hier zal het dus gaan om verzendkosten.

Zo zie ik het, maar laat de TS maar het verhaal eens duidelijk vertellen.

Formerly known as Ragdoll

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Het hele verhaal staat er al. De kosten waren alleen de retourkosten. Maar nogmaals, het geld is het punt niet. Ik had alleen van te voren aangegeven dat ik dat terugwilde van hun en dan besluiten ze dat niet te doen. Daarover had ik ze later een mailtje gestuurd (nadat ik de terugbetaling had ontvangen) en toen gingen ze helemaal moeilijk doen. "Wij krijgen nog een btw nummer van u" blablabla. Had er totaal niets mee te maken.

Wat ragdoll-csr zegt klopt inderdaad. Naar aanleiding daarvan gingen ze "klantje pesten" door ineens over iets heel anders te beginnen, namelijk dat gezeur van "wij krijgen nog een btw nummer van u".

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 30-05-2013 18:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Niet online
Hoe reageren ze dan als je zegt 'ik heb geen btwnummer want ik ben een consument'?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik ga het even voor je opzoeken.

Edit:
"Heeft u trouwens al een Kvk nummer en een BTW nummer? U bent verplicht om dit als weder verkopende partij te hebben."
Ik heb nooit bekendgemaakt dat ik een wederverkoper ben. Hoe komen zij daarbij?

"We willen u er wel opwijzen dat u volgens de Nederlandse wetgeving 100%
zeker
Belastingplichtig bent. We raden u ten zeerste aan dit bij de
Belastingdienst te controleren.

Het lijkt ons verstandig om u als klant uit onze database te verwijderen.
We betreuren dit, maar het lijkt ons de beste oplossing."
Waar bemoeien ze zich toch mee? Als ik winkelier zou zijn zou ik denken wat kan mij het schelen wat hij of zij ermee doet. Zolang ik maar betaald krijg.

[ Voor 101% gewijzigd door Verwijderd op 30-05-2013 18:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Goed, dan vraag 2. Waarom perse daar willen bestellen? Zij willen jou niet als (particuliere) klant. Op een bepaald moment moet je ook accepteren dat dit een nogal zinloos gevecht is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
gambieter schreef op donderdag 30 mei 2013 @ 18:52:
Goed, dan vraag 2. Waarom perse daar willen bestellen? Zij willen jou niet als (particuliere) klant. Op een bepaald moment moet je ook accepteren dat dit een nogal zinloos gevecht is.
Had ik al verteld. Vanwege de prijzen. En tussen jou en mij. Ik gun het hun niet dat ze mensen proberen te belazeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Niet online
Bovendien liggen de prijzen in de geheugenskaartenbusiness toch niet zó ver uit elkaar dat het echt verschil maakt waar je bestelt?

Plus dat 140 geheugenskaarten in twee jaar wel veel is. Bestrooi je je pizza soms ook met die dingen? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Verwijderd schreef op donderdag 30 mei 2013 @ 18:54:
Had ik al verteld. Vanwege de prijzen. En tussen jou en mij. Ik gun het hun niet dat ze mensen proberen te belazeren.
Dan is het dus meer een principe-zaak. En zoals aangegeven, 140 bestellingen in 2 jaar zou bij mij ook de indruk wekken dat het zakelijk is (doorverkoop). Wat doe je met die kaartjes? Een beetje openheid van zaken op dit punt maakt het allemaal wat betrouwbaarder :)
Ik heb nooit bekendgemaakt dat ik een wederverkoper ben. Hoe komen zij daarbij?
Omdat 140 geheugenkaartjes in 2 jaar niet past bij een particulier consument. Ik heb veel teveel telefoons en kom via Ebay misschien aan 10 in 4 jaar.

[ Voor 19% gewijzigd door gambieter op 30-05-2013 18:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
gambieter schreef op donderdag 30 mei 2013 @ 18:57:
[...]

Dan is het dus meer een principe-zaak. En zoals aangegeven, 140 bestellingen in 2 jaar zou bij mij ook de indruk wekken dat het zakelijk is (doorverkoop). Wat doe je met die kaartjes? Een beetje openheid van zaken op dit punt maakt het allemaal wat betrouwbaarder :)
Ik doe ze in het gaatje waar nooit geen zonlicht komt :). Maar serieus. Wat doet het ertoe? Ik heb NOOIT bekendgemaakt bij hun wat ik met de gekochte waar doe. Waarom zou ik het in hemelsnaam met een bedrijf erover gaan hebben waarvoor ik de spullen nodig heb? Lijk me nogal vreemd. En als hun daarnaar vragen, een privacy issue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Verwijderd schreef op donderdag 30 mei 2013 @ 19:00:
Ik doe ze in het gaatje waar nooit geen zonlicht komt :). Maar serieus. Wat doet het ertoe? Ik heb NOOIT bekendgemaakt bij hun wat ik met de gekochte waar doe. Waarom zou ik het in hemelsnaam met een bedrijf erover gaan hebben waarvoor ik de spullen nodig heb? Lijk me nogal vreemd. En als hun daarnaar vragen, een privacy issue.
Als een bedrijf een vermoeden heeft van fraude of belastingontduiking, dan heeft het echt wel een verplichting hier wat mee te doen. Je excuus over privacy gaat hier niet op: als je je rechten wilt claimen, zul je ook met je plichten rekening moeten houden.

Uberhaupt komt het nu over alsof je wel wat te verbergen hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Niet online
Jij hoeft het ook niet per se aan ze te vertellen, maar als je hier om advies vraagt dan kun je je hopelijk voorstellen dan je medetweakers zich afvragen wat je met zoveel kaarten doet :) daarbij vertoon je duidelijk gedrag anders dan dat van een consument, dus dan mag je aan die zaak wel degelijk uitleggen waarom zij je moeten geloven als je zegt dat niet te zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ircghost
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 14-10 15:34

Ircghost

Honeybadger doesn't care!

Het doet er in zoverre toe dat het hun goedrecht is jou te weigeren als ze geen zin hebben om aan jou te leveren, zolang dit gebeurt vanwege redenen van niet discriminerende aard (geloof, geslachts etc.)

Verder weet ik niet hoe jij met hen communiceert, maar hier in het topic kom jij mij vrij bot over. Daarnaast is het in jouw ogen misschien volstrekt logisch, maar in de ogen van de winkel en sommige Tweakers is jou verhaal op zijn minst .. bijzonder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Bovendien is het in *hun* voordeel als jij wel een zakelijke klant zou zijn, dus zo gek is het niet dat ze die link (proberen te) leggen.

Edit:
Ircghost schreef op donderdag 30 mei 2013 @ 19:03:
Verder weet ik niet hoe jij met hen communiceert, maar hier in het topic kom jij mij vrij bot over. Daarnaast is het in jouw ogen misschien volstrekt logisch, maar in de ogen van de winkel en sommige Tweakers is jou verhaal op zijn minst .. bijzonder.
.... en onvolledig en ontwijkend ;) . Heb nog steeds geen eensluidend antwoord gezien op de product-a/b-vraag

[ Voor 68% gewijzigd door naitsoezn op 30-05-2013 19:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
gambieter schreef op donderdag 30 mei 2013 @ 19:02:
[...]

Als een bedrijf een vermoeden heeft van fraude of belastingontduiking, dan heeft het echt wel een verplichting hier wat mee te doen. Je excuus over privacy gaat hier niet op: als je je rechten wilt claimen, zul je ook met je plichten rekening moeten houden.

Uberhaupt komt het nu over alsof je wel wat te verbergen hebt.
Als ik als particulier koop houd dat bij hun daar op. Je dacht toch zeker niet dat ik mijn persoonlijke belastingaangifte met hun ga bespreken?
Ircghost schreef op donderdag 30 mei 2013 @ 19:03:
Het doet er in zoverre toe dat het hun goedrecht is jou te weigeren als ze geen zin hebben om aan jou te leveren, zolang dit gebeurt vanwege redenen van niet discriminerende aard (geloof, geslachts etc.)

Ok, daar heb je gelijk in. Over kwesties ben ik meestal bot. Maar deze kwestie hebben ze zeker zelf veroorzaakt. Ik vind het volstrekt onlogisch om wéér dat hele btw nummer gezeur erbij te halen. Het is niet de eerste keer dat ze daarom zeuren en niet de eerste keer dat ik aan hun heb uitgelegd dat ik als particulier koop bij hun. Waarom maken zij zich daar druk over? Omdat ze die restocking fee wilde. Want sinds toen gingen ze daarom zeuren. En vergeet niet dat ze zelf vonden dat ze voor mij een uitzondering maken. Nu willen ze persee een btw nummer hebben. Al betwijfel ik natuurlijk of het hun nu daarom te doen is.

[ Voor 51% gewijzigd door Verwijderd op 30-05-2013 19:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Verwijderd schreef op donderdag 30 mei 2013 @ 19:05:
Als ik als particulier koop houd dat bij hun daar op. Je dacht toch zeker niet dat ik mijn persoonlijke belastingaangifte met hun ga bespreken?
Op het moment dat zij het idee krijgen dat je de boel aan het flessen bent (dwz geen betrouwbare partner bent), dan kan ik me heel goed voorstellen dat zij jou niet als particuliere klant willen. Gezien de manier waarop je nu opeens probeert dit onderwerp te ontwijken kan ik ze daar geen ongelijk in geven.

Particuliere aankopen en zakelijke aankopen zijn nu eenmaal aan verschillende regels verbonden. De koop op afstand geld niet voor zakelijke aankopen, dus voor hen heeft het wel relevantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Verwijderd schreef op donderdag 30 mei 2013 @ 19:05:
[...]

Nee, maar een winkel heeft gewoon andere rechten / verplichtingen als ze aan een particulier verkopen dan aan een andere zaak. Dus zo gek is het niet dat ze een "ik ben gewoon particuliere koper" niet zomaar voor zoete koek slikken bij 2 (grote? vast niet per 1 kaartje...) aankopen per maand :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gumtree
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14-10 16:41
140 bestellingen in 2 jaar, iedere andere webshop zou een gat in de lucht springen, tenzij de marges zo klein zijn dat er niks aan verdient wordt, maar dat kan ik mij niet voorstellen.

vrouwlief runt ook een webshop, en ja, wij weigeren soms ook te leveren, rembours zendingen met een order waarde onder de xx euro? ondanks dat de rembours kosten best wel hoog zijn? sorry, die leveren we niet uit. Bestel je het duurste van het duurste (>500) maar betaal je met creditcard of paypal en reageer je niet op mails voor een aflever afspraak of telefoon? sorry, dan wordt de order geannuleerd en het geld direct via de aangeboden manier weer terug gestort. Bij het bestellen wordt het IP adres geregistreerd, is dat in een ander land dan een land waar we bezorgen, dan zijn we wel zo vrij om even in google maps te kijken waar geleverd moet worden. op basis van die beelden nemen we de vrijheid of we leveren of niet, ook hier weer telefonische controle vooraf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
gumtree schreef op donderdag 30 mei 2013 @ 19:10:
140 bestellingen in 2 jaar, iedere andere webshop zou een gat in de lucht springen, tenzij de marges zo klein zijn dat er niks aan verdient wordt, maar dat kan ik mij niet voorstellen.

vrouwlief runt ook een webshop, en ja, wij weigeren soms ook te leveren, rembours zendingen met een order waarde onder de xx euro? ondanks dat de rembours kosten best wel hoog zijn? sorry, die leveren we niet uit. Bestel je het duurste van het duurste (>500) maar betaal je met creditcard of paypal en reageer je niet op mails voor een aflever afspraak of telefoon? sorry, dan wordt de order geannuleerd en het geld direct via de aangeboden manier weer terug gestort. Bij het bestellen wordt het IP adres geregistreerd, is dat in een ander land dan een land waar we bezorgen, dan zijn we wel zo vrij om even in google maps te kijken waar geleverd moet worden. op basis van die beelden nemen we de vrijheid of we leveren of niet, ook hier weer telefonische controle vooraf.
Ik bestelde altijd zonder aanvullende opmerkingen en betaalde altijd met iDeal. Makkelijker kan het toch niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
naitsoezn schreef op donderdag 30 mei 2013 @ 19:10:
[...]

Nee, maar een winkel heeft gewoon andere rechten / verplichtingen als ze aan een particulier verkopen dan aan een andere zaak. Dus zo gek is het niet dat ze een "ik ben gewoon particuliere koper" niet zomaar voor zoete koek slikken bij 2 (grote? vast niet per 1 kaartje...) aankopen per maand :)
Ook dat maak niet uit want ik heb slechts 3 keer een kaart teruggestuurd in 2,5 jaar tijd en 1 keer daarvan was omdat zij fout geleverd hadden. Dan hebben we het over het recht van 2 kaartjes retour sturen in 2,5 jaar tijd. Valt dat niet te verwaarlozen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenzi
  • Niet online

Kenzi

Scientia potentia est

Verwijderd schreef op donderdag 30 mei 2013 @ 19:13:
[...]

Ik bestelde altijd zonder aanvullende opmerkingen en betaalde altijd met iDeal. Makkelijker kan het toch niet?
Je gaf eerder aan dat je een paar keer gebruikt hebt gemaakt van retourecht / wet koop op afstand toch?

Bij de hoeveelheid die jij besteld kan ik me indenken dat de winkel denkt dat jij niet als prive persoon dit besteld. En aangezien de consumentenbescherming niet geldt bij zakelijke aankopen (daar gelden andere rechten / plichten zoals al eerder aangehaald in dit topic) kan de winkel daarom argwaan hebben.

Nogmaals, 140 bestellingen, kan je je voorstellen dat een "normale" prive persoon dat nooit besteld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Verwijderd schreef op donderdag 30 mei 2013 @ 19:15:
[...]

Ook dat maak niet uit want ik heb slechts 3 keer een kaart teruggestuurd in 2,5 jaar tijd en 1 keer daarvan was omdat zij fout geleverd hadden. Dan hebben we het over het recht van 2 kaartjes retour sturen in 2,5 jaar tijd. Valt dat niet te verwaarlozen?
Garanties uit het verleden....

Het gaat overigens niet alleen om het terugsturen; zakelijk-particulier tov. zakelijk-zakelijk verschilt op nog wel meer fronten dan alleen dat :)

Edit: Bijvoorbeeld btw verleggen (vandaar het vragen naar je btw-nummer)

[ Voor 19% gewijzigd door naitsoezn op 30-05-2013 19:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hoe dan ook. Ik heb nog steeds het recht om als particulier te kopen. Dat recht hebben zij mij nu ontnomen. Daarnaast weten zij niet of ik een verkoper ben of niet en dat kunnen ze al helemaal niet bewijzen.

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 30-05-2013 19:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Niet online
Maar je gebruikt je 'particuliere' aankopen vervolgens wel voor bedrijfsmatige doeleinden? Wederverkoop?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Niet online
Het zou voor de webshop trouwens heel simpel zijn door in de voorwaarden te melden dat ze aan particulieren maximaal 25 leveringen per jaar doen, en er boven dat aantal van uit gaan dat je een zakelijke klant bent. Aan jou om daarna aan te tonen dat je dat niet bent, en alle kaarten particulier gebruikt. Ik zou die foto van de 25 poort USB hub met cardreaders wel willen zien hoor, welke raid configuratie staan ze in? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenzi
  • Niet online

Kenzi

Scientia potentia est

Verwijderd schreef op donderdag 30 mei 2013 @ 19:23:
Hoe dan ook. Ik heb nog steeds het recht om als particulier te kopen. Dat recht hebben zij mij nu ontnomen. Daarnaast weten zij niet of ik een verkoper ben of niet en dat kunnen ze al helemaal niet bewijzen.
De grote aantallen bestelling geven wel een erg groot vermoeden dat je geen consument bent.
En dan vindt ik de vraag over het btw nummer van de winkel niet eens zo gek.
Ook gezien de manier waarop je communiceerd en totaal om de vraag waar je zoveel geheugenkaarten voor nodig hebt heen draait erg bedenkelijk.
Als een winkel fraude vermoed dan mogen ze echt wel een verkoop / klant weigeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Kenzi schreef op donderdag 30 mei 2013 @ 19:32:
[...]

De grote aantallen bestelling geven wel een erg groot vermoeden dat je geen consument bent.
En dan vindt ik de vraag over het btw nummer van de winkel niet eens zo gek.
Ook gezien de manier waarop je communiceerd en totaal om de vraag waar je zoveel geheugenkaarten voor nodig hebt heen draait erg bedenkelijk.
Als een winkel fraude vermoed dan mogen ze echt wel een verkoop / klant weigeren.
Ze kunnen nooit geen fraude vermoeden want ze weten mijn persoonlijke belastingsituatie niet. Zij weten niet of ik belasting aan geef of niet. En ik doe mijn belasting elk jaar voor 1 april zoals het hoort. En ik ga natuurlijk niet mijn persoonlijke belastingsituatie aan hun doorgeven. Ik kom misschien bot over omdat ik het gezeur met hun een beetje zat ben en omdat er een aantal dingen steeds weer gevraagd worden. Ik ben blij met de mensen die mij willen helpen maar de vraag was of deze webshop verplicht is om te leveren of niet. Ik heb verder geen behoefte om allemaal persoonlijke details te bespreken. Met deze reactie wil ik het topic gelijk afsluiten. Ik heb namelijk net bericht gehad van een rechtswinkel.
http://www.rechtswinkel.nl/antwoorden/13681

Ik zoek lekker een andere leverancier die mijn geld wel wil 8).

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 30-05-2013 19:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenzi
  • Niet online

Kenzi

Scientia potentia est

Het gaat niet om je belastingsituatie maar om of het zakelijk of prive is. Voor de verkoper nogal een verschil in het geval van rechten / plichten.

Prive > consumentenrecht (oa. wet koop of afstand)
Zakelijk > geen consumentenrecht

140 bestellingen klinken niet als prive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zinloos1
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 21:36
Ik denk dat het duidelijk is dat de mensen hier alleen nog in dit topic zijn om er achter te komen wat je nou precies met deze kaarten doen. Eigenlijk wil je geen hulp, maar gewoon horen dat je gelijk hebt.
Maar zoals al een aantal keer gemeld is, is het het goed recht van de webshop om je te weigeren.
Dus tenzij je hier en aan het bedrijf wilt melden wat je met die kaarten aan het doen bent kan je waarschijnlijk beter een andere webwinkel gaan zoeken.
Ik ben erg benieuwd naar de reden van deze aankopen, maar ik ben bang dat deze nogal schimmig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan90
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 14-10 18:26
We kunnen hier eeuwig over discussiëren maar je gaat mij niet vertellen dat je niet begrijpt dat zij vermoeden dat je meer doet dan alleen particuliere verkoop. Die aantallen die jij noemt zijn echt buitenproportioneel. Een consument heeft hele andere rechten dan een zakelijke klant. Het zal ze echt niet gaan om die twee retouren die je hebt gedaan. Maar ga op zoek naar een andere webshop als je het gezeik zat bent, als ze daadwerkelijk dit soort praktijken herhaaldelijk uithalen bij andere particulieren die het gewoon bestellen raken ze vanzelf klanten kwijt. Zegt het voort, maar ga zelf naar een ander.

Problem. Solved.

"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Kenzi schreef op donderdag 30 mei 2013 @ 19:42:
Het gaat niet om je belastingsituatie maar om of het zakelijk of prive is. Voor de verkoper nogal een verschil in het geval van rechten / plichten.

Prive > consumentenrecht (oa. wet koop of afstand)
Zakelijk > geen consumentenrecht

140 bestellingen klinken niet als prive.
Nog even een dingetje die ik dan wil mededelen. Dit heeft dataio dus NOOIT voorgelegd aan mij. Zij zeurden meerdere keren alleen om een btw nummer en over belastingaangifte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Gezien de ontwijkende antwoorden van de TS en zijn wens dit topic af te sluiten omdat het gewenste antwoord niet gaat komen, lijkt het me beter om dat slotje inderdaad maar te plaatsen :) .

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.