Mogelijkheden voor compacter audio bij TV

Pagina: 1
Acties:

• Kayl
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 26-12-2025
Hallo allen,

Ik ben nu al een tijd aan het zoeken naar alternatieven voor mijn huidige set-up, maar kan eigenlijk niets vinden dat ook betaalbaar blijft. Hopelijk kunnen jullie mij met alternatieven helpen.

Momenteel heb ik een 5.1 dolby surround set met bekabelde boxen en een "grote" Sony AV receiver. Werkt fantastisch, maar helaas kan ik in mijn nieuwe woning de boxen achter niet kwijt en staande boxen naast de bank vind ik ook niets.

Nu wil ik dus overstappen op een compacter systeem, aangezien de AV receiver erg groot is voor mijn smaak en overbodig.

De mogelijkheden die ik nu zie is een soundbar (vaak mindere kwaliteit in de lagere prijsklasse) en anders slechts 3 boxen houden op mijn AV receiver.

Het liefste wil ik dus of 2-3 boxen die niet te veel opvallen voor op een TV-meubel, of 2 staande boxen voor naast de TV-meubel, met indien van toegevoegde waarde een woofer. En dit alles het liefste zo simpel mogelijk aangekoppeld aan mijn televisie, zodat ik niet weer met een grote kast in mijn TV-meubel zit opgescheept.

Wie weet er mogelijkheden voor mij voor een budget van 200-300 euro?

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Als je voor dat budget een nieuwe receiver en boxen zou willen kopen, mag je naar mijn mening kwalitatief niet veel eisen. Dat lijkt me onmogelijk. Goed geluid uit kleine speakers is sowieso eigenlijk niet mogelijk. Met 2 goede vloerstaanders is een subwoofer meestal niet eens nodig.

Is het een optie om alleen een moderne slimline receiver te kopen en hierop 2 bestaande speakers op aan te sluiten?

• didi79
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 11-01 20:11
Je kan je budget wel een beetje "rekken" als je je huidige setup nog tweedehands kan doorverkopen...

• Deaddust
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12-12-2025
Misschien erg ver buiten het budget maar misschien kan je beginnen met een sonos playbar die je wanneer wenselijk altijd kan uitbreiden met een sub en 2x play3 als je in de toekomst toch weer surround wil.

Deze soundbar bied in mijn ogen veel extra's tov de rest wat er op de markt is en klinkt meer dan fatsoenlijk.

Een expert is iemand die steeds meer weet over steeds minder, totdat hij alles weet over niks..

• S1NN3D
  • Niet online
Deaddust schreef op donderdag 30 mei 2013 @ 18:24:
Misschien erg ver buiten het budget maar misschien kan je beginnen met een sonos playbar die je wanneer wenselijk altijd kan uitbreiden met een sub en 2x play3 als je in de toekomst toch weer surround wil.

Deze soundbar bied in mijn ogen veel extra's tov de rest wat er op de markt is en klinkt meer dan fatsoenlijk.
De Sonos Playbar is inderdaad een mooie soundbar en wat ik in reviews heb gelezen is het ten opzichte van de concurrentie ook een goede soundbar. Maar er zijn ook in mijn ogen behoorlijk wat nadelen.

Een soundbar is nooit een volwaardige vervanger van een hifi-installatie dus je doet concessies wat betreft geluidskwaliteit. Daarnaast is de Playbar niet bepaald goedkoop. Als je er later ook nog de Sonos sub en Play 3-rears bijneemt, ben je € 2.000 lichter.
Voor deze prijs is het dan wel jammer dat je geen HDMI-ingangen hebt om andere apparatuur rechtstreeks aan te sluiten. Je moet het doen met één optische aansluiting om de soundbar op de tv aan te sluiten. Daarnaast ondersteunt de Playbar geen moderne audio codecs zoals DTS of DTS-HD.

• Kayl
Hartelijk dank voor de reacties tot dusver!

Het is de bedoeling on my huidige set te verkopen en/of gedeeltelijk hergebruiken, het geld hiervoor wil ik het liefst voor het budget gebruiken van de nieuwe set. Aanzienlijke kwaliteitsverbeteringen moeten natuurlijk best wel wat meer kosten, maar ik ben niet een dermate audiofiel dat ik voor een set van 500-700 euro zal gaan.

Twee mooie vloerstaanders spreken me ook wel aan om dan naast mijn tv-meubel te zetten. Wat heb ik dan precies nodig aan materiaal om deze op mijn TV/Mediaspeler aan te sluiten? Ik hoor vaak een versterker, maar wat maakt een goede versterker en voldoende voor mijn wensen?
En hebben jullie wellicht suggesties voor een aantal goede vloerstaanders?

Geeft mij wat meer bagage om gericht te gaan zoeken èn luisteren.

Alvast bedankt weer!

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 12:46
Ik ben zelf ook op zoek naar een nieuwe set. Bij mij heeft het een andere reden maar ook ik zoek speakers die goed in het interieur passen.

Hoe "groot" is jouw receiver? Past die niet in een meubel? Want inclusief receiver is het budget krap lijkt me. En ga je enkel films kijken of ook veel muziek luisteren?

• Kayl
D-e-n schreef op vrijdag 31 mei 2013 @ 10:14:
Ik ben zelf ook op zoek naar een nieuwe set. Bij mij heeft het een andere reden maar ook ik zoek speakers die goed in het interieur passen.

Hoe "groot" is jouw receiver? Past die niet in een meubel? Want inclusief receiver is het budget krap lijkt me. En ga je enkel films kijken of ook veel muziek luisteren?
Op dit moment heb ik een Sony STR-KG800 met bijbehorende 5 Sony houten speakers en woofer. Mooie set en ben ook zeer tevreden over het geluid, alleen zoals gezegd heb ik in het nieuwe huis de ruimte er niet voor om de boxen achter me te plaatsen. De receiver is een "gewone" grootte voor een AV receiver, maar dat is dus te groot voor me.

Een slim-line zou mooi zijn, aangezien ik dan daarboven op mijn HD ontvanger kan plaatsen. De bedoeling is om voornamelijk films te kijken.

• S1NN3D
  • Niet online
Een voor jou aardige slimline receiver zou de Marantz NR1403 kunnen zijn. Het is een surround receiver met de nodige HDMI aansluitingen om je tv en overige randapparatuur aan te sluiten. De receiver heeft verder alle moderne codecs aan boord. Hij is verder vrij basic dus geen (wifi)-netwerkfuncties, DLNA en andere snufjes die je op duurdere modellen aantreft.

Als je vanuit je oude set de frontspeakers (en indien gewenst ook de center en sub) aan zou sluiten, heb je voor een bescheiden prijs een behoorlijke upgrade gemaakt, lijkt me. Kun je de huidige achterspeakers nog verkopen. Als je in de toekomst nog kleine rears zou willen plaatsen is dit geen probleem want de receiver is een 5.1 model.

• Kayl
S1NN3D schreef op vrijdag 31 mei 2013 @ 11:25:
Een voor jou aardige slimline receiver zou de Marantz NR1403 kunnen zijn. Het is een surround receiver met de nodige HDMI aansluitingen om je tv en overige randapparatuur aan te sluiten. De receiver heeft verder alle moderne codecs aan boord. Hij is verder vrij basic dus geen (wifi)-netwerkfuncties, DLNA en andere snufjes die je op duurdere modellen aantreft.

Als je vanuit je oude set de frontspeakers (en indien gewenst ook de center en sub) aan zou sluiten, heb je voor een bescheiden prijs een behoorlijke upgrade gemaakt, lijkt me. Kun je de huidige achterspeakers nog verkopen. Als je in de toekomst nog kleine rears zou willen plaatsen is dit geen probleem want de receiver is een 5.1 model.
Kijk dat is een goede tip! Wellicht dat ik nog ergens een dergelijke tweedehands op de kop kan tikken, dus daar ga ik eens naar op zoek. Die wifi en DLNA afwezigheden lijken me geen probleem? Zou niet weten waarom ik wifi en/of DLNA op een geluidsinstallatie moet hebben, hij krijgt toch alles via bekabeling van mijn TV of mediaspeler binnen.

En mocht ik nou toch voor vloerstaanders gaan, heb je dan nog een richting waarin ik kan zoeken of eigenschappen die belangrijk zijn?

• S1NN3D
  • Niet online
Het voordeel van vloerstaanders is dat deze wel voldoende laag in huis hebben en een subwoofer in de meeste gevallen niet echt nodig zal zijn.

Het adviseren van een bepaald merk/type speaker is eigenlijk niet te doen. Wat de één lekker vindt klinken, vindt de ander vreselijk. Wat een mooie sound is, is gewoon te persoonlijk. Hier kun je alleen achter komen door in een hifi-zaak een aantal combinaties te beluisteren. Ga dan niet naar een Mediamarkt, BCC, etc want daar kun je niet fatsoenlijk luisteren. Neem in ieder geval je eigen cd's mee want die ken je goed.

Kijkende naar je budget in je openingspost lijkt het me echter bijzonder moeilijk zo niet onmogelijk om voor dat bedrag zowel een nieuwe receiver als 2 vloerstaanders te kopen. Of het moet zijn dat je ergens een goede 2e hands deal kunt maken. Relatief betaalbare vloerstaanders zijn bijvoorbeeld de Wharfedale Diamond 10.3, Dali Zensor 5 of de Q-Acoustics 2050i. Er zijn nog zo veel andere merken... Maar zoals gezegd, staar je niet blind op merken/types die geroepen worden. Misschien vind je ze zelf niet mooi klinken. Zelf heb ik in een luistersessie ervaren hoe enorm groot de verschillen kunnen zijn in sound toen ik op zoek was naar speakers.

• Kayl
S1NN3D schreef op vrijdag 31 mei 2013 @ 11:58:
Het voordeel van vloerstaanders is dat deze wel voldoende laag in huis hebben en een subwoofer in de meeste gevallen niet echt nodig zal zijn.

Het adviseren van een bepaald merk/type speaker is eigenlijk niet te doen. Wat de één lekker vindt klinken, vindt de ander vreselijk. Wat een mooie sound is, is gewoon te persoonlijk. Hier kun je alleen achter komen door in een hifi-zaak een aantal combinaties te beluisteren. Ga dan niet naar een Mediamarkt, BCC, etc want daar kun je niet fatsoenlijk luisteren. Neem in ieder geval je eigen cd's mee want die ken je goed.

Kijkende naar je budget in je openingspost lijkt het me echter bijzonder moeilijk zo niet onmogelijk om voor dat bedrag zowel een nieuwe receiver als 2 vloerstaanders te kopen. Of het moet zijn dat je ergens een goede 2e hands deal kunt maken. Relatief betaalbare vloerstaanders zijn bijvoorbeeld de Wharfedale Diamond 10.3, Dali Zensor 5 of de Q-Acoustics 2050i. Er zijn nog zo veel andere merken... Maar zoals gezegd, staar je niet blind op merken/types die geroepen worden. Misschien vind je ze zelf niet mooi klinken. Zelf heb ik in een luistersessie ervaren hoe enorm groot de verschillen kunnen zijn in sound toen ik op zoek was naar speakers.
Die prijzen per set vind ik nog te doen, zeker voor de Wharfedale. Dat zijn toch bedragen die het ietwat oprekken van het budget redelijk maakt. Bedankt voor de tips! Ik ga eens op zoek naar een goede audioboer waar ik kan gaan luisteren :).
Pagina: 1