S.M.A.R.T. Threshold reached

Pagina: 1
Acties:

• Martijn085
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 15-01 14:31
Sinds vandaag kom ik er achter dat mijn harde schijf een fout melding geeft met HD Tune. Ik heb verder geen problemen met de harde schijf, alles lijkt nog goed te werken.

De temperatuur van de harde schijf ligt volgens mij wel aardig hoog, gemiddeld z`n 48 graden celcius. Als ik veel data ga kopiëren loopt dit zelfs op tot 58 graden celcius!

De foutmelding die ik krijg is: Threshold reached

Screenshot:

Afbeeldingslocatie: http://www.plaatjesdump.nl/upload/e2e8136cd025a3c107d7553cbc207879.png

Nu heb ik al wat zitten googlen en kom ik uit op allemaal pagina`s over de S.M.A.R.T status etc. Maar het wordt mij niet echt duidelijk wat deze foutmelding nou precies inhoud. Heeft dit onder andere te maken met dat de temperatuur wel aardig hoogt ligt?

Zou iemand mij een duidelijk antwoord kunnen geven wat de Threshold status precies inhoud?

[ Voor 4% gewijzigd door Martijn085 op 30-05-2013 15:35 ]

• Swordlord
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 09-01 14:14

Swordlord

Act first, think never

Threshold is een waarschuwingspunt... Je gaat dus over het waarschuwingspunt van temperatuur heen, die de HDD prettig vind...
Ookwel, je HDD wordt te warm...
Kast schoonmaken dus, stof eruit, zorgen dat ventilatoren werken. etc etc...

HDtune zegt nou wel de schijf vervangen, maar dat zegt zo'n programma altijd als hij ziet dat een SMART waarde faalt.
Je moet dus gewoon de temperatuur van je schijf terug brengen naar een normaal punt. Dan zal de waarschuwing ook verdwijnen.

[ Voor 34% gewijzigd door Swordlord op 30-05-2013 15:40 ]

• Martijn085
Bedankt voor je snelle en duidelijke reactie!

• Swordlord

Swordlord

Act first, think never

Welke behuizing gebruik jij eigenlijk en heb je überhaupt een airflow in je behuizing?
Want boven 40 graden standaard is een extreem hoge temperatuur...

Normale temperatuur voor een HDD, is in een goed geventileerde consumenten behuizing, een paar graden boven kamer temperatuur.

[ Voor 4% gewijzigd door Swordlord op 30-05-2013 15:44 ]

• Martijn085
Swordlord schreef op donderdag 30 mei 2013 @ 15:43:
Welke behuizing gebruik jij eigenlijk en heb je überhaupt een airflow in je behuizing?
Want boven 40 graden standaard is een extreem hoge temperatuur...
Dat is een beetje mijn probleem. Ik heb als klein servertje een: AOpen miniPC MP945-X
Deze geeft geen ventilatoren etc. en daarbovenop heb ik deze verplaatst naar de meterkast. Niet echt een handige keuze geweest :+

In de winter maanden geeft dit geen problemen, maar nu het wat warmer is loop ik dus tegen deze problemen aan. Ik moet dus een andere plek gaan zoeken waar die minder (snel) warm wordt.

• Swordlord

Swordlord

Act first, think never

Als het iets niet heeft, dan maak je het toch, aka Case modding :P

Gaten in de bovenkant boren, gaasje ervoor tegen de stof, dat helpt al een hele hoop dan doordat de warme lucht kan ontsnappen.

Een bonus zou zijn om op de bovenkant een casefan te knallen dan, powerd via USB ofzo, lekker stil dan :P

• Martijn085
Swordlord schreef op donderdag 30 mei 2013 @ 15:59:
Als het iets niet heeft, dan maak je het toch, aka Case modding :P

Gaten in de bovenkant boren, gaasje ervoor tegen de stof, dat helpt al een hele hoop dan doordat de warme lucht kan ontsnappen.

Een bonus zou zijn om op de bovenkant een casefan te knallen dan, powerd via USB ofzo :P
Kijk dat zijn nog eens goeie tips, bedankt! Denk dat dit wel een leuk project is voor het weekend :*)

• Twister336
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Ik zou daar zeker niet te lang mee wachten.
Wat je nog uit de SMART gegevens kunt afleiden is dat er heel veel zoek- en leesfouten optreden en dat de temperatuur op een bepaald moment 66 graden was. De maximaal toegelaten bedrijfstemperatuur van jouw schijf is 60 graden.

Een ander probleem is het extreem hoog aantal load cycles, +/- 450.000.
Het maximaal aantal load/unload cycles van jouw schijf staat op 600.000 en daar kom je al dicht bij in de buurt. Dat betekent niet dat je schijf opeens kapot gaat als de teller op 600.000 staat maar wel dat je schijf, zeker in combinatie met die veel te hoge bedrijfstemperatuur, heel snel aan het slijten is.
Dat hoge aantal load cycles wordt wellicht veroorzaakt door bepaalde power saving settings.

• Martijn085
Twister336 ook bedankt voor jou toelichting!

Ik heb nog een leuke zalman ventilator liggen die ik ga inbouwen. Omdat het een Mini PC is zijn er geen uitbreidmogelijkheden om bijvoorbeeld een extra ventilator aan te sluiten, ik heb nu een USB kabel omgebouwd zodat ik hier een ventilator op kan aansluiten.

Vanavond ga ik de rest afmaken. Hopelijk lost dit de temperatuur problemen op.

• Martijn085
Ventilator inmiddels ingebouwd en de temperatuur blijft nu aardig rond de 38 graden. De temperatuur komt in ieder geval niet mee boven de 40 graden uit.

Nu de behuizing nog wat mooi afwerken en kan de server er deze zomer weer tegen aan.

Afbeeldingslocatie: http://status.mdevries.org/server.disk.temp-day.png

HD Tune geeft nog wel de zelfde melding aan, maar ik ga ervan uit dat deze nog even de tijd nodig heeft om te herstellen.

edit: met het kopiëren van data (100GB) loopt de temperatuur iets op naar 45 graden. Volgens mij wel redelijk acceptabel.

[ Voor 69% gewijzigd door Martijn085 op 01-06-2013 13:49 ]

Pagina: 1