Beste mede-tweakers,
Voor we met van alles van wal steken:
De huidige specificaties:
De achtergrond-story van mijn persoon:
- Ik ben een gamert, maar ik eis niet een pc met alles op Ultra-Uber-focking scherp.
- Ik ben van mening (en ervaring) dat ik niks aan 200fps heb ik een spel als BF3 of AC3 (fps schijnen wel uit te maken, maar zo goed ben ik niet in accuraat schieten dat je het merkt). Belangrijkste is dat de games soepel draaien.
- Ik ben niet van plan te gaan overclocken, heb ik geen kaas van gegeten.
- Ik ben niet van plan een 2e videokaart aan te schaffen (SLi of Crossfire), 1 is voor mij voldoende.
Nu komen er binnenkort een flink aantal leuke games uit (zeg BF4, AC4, Watch Dogs), en die wil ik graag een beetje soepel draaien. Op dit moment draait BF3 op medium goed mee (circa 35-40 fps, voldoende en stabiel genoeg, ook op 64-mappen).
Nu zijn de nieuwe games hoogstwaarschijnlijk weer iets zwaarder dan de huidige serie games, en daar wil ik een beetje op voorbereiden.
De randvoorwaarden:
Ik heb op dit moment een bescheiden budget van circa 200-250 euro. Dus ik moet een keuze maken tussen onderstaande opties.
De Keuze:
Optie 1: Ga ik mijn CPU+mobo vervangen?
Optie 2: Ga ik mijn GPU+PSU vervangen?
De keuze uitgewerkt:
Optie 1: Netjes opgevolgd vanuit de BBG, past goed in budget. Vanwaar een nieuwe cpu-koeler? Ik ben/heb de beugels voor een Intel-setting kwijtge(r/m)aakt.
Optie 2: Huidige voeding heeft maar 1 PCI-E aansluiting, steeds meer kaarten hebben er 2 nodig of hebben meer juice nodig (vast voor de toekomst), plus huidig mobo is maar 128-bits. PSU meer bedacht op toekomstige uitbreidingen.
Keuze kaart is min of meer random n.a.v. prijs, indien je betere kaarten hebt, be my guest to suggest.
De aanvullende info:
Ik heb benchmarks gezien, en snap dat de nieuwe cpu beter is dan de oude, en dat de nieuwe gpu beter is dan de oude.
Maar daar kopen we upgrades voor..
De vraag:
Heel simpel, wat is jullie idee over wat ik eerst moet upgraden?
Zal ik voor de GPU+psu gaan, en deze maar voor 75% (ik roep maar wat) gebruiken, tot ik een nieuwe mobo heb?
Of zal ik voor de CPU+mobo-combi gaan, en kan daarna de kaart een keer vervangen worden en gelijk goed werken?
Alvast bedankt namens een mede-tweakert.
Macchillie
Voor we met van alles van wal steken:
De huidige specificaties:
| # | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | AMD Phenom II X4 945 (C3, 95W) Boxed | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Gigabyte GA-MA770T-UD3 | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Sapphire Vapor-X HD5770 1GB GDDR5 PCIE | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Western Digital Black WD6401AALS, 640GB | € 0,- | € 0,- |
| 1 | AOpen G518 | € 0,- | € 0,- |
| 1 | LG W2343T-PF Zwart | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Scythe NINJA 2 Rev.B | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Sharkoon Silent Eagle 1000 , 120mm | € 8,17 | € 8,17 |
| 1 | Logitech G5 Laser Mouse | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Kingston ValueRAM KVR1333D3N9K2/2G | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Kingston ValueRAM KVR1333D3N9K2/4G | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Corsair Builder CX430 | € 0,- | € 0,- |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 67,05 | |
De achtergrond-story van mijn persoon:
- Ik ben een gamert, maar ik eis niet een pc met alles op Ultra-Uber-focking scherp.
- Ik ben van mening (en ervaring) dat ik niks aan 200fps heb ik een spel als BF3 of AC3 (fps schijnen wel uit te maken, maar zo goed ben ik niet in accuraat schieten dat je het merkt). Belangrijkste is dat de games soepel draaien.
- Ik ben niet van plan te gaan overclocken, heb ik geen kaas van gegeten.
- Ik ben niet van plan een 2e videokaart aan te schaffen (SLi of Crossfire), 1 is voor mij voldoende.
Nu komen er binnenkort een flink aantal leuke games uit (zeg BF4, AC4, Watch Dogs), en die wil ik graag een beetje soepel draaien. Op dit moment draait BF3 op medium goed mee (circa 35-40 fps, voldoende en stabiel genoeg, ook op 64-mappen).
Nu zijn de nieuwe games hoogstwaarschijnlijk weer iets zwaarder dan de huidige serie games, en daar wil ik een beetje op voorbereiden.
De randvoorwaarden:
Ik heb op dit moment een bescheiden budget van circa 200-250 euro. Dus ik moet een keuze maken tussen onderstaande opties.
De Keuze:
Optie 1: Ga ik mijn CPU+mobo vervangen?
Optie 2: Ga ik mijn GPU+PSU vervangen?
De keuze uitgewerkt:
Optie 1: Netjes opgevolgd vanuit de BBG, past goed in budget. Vanwaar een nieuwe cpu-koeler? Ik ben/heb de beugels voor een Intel-setting kwijtge(r/m)aakt.
| 1 | Intel Core i5 3350P Boxed | € 154,- | € 154,- |
| 1 | ASRock B75 Pro3-M | € 56,90 | € 56,90 |
| 1 | Gelid Solutions Tranquillo Rev.2 | € 25,- | € 25,- |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 235,90 | |
Optie 2: Huidige voeding heeft maar 1 PCI-E aansluiting, steeds meer kaarten hebben er 2 nodig of hebben meer juice nodig (vast voor de toekomst), plus huidig mobo is maar 128-bits. PSU meer bedacht op toekomstige uitbreidingen.
Keuze kaart is min of meer random n.a.v. prijs, indien je betere kaarten hebt, be my guest to suggest.
| 1 | Sapphire HD 7850 OC 2GB GDDR5 | € 157,61 | € 157,61 |
| 1 | XFX Pro 550W | € 52,40 | € 52,40 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 210,01 | |
De aanvullende info:
Ik heb benchmarks gezien, en snap dat de nieuwe cpu beter is dan de oude, en dat de nieuwe gpu beter is dan de oude.
Maar daar kopen we upgrades voor..
De vraag:
Heel simpel, wat is jullie idee over wat ik eerst moet upgraden?
Zal ik voor de GPU+psu gaan, en deze maar voor 75% (ik roep maar wat) gebruiken, tot ik een nieuwe mobo heb?
Of zal ik voor de CPU+mobo-combi gaan, en kan daarna de kaart een keer vervangen worden en gelijk goed werken?
Alvast bedankt namens een mede-tweakert.
Macchillie