Keuze: CPU of GPU upgrade?

Pagina: 1
Acties:

• Macchill
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 27-02 10:17
Beste mede-tweakers,

Voor we met van alles van wal steken:

De huidige specificaties:

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Phenom II X4 945 (C3, 95W) Boxed€ 0,-€ 0,-
1Gigabyte GA-MA770T-UD3€ 0,-€ 0,-
1Sapphire Vapor-X HD5770 1GB GDDR5 PCIE€ 0,-€ 0,-
1Western Digital Black WD6401AALS, 640GB€ 0,-€ 0,-
1AOpen G518€ 0,-€ 0,-
1LG W2343T-PF Zwart€ 0,-€ 0,-
1Scythe NINJA 2 Rev.B€ 0,-€ 0,-
1Sharkoon Silent Eagle 1000 , 120mm€ 8,17€ 8,17
1Logitech G5 Laser Mouse€ 0,-€ 0,-
1Kingston ValueRAM KVR1333D3N9K2/2G€ 0,-€ 0,-
1Kingston ValueRAM KVR1333D3N9K2/4G€ 0,-€ 0,-
1Corsair Builder CX430€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 67,05

De achtergrond-story van mijn persoon:
- Ik ben een gamert, maar ik eis niet een pc met alles op Ultra-Uber-focking scherp.
- Ik ben van mening (en ervaring) dat ik niks aan 200fps heb ik een spel als BF3 of AC3 (fps schijnen wel uit te maken, maar zo goed ben ik niet in accuraat schieten dat je het merkt). Belangrijkste is dat de games soepel draaien.
- Ik ben niet van plan te gaan overclocken, heb ik geen kaas van gegeten.
- Ik ben niet van plan een 2e videokaart aan te schaffen (SLi of Crossfire), 1 is voor mij voldoende.

Nu komen er binnenkort een flink aantal leuke games uit (zeg BF4, AC4, Watch Dogs), en die wil ik graag een beetje soepel draaien. Op dit moment draait BF3 op medium goed mee (circa 35-40 fps, voldoende en stabiel genoeg, ook op 64-mappen).
Nu zijn de nieuwe games hoogstwaarschijnlijk weer iets zwaarder dan de huidige serie games, en daar wil ik een beetje op voorbereiden.

De randvoorwaarden:
Ik heb op dit moment een bescheiden budget van circa 200-250 euro. Dus ik moet een keuze maken tussen onderstaande opties.

De Keuze:
Optie 1: Ga ik mijn CPU+mobo vervangen?
Optie 2: Ga ik mijn GPU+PSU vervangen?

De keuze uitgewerkt:
Optie 1: Netjes opgevolgd vanuit de BBG, past goed in budget. Vanwaar een nieuwe cpu-koeler? Ik ben/heb de beugels voor een Intel-setting kwijtge(r/m)aakt.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 3350P Boxed€ 154,-€ 154,-
1ASRock B75 Pro3-M€ 56,90€ 56,90
1Gelid Solutions Tranquillo Rev.2€ 25,-€ 25,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 235,90

Optie 2: Huidige voeding heeft maar 1 PCI-E aansluiting, steeds meer kaarten hebben er 2 nodig of hebben meer juice nodig (vast voor de toekomst), plus huidig mobo is maar 128-bits. PSU meer bedacht op toekomstige uitbreidingen.
Keuze kaart is min of meer random n.a.v. prijs, indien je betere kaarten hebt, be my guest to suggest.

#ProductPrijsSubtotaal
1Sapphire HD 7850 OC 2GB GDDR5€ 157,61€ 157,61
1XFX Pro 550W€ 52,40€ 52,40
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 210,01

De aanvullende info:
Ik heb benchmarks gezien, en snap dat de nieuwe cpu beter is dan de oude, en dat de nieuwe gpu beter is dan de oude.
Maar daar kopen we upgrades voor.. 

De vraag:
Heel simpel, wat is jullie idee over wat ik eerst moet upgraden?
Zal ik voor de GPU+psu gaan, en deze maar voor 75% (ik roep maar wat) gebruiken, tot ik een nieuwe mobo heb?
Of zal ik voor de CPU+mobo-combi gaan, en kan daarna de kaart een keer vervangen worden en gelijk goed werken?

Alvast bedankt namens een mede-tweakert.

Macchillie

Let op: NSFW!! | Altijd handig

• NLBUURMAN
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 08-01 08:40

NLBUURMAN

Het Koffiemonster

een 5870 komt aardig in de buurt van de 7850, en kun je vaak voor 80-90 euro op de kop tikken in V&A, wel is een goede voeding aan te raden (hoewel een 5870 best op de CX430 kan met verloopstukjes), de XFX Pro is goed voor 't geld. omdat Haswell binnenkort uitkomt kun je wellicht daar nog even op wachten.

mocht je wel voor de 7850 gaan (prima kaartje hoor), dan is de 430 echt voldoende, de 7850 vergt ook maar 1 PCI-e 6pin, dus kan gewoon zonder gedoe. mocht je een nieuwe gpu willen hebben van nVidia zou je naar een willekeurige 650Ti Boost kunnen kijken.

R7-3700X/MSI B550 Tomahawk/32GB RAM/NZXT H440/Phanteks TC14PE/Asrock RX6600XT Challenger

• Macchill
Tnxs voor de info NLBUURMAN, helaas heb ik een slechte ervaring met 2e-hands kaartjes. Dus daar brand ik mijn vingers niet meer aan (letterlijk).

Misschien wacht ik wel ff op de Haswell, misschien worden de 'oudere' proc's nog goedkoper.. :-)

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 07:33
Je processor gaat de nieuwere games wel op 30fps draaien, het probleem zit hem in de videokaart.
En die zal op full HD ook echt wel een 100% draaien, games zijn steeds meer GPU afhankelijk en steeds minder CPU afhankelijk (relatief gezien).
Ik ga er dan wel even vanuit dat je op Full HD draait.

Wanneer je je 5770 en CX430 verkoopt heb je weer 50-60 euro extra, dan kun je bv een XFX 550W en een 7870XT kopen.
Ietsje daaronder zijn de gewone 7870 en de gtx660 (iets goedkoper) ook hele goede keuzes.

[ Voor 25% gewijzigd door mitsumark op 30-05-2013 18:35 ]

• player-x
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 07:13

player-x

Disruptive by design

Zou zelf alleen een CPU upgrade doen naar een AMD Phenom II X4 965 Black Edition.
eventueel nu of later met een Scythe Mugen 3 PC Games Hardware Edition

En even door sparen voor een Club3D Radeon HD 7870 XT JokerCard (Tahiti LE), welke een 79x0 GPU is, en tussen een 7870 en 7950 zit qua prestaties.

Je voeding hoef je zeker niet te vervangen, die voldoet prima voor wat je ook gaat doen, op zeer extreem OCen na.

[dislectie] hoeveel forum deelnemers heb je nodig om een peertje te vervangen ?

• Macchill
Tnxs voor de reacties Mitsumark en Player-x.
@mitsumark: Ja ik speel wel op full-hd ja. En ik merk inderdaad dat de grafische kaart meer toeren moet doen om het een beetje stabiel te blijven trekken.
Dat verkopen is helemaal nog geen slecht idee, eens zien of ik nog iemand kan vinden voor die componenten.. :)

@player-x: Die Club3D kaart is zeker wel een stukkie rapper ja, alleen die heeft al 2x6 pins nodig om aan te sluiten. Dus of ik moet gaan klooien met stekkertjes, of ik zit aan een andere voeding/kaart vast.

keuzes, keuzes... life is full of choices...

• player-x
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 07:13

player-x

Disruptive by design

Macchill schreef op donderdag 30 mei 2013 @ 20:58:
@player-x: Die Club3D kaart is zeker wel een stukkie rapper ja, alleen die heeft al 2x6 pins nodig om aan te sluiten. Dus of ik moet gaan klooien met stekkertjes, of ik zit aan een andere voeding/kaart vast.
Deze kabel fixed al je problemen, Power Cable for PCI Express Card, meer heb je niet nodig.

Voeding is met zijn 430 iets aan de lichte kant, maar nog steeds zwaar genoeg, voor maximaal 210W van de GPU en 125W CPU, denk als je nooit over de 350W totaal zal komen in normaal gebruik.

[dislectie] hoeveel forum deelnemers heb je nodig om een peertje te vervangen ?

Verwijderd

nou, ik zal je de keuze wat makkelijker maken, iedereen heeft het er over de 7870 XT, het ding maakt veel lawaai als de fan op 50% gaat draaien, dat zal zeker gaan gebeuren, en die herrie is zeer storend, daarbij komt ook nog dat als ik BO2 op max draai de vram te heet wordt en ik checkerboard effect krijg waardoor het spel haast onspeelbaar is, daarbij komt ook nog dat het slecht is voor je vram.
Dus zeg ik, ga voor een goedkoper kaartje, iets van een 7850 en kijk dan even op alternate want daar hebben ze een actie waardoor je er een aantal gratis games bij krijgt. en die voeding is goed genoeg. binnenkort komt haswell uit en kun je kiezen voor een haswell processor of een, dan goedkopere Ivybridge processor.

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 07:33
De Sapphire versie is een stuk stiller, die zou ik dan ook aanraden boven de Club3d.
Bang for buck maakt het met de huidige prijzen niet echt meer uit of je nu een 660/7870/7870XT/660ti/7950 pakt.
Pagina: 1