Nieuwe NAS Uitkiezen: hulp gevraagd!

Pagina: 1
Acties:

• timmie1
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 28-02 08:52
Beste,

Ik heb zojuist het bericht gekregen van de webshop dat mijn half jaar oude Buffalo Cloudstation 2TB CS-X niet gerepareerd kan worden en dat ik de volledige aanschafprijs terug krijg. Aan de ene kant wel blij met het bericht (Ik had toch gelijk dat de NAS vanaf begin niet normaal functioneerde), aan de andere kant wel beetje teleurgesteld want ik had geen andere plaats om 1TB aan films en series te backuppen. Hopelijk krijg ik het apparaat wel terug, dan kan ik de HDD er misschien uithalen en reanimeren.

However, we zitten hier toch nu met een opslagprobleem. En het feit dat we onze films niet meer kunnen streamen. Dus ben ik op zoek naar een andere, betere NAS. Alleen zie ik door de vele soorten, prijzen en maten het bos niet meer. Daarom zou ik advies aan jullie willen vragen mbt het kiezen.

Enkele aandachtspunten :

*Bruikbaar voor meerdere personen tegelijk! Omdat we thuis op onze pc's en notebooks niet zo veel opslagruimte hebben, was ik van plan om de inhoud van die HDD's deels naar de NAS over te zetten. Dan kan iedereen, er vanaf elke pc in het netwerk bij. Ook kijken de kids tekenfilms die op de NAS staan,
Bij onze oude kon dat allemaal niet tegelijk.
*Veel streamingmogelijkheden! Zowel toegang kunnen hebben via HTTP, FTP als via een app. En zichtbaar in het netwerk. Niet vastzitten aan een programma zoals pogoplug om je gegevens te openen!
*Bittorrent-client zou erg handig en leuk zijn. Als het kan(als het bestaat), zou een ingebouwde Usenetclient of timemachine-ondersteuning wel leuk zijn.
*Meerdere TB's ruimte zodat we voorlopig voldoende hebben.
*Gigabit Aansluiting, zeker niet onbelangerijk!
*Goed merk, dus ik wil wel iets anders dan Buffalo proberen.
*Scheiding van gebruikers, dus bijv elke gebruiker een aparte directory ofzoiets
*Mogelijkheid tot het beveiligd openen van buitenaf. Met onze Buffalo was er een erg slechte beveiliging met alleen een wachtwoord, geen username. Bovendien kon een kennis van mij er zonder wachtwoord inkomen, volgens mij dmv een script of injection. Niet erg betrouwbaar dus.

We krijgen het aankoopbedrag van onze oude volledig terug, dat is uit mijn hoofd zo'n 180,00 à 190,00.
Die wil ik in ieder geval besteden voor een nieuwe. Het zou kunnen dat ik nog wat meer budget kan krijgen, ik schat dat ik dan max 50-75 euro erbij kan krijgen. Niet een erg groot budget, maar misschien is er nog iets van te maken.

Overigens is de link naar onze oude NAS HIER te vinden...

Alvast bedankt voor de tips!

Spiegeltje, spiegeltje aan de wand, wie heeft de mooiste telefoon van het land?

• Denniz0229
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 27-02 11:32
Een kant en klare NAS mist toch vaak wat power en mogelijkheden.
zeker gezien jij er met meer gebruikers tegelijk gebruik van wilt maken kan je IMO beter een goeie synogy o.i.d. kopen en aparte HDD's.
alleen dan zal je budget wel wat omhoog moeten, je zit dan snel aan de 3-4 honderd euro.
maar uiteindelijk kan je daarmee wel alles wat je wilt en zit je niet vast aan de beperkingen die je met een standaard NASje wel hebt.

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Alle eisen die jij omschrijft passen prima bij een Synology NAS. Gezien de support van Synology komt deze ook nog eens iets beter uit de bus dan de concurrenten. (afgelopen weken een update geweest voor een model van enkele jaren oud)

• timmie1
Okee, dan kijk ik even bij Synology.
Als ik zelf HDD('s) zal moeten kopen, hoe duur gaat dat worden? Wat is goedkoper: 1x2TB of 2x1TB?
Of kan ik beter iets anders doen?

Ik heb nu deze gevonden, 125,00 maar wel maar 1 bay.

Deze is iets duurder maar zuiniger met energie schijnt het.

Hebben jullie trouwens nog tips mbt andere goede, niet te dure webwinkels waar ik kan zoeken?

Edit: ook deze lijkt me wel okee, wat is jullie mening over deze?

[ Voor 9% gewijzigd door timmie1 op 30-05-2013 13:43 ]

• Denniz0229
timmie1 schreef op donderdag 30 mei 2013 @ 13:41:
Okee, dan kijk ik even bij Synology.
Als ik zelf HDD('s) zal moeten kopen, hoe duur gaat dat worden? Wat is goedkoper: 1x2TB of 2x1TB?
Of kan ik beter iets anders doen?

Ik heb nu deze gevonden, 125,00 maar wel maar 1 bay.

Deze is iets duurder maar zuiniger met energie schijnt het.

Hebben jullie trouwens nog tips mbt andere goede, niet te dure webwinkels waar ik kan zoeken?

Edit: ook deze lijkt me wel okee, wat is jullie mening over deze?
sowieso kijken we niet bij bol.com, maar gewoon hier op tweakers in de pricewatch; http://tweakers.net/categorie/685/nas-behuizingen/producten/
dan vergelijk je alle shops, waaronder ook bol.com
tevens werkt je eerste link niet, die leid naar alle NASen die ze hebben bij bol.com

En ik zou voor 1x 2TB HDD gaan, dan kan je in de toekomst makkelijker uitbreiden.
als je 2x 1TB HDD haalt dan zit je met de NAS die je wilt/gaat kopen meteen aan ze max, terwijl als je 1x 2TB neemt je er zo nog een schijf bij kan zetten.
Dit is tevens meteen de reden waarom ik je een 2 bay nas aanraad, dan zit je voorlopig goed.
maar om hoeveel data gaat het eigenlijk? want als het maar 100GB is dan red je het met 1 bay ook wel.

pricewatch: Synology Disk Station DS213j
dit lijkt me voor jouw wel een mooie, is de iets uitgekledere versie van de 2 bay 2013 model, maar kan nog steeds alles wat jij wilt.
http://www.synology.com/p...t.php?product_name=DS213j
hier staan alle specs.

Ben zelf alleen bekend met synolygy NASen, vandaar dat ik je deze aanraad, maar Qnap schijnt ook zeer goed spul te maken.

Uiteraard is de keuze van de HDD's die je er in stopt helemaal aan jouw, check echter wel even op goed of de schijf wordt ondersteund, al is dit tegenwoordig bijna iedere schijf.

• timmie1
Denniz0229 schreef op donderdag 30 mei 2013 @ 14:16:
[...]

sowieso kijken we niet bij bol.com, maar gewoon hier op tweakers in de pricewatch; http://tweakers.net/categorie/685/nas-behuizingen/producten/
dan vergelijk je alle shops, waaronder ook bol.com
tevens werkt je eerste link niet, die leid naar alle NASen die ze hebben bij bol.com

En ik zou voor 1x 2TB HDD gaan, dan kan je in de toekomst makkelijker uitbreiden.
als je 2x 1TB HDD haalt dan zit je met de NAS die je wilt/gaat kopen meteen aan ze max, terwijl als je 1x 2TB neemt je er zo nog een schijf bij kan zetten.
Dit is tevens meteen de reden waarom ik je een 2 bay nas aanraad, dan zit je voorlopig goed.
maar om hoeveel data gaat het eigenlijk? want als het maar 100GB is dan red je het met 1 bay ook wel.

pricewatch: Synology Disk Station DS213j
dit lijkt me voor jouw wel een mooie, is de iets uitgekledere versie van de 2 bay 2013 model, maar kan nog steeds alles wat jij wilt.
http://www.synology.com/p...t.php?product_name=DS213j
hier staan alle specs.

Ben zelf alleen bekend met synolygy NASen, vandaar dat ik je deze aanraad, maar Qnap schijnt ook zeer goed spul te maken.

Uiteraard is de keuze van de HDD's die je er in stopt helemaal aan jouw, check echter wel even op goed of de schijf wordt ondersteund, al is dit tegenwoordig bijna iedere schijf.
Ik heb nu een brakke 1TB externe HDD die bijna vol zit met back-ups, de data daarvan wil ik sowieso op de NAS dumpen.
Voor de rest hebben we nog een 500GB externe HDD met een paar films, en een aantal doc's, wat DVD's, foto's en muziek verspreid over de lokale interne HDD's en wat USB-sticks. Die zou ik er graag allemaal op willen zetten. Ook moet er nog wat ruimte over blijven voor Bittorrent en Usenet.
Ik neem dus aan dat ik een grootgebruiker ben? :P

Is er ook een mogelijkheid dat ik een kleinere HD(bijv. Notebook), SSD of een 8GB SD in een NAS kan stoppen? Zou wel leuk zijn, maar alleen als het budget het toelaat...

Ik denk erover om de 2TB HD van de oude NAS eruit te halen, te kijken wat de status van de schijf is (NAS-menu gaf aan dat schijf Healthy was), back-uppen wat ik nodig heb, formatteren en erin te stoppen.
Is zoiets ook mogelijk met zo'n Synology? Dat zou namelijk de drempel (budget) heel stuk kleiner maken...

[ Voor 6% gewijzigd door timmie1 op 30-05-2013 14:46 ]

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Een beetje Synology heeft ook USB-poorten die je kunt gebruiken voor externe schijven. Die 500GB schijf kun je dus prima blijven gebruiken.

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:03

The Eagle

I wear my sunglasses at night

timmie1 schreef op donderdag 30 mei 2013 @ 14:44:
[...]

Ik heb nu een brakke 1TB externe HDD die bijna vol zit met back-ups, de data daarvan wil ik sowieso op de NAS dumpen.
Voor de rest hebben we nog een 500GB externe HDD met een paar films, en een aantal doc's, wat DVD's, foto's en muziek verspreid over de lokale interne HDD's en wat USB-sticks. Die zou ik er graag allemaal op willen zetten. Ook moet er nog wat ruimte over blijven voor Bittorrent en Usenet.

Is er ook een mogelijkheid dat ik een kleinere HD(bijv. Notebook), SSD of een 8GB SD in een NAS kan stoppen? Zou wel leuk zijn, maar alleen als het budget het toelaat...

Ik denk erover om de 2TB HD van de oude NAS eruit te halen, te kijken wat de status van de schijf is (NAS-menu gaf aan dat schijf Healthy was), back-uppen wat ik nodig heb, formatteren en erin te stoppen.
Is zoiets ook mogelijk met zo'n Synology? Dat zou namelijk de drempel (budget) heel stuk kleiner maken...
Ik zou voor 2x2TB gaan en dan in RAID 1 gaan draaien. Heb je effectief ook 2TB maar wel op 2 disks, stukje veiliger :)

Vwb die oude data: ik denk dat je blij mag zijn als je wat daar opstaat nog in kunt lezen. En dan niet eens zozeer vanwege de defecten, maar meer vanwege het feit dat je toch met een soort van RAID config zit (ook al is het maar 1 disk) en je dat sorot disks niet zomaar aan een andere RAID controller kunt hangen met behoude van data.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Maceugh
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 27-02 14:08

Maceugh

Doe eens gek wees je zelf

Timmie1,

Ik heb zelf sinds kort bij mij thuis en bij mijn ouders een synologyDiskstation DS213. En hij word zowel bij mij als bij mijn ouders voor bijna de zelfde dingen gebruikt als jij hier aangeeeft.
Jij zou dan kunnen kijken naar de J versie gezien die meer in je huidige budget valt.
Qua schijven zou ik je dan 2x2tb aanraiden in raid ivm met de veiligheid.
En hij beschikt over USB poorten die je kunt op die manier je opslag ruimte vergroten.
En laptop schijven passen daar perfect in :)

[ Voor 27% gewijzigd door Maceugh op 30-05-2013 15:01 . Reden: Raid advies was algegeven ]

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online

Compizfox

Bait for wenchmarks

Zelfbouw al overwogen? :)

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

• Denniz0229
[...]

Grootverbruiker is een beetje te enthousiast, maar je zit wel wat hoger als de gemiddelde gebruiker.
ik zou je dan aanraden om te beginnen met een 2TB schijf, waarna je zodra je het nodig hebt dus gemakkelijk een 2e erbij kan stoppen.

een SSD of 2,5 inch disk kan je er prima op aansluiten, echter zie ik hier de toegevoegde waarde niet van.
een SSD is zonde om in je nas te zetten, een 2,5 inch disk kan nog als je die toch nog over hebt.
maar ik zou ze dan aansluiten via USB zoals een aantal gebruikers hier al aangeeft.
en een SD kaart op je NAS lijkt mij compleet overbodig, doe je SD in een computer en kopieer simpelweg de bestanden naar je NAS.

afhankelijk van de status en model van de schijf is dit prima mogelijk, zoals gezegd kan je bij synolygy opzoeken welke schijven worden ondersteund.

• albino71
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

albino71

Leef rijk, sterf arm

The Eagle schreef op donderdag 30 mei 2013 @ 14:56:
Ik zou voor 2x2TB gaan en dan in RAID 1 gaan draaien. Heb je effectief ook 2TB maar wel op 2 disks, stukje veiliger :)
Juist niet, kies voor 2 aparte schijven en maak een backup van de belangrijkste bestanden.
Dat scheelt ruimte, tijd en performance en is net zo veilig.

De meest veilige manier is om een back-up van je belangrijke bestanden buiten je eigen huis te bewaren. Ook daar zijn voldoende mogelijkheden voor. Flickr voor je foto's, dropbox en soortgelijke gratis cloudopslag.
Vaak zijn er ook packages voor je Synology voor verkrijgbaar. Helemaal handig.

Want een Synology is wel DE supernas i.m.o., dus daar zou ik voor gaan.

edit:
Je kunt dan bijv. gaan voor een 2-bay versie en beginnen met 1 schijf.
Een overgebleven 2.5 inch schijfje past daar trouwens ook prima in.
Je externe schijf eventueel via USB aansluiten en daar je belangrijke bestanden naartoe laten schrijven.
De meeste schijven werken gewoon, ook al komen ze niet voor in de geteste lijst van Synology.
Er is ook een door gebruikers geteste lijst te vinden (ff zelf zoeken)

[ Voor 24% gewijzigd door albino71 op 30-05-2013 16:06 . Reden: meer info en aanvulling ]

Te koop....

• timmie1
Okee, dus voor de zekerheid nog even:

Jullie raden mij aan een 2-Bay Synology-NAS te nemen en daarbij een losse 2TB HD bij te kopen.
Externe HDD's behouden, data deels daarop laten staan.
Vervolgens de belangrijkste data die ik erop wil zetten, back-uppen in de cloud(Dat gaat leuk worden met mijn 100KB/s upload :P).

EIgenlijk zou ik nu al wat meer ruimte dan 2TB willen, vooral omdat ik merkte hoe snel ik al ruim 50% van de schijf "gevuld" had... Maar om budgettaire redenen zal dat niet gaan, het zal al een hele klus zijn extra geld voor een losse HD vrij te krijgen...

Het lijstje van kosten:

-Synology NAS ong. EUR 200,00
-2TB HD ong. EUR 100,00

Ook nog even onduidelijkheid over netwerkmogelijkheden:
Zou ik de schijf dan kunnen benaderen via FTP, HTTP, Windows Netwerk, Werkgroep, maar ook via Android apps?

En hoe zit het met het snelheidsverschil tussen Ethernet en Gigabit? Met mijn Gigabit routers haalde ik intern overdracht zo'n 10 MB/s, extern (kabel) zo'n 600KB/s. Nu zit ik aan een ellendige ExpBox vast die geen gigabit heeft en geen router erachter accepteert.

• Consigliere
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 20-02-2025

Consigliere

Engineer

Ik ga mee met de 213j van synology. ik draai nu al zo een jaar of 3 denk ik op de 211j en ben er nog steeds blij mee. mijn pa logt in vanaf zijn huis voor de wekelijkse magazines eraf te halen.
En met familie onder elkaar worden er foto's uitgewisseld en opgeslagen.

ik zou de 2x1 TB of even sparen en de 2x2 in raid zetten zodat al je gegevens altijd gebackupt zijn.

Grtz

Bim Engineer Sanitaire Technieken PvOutput

• Thc_Nbl
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14:35
Voor het budget wat je hebt... ik zou er iets bij stoppen gezien je wensen.
er zijn niet zoveel nas systeemen met hoge doorvoorsnelheden en als ik jou wensen bekijk, dan is dat wel een vereiste.
een Synology, ja, dat zeker. alleen zou ik de 213+ nemen, betere lees en schrijf snelheden.
of de 413+ gezien wat je er mee wilt doen, zo heb je nog de mogelijkheid om er schijven bij te zetten.
1 TB is tegenwoordig bijna niets meer.

ehhh.. noppes

• timmie1
Thc_Nbl schreef op dinsdag 04 juni 2013 @ 11:01:
Voor het budget wat je hebt... ik zou er iets bij stoppen gezien je wensen.
er zijn niet zoveel nas systeemen met hoge doorvoorsnelheden en als ik jou wensen bekijk, dan is dat wel een vereiste.
een Synology, ja, dat zeker. alleen zou ik de 213+ nemen, betere lees en schrijf snelheden.
of de 413+ gezien wat je er mee wilt doen, zo heb je nog de mogelijkheid om er schijven bij te zetten.
1 TB is tegenwoordig bijna niets meer.
Okee, dank voor de tip.

Ik ben al wat rond aan het kijken voor een Harddisk. Ik zag dat de prijzen erg varieren per merk.
Is het een risico om een goedkopere harddisk te nemen of maakt het op zich niet zoveel uit?

• Denniz0229
timmie1 schreef op dinsdag 04 juni 2013 @ 13:09:
[...]

Okee, dank voor de tip.

Ik ben al wat rond aan het kijken voor een Harddisk. Ik zag dat de prijzen erg varieren per merk.
Is het een risico om een goedkopere harddisk te nemen of maakt het op zich niet zoveel uit?
Nee vrij weinig, sommige modelen hebben af en toe wat problemen, maar is een kwestie van de reviews lezen.

pricewatch: Seagate Barracuda 7200.14 ST2000DM001, 2TB
is een goeie schijf en goedkoop voor 2gb.
pricewatch: Seagate Barracuda Green ST2000DL003, 2TB
de energie zuinige variant, zou het je niet aan raden want die is ook weer iets langzamer.

• Bolletje
  • Laatst online: 14:14

Bolletje

Moderator Harde Waren
Koopadvies > CAA

• DutchRam
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 02-01 07:04
Ik zou juist een PC'tje bouwen:
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD A6-5400K Boxed€ 52,45€ 52,45
1ASRock FM2A75 PRO4-M€ 57,90€ 57,90
1Spire CoolBox F8€ 21,95€ 21,95
1Kingston HyperX KHX1866C9D3K2/4GX€ 40,45€ 40,45
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 172,75

Veel meer vrijheid en prestaties dan een NAS voor dezelfde prijs.

• Emperor
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 26-02 10:57
De dagaanbieding van iBood zal voor vandaag ook een leuke kunnen zijn;
http://www.ibood.com/nl/nl/

Iomega StorCenter-ix2 Network Storage met totaal 6TB, 1.6 GHz processor en Gigabit Ethernet
Topic op GOT om hem te bespreken:
[Ibood verzamel topic] Ibood dagelijkse acties

Succes met je keuze.

Daarbij kan ik Synology ook aanraden, top service (ook bij defecten etc)!

Verwijderd

Een andere, low-budget optie: De Zyxel NSA325
pricewatch: Zyxel NSA325-EU01F
Twee bays.
Slechts 120 euro.

http://www.smallnetbuilde...harts/bar/2-filecopy-read
Smallnetbuilder is er redelijk enthousiast over.
De performance is sneller dan vergelijkbare NASses.
Als je snellere read- en write-snelheden wilt, dan kom je uit op NASses van 300 euro of meer.
Software en features zijn redelijk. Je kunt officiele en user-made plugins installeren.
Die geven support Torrents en zo.

Misschien een optie ?

• timmie1
*schopje*

Ziezo, ik weet dat er een hele tijd over is gegaan en helaas is het er niet van gekomen.
Nu echter de vakantie voor de deur staat en er nu toch een grondige vernieuwing van het netwerk moet komen (zie ander topic daarvoor :P ) ga ik weer verder met mijn zoektocht naar de juiste NAS.

Kijk al een tijdje naar Synology systemen, probleem is nog steeds budget: 170,00 is okee maar 200/250 extra rekenen voor de HDD's kan ik helaas niet.

Ik zag hierboven ergens de tip om voor zelfbouw te gaan. Ik ben benieuwd of diegenen (CompizFox en DutchRam) even kunnen toelichten hoe ik dat zou kunnen doen en wat er nou beter aan is.

Even voor de duidelijkheid, ik heb zelf wel een paar keer met (oudere) hardware gerommeld, getest en gestoeid maar meer is er om budgettaire niet van gekomen. Ik weet dus niet precies welke typen van bepaalde onderdelen bij elkaar kunnen en welke niet. Wel een leuk leerprojectje trouwens, wat ik gelijk mee zou kunnen nemen bij mijn wens om een HTPC zelf te bouwen.

Pagina: 1