MacBook Air 13 vs MacBook Pro 13 Retina

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marnix11
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 10-10 14:32

marnix11

AFCA ★★★

Topicstarter
Wat zouden jullie kiezen? Op dit moment is er een kortingsactie bij de Saturn waardoor het prijsverschil tussen de Macbook Air 13' met 4GB/128GB en de rMBP 13' met 8GB/128GB zo'n €230 euro is. Ik doe in principe niet veel bijzonders, alleen af en toe een simpel videotje editen en uploaden naar Youtube. Is het het dan waard om die €230 meer te investeren of niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thunder68
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 19:55
Persoonlijk zou ik voor de Pro gaan, dit vooral vanwege het grotere intern geheugen (in de air niet upgradable by the way) en het retina-scherm.

Just my 2 cents....

overigens hangt het geheel van je gebruik af; als je er veel mee moet sjouwen en slechts wat surfen, mailen en dergelijke ging ik juist voor de air.

[ Voor 31% gewijzigd door thunder68 op 30-05-2013 13:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cerberusss
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 13-05-2021
Die kortingsactie is er natuurlijk omdat de nieuwe Haswell-gebaseerde MacBooks eraan zitten komen.

Wil je korting, of liever even wachten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieB
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 10:00
cerberusss schreef op donderdag 30 mei 2013 @ 14:09:
Die kortingsactie is er natuurlijk omdat de nieuwe Haswell-gebaseerde MacBooks eraan zitten komen.

Wil je korting, of liever even wachten?
Die korting is er omdat iedereen vakantiegeld uitgekeerd krijgt. Een Saturn (of Mediamarkt, of APR's) weten echt niet of er nieuwe MB's aankomen, dat is gewoon een toevallige bijkomstigheid.

[ Voor 3% gewijzigd door RobbieB op 30-05-2013 14:12 ]

Sony A6700 - 10-18 F4 - 18-50 F2.8 - 24 F1.8 - 56 F1.4 - 70-350G

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RnB
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 19:00

RnB

Je moet het zo zien: voor die meerprijs krijg je een (veel) beter scherm en een sneller systeem.
Vind jij dat die meerprijs waard, dan doe je het, vind je dat niet, dan ga je voor de Air.

Nu zul jij aan de Air een meer dan capabel systeem hebben, maar dan zit je alsnog met een inferieur beeldscherm. Ik zou het wel weten. ;)

Neem desnoods even een kijkje in de winkels, dan kan je voor jezelf nagaan of je het beeldscherm die meerprijs waard vind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marnix11
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 10-10 14:32

marnix11

AFCA ★★★

Topicstarter
Thanks voor jullie antwoorden. Het wordt waarschijnlijk een Haswell MBA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thunder68
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 19:55
goede keus! We zien straks graag je ervaringen er mee tegemoet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

ppl

thunder68 schreef op donderdag 30 mei 2013 @ 13:25:
Persoonlijk zou ik voor de Pro gaan, dit vooral vanwege het grotere intern geheugen (in de air niet upgradable by the way) en het retina-scherm.
De MBP Retina's zijn net zo upgradable als de Air dus ook hier zit het geheugen vastgesoldeerd op het moederbord en is de ssd een los printplaatje. Zo'n los printplaatje verkrijgen is ook nog redelijk lastig (er wordt wel wat op eBay gezet en OWC heeft ook wel wat maar dat is met een Sandforce controller die nogal wat nadelen kent).
overigens hangt het geheel van je gebruik af; als je er veel mee moet sjouwen en slechts wat surfen, mailen en dergelijke ging ik juist voor de air.
Dat maakt in dit geval qua afmetingen en gewicht weinig uit (gewicht scheelt maar 300 gram).

In dit geval betekent die 230 euro meer een iets snellere processor, 2x zoveel geheugen (wat voor de toekomst erg prettig is) en een erg scherp IPS scherm (alle niet-Retina MacBooks hebben een TN scherm die minder is qua kleur e.d.). Bij dit product is met name dit laatste het grote verkooppunt en ook een goede reden om vooral zelf even een kijkje te gaan nemen. Zijn er zat die het scherm alleen al die 230 euro extra waard vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cerberusss
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 13-05-2021
RobbieB schreef op donderdag 30 mei 2013 @ 14:11:
[...]

Die korting is er omdat iedereen vakantiegeld uitgekeerd krijgt. Een Saturn (of Mediamarkt, of APR's) weten echt niet of er nieuwe MB's aankomen, dat is gewoon een toevallige bijkomstigheid.
Er waren in januari 2011 ook goedkope 13-inchers bij Saturn. En toen kwamen daarna de early-2011 Macbooks uit. Echte het vakantiegeld kan ook een goede reden zijn, het sluit elkaar niet uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DwightKSchrute
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 20:22
Ik twijfel ook tussen deze 2 MacBooks. Mijn voorkeur gaat uit naar de Pro, mits Haswell de grafische kant wel aan kan. Ik wil geen 1500 euro neerleggen voor een systeem dat dan uiteindelijk maar matig werkt. Dat wordt dus ook nog even de eerste reviews afwachten om te kijken of dit daadwerkelijk het geval is. Anders wordt het alsnog de Air.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scrtz
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 12:47
cerberusss schreef op vrijdag 31 mei 2013 @ 08:42:
[...]

Er waren in januari 2011 ook goedkope 13-inchers bij Saturn. En toen kwamen daarna de early-2011 Macbooks uit. Echte het vakantiegeld kan ook een goede reden zijn, het sluit elkaar niet uit.
Apple kondig wel rond juni vaak modellen aan op WDCC maar niemand kan dat met zekerheid zeggen. Ik kan je garanderen dat die acties er niet daarom zijn maar puur en alleen zodat mensen hun vakantiegeld sneller uitgeven, zoals hierboven ook al gezegd werd.

OT: De retina pro is al een stuk dunner en lichter dan de normale pro, dus ik zou zeker voor de retina pro gaan aangezien je een veel completer systeem krijgt puur en alleen al om haar scherm. Daarbij tellende zijn de specificaties een stuk beter als de Air en is de pro in het algemeen sowieso een stuk sneller als een Air.

Mocht je dan ooit toch iets serieuzers gaan doen met je retina Pro dan heb je hier ook direct de mogelijkheden toe door het hoge resolutie scherm.

Uit eigen ervaring kan ik je vertellen dat ik af en toe baal van mijn MBP 13" omdat ik er niet mee kan werken voor school zodra je ook maar meerdere word bestanden tegelijk moet gaan gebruiken. Op zo'n retina kun je iig 2 word pagina's langs elkaar zetten en er rustig aan werken, op een normale Pro en Air kan dat dus niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Underworld
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-09 20:49

Underworld

+1 Inzichtvol

Scrtz schreef op vrijdag 31 mei 2013 @ 11:31:
[...]

Uit eigen ervaring kan ik je vertellen dat ik af en toe baal van mijn MBP 13" omdat ik er niet mee kan werken voor school zodra je ook maar meerdere word bestanden tegelijk moet gaan gebruiken. Op zo'n retina kun je iig 2 word pagina's langs elkaar zetten en er rustig aan werken, op een normale Pro en Air kan dat dus niet.
Ik sluit mij hierbij aan, bij het schrijven van mijn scriptie miste ik dat ook op de MBA. Ik hield er nu vaak een iPad bij. Mij weer hield de koop van een rMBP dat er veel problemen met het scherm waren en dat er lijm gebruikt wordt om de batterij vast te houden.
Buiten dit alles kan ik de MBA alleen maar aanraden: lekker licht, superlange-standbytijd en snel.

“Victorious warriors win first and then go to war,
while defeated warriors go to war first and then seek to win”
― Sun Tzu, The Art of War

Pagina: 1