nieuwe game pc na 3 jaar

Pagina: 1
Acties:

• JohnnyV
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 20-03-2025
Hallo,

Ik ben al een paar dagen bezig met het samenstellen van een nieuwe game pc. Nu heb ik al een aardige pc'tje die, als ik eerlijk ben, niet echt aan vervanging toe is maar het begint wel een beetje te prikkelen en ik heb een goede nieuwe plaats gevonden voor mijn huidige pc.
Snel opgesomd heb ik nu dit:
- i7-930 @ 2,8 GHz met scyhte koeler
- Gigabyte x58a-ud3r
- Sapphire HD7970 vapor-x 6gb
- 12 GB triple channel RAM
- 3x 1920x1080 + 1x 1680x1050
- ssd en hdd

Wat wil je doen met je nieuwe systeem? (welke programma's wil je gebruiken)?
Graag de nieuwste games in eyefinity spelen net als nu, alleen soms lijkt het alsof mijn cpu een bottleneck. Bijvoorbeeld bij Assassins Creed 3. Verder veel programmeren maar dat kan natuurlijk makkelijk als je een game-pc heb.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik heb niet echt een budget, maar het moet niet te gek worden.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem? Wees specifiek en noem merk en model.
- Me video kaart had ik laatst al geupdate dus die houd ik, Sapphire HD7970 vapor-x 6gb
- De 4 schermen houd ik ook 3x Dell (weet t type niet meer) en 1x Acer
- Verder heb ik al Logitech G13 en Logitech G700 en Logitech verlicht toetsenboord
- En ook heb al een 5.1 surround systeem van philips die ik met optisch wil aansluiten.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Nieuwe moederboord / nieuwe cpu
RAM geheugen, ssd, voeding, kast, fans, fancontroller

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren? Waarom?
Voor moederboorden graag van gigabyte, hier doe ik alles al mee voor jaren en ook op het werk en nooit iets bijzonders mee gehad en seagate hardeschijven, voor de rest geen voorkeuren.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen? (grootte, geluidsniveau, energieverbruik etc.)

De kast maakt niet uit hoe groot (midi / full), hij staat wel in mijn slaapkamer dus ik wil nu een pc maken die echt stil is als hij natuurlijk idle staat, geluid bij belasting maakt mij niet veel uit.
Energie verbruik maakt mij niet uit.

Zelf ben ik al wezen zoeken en had een systeem klaar, maar toen vernam ik dat haswell binnenkort uitkwam. Waarschijnlijk is het beter om een haswell moederboord te kopen, niet omdat de haswell CPUs zoveel sneller worden maar dat je dan misschien CPU nog kan upgraden ook al verwacht ik eigenlijk niet dat dat noding is want dan wil ik gelijk de 4770k.

Zelf had ik niet samengesteld door op tweakers te zoeken en bij alternate enz.:

- Fractal r4 window kit
i7-3770k
Be Quiet! dark rock pro 2
be quiet! Pure Power CM L8 530W
3x be quiet! Shadow Wings SW1 120mm mid-speed, 120mm
Kingston ValueRAM 16 GB DDR3-1333 Kit -- Vanwege hoogte voor cpu koeler en ik heb nog 16 gb vanhetzelfde merk en latency liggen die ik erbij wil prikken (Voor ramdisk)
Kingston SV300S37A/120G
Seagate ST2000DM001
GIGABYTE GA-Z77X-D3H (rev. 1.0)

Dus eventueel wachten voor haswell OF wachten voor haswell zodat Ivy Bridge goedkoper wordt.
Laat me maar weten wat jullie er van vinden :)

• JohnnyV
Ik ben nog vergeten te vermelden dat ik niet zo'n overclocker ben maar het wel is wil proberen vandaar de 3770k CPU en de koeler

• jens17
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 28-04 21:10
Kan het met alles eens zijn behalve de SSD. Kies hiervoor uit een Crucial of Samsung voor én goede prestaties én betrouwbaarheid. Heb zelf een V200+ in m'n htpc zitten na heel veel gezeur met Kingston. Had eerst een V200. Dat was echt drama.

• JohnnyV
Oke bedankt voor je commentaar,

Wat vindt je dan van deze : pricewatch: Samsung 840 series SSD 120GB
Alleen deze heeft weer TLC geheugen en ik las dat dat 'slechter' is als MLC of SLC :?

• jens17
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 28-04 21:10
johnnyverhoeff schreef op donderdag 30 mei 2013 @ 12:00:
Oke bedankt voor je commentaar,

Wat vindt je dan van deze : pricewatch: Samsung 840 series SSD 120GB
Alleen deze heeft weer TLC geheugen en ik las dat dat 'slechter' is als MLC of SLC :?
Absoluut niet belangrijk. Iedereen doet er wel heel dramatisch over, maar het is nog steeds meer dan genoeg. Zoek hiervoor wat reviews en/of commentaar op en je bent er wel ;) '840 versus 840 pro'. :)

• JohnnyV
Ik heb dit gevonden reviews: Samsung 840 250GB: iets minder snel?
Ze zeggen dat de 'normale' 20 tot 30 procent langzamer is. Maar met de huidige prijzen is de pro wel 50 % duurder.
Dus op dit moment weet ik niet wat ik neem, maar als ik haswell neem wacht ik sowieso tot ik terug ben van vakantie en bij die tijd zullen de prijzen weer gezakt zijn (hoop ik) en/of andere modellen erbij gekomen zijn. :)

• Aertsvijand
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 21-03 22:56
Kan je die 12GB die in je huidige systeem niet hergebruiken? En ik steun je in het idee om te wachten op Haswell, op die manier kan je over drie jaar nog je mobo behouden als het weer begint te prikkelen :P

Desktop: Intel i5 6600K | Asus Maximus Ranger VIII | MSI GTX980Ti | 16GB Kingston HyperX Fury | Corsair 450D | NZXT Kraken X61 | Seasonic M12II Evo 520W | Dell U3415W
Laptop: ASUS Zenbook Prime (UX31A-R4003H)

• JohnnyV
Het is 12 gb triple channel. Dus ik kan inprincipe 2x 4 gb daaruit trekken en 16 erbij zetten dan heb ik 24 gb dat is ook wel voldoende voor een ramdisk.

Ik neem denk ik wel Hasswell maar ik zal denk ik niet updaten qua CPU want ik neem dan 4770k denk ik. En die zal wel prima overclockbaar zijn :)

Verwijderd

Ramdisk ?

Wat heb je daar nou weer aan ? Sinds er SSD's bestaan heeft een ramdisk amper zin, tenzij je gewoon lekker wilt kloten.

Triple channel geheugen bestaat trouwens niet , het zijn gewoon 3 latjes van 4 gig. Je kan gewoon 1 latje van 4 gig kopen en erbij zetten.

• Djesse8999
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 20-04 23:28

Djesse8999

Houd van (T)weekend!

Dit niet wat

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 3570K Boxed€ 195,61€ 195,61
1ASRock Z77 Pro4€ 94,62€ 94,62
1Asus HD7970-DC2-3GD5€ 396,50€ 396,50
1Seagate Barracuda 7200.14 ST2000DM001, 2TB€ 77,50€ 77,50
1Fractal Design Define R4 Arctic White - Window€ 94,60€ 94,60
1Scythe Mugen 3 PC Games Hardware Edition€ 37,30€ 37,30
1CM Storm Trigger (Blue Switch)€ 0,-€ 0,-
1CM Storm Sentinel Advance II€ 47,-€ 47,-
1CM Storm Speed RX Mousepad large€ 12,90€ 12,90
1Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU€ 49,90€ 49,90
1XFX Pro 550W€ 52,40€ 52,40
1Samsung 840 series SSD 120GB€ 81,61€ 81,61
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.139,94

[ Voor 68% gewijzigd door Djesse8999 op 01-06-2013 13:09 ]

• Erik-e
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 27-04 09:09
Pak een I5, een I7 heeft geen meerwaarde bij gamen. een I7 beschikt over Hypertreading, waar je mee gamen niks aan hebt, google anders een i7 vs i5 in gaming oid al geloof je me niet :P
Edit: Hypertreading ("HT") Is alleen gebruikt voor videobewerkingprogamma's, of videobewerking. Weinig tot geen games ondersteunen Hypertreading, en het ziet er niet naar uit dat er meer games dit gaan ondersteunen. En zelfs als het ondersteund word, wat krijg je voor 100 euro meer? 5 FPS? Denk na of je bereid bent 20 euro per FPS neer te leggen in sommige games :P
een 3570k al ga je voor Ivy Bridge, met Haswell hetzelfde, gewoon voor een I5 gaan en die 100,- in je zakken steken.

Ook je geheugen, in games kom je met moeite boven 4gb uit, pak dus 8 zodat je de komende paar jaar zeker goed zit, of hergebruik je oude ram. Die 12Gb is meer als genoeg, de snelheid van het geheugen is niet zo heel belangrijk. Omdat je dit in de praktijk toch vrijwel niet merkt.

Qua SSD kun je voor zekerheid gaan met een Crucial M5 serie, die 840 pro's van Samsung, zul je in de praktijk vrijwel niets van merken, van die iets snellere write snelheid. Ook heeft de M5 serie Capacitors in de SSD, zodat je na een stroomuitval niet de data op je SSD beschadigd. Of zelfs de SSD kapot maakt.
(Kapot weet ik niet zeker, een SSD die ineens zonder stroom komt te zitten zit een 99% kans op dat je beschadigde data krijgt, dus nieuw OS, alle bestanden en mappen..)

Voeding, een XFX 550.
pricewatch: XFX Pro 550W

Wil je een modulaire?

pricewatch: Seasonic M12II 520W

Allebei rechtstreeks uit de Seasonic fabriek. Zeer degelijke voeding.

En doe eens gek, een I7 die een 7970 bottleneckt? Weet vrij zeker van niet.

Dus:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 3570K Boxed€ 195,61€ 195,61
1MSI Z77A-G45€ 94,91€ 94,91
1Fractal Design Define R4 Pearl Black - Window€ 94,60€ 94,60
1NZXT Sentry LXE€ 56,95€ 56,95
1XFX Pro 550W€ 52,40€ 52,40
1Crucial 2.5" M500 240GB€ 160,55€ 160,55
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 655,02

Uiteindelijk, Ram gewoon hergebruiken, kast. Tsja. een ATX kast, deze is gewoon naar mijn voorkeur maar ieder wat wils, Zelfde geld voor de fancontroller.

Fans zou je even zelf moeten kijken want dalijk wil je een andere kast en ben ik 20 minuten bezig met kijken wat voor fan slots in de R4 zitten :P

[ Voor 6% gewijzigd door Erik-e op 30-05-2013 19:13 ]

• Djonny
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 29-04 18:12
Het lijkt me sterk dat je processor de bottleneck is op dit moment, zeker op die resolutie niet met maar 1 kaart, hoe kom je daarbij?

Zou eerst je huidige processor nog wat proberen over te klokken op je huidige setup en er een extra 7970 bij prikken. Denk dat dat al aardig wat meer FPS op het beeld zal vertonen. Als dat niet werkt kan je altijd nog overstappen.

• DutchRam
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 04-04 01:26
Ook hier even. Voor surround geluid over SPDIF heb je wel een dedicated geluidskaart nodig met Dolby Live ondersteuning. Wikipedia: Dolby Digital

• JohnnyV
Goedenavond en bedankt voor de reacties,

@DutchRam, als het moederboord een optisch uit heeft kan ik hem toch gewoon op passthrough zetten, mijn versterken kan ac3 en Dts decoderen.

@Djonny, ik had mijn i7-930 al eens een keer overclocked naar ik dacht 3,2 GHz en ik merkte niet in alle games maar wel AC3 een performance boost van iets van 10% .

@erik-e, hartstikke bedankt voor je advies ! Dn heb ik met name over de fancontroller en voeding en ssd. Deze fancontroller w ik nog niet tegengekomen, ook deze voeding niet. Is nog goedkoper ook als de be quiet. Dat hyper threading verhaal ben ik inderdaad mee bekend. Ik had me denk ik alleen blind gestaard op synthetische benchmarks, ik zal het eens serieus in overweging nemen om een i5 te nemen Hasswell of Ivy bridge.

@djessie, 2 xeons met een tdp van 130 watt en 4 videokaarten en dan maar een voeding van 660 watt, haha nee niks voor mij. Em bovendien íétjes te duur.
De i5 ben ik inderdaad aan het overwegen en is de scythe mugen 3 koeler een beetje goed en stil ?

Ik vind het idee van die externe fan controller heel gaaf zoals voorgesteld door Erik-e alleen hij kan minimaal 40% op een fan zetten, heb je ook zo'n soort fan controller die de fans helemaal uit kan zetten ?

[ Voor 9% gewijzigd door JohnnyV op 30-05-2013 20:46 ]

• DutchRam
johnnyverhoeff schreef op donderdag 30 mei 2013 @ 20:37:
Goedenavond en bedankt voor de reacties,

@DutchRam, als het moederboord een optisch uit heeft kan ik hem toch gewoon op passthrough zetten, mijn versterken kan ac3 en Dts decoderen.
Dat werkt dus alleen in films of muziek, niet in je games. Zoals uit mijn link: Dolby Digital Live
Dolby Digital live (DDL) Is een real-timecoderende technologie voor interactieve media zoals videospelletjes. Het converteert elk audiosignaal van een computer of spelconsole tot een 5.1 in het Dolby Digital-formaat en transporteert dit via een enkele S/PDIF-kabel. Een belangrijk voordeel van deze technologie is dat het het gebruik van multikanaals geluid toelaat, die normaal gelimiteerd wordt tot PCM-stereo of analoog multikanaal.

Ik heb hier een PC met SPDIF uit en een geluidskaart met SPDIF uit maar beiden hebben geen DD Live en ik krijg dus enkel stereo geluid bij games maar wel surround bij films. Een DD Live geluidskaart lost dit op en zorgt dat je je PC kan aansluiten met SPDIF en toch 5.1 in je games hebt.

• Erik-e
johnnyverhoeff schreef op donderdag 30 mei 2013 @ 11:29:
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Nieuwe moederboord / nieuwe cpu
RAM geheugen, ssd, voeding, kast, fans, fancontroller
Dacht dat je hiermee een externe fancontroller bedoelde,
johnnyverhoeff schreef op donderdag 30 mei 2013 @ 20:37:

De i5 ben ik inderdaad aan het overwegen en is de scythe mugen 3 koeler een beetje goed en stil ?

Ik vind het idee van die externe fan controller heel gaaf zoals voorgesteld door Erik-e alleen hij kan minimaal 40% op een fan zetten, heb je ook zo'n soort fan controller die de fans helemaal uit kan zetten ?
Revieuw over het geluid van de Mugen 3

reviews: Drie cpu-koelers voor hete vuren
Geloof maar dat hij alles goed koelt, en dat je kunt klokken zover het kan.

Ook kan je met de NZXT de fans helemaal uit zetten, zoals hier
YouTube: NZXT Sentry LXE Fan Controller Review - PC Perspective

6:30 - 6:45

Edit: Gewoon een I5 pakken. Zeg dat je in de meeste games 1 FPS winst hebt, daar zou ik geen 100,- voor neertellen :P

Ook, je hebt een 7970 met 6GB GDDR5, daar kom je niet mee toe al wil je op alle 4 de schermen spelen, op triple monitor trekt een 7970 het met 22.5 FPS, die van jou heeft 6GB, misschien dat je op 30 FPS uit komt op 3 schermen, sluit de 4e aan en je zit op 20 FPS.

http://hexus.net/tech/rev...vs-radeon-hd-7970/?page=4

Zou jammer zijn al heb je dalijk veel mooie randapparatuur staan, maar niet genoeg brute kracht om er iets mee te doen.

[ Voor 19% gewijzigd door Erik-e op 31-05-2013 01:00 ]

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 01:21
2x 7950 kost net zoveel als een 7970 6GB, maar dan ben je wel 1,5 keer zo snel.

• Madrox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 26-04 18:45

Madrox

Oh, Pharaoh!

Als je overklokt en je merkt niets in veel van je spellen, hebben die spellen al helemaal geen snellere cpu nodig :o

Hoop dat je iemand met je "oude" spullen gelukkig maakt, want ik vind het zonde. Zoals al eerder gemeld; een ramdisk is kolder als je al plenty geheugen hebt en een snelle SSD. Dan snap je wellicht niet helemaal hoe Windows omgaat met zijn geheugenbeheer. Zo niet, wil ik het graag horen van je; misschien leer ik nog wat.

Als je toch al geld teveel hebt, waarom dan een simpele Brons label PSU en niet meteen een Platinum?
Dat is pas kwaliteit :9

Oja, snel geheugen maakt misschien niet veel uit in games; een hogere FSB doet dat wel, met overklokken.
En hoe klok je het best over? Juist, met sneller geheugen _/-\o_
Ben blij met mijn OC ram, waarmee ik de core i7 920 op een lekker hoger fsb en snellere geheugenklok kan draaien.

Als je echt luxe wil, investeer in een sneller harddisk systeem. Mijn transfers met een zes-disk hdd-raid 5 gaan net zo snel als de SSD-transfers; sterker nog; de SSD kan het amper bijpoten :o
(niet voor iedereen interessant, maar als je veel met film/encodings etc bezig ben is dat een verademing)

[ Voor 83% gewijzigd door Madrox op 31-05-2013 02:03 ]

Voor upgrade, complete zelfbouw, herstellen van windows/software klik hier!

• JohnnyV
@DutchRam, oke bedankt voor je uitleg. Ik heb wel in mijn huidige systeem een Creative X-Fi Titanium PCIe zitten, deze kan het toch wel encoderen ?

@Erik-e, bedankt voor je linkjes. Die zal ik vanmiddag even aandachtig lezen/kijken !

@Madrox, Ik vind het inderdaad ook een beetje zonde, maar ik kan inderdaad iemand er wel blij mee maken. Dus het is voor een goed doel zeg maar ;)

En even voor de duidelijkheid: Ik was van plan om te gamen op de 3x 1920x1080 en de 1680x1050 gewoon als erbij te hebben en aan te sluiten op de iGPU. Ik dacht dan kan de 'game' kaart de drie schermen aansturen en de iGPU het andere scherm. Dit is toch mogelijk :?

Ik stap, na wat verder gelezen te hebben, ook af van de ram disk. Dit idee kreeg ik van iemand op de Uni maar ik denk dat me geld beter besteedt is aan een grote snelle ssd.

Ook ben ik aan het overwegen om een tweede 7970 erbij te zetten. Weet iemand hoe dat zit met crossfire en eyefinity ? Hoe je wat moet aansluiten enz?

Stel dat je crossfire neemnt, moet je op je moederboord dan twee PCIex16 lanes hebben of merk je t verschil niet tussen een PCIex16 en PCIex8 ?

[ Voor 6% gewijzigd door JohnnyV op 31-05-2013 12:02 ]

• Erik-e
johnnyverhoeff schreef op vrijdag 31 mei 2013 @ 09:11:
En even voor de duidelijkheid: Ik was van plan om te gamen op de 3x 1920x1080 en de 1680x1050 gewoon als erbij te hebben en aan te sluiten op de iGPU. Ik dacht dan kan de 'game' kaart de drie schermen aansturen en de iGPU het andere scherm. Dit is toch mogelijk :?

Ook ben ik aan het overwegen om een tweede 7970 erbij te zetten. Weet iemand hoe dat zit met crossfire en eyefinity ? Hoe je wat moet aansluiten enz?

Stel dat je crossfire neemnt, moet je op je moederboord dan twee PCIex16 lanes hebben of merk je t verschil niet tussen een PCIex16 en PCIex8 ?
Ja, als je in de bios je GPU op "auto" zet, en je sluit je 1680x1050 scherm aan op de mobo output, en je 3 1920x1080 schermen op je graka aan. Zou dit moeten kunnen.

Een 2e 7970. ik weet dan niet zeker weet is of je ook dan nog (met een 3gb gddr5 ram 7970) de volle 6Gb haalt van de 7970 die je nu hebt. Zou je even moeten googlen / vragen aan iemand met meer verstand als ik.

en, als je een 2e kaart aansluit moet je er gewoon een brugje op klikken,

Afbeeldingslocatie: http://images.bit-tech.net/content_images/2009/11/multi-gpu-round-up/1.jpg Deze bruggen komen volgens mij bij het mobo, als dat cfx of sli ondersteund.

Over die lanes weet ik niet, durf ik niets over te zeggen.

Ook heb je met een 2e 7970 een sterkere voeding nodig.
2x 314 watt van die 7970's
een cpu van 77 watt
pricewatch: Intel Core i5 3570K Boxed
http://www.tomshardware.c...ew-benchmark,3232-18.html
Kom je uit op 705 watt.

pricewatch: XFX PRO750W

[ Voor 14% gewijzigd door Erik-e op 31-05-2013 12:37 ]

• JohnnyV
Bedankt voor je reactie.

Ik heb inderderdaad nog 3 van die bruggen liggen dacht ik.
Ik had een mooie voeding van coolermaster gezien van 850 watt. Het enige waar ik dan nog even mee zit is inderdaad welke langs ik moet gebruiken of dus 2x PCIex16 of x16 en x8 echt prestatie verschil hebben. Ik heb al wat op internet gezocht en als ik nog wat concreets vind zal ik wel even linkje posten.

Want al maakt keer x16 wel uit, dan moet ik ook ander (duurder) moederboord

[ Voor 9% gewijzigd door JohnnyV op 31-05-2013 18:44 ]

• digital_ownage
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 28-08-2025
ik verwacht niet dat je een enorm verschil gaat merken met een CPU upgrade. Ik denk dat je beter je GPU op de V&A kan sodemieteren en een nvidia gtx 770 in SLI kan nemen.

• JohnnyV
digital_ownage schreef op vrijdag 31 mei 2013 @ 18:58:
ik verwacht niet dat je een enorm verschil gaat merken met een CPU upgrade. Ik denk dat je beter je GPU op de V&A kan sodemieteren en een nvidia gtx 770 in SLI kan nemen.
Aangezien je voorstelt om andere videokaarten in sli te nemen, heb jij toevallig verstand of je dan een prestatie verschil heb tussen 2x x16 langs of x16 + x8 ?

• benurk!
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 27-03 11:39
johnnyverhoeff schreef op vrijdag 31 mei 2013 @ 19:29:
[...]

Aangezien je voorstelt om andere videokaarten in sli te nemen, heb jij toevallig verstand of je dan een prestatie verschil heb tussen 2x x16 langs of x16 + x8 ?
De brandbreedte gaat naar beneden, maar als je een goed moederbord (bijv. Z77) heb je meestal wel min. 2x16

• digital_ownage
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 28-08-2025
johnnyverhoeff schreef op vrijdag 31 mei 2013 @ 19:29:
[...]

Misschien als je wat nu de titan is over 3 jaar neemt of zo.
Nu is het misschien 5 fps verschil als je geen mazzel hebt als je een single kaart in dat slot stopt en daarna in je beste slot.
Verder werkt sli wel oké voor de meeste games. CFX werkt daarineten wel weer wat minder.

• JohnnyV
Hier een leuke review van alle bussen met de 7970 en de gtx680: http://www.techpowerup.com/forums/showthread.php?t=165077

• Madrox

Madrox

Oh, Pharaoh!

Je huidige mobo is al genoeg voor quad sli/cf (16/16/8/8 pcie 2.0).

Zelfs een PCIe 3.0 x16/x4 bord is al genoeg voor sli/cf.

PAs bij pcie x4 (2.0) merk je er iets van, maar ook dan valt het nog mee. Daaronder word het wel snel minder.

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Zelf ben ik niet zo'n fan van CLI of CF, de kaarten die je nu in die modi zet, zijn over een paar jaar net zo snel als de kaarten die dan beschikbaar zijn, die vervolgens ook weer in CLI of CF gezet worden. Het is dus gewoon een marketing truuk. Ik zou dus nu een enkele 7970 doen en over een paar jaar wat dan het snelste is. Als CLI of CF echt zoveel meer performance gaf, was het namelijk wel breder ondersteund (in de games), waren de drivers ervoor ook veel beter geweest. ;)

• Madrox

Madrox

Oh, Pharaoh!

Het is geen truuk, je kan nu de performance krijgen die je anders pas over 2jr of meer ziet met een single gpu. Het is maar net wat je wil.

Ondersteuning is er genoeg, vooral nieuwere spellen ondersteunen het steeds beter. Dat het nog wel eens mis kan gaan is logisch; het blijft geavanceerder dan een single gpu systeem.

• JohnnyV
Nu de nieuwe haswell chips en borden uit zien heb ik mijn keuze een beetje geüpdatet en ook met het advies gegeven door jullie ;

Intel® Core™ i5-4670K
GIGABYTE GA-Z87X-OC
8 gig 1333 uit me oude pc in dual channel
Crucial CT128M4SSD2
XFX ProSeries 850W XXX Edition
SAPPHIRE HD 7970 3GB Vapor-X Edition In CrossFire met mijn huidige 7970 vapor-x
be quiet! Dark Rock Pro 2
pricewatch: Fractal Design Define R4 Pearl Black - Window Ik zit nog te twijfelen voor wit of zwart; wat vinden jullie ?

Hierbij komen waarschijnlijk nog 2 of 3 stille fans met deze fancontroller: NZXT Sentry LXE

Misschien wil ik hier windows 8 op draaien. Is dat aan te raden op een desktop ?

• Madrox

Madrox

Oh, Pharaoh!

Tja, als je denkt dat je ermee overweg kan gewoon doen. Zelf zit ik nog op 7, terwijl ik 8 ook heb hier :)

• JohnnyV
Ik heb net windows 8 binnen, die ga ik even met een virtual machine installeren en uitproberen.
Overigens denk ik niet dat ik de fancontroller ga gebruiken, want ik neem waarschijnlijk PWM fans en dan aansluiten op het moederboord.

• DutchRam
johnnyverhoeff schreef op vrijdag 31 mei 2013 @ 09:11:
@DutchRam, oke bedankt voor je uitleg. Ik heb wel in mijn huidige systeem een Creative X-Fi Titanium PCIe zitten, deze kan het toch wel encoderen ?
Heb even gezocht. Met deze download zou dat kunnen: http://support.creative.c...ais=%22%20rel=%22nofollow

• JohnnyV
Top ! Alleen het moederboord wat ik nu waarschijnlijk ga nemen zit al helemaal vol als ik er 2x 3slots videokaarten in prik. Maar ik ga dit iig even installeren op m'n huidige pc, bedankt !

Waar ik nu wel last van heb met deze geluidskaart is dat ik niet in windows me volume kan regelen, dit moet per se via de versterker.
Kan jij een goede geluidskaart aanraden liefst extern ivm moederboard die dit wel kan en als ik me hoofdtelefoon erin plug dat dan heet geluid naar me hoofdtelefoon gaat en NIET meer naar de spdif naar me versterker ?

[ Voor 26% gewijzigd door JohnnyV op 03-06-2013 13:27 ]

• biggydeen2
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 15-04 11:07
Het upgraden van je CPU en moederbord is weggegooit geld. Zorg in plaats daarvan voor een goede koeler voor je huidige cpu en ga deze overclocken. Een 930 haalt met gemak 4ghz+

Er is geen enkele pc game waarbij je tegen een CPU bottleneck gaat aan lopen (Mits overgeclocked) Ik zag laatst nog een chart van een vergelijking tussen de i7 920@ 4ghz en de i7 3370k @ 4.5 GHZ (helaas weet ik zo de site niet meer) Het verschil tussen beiden was in bijna alle gevallen 1 fps, waarbij soms de i920 zelfs "sneller" was. Getest met een HD 6990.

Ik zie toch vaak mensen (lees gamers) overstappen naar sandy, ivy of nu haswell zonder dat ze kijken of het uberhaupt wel performance oplevert, zonde!

Daarnaast op de resolutie die je gaat spelen ben je meer afhankelijk van je videokaart dan van je CPU.

Kan ik je nog van eyefinity afpraten? Zonder gekheid, eyefinity kan erg mooi zijn echter je blijft altijd problemen houden als je gaat werken met SLI of Crossfire. 1 7970 gaat die resolutie niet trekken, tenminste ik neem aan dat je alle eyecandy aan wilt zetten? 2 gaat je problemen leveren zoals microstuttering. Heb een jaartje terug 2x een 6950 in CF gedraaid, na een week was ik er helemaal klaar mee...als je er gevoelig voor bent ga je het meteen zien.

• SmokingCrop
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online
biggydeen2 schreef op maandag 03 juni 2013 @ 14:31:
Kan ik je nog van eyefinity afpraten? Zonder gekheid, eyefinity kan erg mooi zijn echter je blijft altijd problemen houden als je gaat werken met SLI of Crossfire. 1 7970 gaat die resolutie niet trekken, tenminste ik neem aan dat je alle eyecandy aan wilt zetten? 2 gaat je problemen leveren zoals microstuttering. Heb een jaartje terug 2x een 6950 in CF gedraaid, na een week was ik er helemaal klaar mee...als je er gevoelig voor bent ga je het meteen zien.
Biggydeen heeft daar zeker een punt.
Ik heb nog geen sli/cf gedraaid, maar als je dingen als het volgende ziet, moet je er echt wel eens over nadenken:
Afbeeldingslocatie: http://images.hardwarecanucks.com/image//skymtl/GPU/TITAN-VS-SLI/TITAN-VS-SLI-3.jpg
bron: http://www.hardwarecanuck...-vs-sli-crossfire-10.html

onderstaand is slechts een voorbeeld
* hoe strakker en lager de lijn, hoe beter
* "any frame time above 40ms (ie: 25FPS or below) should be considered too slow to maintain a fluid in-game experience."
Afbeeldingslocatie: http://images.hardwarecanucks.com/image//skymtl/GPU/TITAN-VS-SLI/TITAN-VS-SLI-59.jpg

[ Voor 65% gewijzigd door SmokingCrop op 03-06-2013 14:38 ]

• Djonny
Issue is al regelmatig besproken, ook bij de buren: http://nl.hardware.info/r...n-amd-crossfire-problemen

Hier meer duidelijkheid met betrekking tot micro-stuttering en nvidia's oplossing: http://techreport.com/rev...dia-frame-capture-tools/9

NVIDIA had hier eerst ook last van, zie deze benchmarks van afgelopen februari, al was het toen ook al minder dan AMD: http://techreport.com/rev...ok-at-game-benchmarking/5

AMD heeft beloofd dat er drivers voor komen. Echter komen deze pas in juni/juli als beta: http://techreport.com/new...ue-in-june-july-timeframe
Evenals dat er al een soort van prototype driver voor was bij de HD 7990: http://techreport.com/rev...-graphics-card-reviewed/8

Lijkt dus alsof dit snel opgelost gaat worden, geen nood om je oude kaart te verkopen en een nieuwe erin te doen. Wel zonde van het videogeheugen wat op je oude kaart verloren gaat als je hem in CF zet, maar met de huidige prijzen voor die 6 GB kaart is het ook haast niet anders.

[ Voor 44% gewijzigd door Djonny op 03-06-2013 14:51 ]

• JohnnyV
Oke, ik begrijp jullie punten. Wat zouden jullie me dan adviseren ? Ik heb al 3 jaar lang gegamed in eyefinity dus dan wil ik zou houden. Ik wil niet mijn huidige videokaart vervangen want die is nog geen eens een jaar oud. Verder ben ik wel bereid om alles te vervangen en/of toe te voegen

• Djonny
Ik zou op dit moment lekker je i7 gaan overklokken naar 4/4.2 GHz met een degelijke koeler, iets als een Phanteks PH-TC14PE, Noctua D14, Thermalright Silver Arrow SB-E of als je echt resultaten wilt halen een kant en klaar waterkoelsetje zoals de NZXT Kraken X60 of de Corsair H100i, als je daarvoor ruimte in je kast hebt tenminste. Zie hier ook een goede benchmark van waterkoelsetjes tegenover luchtkoeling: http://nl.hardware.info/r...aten-socket-2011-160-watt

Een nieuw kaartje erbij kopen zodra AMD met de nieuwe drivers uitkomt. Hopelijk is voor de 7970 6 GB versie dan ook wat gezakt in prijs zodat je het volledige voordeel uit je CF opstelling haalt. Anders gewoon een 3GB kaart erbij kopen.

Zoals je hier ziet zijn de meeste games nog gelimiteerd op een resolutie van 1900x1200 bij een enkele GTX 680 ( eerste 2 tabellen op stock, laatste 3 overklokt ). Op een overklokte 920 en op een overklokte 3770k nog steeds. Het verschil is meestal te verwaarlozen. Jij moet bijna 3x keer zoveel pixels laden en zal dus ook gelimiteerd zijn door je GPU, zelfs als je er 2 hebt.

[ Voor 27% gewijzigd door Djonny op 03-06-2013 22:12 ]

• JohnnyV
Djonny schreef op maandag 03 juni 2013 @ 14:41:

AMD heeft beloofd dat er drivers voor komen. Echter komen deze pas in juni/juli als beta: http://techreport.com/new...ue-in-june-july-timeframe
Evenals dat er al een soort van prototype driver voor was bij de HD 7990: http://techreport.com/rev...-graphics-card-reviewed/8
Ik ga denk ik alles vast voorbereiden op crossfire maar een tweede (liefst 6 gb) kaart pas na de drivers uit zijn kopen. Gister grid 2 gekregen en met alle eyecandy op ultra en msaa op 4x bij een resolutie van 6048x1080 kreeg ik nog 50 fps, dus voorlopig prima speelbaar.

Bedankt voor je linkjes :)
Pagina: 1