Met een aantal vrienden hebben we een concept verzonnen waarbij een stuk software gemaakt moet worden als verbindende schakel. Hiervoor hebben we bij de eindgebruikers van het product een machine nodig die de software draait. Deze hardware zal uiteindelijk niet zoveel anders zijn dan een HTPC.
De vraag voor het systeem stel ik eigenlijk vooral omdat het systeem eenmaal geinstalleerd probleem- en onderhouds-loos moet draaien. Een HTPC voor thuis kun je natuurlijk onderhouden/repareren maar als het aantal klanten met dit systeem tegen de 100 gaat lopen is dat niet te doen. (Software daar gelaten, maar dat doen we OTA)
Voor dit systeem had ik een aantal eisen in gedachten:
Ik heb nu deze 3 gevonden, maar ik ben er niet zeker van of deze passief gekoeld worden:
Giada is lekker goedkoop maar niet zo snel en kwaliteit ken ik ook niet..
Zotac is sneller maar ook 2x zo duur en geen D-Sub (D-Sub schermen zijn goedkoper, niet onoverkomelijk)
Xstreamer is het duurst, en zoveel power is waarschijnlijk overkill. Ook ontbreekt een cardreader, alhoewel dat geen problemen geeft, maar wel een pre was. Ook weet ik niet of deze makkelijk op een ander OS draait.
En kan eventueel een thin client systeem ook voor dit doel met een eigen os worden geinstalleerd?
De vraag voor het systeem stel ik eigenlijk vooral omdat het systeem eenmaal geinstalleerd probleem- en onderhouds-loos moet draaien. Een HTPC voor thuis kun je natuurlijk onderhouden/repareren maar als het aantal klanten met dit systeem tegen de 100 gaat lopen is dat niet te doen. (Software daar gelaten, maar dat doen we OTA)
Voor dit systeem had ik een aantal eisen in gedachten:
x86/x86_64 Platform
De software moet nog ontwikkeld worden, maar dat wordt zowieso in C#-ASP.NET-JS-HTML5 gedaan. Ik hoop dat alles kan draaien op MONO vanwege licentiekosten. In elk geval zit ik dan volgens mij vast aan het reguliere platform omdat er dus linux/windows op moet draaien.Geen bewegende delen
Het wordt in een meubel ingebouwd dus hij moet zonder actieve koeling kunnen.Ook komt het bij klanten in de huiskamer dus alle geluid wil je vermijden. Daarom ook geen harde schijf, maar een geheugenkaart of SSD waarvan gestart kan worden. Geheugenkaart heeft eigenlijk de voorkeur, want bij corruptie van software of hardware kan die makkelijk vervangen worden.Kosten
Samen met kwaliteit staan eisen voorop, maar lage kosten zijn natuurlijk mooi meegenomen. Achteraf iemand langssturen om het systeem of een onderdeel te vervangen is relatief duur dus investeren om dat te voorkomen lijkt slim. Omdat het hele product voor een prijs aangeboden wordt is iedere kostenbesparing welkom. 10 euro inkoop minder brengt over 5000 systemen wel lekker geld op.Randapparatuur
Internetverbinding en beeld zijn belangrijk dus een netwerkpoort en beelduitgang zijn belangrijk.Ik heb nu deze 3 gevonden, maar ik ben er niet zeker van of deze passief gekoeld worden:
| Giada Mini PC i35V (i35V-BM571) | Zotac ZBOX Nano XS AD13 Plus | Xtreamer Ultra 2 |
|---|---|---|
| € 171,05 | € 330,50 | € 398,99 |
| Intel Atom D2500 | AMD E2-1800 | Intel Atom D2700 |
| 2GB | 2GB | 4GB |
| GPU Onbekend | Radeon HD7340G | GeForce GT520M |
| 32GB | 64GB | 32GB |
| D-Sub (VGA), HDMI | HDMI | HDMI |
| Bluetooth, Cardreader | Cardreader | Bluetooth |
Giada is lekker goedkoop maar niet zo snel en kwaliteit ken ik ook niet..
Zotac is sneller maar ook 2x zo duur en geen D-Sub (D-Sub schermen zijn goedkoper, niet onoverkomelijk)
Xstreamer is het duurst, en zoveel power is waarschijnlijk overkill. Ook ontbreekt een cardreader, alhoewel dat geen problemen geeft, maar wel een pre was. Ook weet ik niet of deze makkelijk op een ander OS draait.
Vraag
Weet iemand een alternatief wat beter bij de wensen past?En kan eventueel een thin client systeem ook voor dit doel met een eigen os worden geinstalleerd?
Klik hier om op linkedIn lid te worden van de Freelance Tweakers groep.