x86 Systeem zonder bewegende delen

Pagina: 1
Acties:

• Jogai
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 08:26
Met een aantal vrienden hebben we een concept verzonnen waarbij een stuk software gemaakt moet worden als verbindende schakel. Hiervoor hebben we bij de eindgebruikers van het product een machine nodig die de software draait. Deze hardware zal uiteindelijk niet zoveel anders zijn dan een HTPC.
De vraag voor het systeem stel ik eigenlijk vooral omdat het systeem eenmaal geinstalleerd probleem- en onderhouds-loos moet draaien. Een HTPC voor thuis kun je natuurlijk onderhouden/repareren maar als het aantal klanten met dit systeem tegen de 100 gaat lopen is dat niet te doen. (Software daar gelaten, maar dat doen we OTA)
Voor dit systeem had ik een aantal eisen in gedachten:
x86/x86_64 Platform
De software moet nog ontwikkeld worden, maar dat wordt zowieso in C#-ASP.NET-JS-HTML5 gedaan. Ik hoop dat alles kan draaien op MONO vanwege licentiekosten. In elk geval zit ik dan volgens mij vast aan het reguliere platform omdat er dus linux/windows op moet draaien.
Geen bewegende delen
Het wordt in een meubel ingebouwd dus hij moet zonder actieve koeling kunnen.Ook komt het bij klanten in de huiskamer dus alle geluid wil je vermijden. Daarom ook geen harde schijf, maar een geheugenkaart of SSD waarvan gestart kan worden. Geheugenkaart heeft eigenlijk de voorkeur, want bij corruptie van software of hardware kan die makkelijk vervangen worden.
Kosten
Samen met kwaliteit staan eisen voorop, maar lage kosten zijn natuurlijk mooi meegenomen. Achteraf iemand langssturen om het systeem of een onderdeel te vervangen is relatief duur dus investeren om dat te voorkomen lijkt slim. Omdat het hele product voor een prijs aangeboden wordt is iedere kostenbesparing welkom. 10 euro inkoop minder brengt over 5000 systemen wel lekker geld op.
Randapparatuur
Internetverbinding en beeld zijn belangrijk dus een netwerkpoort en beelduitgang zijn belangrijk.

Ik heb nu deze 3 gevonden, maar ik ben er niet zeker van of deze passief gekoeld worden:
Giada Mini PC i35V (i35V-BM571)Zotac ZBOX Nano XS AD13 PlusXtreamer Ultra 2
€ 171,05€ 330,50€ 398,99
Intel Atom D2500AMD E2-1800Intel Atom D2700
2GB2GB4GB
GPU OnbekendRadeon HD7340G GeForce GT520M
32GB64GB32GB
D-Sub (VGA), HDMIHDMIHDMI
Bluetooth, CardreaderCardreaderBluetooth

Giada is lekker goedkoop maar niet zo snel en kwaliteit ken ik ook niet..
Zotac is sneller maar ook 2x zo duur en geen D-Sub (D-Sub schermen zijn goedkoper, niet onoverkomelijk)
Xstreamer is het duurst, en zoveel power is waarschijnlijk overkill. Ook ontbreekt een cardreader, alhoewel dat geen problemen geeft, maar wel een pre was. Ook weet ik niet of deze makkelijk op een ander OS draait.
Vraag
Weet iemand een alternatief wat beter bij de wensen past?

En kan eventueel een thin client systeem ook voor dit doel met een eigen os worden geinstalleerd?

Klik hier om op linkedIn lid te worden van de Freelance Tweakers groep.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Een deel van je talen is webbased, is het niet mogelijk om de hele software zo te ontwikkelen? Dan kun je namelijk veel meer platform onafhankelijk werken. De prijzen voor die systemen zijn vrij duur. Voor heel veel minder kun je iets pakken met een ARM-SoC. Pak een Odroidapparaatje bijvoorbeeld, dan zit je op 1/3e van de prijs

• Mike2k
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 27-03 11:32

Mike2k

Zone grote vuurbal jonge! BAM!

Waarom niet een Raspberry PI? Die kan prima FullHD afspelen.
Voor die cardreader enzo kan je de usb poorten gebruiken met een usb hubje...frot er een mooi kastje omheen, voedingske erin...

You definitely rate about a 9.0 on my weird-shit-o-meter
Chuck Norris doesn't dial the wrong number. You answer the wrong phone.

• Jogai
@TERW_DAN: Goed punt, maar we moeten met wat andere hardware koppelen (Camera, usb etc) en ik denk dat ik misschien met alleen webbased er niet uit kom.

Deze prijzen zijn nog te overzien, totaalproduct wordt toch iets van 5K.

@Mike2k: Idd ook aan gedacht, maar eigenlijk zelfde argument, en ik weet niet of ik met mono op Raspberry uitkom. In het slechtste geval moet ik terugvallen op windows.

Er wordt een meubel voor gemaakt, dus het kastje is geen punt idd. Ik dacht eerst gewoon het kastje vol te proppen met componenten, maar de weinige passief gekoelde cpu's zijn Xeon, en dan moet je al een Mobo van 300 euro aanschaffen en dan ben je nog niet klaar.

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23-04 13:55
Is een E350 of E450 geen optie? Of misschien schiet je iets op met nieuws: Gigabyte kondigt Brix-mini-pc officieel aan
Is nog wel even afwachten wat het gaat kosten, maar lijkt me helemaal aan je eisen te voldoen en in te richten naar eigen inzicht. Compact, passief, en heel compleet. Prijzen weet ik alleen nog niet, maar misschien iets om te onderzoeken?

iRacing Profiel

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Jogai schreef op donderdag 30 mei 2013 @ 11:57:
@TERW_DAN: Goed punt, maar we moeten met wat andere hardware koppelen (Camera, usb etc) en ik denk dat ik misschien met alleen webbased er niet uit kom.
Koppeling met camera en USBapparten kun je ook prima met een ARMsysteempje doen hoor. Je kunt gewoon een linuxvariant draaien

Het voordeel van dat soort systeempjs is dat het verbruik vaak laag ligt (10W en minder), waardoor je dus geen actieve koeler nodig hebt, maar ook niet met warmteproblemen te maken krijgt, omdat ze zo weinig gebruiken worden ze ook niet warm.

• LinuX-TUX
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 28-04 12:54
Met eerder genoemde argumenten, ARM is ook een optie.

We snappen dat je terughoudend bent met details, anderzijds zijn die wel nodig om 'cutting edge' mee te kunnen denken in wat wel en niet een oplossing zou kunnen zijn. Zo lezen we later dat er opeens hardware aan gekoppeld moet kunnen worden.

Zijn de system van iGel niet een mooi begin voor waar je naar toe wilt werken? Zijn van origine Thin Clients, draaien bare windows en bare linux ... misschien de moeite waard: www.igel.com
(naast iGel heb je nog wel meer Thin Client fabrikanten, deze kwam alleen even in me op nu omdat ik van 1 van de series zeker weet dat er geen bewegende onderdelen in zit)

[ Voor 6% gewijzigd door LinuX-TUX op 30-05-2013 12:18 ]

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23-04 13:55
LinuX-TUX schreef op donderdag 30 mei 2013 @ 12:18:
Met eerder genoemde argumenten, ARM is ook een optie.

We snappen dat je terughoudend bent met details, anderzijds zijn die wel nodig om 'cutting edge' mee te kunnen denken in wat wel en niet een oplossing zou kunnen zijn. Zo lezen we later dat er opeens hardware aan gekoppeld moet kunnen worden.

Zijn de system van iGel niet een mooi begin voor waar je naar toe wilt werken? Zijn van origine Thin Clients, draaien bare windows en bare linux ... misschien de moeite waard: www.igel.com
(naast iGel heb je nog wel meer Thin Client fabrikanten, deze kwam alleen even in me op nu omdat ik van 1 van de series zeker weet dat er geen bewegende onderdelen in zit)
de iGel-hardware is inderdaad best leuk, maar je zou ook bijvoorbeeld bij Wyse even kunnen rond-neuzen. Er is meer dan genoeg te vinden links en rechts qua hardware in compacte en passieve formaten.

Gezien het projectje waar je mee bezig bent kun je ook even met fabrikanten of leveranciers bellen; prijzen kunnen soms aanzienlijk naar beneden als kwantiteit toeneemt.

iRacing Profiel

• Jogai
kroegtijger schreef op donderdag 30 mei 2013 @ 12:08:
Is een E350 of E450 geen optie? Of misschien schiet je iets op met nieuws: Gigabyte kondigt Brix-mini-pc officieel aan
Is nog wel even afwachten wat het gaat kosten, maar lijkt me helemaal aan je eisen te voldoen en in te richten naar eigen inzicht. Compact, passief, en heel compleet. Prijzen weet ik alleen nog niet, maar misschien iets om te onderzoeken?
Is een beetje vergelijkmaar met Intels NUC. Maar volgens mij worden die actief gekoeld, en dat zal bij die Brix ook wel nodig zijn.
TERW_DAN schreef op donderdag 30 mei 2013 @ 12:11:
[...]
Koppeling met camera en USBapparten kun je ook prima met een ARMsysteempje doen hoor. Je kunt gewoon een linuxvariant draaien
Dat klopt, maar dan komt het meer op mijn programmeerskills aan, en dat is toch vooral C# of Web.

@Linux-TUX & Kroegtijger: Idd dit zijn mooie thin clients.

Maar door jullie ben ik nog wat verder aan het zoeken gegaan, en volgens mij gevonden wat ik zocht:
pricewatch: MSI C847MS-E33
Boardje inclusief:
Celeron® Processor 847 (x86_64)
Passief gekoeld
All Solid Capacitors
Max verbruik 26 watt
Aansluiting voor een frontpanel
Netwerk + D-Sub + HDMI + Genoeg usb
Prijs is ongeveer 70 euro, dus dat valt wel mee.

Het front panel wil ik dan gebruiken voor een sd-kaart waarvan ik opstart. Is dat te doen?
Vervolgens is dat makkelijk voor de onderhoudsmonteur als het opslagmedium corrupt raakt.

Wat meedenken betreft, ik vind het goed gaan zo :*) . Ik wil idd niet teveel details geven. Het begint met een connected systeem, een webcam en wat invoermogelijkheden (iets met wat bedieningstoetsen via usb of een afstandsbediening oid). Mogelijk breiden we later uit met meer 'gadgets' die we aansluiten op het system (via usb/wifi/...)

Pagina: 1