Toon posts:

VRAM wordt te heet van Club 3D Radeon HD 7870 XT JokerCard

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste Tweakers,

2 maanden geleden heb ik mijn nieuwe pc gebouwd, tot voor 1 dag had ik er nog geen problemen mee gehad en er van dag tot dag heerlijk op gegamed en gewerkt. Nou wil het toeval dat juist bij mij ( ik heb vaak ongeluk met dat soort dingen) mijn videokaart na een gamesessie van 1 uur of minder mijn beeld raar begint te doen, maar eerst de nodige gegevens en dan leg ik het probleem daarna wel uit.

Allereerst en misschien wel het belangrijkst de specs van mijn beesie:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 3570 Boxed€ 179,90€ 179,90
1MSI Z77A-G45€ 94,91€ 94,91
1Club3D Radeon HD 7870 XT JokerCard (Tahiti LE)€ 206,70€ 206,70
1Seagate Barracuda 7200.14 ST1000DM003, 1TB€ 54,85€ 54,85
1CM Storm Enforcer€ 72,90€ 72,90
1Cooler Master Megaflow Red, 200mm€ 12,-€ 12,-
1Corsair Vengeance CML8GX3M2A1600C9 Low Profile€ 59,76€ 59,76
1Corsair Enthusiast TX750M€ 104,89€ 104,89
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 785,91

en nog een CM megaflow red

Zo, nu we dat uit de weg hebben zal ik jullie het probleem nader omschrijven.

Ik was op een gewone dag net zo als anders lekker een potje BO2 aan het doen samen met vrienden, mijn videokaart wordt dan altijd lekker warm (zo rond de 71 graden celsius) en de koeler van de kaart begint zoals gewoonlijk lekker door mijn headset te loeien (doet ie altijd als ie wat warmer wordt en dat terwijl het een van de stillere koelers is op de markt...) het weertje is niet overdreven heet buiten en op mijn kamer is het niet veel anders. En dan opeens uit het niets krijg ik op mijn monitor een flikkerend schaakbord effect te zien, zoiets als je VRAM te warm of beschadigd is. Dus ik opzoeken wat het probleem is, videokaart is niet uitzonderlijk warm geworden of zwaar belast, maar het blijft, en dat alleen als ik ingame ben. Ja gevonden! vram wordt te heet.

Ja, dat is fijn maar hoe los ik dit op? Ik heb totaal geen geld om een nieuwe kaart te kopen of uberhaubt een koeler van 60 a 70 euro er op te schroeven.
oplossingen die ik al bedacht had:
- Fan van de videokaart harder laten draaien, lijkt het probleem op te lossen, maar dan heb ik een gigantische herrie aan mijn hoofd wat ik ook niet wil.
- de airflow in mijn kast verbeteren? ik weet namelijk niet welk effect dat heeft in mijn kast: frontfan 200mm zuigt de lucht naar binnen, bovenfan 200mm blaast de lucht naar buiten en achter fan 120 mm blaast de lucht ook naar buiten.
- de snelheid van mijn VRAM verlagen? maar kan ik dan nog wel al mijn spellen op maximaal spelen? ( heb mijn videokaart niet ge OC't

Ik hoor graag jullie advies en ik zal kijken of ik vanmiddag wat foto's kan posten

Solidgamez

Verwijderd

Probeer anders je koeler eens te reseaten ( die van je gpu uiteraard) met wat hoge kwaliteit pasta. Fabrikanten doen nogal vaak een erg slechte job met de mounting van de koeler.

• auto660
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 07-02 03:11

auto660

1991 240 GL Brick

En de garantie van de kaart is verlopen? Als dat niet zo is weet ik al wat ik zou doen...

Gaming~ |Ryzen 5 5500, Asrock B450M PRO4, 16GB 2666@3600MHz DDR4, GTX1650 Super 4GB, 1TB + 256GB SSD, 250W Apevia PSU| Workstation~ |Q9550, 8GB CL4 DDR2, P5B Premium, GTX950, 512GB SSD + 1TB HDD, 550W PSU

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 30 mei 2013 @ 08:30:
Probeer anders je koeler eens te reseaten ( die van je gpu uiteraard) met wat hoge kwaliteit pasta. Fabrikanten doen nogal vaak een erg slechte job met de mounting van de koeler.
probleem is als je bij de specs kijkt zie je dat de vram niet eens gekoeld wordt, dus nieuwe koelpasta er tussen douwen zou in dit geval denk ik niet zo veel uitmaken.

Verwijderd

Topicstarter
auto660 schreef op donderdag 30 mei 2013 @ 08:38:
En de garantie van de kaart is verlopen? Als dat niet zo is weet ik al wat ik zou doen...
ik zou een RMA naar alternate kunnen doen, daar heb ik em gekocht, maar dan gaan ze em testen en zeggen ze vervolgens dat er niks mee aan de hand is. Ik heb de kaart pas 2 a 3 maanden, zou terug sturen naar de fabrikant en geld terug eisen effect hebben? en zulllen ze dat dan ook doen?

• Foritain
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online

Foritain

BaasHaas

Deze kaart kan volgens mij niet eens buiten de garantie periode zijn. En ik ga er maar even van uit dat de kaart overheat met de fan op minstens 70% o.i.d.. Als je verwacht dat hij koel blijft met minimale RPM dan kan je het vergeten natuurlijk. Maar redelijkerwijs mag je er van uit gaan dat de kaart met standaard fan profiel gewoon goed moet functioneren zonder dat 1) je artifacts krijgt 2) hij als een opstijgend vliegtuig klinkt.

Vervelend is het, maar ik zou hem zonder verder te gaan prutsen gewoon RMA'en. Mijn ervaring met Alternate RMA tot dusver is redelijk ok geweest (ook met bijv een RMA na 1j+ met een graka waarvan de fan onder load echt een flinke whine gaf). Je moet wel terug naar de verkoper, niet naar de fabrikant. Je hebt tenslotte een overeenkomst met Alternate.

En vergeet je rechten niet he. Je hebt gewoon recht op een degelijk/deugdelijk product.

Verwijderd

Topicstarter
Foritain schreef op donderdag 30 mei 2013 @ 08:49:
Deze kaart kan volgens mij niet eens buiten de garantie periode zijn. En ik ga er maar even van uit dat de kaart overheat met de fan op minstens 70% o.i.d.. Als je verwacht dat hij koel blijft met minimale RPM dan kan je het vergeten natuurlijk. Maar redelijkerwijs mag je er van uit gaan dat de kaart met standaard fan profiel gewoon goed moet functioneren zonder dat 1) je artifacts krijgt 2) hij als een opstijgend vliegtuig klinkt.

Vervelend is het, maar ik zou hem zonder verder te gaan prutsen gewoon RMA'en. Mijn ervaring met Alternate RMA tot dusver is redelijk ok geweest (ook met bijv een RMA na 1j+ met een graka waarvan de fan onder load echt een flinke whine gaf). Je moet wel terug naar de verkoper, niet naar de fabrikant. Je hebt tenslotte een overeenkomst met Alternate.

En vergeet je rechten niet he. Je hebt gewoon recht op een degelijk/deugdelijk product.
het probleem zit em eerder dat als de drivers zelf de fan speed controleren dat ie te heet word, normaal draait ie op 25% van de 3600rpm en als ie in de richting van de 70 graden komt gaat ie op 50% draaien en en begint de fan al duidelijk hoorbaar door mijn headset te loeien dan komen ook na een tijdje de artifacts ( met de laatste drivers). op 60% is het geluid een irritante harde doordringende hoge zoem/ bijna fluit, het is dan net te doen en de kaart blijft ook net koel genoeg. Vanaf 60% is het gewoon herrie en kun je dan niet fatsoenlijk gamen, net alsof je een stofzuiger op je kamer hebt staan alleen dan wat zachter. Nogmaals ik heb al eerder minder goede ervaringen qua RMA bij alternate. mijn broertje heeft trouwens de zelfde kaart alleen niet dezelfde problemen. maandje geleden de kaart van mijn broertje opgestuurd naar Alternate ( de zelfde kaart als ik heb) want vram was kapot (kaart deed helemaal niks meer) dus naar alternate gestuurd 2 weken later krijgen we em terug, geen fouten of problemen ontdekt :| ) alsnog heb ik het idee dat alternate zal zeggen dat de kaart gewoon werkt en dat d RMA niet terecht is.

• Foritain
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online

Foritain

BaasHaas

Los van het controleren, als je met recente drivers zonder aanpassing van verdere instellingen een vliegtuig met artifacts hebt is dat een geval RMA. Helaas moet je af en toe je gelijk wel met flink tijdsverlies en moeite halen. Even goed nalezen wat je rechten als consument in deze situatie zijn, en gewoon je recht halen en je niet laten wegsturen zonder oplossing.

Je hebt recht op een deugdelijk product. Maar het kans soms wel een tijd duren voordat je of een goed product (eventueel alternatief product) dan wel je geld terug ontvangt.

succes iig.

Verwijderd

Topicstarter
Foritain schreef op donderdag 30 mei 2013 @ 09:35:
Los van het controleren, als je met recente drivers zonder aanpassing van verdere instellingen een vliegtuig met artifacts hebt is dat een geval RMA. Helaas moet je af en toe je gelijk wel met flink tijdsverlies en moeite halen. Even goed nalezen wat je rechten als consument in deze situatie zijn, en gewoon je recht halen en je niet laten wegsturen zonder oplossing.

Je hebt recht op een deugdelijk product. Maar het kans soms wel een tijd duren voordat je of een goed product (eventueel alternatief product) dan wel je geld terug ontvangt.

succes iig.
Dankjewel voor je advies, ik zal me er is in verdiepen en contact opnemen met Alternate, en dan maar het beste hopen :P

Solidgamez

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 30 mei 2013 @ 08:42:
[...]

probleem is als je bij de specs kijkt zie je dat de vram niet eens gekoeld wordt, dus nieuwe koelpasta er tussen douwen zou in dit geval denk ik niet zo veel uitmaken.
Oh, dat is dom van me.
Pagina: 1