Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-h-i-j-m-e-n
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 07-09 14:08
Ik heb 5 jaar in een lease auto gereden en 2x schade gehad door eigen schuld. Nu gaat mijn lease auto eruit en ga ik weer prive in een auto rijden. De verzekering van de lease auto staat op naam van mijn werkgever. Moet ik nu bij de aanvraag van mijn nieuwe prive autoverzekering aangeven dat ik 2x schade heb gehad of niet?

Ik heb al op een aantal fora gekeken en via Google, maar alle gevonden resultaten gaan over het meenemen van schadevrijejaren, maar die heb ik helaas niet.

Thijmen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadowhawk00
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 11-05-2024
Je kan een verklaring vragen over de jaren dat je schadevrij gereden hebt en deze verklaring meesturen naar je nieuwe verzekering. Heb je deze niet of maak je te veel schade dan hoef je daar volgens mij niets over te vertellen tenzij het direct zo gevraagd word.
Dus als ze vragen of je vanwege schade bij een andere verzekeraar weg moest is het antwoord nee. Als ze vragen of de de afgelopen 5 jaar schade hebt gehad een een auto tja dan moet je wel Ja zeggen. Als ze erachter komen dat je gelogen hebt heb je een probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-h-i-j-m-e-n
Er wordt bij de verzekering inderdaad gevraagd of ik de laatste vijf jaar een schadeclaim heb ingediend. Maar feitelijk heb ik de schade niet geclaimd maar mijn werkgever. Aangezien de verzekering op zijn naam staat.

Vraag blijft dus open wel of niet melden?

Thijmen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Schade vrije jaren van auto's staan in een centrale database middels namen controleerbaar door verzekeraars.

www.seps.nl/home/roy-data/inzagerecht-formulier vermits lease verzekeringen gekoppeld → sowieso opgeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
Melden. Laat de verzekeraar beslissen en motiveren of ze je een bepaalde korting wel of niet toekennen.

Je kunt altijd achteraf bezwaar maken, maar je wilt niet dat de verzekeraar je achteraf pakt omdat je bepaalde zaken hebt verzwegen waarvan je naar alle redelijkheid had kunnen weten dat je het had moeten melden. Een kennis van mij heeft dergelijke zaken verzwegen en toen zijn verzekeraar er achter kwam is per direct zijn verzekering ontbonden. Hij mocht ook niet meer verder rijden. Hij mocht niet eens meer naar huis rijden. Volgens mij zit die kennis inmiddels niet meer bij Terminus, maar hij heeft er aardig lang gezeten en hij heeft er heel veel spijt van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 07:37

Barrycade

Through the...

Zoals Trommelrem al aangeeft, als men er wel achterkomt zijn je rapen gaar.

En gezien je dus al 2x in 5 jaar brokken hebt gemaakt is het dus terecht dat ze dit vragen. NOFI.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-h-i-j-m-e-n
Het waren allemaal vrij kleine reparaties, maar omdat het een lease auto is wordt alles als een schade gemeld.
1x kwam ik bij mijn auto 's ochtends en was er iemand langs mijn auto geschaafd. Via de leasemaatschappij wordt dan geregeld dat het gerepareerd wordt. Maar nu mag ik dus extra premie gaan betalen...

Thijmen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
TS heeft nooit een schadeclaim ingediend dus waarom zou hij de vraag bevestigend moeten antwoorden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chime
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 09-09 12:46
Wolly schreef op woensdag 29 mei 2013 @ 21:55:
TS heeft nooit een schadeclaim ingediend dus waarom zou hij de vraag bevestigend moeten antwoorden?
Ik weet niet hoe het in Nederland zit - maar in België weet een verzekeringsmaatschappij wel wie de chauffeur is => die naam wordt gewoon doorgegeven.

En de vraag is niet of je een schadeclaim hebt ingediend, maar schadevrij hebt rondgereden ... gezien de werkgever de schade heeft doorgegeven zal de maatschappij in kwestie al zeker weten dat de TS dus niet schadevrij is.
Of andere maatschappijen ook aan die gegevens kunnen is weer een heel ander paar mouwen natuurlijk.

Besef wel dat als de maatschappij er ooit achter komt, ze door de foute verklaring de verzekering dus als ongelding kunnen laten doorgaan - je hebt namenlijk door bedrog betere voorwaarden proberen te pakken te krijgen. Bij een klein doefke zal een maatschappij weinig onderzoek doen - bij een zware doef met veel kosten - peins ik wel dat ze er meer moeite in kunnen gaan steken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:24

The Eagle

I wear my sunglasses at night

T-h-i-j-m-e-n schreef op woensdag 29 mei 2013 @ 21:53:
Het waren allemaal vrij kleine reparaties, maar omdat het een lease auto is wordt alles als een schade gemeld.
1x kwam ik bij mijn auto 's ochtends en was er iemand langs mijn auto geschaafd. Via de leasemaatschappij wordt dan geregeld dat het gerepareerd wordt. Maar nu mag ik dus extra premie gaan betalen...
In voorkomend geval blijf je in principe schadevrij als hetniet jouw schuld is. Ik neem aan dat je aangifte hebt moeten doen (van vernieling of vandalisme is dat over het algemeen), meestal loopt dan dan wel los :)

Dat gezegd hebbende: ik heb ook ooit de overstap gemaakt van lease naar priverijden. Leasemij gebeld, om verklaring schadevrij gevraagd. Die sturen ze je gewoon op, geen probleem. Die moet jij op je beurt weer bij je nieuwe verzekeraar aangeven en dan geven zij jou een korting. Hoeveel is aan hen.

Over het algemeen kennen verzekeringsmaatschappijen geen schadevrije jaren toe zonder dat ze daar bewijs van hebben. Vandaar ook die verklaring. Ze zullen je wel meteen verzekeren, maar als je achteraf aantoont dat je schadevrije jaren hebt verrekenen ze dat gewoon, of krijg je achteraf een bedrag teruggestort. Kan geen probleem zijn lijkt me :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
chime schreef op woensdag 29 mei 2013 @ 22:01:
[...]

Ik weet niet hoe het in Nederland zit - maar in België weet een verzekeringsmaatschappij wel wie de chauffeur is => die naam wordt gewoon doorgegeven.
Die naam kan alleen worden doorgegeven als er een schadeformulier is opgemaakt.
En de vraag is niet of je een schadeclaim hebt ingediend, maar schadevrij hebt rondgereden ...
Niet volgens TS:
T-h-i-j-m-e-n schreef op woensdag 29 mei 2013 @ 21:33:
Er wordt bij de verzekering inderdaad gevraagd of ik de laatste vijf jaar een schadeclaim heb ingediend.

[ Voor 8% gewijzigd door Wolly op 29-05-2013 22:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-h-i-j-m-e-n
In het online overzicht van mij leasemaatschappij kan ik zien dat er 5 schades gemeld zijn. Hierbij onder andere ook een klepje van een kastje dat niet meer dicht wou en bijvoorbeeld een barstje in 1 van de 2 ruitjes voor het mistlicht (waarschijnlijk door steenslag). Ik zou dus moeten aangeven dat er 5x schade is geweest in 5 jaar.

Ik blijf erbij dat ik niet geclaimd heb maar de verzekeringnemer.

Thijmen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joca
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12-07 20:25
T-h-i-j-m-e-n schreef op woensdag 29 mei 2013 @ 22:35:
In het online overzicht van mij leasemaatschappij kan ik zien dat er 5 schades gemeld zijn. Hierbij onder andere ook een klepje van een kastje dat niet meer dicht wou en bijvoorbeeld een barstje in 1 van de 2 ruitjes voor het mistlicht (waarschijnlijk door steenslag). Ik zou dus moeten aangeven dat er 5x schade is geweest in 5 jaar.

Ik blijf erbij dat ik niet geclaimd heb maar de verzekeringnemer.
Klepje van kastje en barst in de ruit lijken me nu niet echt schades waarop de verzekering doelt, zeker een klepje is nu niets iets waarop je straks aanspraak kan maken. Voor een leasemaatschappij is dat een ander geval, waar je naar kijkt is een soort 'incidenten' lijst, waarop blijkbaar alles staat buiten regulier onderhoud.

Ik zou het alleen melden als je daadwerkelijk de laatste 5 jaar schade heb geclaimd door eigenschuld, bv ergens tegen aan gereden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skating_vince
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Via de eerder genoemde link naar het Roy Data Systeem kom je de volgende tekst tegen:
Let op: schadevrije jaren van bestuurders van leaseauto's worden niet in Roy-data gezet. Zie de FAQ voor meer informatie.
FAQ is klikbaar op de pagina.

Volgens mij was de vraag van de verzekeraar of ik ooit eerder een auto op mijn naam verzekerd heb gehad. Als je dat niet hebt (leaseauto is verzekerd op naam van bedrijf), kan je volgende vragen vaak overslaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vircos
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 26-08 21:47
Als de verzekering op naam van je werkgever staat, sta je waarschijnlijk nog wel bekend als de hoofdbestuurder. De hoofdbestuurder is in feite degene die de schade vrije jaren opbouwt.

In mijn geval heb ik 2 auto's op mijn naam verzekerd staan. Op de ene auto ben ik de hoofdbestuurder en op de andere is mijn vrouw dat. Ofwel op één auto bouw ik schade vrije jaren op en op de andere doet mijn voruw dat. Als mijn vrouw dus schade maakt, zal ik de claim moeten doen, maar zal mijn vrouw schade vrije jaren moeten inleveren.

Al vraag ik me af of barsten in ramen en lampen door steenslag daadwerkelijk invloed heeft op je korting. Er is in feite sprake van een aanvullende verzekering op je WA-verzekering. Volgens mij zal dit geen tot weinig invloed moeten hebben. Het wordt wat anders als je een auto in de prak rijdt (een ongeval dus).

Toch interessant om dat eens na te vragen bij de verzekeraar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Volgens mij gaat het schadevrije jaren over je WA verzekering en niet over all-risk gedeelte. Schade aan jou auto is niet interessant, maar schade die je bij andere hebt "aangedaan". Ze kunnen moeilijk straffen als iemand in je auto inbreekt toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 12-09 12:54
Uhm, als je via AllRisk schade claimt dan is dat wel zo.

Je kan ook niks invullen en op nul jaren beginnen. Als de schade langer dan een jaar geleden is bij je lease-auto, dan kan je een verklaring vragen om dat schadevrije jaar over te nemen.

Ik ben twee jaar geleden aangereden en heb zo ook een schade geclaimd. Alles is volledig vergoed door de tegenpartij, maar dat is wel een beetje krom in die vraag. Ik heb ook een poging tot inbraak gehad wat volgens de polis geen gevolgen heeft voor de B/M trede en opbouw.

[ Voor 14% gewijzigd door Señor Sjon op 30-05-2013 09:49 ]

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
Verzekeraars hebben andere bronnen buiten Roydata om aan hun informatie te komen. Daarom heeft die kennis van mij jarenlang bij Terminus gezeten. Hij had een bepaalde (niet-schuld)schade niet gemeld bij het aangaan van de nieuwe verzekeringsovereenkomst. Toen de verzekeraar dat ontdekte werd hij gebeld dat hij niet verder mocht rijden omdat de overeenkomst per direct werd ontbonden en kon ik hem met z'n auto in Frankrijk komen ophalen. Verzekeraars zijn daarentegen ook weer flexibel, want ik kreeg een voorlopige dekking met een tijdelijke vrijstelling van de tenaamstellingsplicht. Ik kreeg zwart op wit dat de verzekering+voorlopige dekking geldig was als ik maar bij de eerste gelegenheid de auto op mijn naam zou zetten en de auto in mijn bezit zou houden.

Zoals ik eerder al zei, je kunt het beter wel melden om achteraf bezwaar te maken. Je wil namelijk niet bij Terminus terecht komen. Bovendien heeft Terminus geen acceptatieplicht en een geschiedenis van het verzwijgen van feiten wordt door hun erg zwaar aangerekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 12-09 12:54
Dat doen ze niet voor een schade van een paar honderd euro. Vaak is er dan meer aan de hand?

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-h-i-j-m-e-n
Inmiddels contact gehad met verzekering en schade-overzicht van leasemaatschappij gemaild. Nu blijkt dat ik zelfs een schadevrij-jaar krijg toegewezen. Er wordt alleen gekeken naar schademeldingen > EUR 500.

Thijmen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oid
  • Registratie: November 2002
  • Niet online

Oid

Zelf een keer via de werkgever een verklaring gekregen dat op de polis wel schades waren gereden maar niet door mij. Misschien wel een verschil, auto's waren eigendom van het bedrijf geen lease, maar ik reed er al 5 jaar in meerdere auto's (1ntje 2 jaar, 1ntje 3 jaar), dus ook 5 jaar schade vrije jaren gekregen :)
T-h-i-j-m-e-n schreef op vrijdag 31 mei 2013 @ 11:02:
Inmiddels contact gehad met verzekering en schade-overzicht van leasemaatschappij gemaild. Nu blijkt dat ik zelfs een schadevrij-jaar krijg toegewezen. Er wordt alleen gekeken naar schademeldingen > EUR 500.
Mooi dat het is opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Vircos schreef op donderdag 30 mei 2013 @ 09:35:
Als de verzekering op naam van je werkgever staat, sta je waarschijnlijk nog wel bekend als de hoofdbestuurder. De hoofdbestuurder is in feite degene die de schade vrije jaren opbouwt.
...
Als je van vier autos hoofdbestuurder bent, krijg je dan vier schadevrije jaren per jaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theHoff
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 29 mei 2013 @ 21:39:
De schadevrije jaren van een auto staan in een centrale database, en zijn dus op naam te controleren door verzekeraars. https://www.seps.nl/home/roy-data/inzagerecht-formulier/

Weet alleen niet of leaseverzekeringen hier ook aan gekoppeld zijn.

Zo ja, dan zou ik het sowieso opgeven.
Van de site:
Let op: schadevrije jaren van bestuurders van leaseauto's worden niet in Roy-data gezet. Zie de FAQ voor meer informatie.
Niet dus. En na een jaar mag je ze ook niet meer meenemen. Heb je dus 10 jaar schadevrij in een leaseauto gereden. Ga je een jaar op wereldreis, dan zijn daarna je schadejaren officieel vervallen. Vaak doen verzekeraars er niet al te moeilijk over als je dan nog alsnog met een verklaring van de leasemaatschappij aankomt, Moet je alleen nog wel even de nummerborden herinneren van als je auto's over die 10 jaar :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
T-h-i-j-m-e-n schreef op woensdag 29 mei 2013 @ 21:33:
Er wordt bij de verzekering inderdaad gevraagd of ik de laatste vijf jaar een schadeclaim heb ingediend. Maar feitelijk heb ik de schade niet geclaimd maar mijn werkgever. Aangezien de verzekering op zijn naam staat.

Vraag blijft dus open wel of niet melden?
Heel simpel: precies zo melden als je dat hier ook zegt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zzattack
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 14-09 18:33
begintmeta schreef op vrijdag 31 mei 2013 @ 11:21:
Als je van vier autos hoofdbestuurder bent, krijg je dan vier schadevrije jaren per jaar?
Nee, ik ken geen verzekeraar waar dat zo werkt. Wel kan vaak geregeld worden dat je de hoogste no-claim korting op al je voertuigen kunt krijgen (als ze allemaal bij dezelfde verzekeraar zitten). Schadevrije jaren worden wel per auto opgebouwd en beginnen bij 0 te tellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:17
Ik blijf het maar vaag vinden.

Als ik 10 jaar schadevrij rijdt, een auto 10 jaar heb, een ander 5 met aparte polissen dan geldt:
auto1 polis met 10 schadevrije jaren
auto2 polis met 5 schadevrije jaren (losse polis evt bij andere verzekeraar)
vervolgens een schuldschade met auto1: 0 jaar schadevrij

vervolgens wil ik direct hierna auto2 bij een andere verzekering onderbrengen: heb ik dan 5 of 0 schadevrije jaren? 5 zou eerlijk zijn want dat is met veel moeite opgebouwd.

[ Voor 8% gewijzigd door Rukapul op 04-06-2013 16:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fried
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 25-03 08:42
dan heb je er 5.

nogmaals:

- SVJ worden per voertuig opgebouwd
- SVJ blijven afhankelijk van maatschappij 1-3jr geldig als ze niet in gebruik zijn
- verzekeraar gaat uit van hoogste aantal SVJ van bij HEN verzekerde voertuigen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MSalters
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-09 00:05
"Schadevrije jaren" zijn simpel gezegd geen wettelijk begrip, maar onderdeel van een contract tussen twee partijen (verzekeraar en verzekerde). Precieze definities kunnen dus verschillen, en zeker bij de overstap van verzekeraars is er dus een zekere mate van flexibiliteit c.q. subjectiviteit.

Dat kun je dus best uitbuiten in de onderhandelingen. Verzekeraars willen tenslotte klanten binnenhalen. Normaal gesproken is de vraag hoeveel jaren je wel verzekerd was voor autoschade, maar geen schade claimde. Bij leaseauto's kun je dus vaak wel verzekerde jaren claimen, ook al was strict genomen je baas verzekerd. De nieuwe verzekeraar gaat daar niet moeilijk over doen.

Wat er hier dus fout gaat is dat je niet kunt doen alsof jij de verzekerde was, maar jouw baas degenen die de schades claimde. Als je claimt dat jij verzekert was => 2 schades, 0 schadevrije jaren. Als je claims dat je baas verzekert was => 0 schades, maar ook 0 jaren verzekerd. Hoe je de situatie ook voorstelt, het resultaat is hetzelfde.

Man hopes. Genius creates. Ralph Waldo Emerson
Never worry about theory as long as the machinery does what it's supposed to do. R. A. Heinlein

Pagina: 1