Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Advies voor een beginnend hifi-setje

Pagina: 1
Acties:

• Mr. Maluku
  • Registratie: Oktober 2012
  • Nu online
Zoals de titel al doet vermoeden ben ik op zoek naar iemand die me advies kan geven over een leuke (instap) hifi-set. De Samsung set die ik momenteel heb staan begint het te begeven (en het geluid was überhaupt al nooit om over naar huis te schrijven), tijd voor vervanging dus.

Voor een totaal budget van ongeveer €600 tot €800 ben ik op zoek naar een set goede (boekenplank)speakers en een receiver welke ik aan kan sluiten op mijn tv en waarmee ik (voornamelijk) muziek via Spotify af kan spelen. Voor wat betreft de speakers kom ik voorlopig uit op de Wharfedale Diamond 10.1, Dali Zensor 1 of de Q-Acoustics 2020i. Ik ben nog niet in de gelegenheid geweest om ze ergens te gaan beluisteren dus hier moet ik nog een keuze in gaan maken. De keuze voor een receiver is echter een stuk lastiger. Ik heb verschillende Onkyo modellen voorbij zien komen waarbij wifi is ingebouwd (zoals de Onkyo TX-NR414) maar daar zijn de meningen nogal over verdeeld. Ik ben dus eigenlijk op zoek naar een vergelijkbare receiver die goed aansluit bij de speakers (ik begreep op diverse fora dat bepaalde combinaties van merken veel beter klinken dan andere). Daarnaast wil ik dit geheel in de toekomst nog uitbreiden met een subwoofer aangezien ik met name naar R&B / hiphop / house etc. luister en ik al op verschillende plekken heb gelezen dat boekenplankspeakers vaak geen fantastische bass kunnen produceren.

Wie heeft er een paar suggesties voor me waarmee ik verder geholpen wordt in mijn zoektocht? :)

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:08

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Als je hem voornamelijk voro muziek gaat gebruiken, waarom dan niet een paar mooie vloerstaanders ipv bookshelves? Uiteindelijk zou je daar nog een sub bij kunnen pakken, maar voor muziek voeldoet dat 9 van de 10 keer prima, ook met muziek die veel laag bevat zoals jij luistert.

Ik draai zelf met een Denon / Klipsch combi, en die bevalt prima. Wel staan de Klipsch'en bekend om hun hoog, dat moet je fijn vinden of niet. Maar VOOR alles geldt: ga luisteren :) Jouw muzieksmaak is net zo persoonlijk als je smaak qua geluid, en zoals je zelf al aangeeft, iedere combi klinkt anders.
Voor 6 a 800 euro moet jij een prima setje kunnen vinden met receiver en twee vloerstaanders dat aan je wensen voldoet namelijk :)

De meest bekende tip is denk ik nog de koopjeskelder van Correct. Staat heel erg veel en is ook heel erg veel te beluisteren. Vaak ook uitlopende modellen, waardoor je dus relatief weinig betaalt voor een goede speaker omdat het een uitlopend model of oude voorraad is :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online

FeaR

In GoT we trust

AUD > CEA

Aangezien het om een aankoopadvies gaat :)

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Qua receivers met voldoende functionaliteit is er keuze genoeg in de pricewatch, zie dit lijstje. De door jou al genoemde Onkyo biedt in ieder geval erg veel bang for the buck.

Wat betreft de speakers zou ik je adviseren om te gaan voor 2 vloerstaanders. Zoals je zelf al aangeeft hebben boekplankspeakers niet zo veel laag in huis. De noodzaak voor een subwoofer zal er dan al snel zijn, en een fatsoenlijk model kost al snel vele honderden euro's. Aangezien vloerstaanders wel laag in huis hebben, kun je hiermee dat probleem voorkomen. Hierdoor kun je direct van je muziek genieten en ben je waarschijnlijk nog goedkoper uit ook.

Kijk maar vooral luister dus ook naar de Wharfedale Diamond 10.3, Dali Zensor 5 of de Q-Acoustics 2050i. En daarnaast nog vele andere speakers. Het is eigenlijk onmogelijk om op voorhand een bepaald merk of type te adviseren. Hoe je de sound van een bepaalde combinatie vindt is erg persoonlijk. Wat de één prachtig vindt, is voor iemand anders vreselijk. Ga eens uitgebreid luisteren in een hifi-zaak met eigen cd's. (niet bij een mediamarkt, bcc, etc want daar kun je niet fatsoenlijk luisteren) Op deze manier kun je ontdekken welke combinatie binnen jou budget het mooiste geluid levert.