Nieuwe videokaart voor Pci-e 1.0A

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayWay
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 18-06 19:14
Hallo allemaal!

Ik heb een mooie Dell Precision 690 staan met dual quadcore xeon (3.0ghz), die ik gebruik voor oa videobewerking.

Helaas begint de huidige GPU die er in zit me nu wel behoorlijk te iriteren. Op dit moment zit er nog de originele NVIDIA Quadro® FX 3450 (256mb ddr3 etc.) in.
edit: overige specs zijn onder andere 32gb ddr2 RAM, 2tb in RAID schijven, en een hybride PCIe SSD (100gb+1tb icm Dataplex)

Daarom heb ik al een tijdje rondgekeken op het internet naar mooie grafische kaarten. Ten eerste leek mij een Nvidia wel handig, aangezien deze CUDA, welke goed van pas komt bij oa programma's als Sony Vegas Pro.

Zelf zat ik aan een GTX 660 te denken, aangezien deze niet te duur is. Ik had mijn budget zo rond de €180 gedacht.

Overigens liep ik tegen een ander probleem aan: mijn moederbord bevat de Intel 5000X chipset en een PCIe 1.0A 16x slot. Nu heb ik her en der gelezen dat moderne kaarten gewoon in 1.0 x16 slots zouden moeten draaien, maar nu heb ik dit gevonden:

Nvidia GeForce GTX 660 2GB:
Bandwidth 144/GB/sec
(http://www.bit-tech.net/h...force-gtx-660-2gb-review/)

en dit:
Afbeeldingslocatie: http://www.naplestech.com/shopcart/images/pcie_slots400.gif
(als de afbeelding het niet doet: pcie 1.0 x16 zou 80Gbps halen)

Nu zal die 144 wel onder vol vermogen zijn, maar denken jullie dat ik hier veel last van ga krijgen tijdens het werken? Zal het pcie slot een bottleneck worden?

Graag zou ik jullie feedback willen horen! Volgens mij support Vegas trouwens ook AMD kaarten bij GPU versnelling, zei het in mindere maten, dus misschien is het dan toch handiger om een AMD kaart te kopen ivm prijs?

Alvast bedankt!

mvg,

Jan-Willem

[ Voor 3% gewijzigd door JayWay op 29-05-2013 20:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 09:28
Het backwards compatible zijn werkt volgens mij pas vanaf PCIE 1.1 (dus niet met 1.0A), controleer dit dus voordat je een nieuwe kaart aanschaft.

Edit: oud topic gevonden.
Overzicht PCIe 1.0 en 1.1 Moederborden

[ Voor 50% gewijzigd door mitsumark op 29-05-2013 20:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayWay
Ik heb inmiddels dit gevonden:

http://accessories.us.dell.com/sna/productdetail.aspx?c=us&l=en&s=bsd&cs=04&sku=a6403652

"Compatibility
This product is compatible with the following systems:
(...)
Precision Workstation 690 (1 Kw Power Supply)
Precision Workstation 690 (750 Mw Power Supply)"

Dus aangezien ik een 1kw supply heb, zou hij in ieder geval moeten werken.

Blijft mijn vraag staan of het zin heeft ivm dat 1.0a slot :x

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09:27
Je zit nu de maximale doorvoersnelheid van het geheugen te vergelijken met de maximale doorvoer van het slot waarmee de kaart in het systeem zit.

Die vergelijking gaat niet op.

Bovendien is de snelheid van de kaart in GB/s (Gigabyte per seconde) en het slot Gb/s (Gigabit per seconde).

Dat scheelt sowieso een factor 8.

Hier staat een vergelijking tussen PCI-e 1.1, 2.0 en 3.0 in de diverse breedtes van het slot (4x 8x en 16x).

http://www.techpowerup.com/reviews/Intel/Ivy_Bridge_PCI-Express_Scaling/1.html

Hierbij 3 opmerkingen:

1) PCI-e 1.1 is qua doorvoer hetzelfde als 1.0a
2) Er wordt hier gemeten met de snelste kaarten die er zijn. Hoe minder snel de kaart, hoe minder snel het Pci-e-slot de bottleneck wordt.
3) Er is in deze vergelijking uitgegaan dat de sloten aangestuurd worden door de processor zelf (ingebouwde Pci-e-controller) en jij hebt een PCI-e-controller in de chipset. Dat geeft altijd een wat slechtere performance.

Ik denk dat, op basis van een 1.0a 16x-slot (en aansturing) de performance nog steeds 90% is ten opzichte van een modern 3.0 16x slot.

Ik zou nog wel even kijken of het specifieke slot daadwerkelijk 16x data aangeleverd krijgt. Het zou ook kunnen dat het 8X is of 4X. Er zijn namelijk verschillende versies van de Workstation 690. Dat is slot fysiek 16X is, wil niet zeggen dat het ook zo wordt aangestuurd.

Succes!

[ Voor 4% gewijzigd door White Feather op 02-06-2013 10:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayWay
Dankjewel!

Ik zal inderdaad nog even nakijken of het daadwerkelijk x16 is, maar volgens mij was dat wel het geval.

Dank jullie wel allemaal! Kan ik rustig uit gaan zoeken wat voor kaart ik ga kopen :)