• unie
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 06-01 13:38
Hallo ik heb een ssd schijf van sandisk gekocht en windows 8 erop geiinstalleerd.
Als ik nu het programma HD tune gebruik dan geeft hij aan dat de gemiddelde snelheid 148 Mb/sec is!
Ik kan op mijn moederbord ook nergens iets vinden dat ik het op AHCI kan zetten,dus dat zit er volgens mij niet op!
De gegevens van mijn computer zijn :
moederbord Asrock N68 S3 UCC
processor AMD Athlon IIx4 640
geheugen DDR3 8GB 1600mhz
videokaart Geforce 8600GT
ssd Sandisk 64 GB

Nu is mijn vraag word de snelheid door het moederbord tegen gehouden,en zo ja wat is een goede vervanging hiervoor ??? :'( :'( :'( :'(

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
De snelheid zal niet zozeer door het moederbord worden tegengehouden.
HD tune is een testprogramma vooral voor harde schijven, niet voor ssd dus dat zegt weinig
De snelheid van een SSD wordt ook bepaald door de kwaliteit van de SSD. Sandisk maakt onder andere de sloomste SSD's die er zijn.

Welke Sandisk heb je, en deze zit op een sata300 poort neem ik aan?

• thibai
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 01-11-2025
Het moederbord houdt inderdaad de hoge snelheid van de ssd tegen. Dit is wel enkel de maximale doorvoersnelheid, het systeem zal nog altijd de extra snelheid van de ssd gedeeltelijk kunnen gebruiken.

Voor de volledige snelheid heb je een sata 3 controllers nodig en er is geen mogelijkheid om dit aan te sluiten op je huidige moederbord zonder de beeldkaart eruit te halen(Wat ook geen optie is natuurlijk).

Als je de volle snelheid van de ssd wil benutten zal je dus een nieuw moederbord moeten kopen.

• benurk!
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 28-01 16:41
Je moet hem op AHCI zetten!, is even zoeken in je bios maar zit er zeker wel op.
Ik had dit eerst ook, maar is nu opgelost.
Welke ssd heb je?

• unie
Hoi de AHCI kan ik nergens vinden en ik heb alles grondig nagekeken.
de ssd die ik heb is een sandisk SDSSDP064G SSCI 64 GB

• dcm360
  • Registratie: December 2006
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

Wat zijn de resultaten van een test met AS SSD? HD Tune is niet een geschikte tool om de prestaties van een SSD mee vast te stellen.

Wat punten die de posters hierboven niet correct hebben:
- Jouw BIOS heeft niet de optie AHCI. In hoeverre TRIM ondersteund wordt door jouw moederbord heb ik niet zo snel kunnen vinden.
- Er zit sata300 op het moederbord, dit belemmert de snelheidservaring van de ssd niet ten opzichte van sata600. Een snelle SSD blinkt uit met een snelle random access van 30MB/s (waar een HDD ruim onder de 1MB/s blijft hangen). Van jouw SSD is 30MB/s verwachten niet reëel (rond de 25 wel), maar ook snelle SSD's trekken met random access nog niet eens sata150 vol.

• unie
Hoi de score bij AS SSD is read 44 write 28 en daaronder 95

• PhaeTom
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 09-02 10:45
Wat je vaak ziet bij oudere moederborden is dat de sata verbinding "IDE" of "enhanced" wordt genoemd, het is dus niet per definitie zo dat je ergens de term AHCI gaat vinden. Ik zeg hiermee niet dat jouw mobo zo oud is, maar staar je niet blind op de AHCI term :)

edit: Heb je al getest wanneer je de controller op RAID zet?

[ Voor 10% gewijzigd door PhaeTom op 30-05-2013 16:35 . Reden: manual opgezocht en gelezen ]

• Reepje
  • Niet online
unie schreef op donderdag 30 mei 2013 @ 07:39:
Hoi de score bij AS SSD is read 44 write 28 en daaronder 95
Sorry hoor, maar als je een oplossing wil, zal je er toch zelf ook even wat voor moeten doen. Maar zelfs de AS ssd bench posten is al teveel voor je, blijkbaar.

• unie
hoi ik wil het screenshot heel graag erop zetten maar ik zou echt niet weten hoe dat moet,sorry

• unie
ik ga binnenkort wel een nieuw moederbord kopen.Heeft iemand een tip wat een goede is met dezelfde afmetingen als de asrock?

• Fordox
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 09-02 17:18

Fordox

00101010

upload hem en plak de link hier.

zoek naar een moederbord met am3(+) socket met de afmetingen van een mATX bord.
ik heb zelf ook ervaring met dat mamaplankje, en het was een hel. een amd chip op een nvidia chipset, zegt al genoeg :P

Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.

• unie
hierbij het screenshot
http://i41.tinypic.com/2zjkdvk.png

• Reepje
  • Niet online
Voor zover ik kan zien is de ssd goed aangesloten. De waardes zijn vrij bedroevend, maar nog altijd beter dan van een harde schijf. Je moet maar zo denken, voor 50 euro kan je niet op de eerste rij zitten (voor 90 euro was dat wel mogelijk geweest).
Verder kan het moederbord natuurlijk uitmaken, en ook daar heb je geen gouden greep gedaan.

Maar je hebt nu dit forum gevonden, en als ik jouw was zou ik in het vervolg hier even checken voordat je wat koopt.

• unie
Ik ben nu aan het kijken voor een ander moederbord.
zodat ik alles over kan zetten.

• unie
Hallo ik wil dit moederbordje gaan kopen zou dat een verbetering zijn t.o.v Asrock N68-S3 UUC ?
Gigabyte GA-78LMT-USB3
ik wil dezelfde processor houden de AMD Athlon IIx4 640

Verwijderd

Ik zou zeggen lees eens wat reviews, dan merk je vanzelf of dat een goed moederbord is :)

• unie
Hoi ik heb al gekeken maar die gaat het niet worden,ik zoek nog verder
Het probleem is dat het een micro atx moet zijn met AM3 en sata 600

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22:11

Compizfox

Bait for wenchmarks

Die zijn er toch genoeg? :)

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08-02 16:55
Je zou de bios kunnen updaten, welke versie staat er nu op?

http://www.asrock.com/mb/...UCC/?cat=Download&os=BIOS
http://download.asrock.co...N68-S3%20UCC(1.60)ROM.zip
edit:
Nevermind, het lijkt erop dat dit mobo helemaal geen ahci heeft.

[ Voor 17% gewijzigd door Puch-Maxi op 01-06-2013 01:01 ]

My favorite programming language is solder.

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

En wat heeft dat voor nut? Daar wordt een SATA-2-controller niet ineens SATA-3 van hoor.

• Swordlord
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 07-02 10:22

Swordlord

Act first, think never

unie schreef op vrijdag 31 mei 2013 @ 23:03:
Hallo ik wil dit moederbordje gaan kopen zou dat een verbetering zijn t.o.v Asrock N68-S3 UUC ?
Gigabyte GA-78LMT-USB3
ik wil dezelfde processor houden de AMD Athlon IIx4 640
Overstappen naar een moederbord met een AMD chipset is een enorme verbetering ten opzichte van dat gedrocht van een Nvidia Chipset. Op het vlak van acces times maar ook van stabiliteit voor SSDs.

Het NVidia chipset is namelijk echt een gedrocht als het komt op SATA-controller vlak. Geen AHCI, drivers zonder ondersteuning voor TRIM, enorm slechte compabiliteit met SSD's en zoals je al kon zien in de AS-SSD resultaten zijn de random acces snelheden enorm ondermaats.

Het verschil tussen SATA-300 en SATA-600 zit vooral tussen de oren. Alleen bij sequentiële snelheden ga je het verschil misschien merken. Maar de echte kracht van een SSD, ookwel de acces times, zijn zo goed als gelijk bij sata-300 en sata-600.
Verder zijn dermate sequentiële opdrachten heel minimaal, waardoor je dus niet snel in een scenario komt waar je een direct merkbaar verschil tussen sata-300 en sata-600 zou kunnen merken.

Dus je hoeft niet zo overdreven kritisch te kijken...
Wil je me ongelijk bewijzen en zeggen dat je het wel nodig hebt. Kom dan met een mooie gefundeerde reden en niet een paar woordjes...

[ Voor 26% gewijzigd door Swordlord op 01-06-2013 09:57 ]

• unie
Hoi allemaal bedankt voor de antwoorden,en alle technische uitleg ik ben maar een leek !
Is er een moederbordje wat je me kan aanbevelen voor een schappelijke prijs,want ik zie door de bomen het bos niet meer!

• Tvern
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 18-01 16:54
Nou je hebt er maar één nodig, maar een beetje keuze zou ook wel leuk zijn: AM3(+) / µATX / Sata-600

@unie: Je kan misschien beter op zoek gaan naar moederborden zonder sata-600, of in ATX formaat (welke behuizing heb je? mogelijk past ATX gewoon?, anders een nieuwe behuizing overwegen)
Zoals hierboven al gezegt is sata-300 in de praktijk prima te gebruiken i.c.m. een SSD, wil je toch echt sata-600 dan heb je veel meer keuze in ATX borden.

Als je in Pricewatch->Computers->Basiscomponenten->Moederborden de volgende filters insteld:
code:
1
2
3
4
Productbeoordeling: 4 sterren
Socket: AM3, AM3+
Form factor: ATX
Hardeschijf bus: Sata-600

of
code:
1
2
3
Productbeoordeling: 4 sterren
Socket: AM3, AM3+
Form factor:  µATX

(hier staat trouwens jouw huidige moederbord ook tussen, blijkbaar zijn mensen er toch redelijk tevreden over)

Sorteer op populariteit en vergelijk de bovenste 5 moederborden. Waarschijnlijk is het dan nog steeds niet makkelijk een keuze te maken, omdat het allemaal op elkaar lijkt. In dat geval zijn mogelijk alle keuzes goed.
Als je een bord wil gaan bestellen, of 2 á 3 moederborden over hebt, kan je hier nog eens komen vragen.

Als laatste (of eigenlijk als eerste) moet je je afvragen of je wel echt een nieuw moederbord nodig hebt. Je zal er misschien in slagen om betere scores neer te zetten in testprogramma's, maar de gebruikerservaring zal wellicht weinig veranderen. Hoe is die gebruikerservaring nu? Waarom wil je je schijfprestaties verbeteren? Ervaar je problemen?

• unie
Echte problemen heb ik niet maar ik heb die ssd schijf erin gezet en windows 8 geiinstalleerd maar ik zie geen echte snelheidswinst t.o.v mijn andere hdd

• Tvern
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 18-01 16:54
Als je in gebruik geen verschil ervaart tussen een HDD en een SSD is dat wel vreemd en is een ander moederbord mogelijk geen slecht idee. Welke behuizing heb je momenteel en zou je een nieuwe behuizing overwegen?
(Als je je hele PC in je inventares zet wordt het makkelijker goed advies te geven.)

• unie
de behuizing is 35 cm hoog38 cm diep en 18 cm breed dus die is niet zo groot.
Een andere behuizing is wel een overweging

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Swordlord schreef op zaterdag 01 juni 2013 @ 09:50:
[...]
Het verschil tussen SATA-300 en SATA-600 zit vooral tussen de oren. Alleen bij sequentiële snelheden ga je het verschil misschien merken. Maar de echte kracht van een SSD, ookwel de acces times, zijn zo goed als gelijk bij sata-300 en sata-600.
Verder zijn dermate sequentiële opdrachten heel minimaal, waardoor je dus niet snel in een scenario komt waar je een direct merkbaar verschil tussen sata-300 en sata-600 zou kunnen merken.
Ik ben het zeker met je eens op het punt dat je het verschil tussen SATA-300 en SATA-600 alleen merkt met sequentiële snelheden, maar niet helemaal op het punt dat je dat niet zou merken.

Ja, het grote voordeel van een SSD boven een HDD ligt bij de lage access times (door praktisch het gebrek aan seek times, omdat er geen draaiend iets in zit), maar een hoge transfer rate is óók leuk.

Tussen SATA-300 en SATA-600 merk ik toch wel wat verschil met het opstarten van Windows. Nu gaat dit maar om luttele seconden (het hele bootprocess duurt < 20 seconden) maar toch.
Tvern schreef op zaterdag 01 juni 2013 @ 11:48:
[...]

Nou je hebt er maar één nodig, maar een beetje keuze zou ook wel leuk zijn: AM3(+) / µATX / Sata-600
Hmm vreemd, ik ging er vanuit dat er wel genoeg keuze zou zijn. Blijkbaar zijn er bijna geen AMD-moederborden met micro-ATX en SATA-600. Op socket 1155 zijn dat er aan de andere kant wel 72, vandaar. Beetje vreemd dat het marktaanbod voor Intel zou verschil van dat voor AMD.

@Unie wat is je budget ongeveer? Voor een behuizing zou ik zo'n €50 uittrekken (kan uiteraard iets goedkoper, ook veel duurder als je wilt)

• unie
het budget is tussen de 100 en 150 euro,
maar ik ga deze eerst proberen:ASRock 890GM PRO3

[ Voor 39% gewijzigd door unie op 03-06-2013 22:07 ]

Pagina: 1