Toon posts:

Vraag: WDS zelfde channel, geeft dat geen interferentie?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben me aan het verdiepen in WDS en Bridging en liep tegen de volgende vraag aan.

Ik lees vaak dat als je twee wifi routers in een netwerk opneemt dat je ze op een verschillende channel moet zetten om interferentie te voorkomen. Klinkt logisch. Maar als ik een WDS verbinding tussen twee AP's wil opzetten moeten beide ap's juist op hetzelfde kanaal zitten. Geeft dat dan geen interferentie?

Veel gezocht op internet maar kon hierover weinig vinden.

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Van Wikipedia: "disadvantages to using WDS are: The maximum wireless effective throughput may be halved..." Je creëert een soort wireless half-duplex bus. Dat "may be halved" geldt ook alleen maar met 2 AP's. Met 3 AP's wordt het gevierendeeld en met 4 is het nog maar 1/8e.

Kortom: WDS sucks; 't is niet voor niks dat de WiFi-Allience 't niet wilde certificeren

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• BlackWhizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 29-11 21:31
Als je een kabel kan leggen dan dat liever. Een tweede router die je instelt als accesspoint vertraagt je netwerk niet. WDS behoorlijk.

Verwijderd

Topicstarter
Dank voor de antwoorden. Ik weet dat de snelheid halveert. Maar het is voorlopig geen optie om een kabel te trekken. Maar dat was niet de vraag die ik heb.

Ik vraag me af of twee wifi routers die een bridge of wds verbinding vormen en dus beide hetzelfde kanaal delen elkaar niet interfereren?

• Kompaan
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 02-12-2022
Verwijderd schreef op woensdag 29 mei 2013 @ 21:53:
Ik vraag me af of twee wifi routers die een bridge of wds verbinding vormen en dus beide hetzelfde kanaal delen elkaar niet interfereren?
Ja, maar ze kunnen elkaar wel zien, dus ze weten waneer de ander aan het zenden is, dus dat is iets minder slecht dan interferentie.....

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
of je moet een AP / router hebben met 2 Radios er in :)

zo heb ik een Netgear WNDR4000 als primair accesspoint ( zowel op 2.4 als 5ghz )

en een Linksys E4200 v1 als secondair accesspoint.. welke via de 5ghz band als Client aan de netgear verbonden is.. en op 2.4ghz nog vrolijk een nieuw signaal uitzend :)

voordeel:
de 5ghz link is bruto maximaal 450mbit, waar de 2.4 op 300mbit blijft steken.

nadeel: 5ghz dekking wordt er niet beter van..

reden: omdat de 2.4ghz band hier gewoon stampie vol is.. en het signaal van de netgear gewoon teveel verstoord wordt :P

404 Signature not found

Verwijderd

Topicstarter
De uitleg van Kompaan klinkt logisch. Dank daarvoor.

De tip van SMSfreakie is idd het overwegen waard, alleen moet ik dan wel nieuwe routers aanschaffen :-(

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:35

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verwijderd schreef op woensdag 29 mei 2013 @ 21:53:
Dank voor de antwoorden. Ik weet dat de snelheid halveert. Maar het is voorlopig geen optie om een kabel te trekken. Maar dat was niet de vraag die ik heb.

Nee, ze interfereren niet doordat ze nooit tegelijk staan te zenden Dat is gelijk ook reden dat snelheid gehalveerd wordt.

Wat er gebeurt:
1) AP (je router) zendt pakketje uit. Repeater is stil en ontvangt pakket (zwakker door afstand, demping en interferentie)
2) Repeater zendt pakket op oorspronkelijke sterkte opnieuw uit, AP is stil.

Verkeer van device naar router gaat op zelfde manier.

[ Voor 3% gewijzigd door dion_b op 30-05-2013 11:21 ]

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Topicstarter
Dank dion_b. Duidelijk antwoord.

Het gekke is dat tools als Wifi Analyzer (Android) daar geen rekening mee houden bij het bepalen van het beste kanaal. Het gekozen kanaal wordt altijd als "slecht" gezien, omdat er ander AP op hetzelfde kanaal zit, maar ja dat is juist de bedoeling omdt ze in een bridge constructie staan :-).

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 30-05-2013 14:56 ]

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:35

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Let op je terminologie :o

Een WiFi bridge is heel iets anders. Dat is:

draad-router/AP-draadloos-WiFibridge-draad

Kortom een manier om een bedrade aansluiting draadloos te verbinden. Dat is niet wat je bedoelt :z

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Topicstarter
Ja sorry je hebt gelijk. Maar op mijn router heet dat wireless multi bridge en dan kunnen clients wel wireless connectie maken met beide ap's.

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
dion_b schreef op donderdag 30 mei 2013 @ 18:06:
Let op je terminologie :o

Een WiFi bridge is heel iets anders. Dat is:

draad-router/AP-draadloos-WiFibridge-draad

Kortom een manier om een bedrade aansluiting draadloos te verbinden. Dat is niet wat je bedoelt :z
nouja in mijn setup kan ik ook nog bedraad 5 apparaten aansluiten op de Linksys :')

404 Signature not found

Pagina: 1