Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bord4kop
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 25-09 09:31

bord4kop

maximaal 100KB!

Topicstarter
Ik zou graag eens weten hoeveel uren een ICT beheerder nou echt maakt..

Daarbij bedoel ik de 'normale' IT beheerder die ingezet wordt bij -MKB- klanten voor regulier beheer. Het gewone uurtje-factuurtje beheer (als ik het zo mag noemen). Dus bijvoorbeeld; nieuwe PC 's neerzetten, wekelijkse onderhoud, af & toe een projectje, dat soort werk..

Hoe gaat het in de huidige markt gemiddeld?

Ter vergelijk; een aantal jaren terug zaten we ongeveer 6-7 uur per dag bij klanten. Werk zoals beschreven en 1 a 2 vaste dagen bij vaste -grotere- klanten.

Als ik het me goed herinner was het uurtarief €65 p/u ex. btw en meestal zonder voorrijd kosten. (Vaste contracten zaten iets lager).

Kan iemand daar iets over zeggen?

| Security Management |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 13:35
De belangrijkste factor zit in de omvang van de klanten en werkzaamheden van de beheerder. Bij grotere klanten heb je voor de meer voorkomende taken in werkplek- en systeembeheer gewoon een of meer vaste mensen op locatie.

Bij de kleinste klanten zijn het losse uurtjes.

In het eerste geval is 1600 uur per jaar haalbaar. In het andere uiterste misschien de helft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bord4kop

bord4kop

maximaal 100KB!

Topicstarter
Jep, mee eens.
En het mooiste is natuurlijk vast ingezet bij een -grote- klant. :)

Maar ik vraag me af hoeveel uren de MKB beheerders hier nou daadwerkelijk bij klanten zitten zo ongeveer.
Dus iets van:
Maandag zat ik ochtends 2 uur 's bij klant A, dan naar Klant B voor 3 uur. En smiddags uurtje op kantoor en daarna nog 1 klant voor 2 uur.
Dinsdag vaste dag bij Klant C voor 8 uur. etc.

Ik kan nergens vinden hoeveel de beheerders nou echt ingezet zijn..
Bij detachering zijn daar wel formules voor, maar de kleine ICT bedrijven, hoe draaien die op dit moment gemiddeld?

| Security Management |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japie Gijs
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 14-07 10:33
Bij ons is het gros nog ad-hoc. Dus de ene dag is het volle planning voor buitendienst met 6/7 uur per dag op locatie. Dag erna kan het zomaar zijn dat ze 2 uur op locatie zijn en 6/7x een kwartiertje remote support uitvoeren voor een klant. De rest is dan onderhoud en eigen beheer en koffie halen.

De interesse ombeheerders een vaste dag of dagdeel ergens neer te zetten voor periodiek onderhoud is wel een beetje over en is meer 'ik bel wel als er problemen zijn'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 13:35
@bordd4kop: "kleine IT bedrijven" is iets anders dan "IT bedrijven die systeembeheer dien bij kleine klanten".

Ik ben persoonlijk meer thuis in development dan beheer. In de development draaien de kleinere dienstverleners meestal vrij goed, beter dan de grote jongens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Een MKB heeft ergens tussen de 2 en 250 medewerkers. En een bedrijf van 250 medewerkers heeft zeg tussen de 0 en de 500 te beheren / onderhouden ICT-achtige apparaten en tussen de 0 en 1000 verschillende softwarepakketten en apps. Dan is een gemiddelde lastig te geven, me dunkt.

Wat is de vraag achter de vraag, wat is je doel? Bijv. als je zelfstandig wil gaan werken, dan kosten zaken als acquisitie en administratie zegmaar ook tijd en is de voorspelbaarheid belangrijker dan wanneer je 100 collega's hebt.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merauder
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 01-10 13:14
Een eerlijk antwoord, hier kan je gewoon geen pijl op trekken. Uiteindelijk is veel afhankelijk van wat voor dienstverlening een klant nodig heeft. Heeft de klant erg veel projecten, dan ben je hier meer tijd aan kwijt dan wanneer je 200 werkplekken enkel up&running houdt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
bord4kop schreef op woensdag 29 mei 2013 @ 16:22:
Ik kan nergens vinden hoeveel de beheerders nou echt ingezet zijn..
Bij detachering zijn daar wel formules voor, maar de kleine ICT bedrijven, hoe draaien die op dit moment gemiddeld?
Zelf werk ik bij een partij die vanaf afstand het beheer doet voor 2000 mkb gebruikers. Hierbij is onze omgeving ingericht om alleen bij de klant langs te gaan als het echt niet anders kan (bijv. adsl lijn plat).

Er zitten klanten tussen met 1 gebruiker, maar ook met 50+ gebruikers. Aangezien grotendeels van ons beheer automatisch loopt zit de meeste tijd in de support. Hierbij heb je klanten die je elke week wel hoort en heb je klanten die je jaren lang niet spreekt. Een gemiddelde uren per klant per jaar per gebruiker (beste vergelijking) is leuk om te berekenen, maar je kan hier totaal niet vanuit gaan dat dit klopt.

Als laatste merken wij ook dat nieuwe klanten altijd meer aandacht nodig hebben en dit later afzwakt of naar de achtergrond verdwijnt.

Ik hoop dat je iets met de informatie kan :) kortweg is deze schatting bijna niet te maken door de vele variabelen in karacter van de klant, applicaties, werkwijze en expertise van de klant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bord4kop

bord4kop

maximaal 100KB!

Topicstarter
Dat is inderdaad het moeilijkste, het is bijna niet in te schatten :|
Daarom dacht ik dat ik misschien met 'real-life' ervaringen wat beter wist waar ik aan toe zou zijn.

Er speelt inderdaad wat met een eigen onderneming :)
Momenteel onderzoeken we de haalbaarheid. Aangezien hier veel beheerders rondlopen hoopte ik op wat passende info :*)

Overigens bedoel ik een klein ICT bedrijf (2 a 3 man totaal in 1e instantie). Ik verwacht dat de meeste klanten ook vrij kleine bedrijven zijn. De regio achterhoek heeft ook niet veel bedrijven, in de randstad zit gewoon meer, dat is een grotere markt.

Uiteraard heb je het liefst grote klanten waar veel te doen is, maar de meeste grotere bedrijven hebben vaak een eigen beheerder, of al vaste lang lopende contracten. Die zul je niet meteen binnen kunnen halen..

| Security Management |

Pagina: 1