Een stomme vraag misschien, maar ik weet het antwoord niet en ik kan het ook nergens vinden. Niet in de handleiding en niet op Google. Ik ben bezig met een pc'tje in elkaar te zetten dat een heatpipe heeft voor de processorkoeling. Op de plek van de core zit een vierkant zilver folie. Deze kan eraf, maar moet dat ook? Of is deze juist voor de geleiding. Iemand enig idee?
Maak een foto? Dan is het misschien wat duidelijker dan het te verwoorden. Verder is het misschien ook handig als je de specificaties van de gebruikte hardware neerzet.
Aopen DE67-HA barebone (Digital Engine).
Foto in de link: https://dl.dropboxusercontent.com/u/13972983/heatpipe.jpg
Foto in de link: https://dl.dropboxusercontent.com/u/13972983/heatpipe.jpg
[ Voor 45% gewijzigd door wolly_a op 29-05-2013 15:22 ]
Folie MOET eraf!!
Is ter bescherming zodat er geen krassen op komen. Krassen zorgen namelijk voor minder contact met de proc waardoor er minder geleiding is wat weer zorgt voor meer warmte.
Als je de folie er op laat zitten zal je zeer slechte temps krijgen en zal je pc hoogst waarschijnlijk na 10 minuutjes gamen gaan throttlen...
Is ter bescherming zodat er geen krassen op komen. Krassen zorgen namelijk voor minder contact met de proc waardoor er minder geleiding is wat weer zorgt voor meer warmte.
Als je de folie er op laat zitten zal je zeer slechte temps krijgen en zal je pc hoogst waarschijnlijk na 10 minuutjes gamen gaan throttlen...
Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640
Als ik mij niet vegis zit er een groot rechthoekig gat in het stuk folie waar onder het koper zit?
Wanneer dit zo is dan kun je het folie gewoon laten zitten en is het niets meer dan een soort van extra isolatie tegen eventuele kortsluiting?
Wanneer dit zo is dan kun je het folie gewoon laten zitten en is het niets meer dan een soort van extra isolatie tegen eventuele kortsluiting?
[ Voor 42% gewijzigd door Shunt op 29-05-2013 15:30 ]
Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"
Nee nee! Folie moet er wel degelijk AF, het dient enkel en alleen om het blok te beschermen tegen krassen en dergelijke. Folie eraf, erwt koelpasta op CPU en koeler erop.Shunt schreef op woensdag 29 mei 2013 @ 15:29:
Als ik mij niet vegis zit er een groot rechthoekig gat in het stuk folie waar onder het koper zit?
Android developer & dürüm-liefhebber
Kijk eens goed naar de foto. Op de foto zie je rond de plek waar de koelpasta zit als ik mij niet vergis koper zitten. Je zit dit ook vaker bij laptops ik heb geen flauw idee of dit hier ook is vandaar dat ik het vraag.
Game PC
Even voor de duidelijkheid, de heatpipe is hier voor de CPU.
Op de heatpipe zit een zwart folie geplakt met een gat in het midden, waar je het koper onder ziet. Daarop zit koelpasta en over de koelpasta zit een aluminiumachtig folie.
Ik heb met en zonder geprobeerd en voor de keeling lijkt het niets uit te maken. Ik had het er eerst op laten zitten en de pc toen flink belast. Daarna heb ik de folie eraf gehaald en opnieuw de pc flink belast. Beide keren komt de CPU temperatuur tussen de 45 en 55 graden uit.
Op de heatpipe zit een zwart folie geplakt met een gat in het midden, waar je het koper onder ziet. Daarop zit koelpasta en over de koelpasta zit een aluminiumachtig folie.
Ik heb met en zonder geprobeerd en voor de keeling lijkt het niets uit te maken. Ik had het er eerst op laten zitten en de pc toen flink belast. Daarna heb ik de folie eraf gehaald en opnieuw de pc flink belast. Beide keren komt de CPU temperatuur tussen de 45 en 55 graden uit.
Het aluminium achtige folie maak daar eens een foto van maar volgens mij mag die er af. Het zwarte folie met het gat er in mag je gewoon lekker lanen zitten.
Game PC
Sorry, ik was misschien wat onduidelijk. Ik had al begrepen dat de zwarte folie moet blijven zitten. Het ging puur om de zilveren folie die contact maakt met de core van de processor. Deze folie staat overigens ook duidelijk op de foto in de eerdere post.
Gewoon er af halen en wat koelpasta er onder en je bent klaar.
Game PC
Dat is wel apart. Als jij je cpu goed belast wordt hij een stuk warmer dan 45 graden. Dus OF je test methode klopt niet OF er is meer aan de hand...wolly_a schreef op woensdag 29 mei 2013 @ 16:17:
Even voor de duidelijkheid, de heatpipe is hier voor de CPU.
Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640
Of het is gewoonweg een thermische pleister / plakpand of what ever. En functioneert dus als koelpasta.ChojinZ schreef op woensdag 29 mei 2013 @ 16:32:
[...]
Dat is wel apart. Als jij je cpu goed belast wordt hij een stuk warmer dan 45 graden. Dus OF je test methode klopt niet OF er is meer aan de hand...
Game PC
Die zilveren heatpad moet erop blijven zitten...Mogelijk zit er op de zilverkleurige heatpad nog een stukje beschermfolie (beetje lastig te zien op de foto) die moet er wel af
.
My favorite programming language is solder.
Onduidelijk he? Ik heb de hele website van Aopen al afgezocht, maar de informatie daar is ook erg karig. Ik kan ook niets vinden op Google. Wij dachten eigenlijk dat het deel was van het geleidende gebeuren. Zo voelt het ook aan... Het folietje is net zo koud als het koelblok erachter...
Dat bedoel ik niet. Als je een proc zwaar belast, met bv Prime95, dan wordt deze over het algemeen een stuk warmer dan 45 graden. Of je nu pasta of pad's gebruikt maakt dan niet uit.Shunt schreef op woensdag 29 mei 2013 @ 16:34:
[...]
Of het is gewoonweg een thermische pleister / plakpand of what ever. En functioneert dus als koelpasta.
Dat zijn de memory pad's. We hebben het hier over de CPU.Puch-Maxi schreef op woensdag 29 mei 2013 @ 16:36:
Die zilveren heatpad moet erop blijven zitten...Mogelijk zit er op de zilverkleurige heatpad nog een stukje beschermfolie (beetje lastig te zien op de foto) die moet er wel af.
Ja dat is zeker onduidelijk, maakt de heatsink zonder de pad ook goed contact met de CPU?
Die sticker doet mij een beetje denken aan soortgelijke heatpads die vroeger op cpu's zaten (was ook zo'n zilverkleurig aluminium plakkertje). Als de handleiding niet expliciet zegt dat je het eraf moet halen dan zou ik het mooi laten zitten
Die sticker doet mij een beetje denken aan soortgelijke heatpads die vroeger op cpu's zaten (was ook zo'n zilverkleurig aluminium plakkertje). Als de handleiding niet expliciet zegt dat je het eraf moet halen dan zou ik het mooi laten zitten
Lijk me niet hoor, de zilveren pad in het midden is wel degelijk voor de CPU.ChojinZ schreef op woensdag 29 mei 2013 @ 16:45:
[...]
Dat zijn de memory pad's. We hebben het hier over de CPU.
[ Voor 27% gewijzigd door Puch-Maxi op 29-05-2013 16:59 ]
Nee hoor. Alles wat op afdek/beschermfolie lijkt moet eraf.wolly_a schreef op woensdag 29 mei 2013 @ 16:42:
Onduidelijk he? Ik heb de hele website van Aopen al afgezocht, maar de informatie daar is ook erg karig. Ik kan ook niets vinden op Google. Wij dachten eigenlijk dat het deel was van het geleidende gebeuren. Zo voelt het ook aan... Het folietje is net zo koud als het koelblok erachter...
Dus dat stukje folie binnen het stuk zwarte folie: Moet eraf
Folie op de memorypad's: Moet eraf.
Zwarte gedeelte: Laten zitten
Baby blaauwe (of is het nu grijs?) gedeelte-memory pads: Laten zitten
Zover ik kan zien is de middelste "pad" een thermisch sticker en kan dus ook gewoon blijven zitten.ChojinZ schreef op woensdag 29 mei 2013 @ 16:52:
[...]
Nee hoor. Alles wat op afdek/beschermfolie lijkt moet eraf.
Dus dat stukje folie binnen het stuk zwarte folie: Moet eraf
Folie op de memorypad's: Moet eraf.
Zwarte gedeelte: Laten zitten
Baby blaauwe (of is het nu grijs?) gedeelte-memory pads: Laten zitten
Game PC
Thermische sticker, kan je erop laten zitten.
Tussen het koper en de sticker zit ook nog koelpasta
Tussen het koper en de sticker zit ook nog koelpasta
Dat lijkt mij ook het geval idd, vroeger zag je ze nog wel eens vaker op laptops enzo. Bij dit type pad hoef je ook geen extra koelpasta te gebruiken (omdat die pad dus als opvulmateriaal dient). Verder idd alle plastic beschermfolies verwijderen.
Overigens, als de cpu ook zonder de zilveren pad goed contact maakt met de heatsink dan zou je hem eraf kunnen laten. Maar mogelijk is de pad gelijk een stukje opvulling?
Overigens, als de cpu ook zonder de zilveren pad goed contact maakt met de heatsink dan zou je hem eraf kunnen laten. Maar mogelijk is de pad gelijk een stukje opvulling?
En dat is dus het probleem: De foto is niet goed genoeg om te kunnen beoordelen.Shunt schreef op woensdag 29 mei 2013 @ 17:02:
[...]
Zover ik kan zien is de middelste "pad" een thermisch sticker en kan dus ook gewoon blijven zitten.
Ik zie namelijk een stukje afdekfolie met daaronder koper en verder niets.
@ topicstarter: kan je nog een foto maken van een andere hoek? En is het middelste gedeelte er makkelijk af te halen? Ziet het folie er zo uit? :
http://imgs.inkfrog.com/pix/budgete/Image.jpg
[ Voor 6% gewijzigd door ChojinZ op 29-05-2013 17:11 ]
Het lijkt een beetje hierop:

Volgens mij is een klein beetje AS5 ertussen veel efficiënter, maar goed
.

Volgens mij is een klein beetje AS5 ertussen veel efficiënter, maar goed
Inderdaad, dat is in zijn geheel een TIM, metalen film + onderliggende pasta.
Een beetje aftermarket spul doet het meestal wel beter, maar deze zal ook goed genoeg zijn.
Een beetje aftermarket spul doet het meestal wel beter, maar deze zal ook goed genoeg zijn.
Ik zie helemaal geen zilveren pad. Wat ik zie is een stuk koper met daarop transparante folie. Doordat de hoeken niet meer goed zitten krijg je een soort van grijze/zilveren waas. Maar in het midden, waar het folie echt tegen het koelblok aanzit, zie ik gewoon een koperkleurtje...Puch-Maxi schreef op woensdag 29 mei 2013 @ 16:45:
Lijk me niet hoor, de zilveren pad in het midden is wel degelijk voor de CPU.
Maargoed, er is maar 1 manier om daar achter te komen: Nieuwe foto!
Ahaa nu snap ik jouw benadering! Als je het eenmaal op een bepaalde manier ziet dan kun je het bijna niet meer anders opvatten
. Dus @TS nog een paar foto's aub, dan weten we het zeker 
De handleiding is ook niet echt duidelijk hierover: ftp://ftp.aopen.com.cn/pu...r%20DE67-HA%20%20V1.0.pdf
De handleiding is ook niet echt duidelijk hierover: ftp://ftp.aopen.com.cn/pu...r%20DE67-HA%20%20V1.0.pdf
[ Voor 27% gewijzigd door Puch-Maxi op 29-05-2013 17:27 . Reden: Link naar handleiding ]
Dan gok ik toch echt dat je fout zit het is echt een zilveren pad als het doorzichtig zou zijn zou er of pasta tussen moeten zitten of wel een heel gek soort licht inval. Maar mijn gok is toch echt een thermo pad. Vooral als hij zelf al aan geeft dat de temps nagenoeg geen verschil maken dan is dat de meest voor de hand liggende conclusie.ChojinZ schreef op woensdag 29 mei 2013 @ 17:17:
[...]
Ik zie helemaal geen zilveren pad. Wat ik zie is een stuk koper met daarop transparante folie. Doordat de hoeken niet meer goed zitten krijg je een soort van grijze/zilveren waas. Maar in het midden, waar het folie echt tegen het koelblok aanzit, zie ik gewoon een koperkleurtje...
Maargoed, er is maar 1 manier om daar achter te komen: Nieuwe foto!
Game PC
Pagina: 1