Vreemde sneeuw/tearing en scherm splitst

Pagina: 1
Acties:

• MrMistral
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 16-01 22:54
Mijn systeem ziet er als volgt uit:
  • Asus P5B moederbord
  • Corsair XMS2 TW2X2048-6400C4 geheugen
  • XFX Radeon 6870 Black Edition Dual Fan
  • Intel Q6600
  • Windows 7 x64
  • Google
Alles draait stock en is niet overgeklokt (geweest).

Sinds enige tijd verschijnt er tijdens het gamen plotseling een soort van sneeuw-effect/tearing over het scherm, ik weet niet hoe ik het anders moet omschrijven. Daarnaast verschuift het beeld zodat er een soort verticale splitscreen ontstaat:
Afbeeldingslocatie: http://img824.imageshack.us/img824/7273/imag0007zn.jpg

Het is overigens compleet random waar het scherm splitst. Dit kan links zijn, rechts, voor 1/3e /1/4e etc.
Zoals gezegd ontstaat het probleem tijdens het gamen. Bij sommige games gebeurt het wel, bij andere weer niet.

Het vreemde is ook dat wanneer ik een screenshot maak met bijvoorbeeld Fraps, het beeld wel gewoon normaal wordt opgenomen 8)7

Noch de GPU noch de CPU worden bovengemiddeld warm. Furmark burn-in test doorstaat het systeem zonder problemen evenals Memtest.

Wat heb ik zelf geprobeerd?
  • HDD geformatteerd
  • Windows opnieuw geïnstalleerd
  • Drivers opnieuw geinstalleerd en verschillende versies geprobeerd
  • Nieuwe HDMI kabel
  • Bios update
  • Alle componenten opnieuw vastgezet in de kast en gecontroleerd of ze goed vastzitten
  • Andere monitor
Ik ben ten einde raad |:( . Iemand enig idee?

PSN: MrMistral

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 16:08
Misschien een gekke vraag, maar heb je al een andere monitor geprobeerd?

9040 Wp | Zendure 15,4 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

• Exception
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 17:17
Ik vermoed ook je monitor. Heb nog nooit gezien dat een grafische kaart zoiets veroorzaakt...

• MrMistral
Ja, dat heb ik ook al geprobeerd, maakte niet uit. Ik zal het er even bij zetten.

• eL_Jay
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-02-2023
GermanPivo schreef op woensdag 29 mei 2013 @ 14:24:
Misschien een gekke vraag, maar heb je al een andere monitor geprobeerd?
idd, en anders via dvi of displayport proberen?

• Mavamaarten
  • Laatst online: 15:54

Mavamaarten

Omdat het kan!

Hoe staan je overscan instellingen? Ik denk eerder aan zoiets.

Android developer & dürüm-liefhebber

• MrMistral
Ik denk eerlijk gezegd niet dat het aan de monitor ligt. De enige manier waarop het probleem verdwijnt is namelijk het herstarten van de pc. Als ik alleen de monitor bijvoorbeeld van de stroom afhaal en weer aansluit is het probleem nog steeds aanwezig.

• MrMistral
Mavamaarten schreef op woensdag 29 mei 2013 @ 14:29:
Hoe staan je overscan instellingen? Ik denk eerder aan zoiets.
Overscan staat op 0%

• skipe
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 06-12-2025
ik las vandaag dat AMD nieuwe beta drivers had uitgebracht, proberen waard?

• Imprezzion
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 07-02 02:13

Imprezzion

E92 320i & 307CC

Is een VRAM issue. Underclock je VRAM eens en test dan nog eens.

~ 9800X3D @ 5.5Ghz eCLK + PBO ~ Arctic LF2 240 CPU ~ Crosshair X670E Gene ~ 32GB Dominator Titanium @ 6400C26 FCLK 2200 ~ Zotac RTX 5080 SOLID OC @ 3285 core 18000 VRAM ~ Corsair 2500X ~ Dark Power Pro 11 1000w ~

• KoploperMau
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 13:14
Verschuift het beeld als je je muis aan de schermranden zet? Probeer eens wat rond te spelen bij de randen van je scherm en kijk of de boel verplaatst. Als het goed is kan je het weer fixen door je muis aan de tegenovergestelde richting te zetten. ;)

Heb je recent een andere monitor aangesloten gehad? Zo ja, ga naar je configuratiescherm en kijk daar of er meerdere monitoren zijn aangesloten. Is dit het geval, zet het uit en kijk of het probleem is verholpen (Windows + P, dan "Verbinding verbreken" ).

Iets vergelijkbaars had ik vroeger op school met de beamer. Als die aanstond en je zette je muis op de rand van het scherm, dan verschoof het scherm van de beamer langzaam naar links/rechts naarmate je meer bij de rand zat. Zeer irritant! Ken er geen fix voor helaas, dus probeer nog eens in je instellingen te kloten.

• MrMistral
skipe schreef op woensdag 29 mei 2013 @ 14:36:
ik las vandaag dat AMD nieuwe beta drivers had uitgebracht, proberen waard?
Al geprobeerd, maakt niets uit :(
Imprezzion schreef op woensdag 29 mei 2013 @ 14:38:
Enn hoe doe ik dat? :+
KoploperMau schreef op woensdag 29 mei 2013 @ 14:40:
Verschuift het beeld als je je muis aan de schermranden zet? Probeer eens wat rond te spelen bij de randen van je scherm en kijk of de boel verplaatst. Als het goed is kan je het weer fixen door je muis aan de tegenovergestelde richting te zetten. ;)

Heb je recent een andere monitor aangesloten gehad? Zo ja, ga naar je configuratiescherm en kijk daar of er meerdere monitoren zijn aangesloten. Is dit het geval, zet het uit en kijk of het probleem is verholpen (Windows + P, dan "Verbinding verbreken" ).

Iets vergelijkbaars had ik vroeger op school met de beamer. Als die aanstond en je zette je muis op de rand van het scherm, dan verschoof het scherm van de beamer langzaam naar links/rechts naarmate je meer bij de rand zat. Zeer irritant! Ken er geen fix voor helaas, dus probeer nog eens in je instellingen te kloten.
Dit is helaas ook niet het geval :X

• Evil Genius
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 08-12-2025
Heb je ook op Google gezocht? Ik kijk daar en ik zie bij dit type Radeon het probleem veelvuldig voorbij komen. Een aantal heeft dezelfde kaart in een ander systeem gedaan en zagen daar het probleem ook opdoemen. Lees ook dat een aantal de kaart voor RMA hebben ingediend omdat men het probleem niet konden oplossen. Zie sommigen die op driver versie 12.xx blijven omdat bij 13.xx de problemen zich voor doen. Anderen zagen het pas bij het overklokken van de kaart (maar dat is in jou geval niet van toepassing) Weer anderen wisten het op te lossen door een Bios Downgrade van de kaart. In dit geval zijn er nog een paar mogelijkheden te proberen. Anders ben ik bang dat de kaart wel eens toast kan zijn.

3D Guru
Voorbeeld 1
Voorbeeld 2
Voorbeeld 3
Voorbeeld 4
Voorbeeld 5

Overclockers.co.uk
Voorbeeld 1

Previous Versions
Previous Catalyst Version

[ Voor 5% gewijzigd door Evil Genius op 29-05-2013 15:38 ]

• MrMistral
Bedankt voor je antwoord!!! Ik moet toch even werken aan mijn google skills zo te zien, want dat had ik wel gedaan :|

Enig idee hoe het underclocken van de kaart in z'n werk gaat?

• Aganim
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 15:43

Aganim

I have a cunning plan..

Imprezzion schreef op woensdag 29 mei 2013 @ 14:38:
Hmm, maar dan zou je verwachten dat de FRAPS opnamen ook corrupt zijn, lijkt mij.

• lassieman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 21-01-2025
MrMistral schreef op woensdag 29 mei 2013 @ 16:25:
Enig idee hoe het underclocken van de kaart in z'n werk gaat?
In CCC moet je naar Performance > AMD OverDrive, accepteren en dan gewoon met die balkjes schuiven :)

• MrMistral
Afbeeldingslocatie: http://img849.imageshack.us/img849/2904/naamloosxw.jpg

Ik kan niet lager dan waar het al op stond :|

• Fordox
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 05-02 16:54

Fordox

00101010

probeer eens met MSI Afterburner

Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.

• MrMistral
Ik ga daar eens mee proberen te spelen :)

• Perkouw
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 17:02

Perkouw

Moderator General Chat
Ik weet niet of je met een andere monitor ook andere kabels hebt geprobeerd ? Anders ook het proberen waard lijkt mij. Hoewel me dit toch meer software/hardware (lees videokaart) gerelateerd lijkt te zijn.

[ Voor 27% gewijzigd door Perkouw op 29-05-2013 18:24 ]

• Mavamaarten
  • Laatst online: 15:54

Mavamaarten

Omdat het kan!

Veel posts op internet zeggen inderdaad dat het met de clocks van het geheugen te maken heeft. Als je kaart niet OC'd is dan vrees ik dat je kaart niet helemaal lekker is.

Android developer & dürüm-liefhebber

• MrMistral
Underclocken met behulp van MSI Afterburner heeft gewerkt!! Yes :D ! Alles is stabiel nu! Dank allen voor de hulp! _/-\o_ _/-\o_ Zou iemand mij misschien kunnen uitleggen waarom dat nodig was? Daar ben ik namelijk wel nieuwsgierig naar en heb ik ook weer wat geleerd 8)

• unfor
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21-01 17:46
Het geheugen loopt dan niet helemaal stabiel.
Je hebt een kaart die standaard wat overclocked is, in principe moet dat werken maar eens in de zoveel tijd kom je kaarten tegen die toch niet 100% lopen op die snelheid.
Asus heeft bijvoorbeeld momenteel een hoop 7970 OC edities die niet lekker lopen op de snelheid die de fabriek ze mee geeft.
Gigabyte heeft dat ook gehad met 560ti SOC edities.

[ Voor 29% gewijzigd door unfor op 01-06-2013 01:11 ]

• MrMistral
Aha! Eigenlijk best bizar, vind niet dat het moet kunnen. Maar bedankt voor de uitleg :)

• NinjaTuna
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 05-02 20:59
Je koopt een kaart met fabrieksoverklok juist omdat die kaart stabiel draait (zou moeten draaien) op die snelheden. Ik weet niet of het te laat is voor garantie, maar je komt er denk ik wel voor in aanmerking.
Pagina: 1