[Upgrade] 1 SSD, 1 SSD/1 interne HDD of 1 SSD/1 externe HDD?

Pagina: 1
Acties:

• Joosie200
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Ik maak inmiddels alweer ruim vijf jaar gebruik van dit systeem:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core 2 Duo E8400 Boxed€ 0,-€ 0,-
1Gigabyte GA-EX38-DS4€ 0,-€ 0,-
1MSI NX8800GT-T2D512E-OC€ 0,-€ 0,-
1Samsung SpinPoint T166 HD321KJ, 320GB€ 0,-€ 0,-
1Cooler Master CM 690€ 0,-€ 0,-
1Scythe Mugen€ 0,-€ 0,-
1G.Skill F2-6400CL5D-4GBPQ 4GB (2x 2GB) DDR2€ 60,14€ 60,14
1Samsung SH-S203N€ 0,-€ 0,-
1Cooler Master Real Power M620€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 60,14

En nu was ik voornemens om als upgrade te kiezen voor een SSD, zodat de hdd eruit kan. De enige SSD die dan een beetje in de buurt komt qua betaalbaarheid en toereikend is qua opslag zou dan de Samsung 840 250GB zijn voor €143. Maar net op het moment dat ik dacht de keuze gemaakt te hebben dacht ik bij mezelf na: is 1x kleine SSD met 1x grote hdd voor hetzelfde geld niet handiger dan 1x grote SSD? :? Heel veel programma's heb ik niet draaien op de pc, ik game op de 360 en tv-series/films/muziek/zut gooi ik op mijn externe hdd. (om op de 360 aan te sluiten zodat ik na downloaden op de pc alles op mijn tv mooi kan bekijken)

Dus toen pakte ik de pricewatch erbij en wat blijkt? Ik kan inderdaad voor hetzelfde geld twee opties kiezen..

1x Samsung 840 256GB voor €143 in totaal of..
1x Samsung 840 120GB in combinatie met Seagate Barracuda 1TB 7200rpm voor €83 + €60 = ook €143

Maar hoe inzetbaar is zo'n grote interne hdd wanneer ik mijn beetje aan data liever portable heb? Blijkt dat met een externe hdd ik slechts €6 meer kwijt ben, die ik aan de pc kan hangen wanneer ik data nodig heb, aan de 360 kan hangen wanneer ik tv wil kijken en mee kan sleuren onderweg om waar dan ook die data te benaderen.

1x Samsung 840 120GB in combinatie met WD Elements Portable 1TB SE voor €149

Raden jullie tegenwoordig nog aan om te gaan voor de combi: kleine ssd + grote hdd waar de ssd puur in gebruik is voor OS + programma's en hdd voor data-opslag? Want de prijzen van ssd's met veel opslag zijn wel in prijs gekelderd de afgelopen jaren, maar in verhouding tot een net zo'n grote hdd blijft het natuurlijk nog steeds flink duurder. En als ik voor hetzelfde geld nagenoeg meer opslag tot mijn beschikking krijg, data op meer plekken kan spreiden mocht de ssd ooit falen dan is dat alleen al beter toch? Enfin, wat zouden jullie tegenwoordig kiezen: kleine ssd + grote interne hdd of kleine ssd + grote externe hdd? Ik neig zelf naar dat laatste, kost weinig extra en toch heb je er meer aan in gebruik. En ik sla twee vliegen in 1 klap: oude interne en externe hdd worden vervangen door een nieuw exemplaar met meer capaciteit!

En oh.. budget: is precies dat ongeveer dus zeg ~€150
Wenst: upgrade voor huidige interne hdd, maar als ik voor hetzelfde geld meer krijg is het mooi meegenomen!

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Als je 1,1 TB wil, ga dan voor een combinatie.
Als je aan 250 GB genoeg hebt, ga dan voor de SSD.

Voor wat betreft backup, als je data hebt die je wil bewaren/backuppen weet ik veel, dan is daar 1 schijf nooit genoeg voor. Het gaat er dan niet om om je data te spreiden, maar om een backup schijf te hebben. Een externe schijf is dan het handigst.

Zelf heb ik nu alleen een SSD in de computer, met een hot swap bay waar ik af en toe een HDD inprik. Als ik dat doe, wordt de hele bak een heel stuk slomer, en komt er plots een hoop gereutel uit mijn kast, en daar ben ik niet meer aan gewend. Die schijf gaat er na de backup dan ook weer zo snel mogelijk uit.

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 27-02 16:41
Reepje schreef op woensdag 29 mei 2013 @ 13:39:
Dat lijkt me inderdaad niet meer dan logisch :+ Overigens is het vaak wel handig om niet veel gebruikte data of data waar je geen snelle toegang toe nodig hebt (denk bijvoorbeeld aan films e.d.) op HDD te zetten, omdat het aanzienlijk goedkoper is.
Voor wat betreft backup, als je data hebt die je wil bewaren/backuppen weet ik veel, dan is daar 1 schijf nooit genoeg voor. Het gaat er dan niet om om je data te spreiden, maar om een backup schijf te hebben. Een externe schijf is dan het handigst.
Als je een backup goed wilt doen, moet je zorgen voor offsite backup. Het is vrij nutteloos om als bescherming een Externe HDD naast je PC te hebben staan... Bij brand zijn ze nog steeds alle2 weg. Er zijn ook prima online-oplossingen voor. Kijk bijvoorbeeld maar eens naar http://mijnonlinebackup.eu/ of Backup-Online van KPN maar je kan bijvoorbeeld ook een NAS bij vrienden / familie plaatsen of des noods als je een schuur hebt daar iets in doen. Uiteraard is de oplossing afhankelijk van wat je in de backup wilt hebben. Hoe meer data dat betreft, hoe duurder het wordt. Zelf zet ik alleen écht belangrijke data buiten de deur (denk aan copy contracten e.d.) aangezien de meeste data niet dermate van belang is dat het niet meer terug te vinden is.
Zelf heb ik nu alleen een SSD in de computer, met een hot swap bay waar ik af en toe een HDD inprik. Als ik dat doe, wordt de hele bak een heel stuk slomer, en komt er plots een hoop gereutel uit mijn kast, en daar ben ik niet meer aan gewend. Die schijf gaat er na de backup dan ook weer zo snel mogelijk uit.
Waarom hang je die disk dan ook niet in het netwerk? Elke keer als je de disk erin plaatst, zal deze weer geinitieerd worden en dat is niet het meest snelle. Voor je backup-oplossingen naar disk kan je dan ook veel beter naar bijvoorbeeld een PowerVault RD1000 of vergelijkbaar device kijken. Daar spelen dergelijke problemen niet mee, maar is wel weer een behoorlijke investering. Wat dat betreft is het toch heel vaak dat je krijgt waar je voor betaald

iRacing Profiel

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Mooie toevoeging, kroegtijger.
Wat betreft de backup zaken heb je natuurlijk gelijk. Maar ik heb eigenlijk erg weinig belangrijke zaken die ik onder geen enkel beding kwijt zou willen. Dat is natuurlijk persoonlijk, wat ik onbelangrijk vind, zou iemand anders belangrijk kunnen vinden. Als mijn huis in de fik vliegt en ik ben alles kwijt (meubels, kleren, langspeelplaten etc) is dat erg maar overkomelijk, maar de fotos van de vakantie in oostenrijk 15 jaar geleden zijn me eigenlijk worst.
Neemt niet weg dat ik leuke data inderdaad online opsla. Google drive levert me 5 GB gratis, of ik mail mezelf een map met fotos en dokumenten (10GB per gmail adres, en ik heb nogal wat adressen). Dan heb je nog dropbox enzovoort enzovoort.

De HDD prik ik erin om windows zijn backup te laten maken. Als het hele systeem dan down gaat, of er gaat iets echt goed mis mee, prik ik de schijf erin en in korte tijd heb ik weer een werkend systeem

• Joosie200
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Reepje schreef op woensdag 29 mei 2013 @ 13:39:
Op zich heb ik aan 250GB nu wel genoeg voor programma's + data als documenten, foto's en muziek. Maar niet genoeg om alle series die ik graag volg te herbergen ;) En daarom leek mij die 1,1TB combi handiger. Gooi ik windows 7 + programma's op de ssd en voor de rest heb ik dan 1TB, meer dan genoeg ruimte voor alle series + media bestanden die ik heb.

En voor de echte backup van een windows image, documenten e.d. kan ik dan mijn oude externe wel formatteren. Plus ik kan genoeg kwijt op de diverse usb sticks die ik heb liggen en anders wel dropbox, Google drive idd en tig e-mail accounts zijn hier ook paraat. Denk dat ik dan maar voor de Western Digital ga + 120GB Samsung 840 ssd, heb je alleen gereutel en merkbare trage performance als ie aangekoppeld is. Rest van de tijd heb ik wel genoeg aan wat er op de ssd kan (111GB is beschikbaar v/d 120GB als ik google) Gezien ik 77GB in gebruik heb voor Windows 7 + programma's heb ik dan zelfs nog een ruime marge over voor dagelijkse bestanden.